BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Bjerknez »

Sikkert ikke veldig ulikt garasjen til @FredrikE24 dette :knegg

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av dypen »

Full gjennomgang av forgassere med bytting av slitedeler gjør susen, ombygging av choke ble bra eller … Veldig flott motorsykkel park som bare stiger i verdi :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Esveen »

Kam hende Fredrik å jeg deler felles interesse for eldre BMW bil og motorsykkel. Vi hadde begge bmw E24 6 serie på omtrent samme tid også.

Ja, var ett fint prosjekt å overhale forgasserne. Men må justere de inn på nytt til sommeren igjen etter jeg byttet mixture screw i vinter (var ikke med i settet). Manuell choke fungerer ok og ser cleant ut, men det er trasig å finne den på høyreside når man må slippe gassen samtidig. Blir å bygge tilbake til hendel på venstre side etterhvert.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Erik_B70 »

Esveen skrev: 30 mar 2023, 16:48 Straks påske og vår og alle 3 står klare for ny sesong. K100 har fått en bra strekk i vinter med følgende oppgraderinger:

Nye dyser, plugger og pluggledninger
Pulverlakkerte motordeksel
Justert 2 trange ventiler på innsug cyl.4
Glideskinner på register
Div. Pakninger og simmeringer
Framgaffel overhalt
Ny YSS bakdemper
Nye klosser fram
Olje, oljefilter og luftfilter

Blir spennende å prøve den med ny bakdemper. 😁👍

20230330_151421_50.jpg
Fantastisk flott bilde :twothumbs:

Har litt småplukk å gjøre med RSen før det er klart for sesongstart. Håper å få tid til dette i løpet av påsken.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:25 Sikkert ikke veldig ulikt garasjen til @FredrikE24 dette :knegg
Nja, det mest optimale hadde vært å supplere med en K100RS16V og K1 som Einar, i tillegg til den K1200RSen jeg har.
K100RS16V blir bare finere og finere i designet i mitt hode :crazy:

Nå har jeg bare en sykkel. Litt deilig det også, men jeg sikler på K1.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Bjerknez »

Men den sykkelen du har nå er vel så vidt meg bekjent beriket med helt ny motor? Hvordan fungerer foresten denne? Alt gått etter planen?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av FredrikE24 »

ESveen, har du noen bilder av prosessen vedrørende operasjonen som er utført på K100RS16V?

Ja, helt ny motor er på plass, nå venter man bare på saltfrie veier, så blir det innkjøring. Jeg har startet opp flere ganger og ting er klart. Skiftet olje etter om lag 30min på tomgang, bare for å se hvor mye dritt det var i olja. Det var ikke mer enn det man kan forvente. Så det er jo et godt tegn.
Nå kan det faktisk være at jeg får tak i en motor til etterhvert. Så får jeg lage meg et motorstativ og montere en glassplate oppå, så har jeg kaffebord i stua :knegg Hadde jeg vært en skikkelig ungkar med god plass ville man naturligvis hatt den startklar med eksosen opp av pipa :P

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Esveen »

Ja, har tatt masse bilder. Skal legge ut etterhvert. 👍🙂

Blir spennende å høre hvordan det går med ny motor Fredrik. Drømmer om en 1200 motor i K100rs'en en dag den skal plukkes ned å restaureres. Det hadde vært morro.

Fikk tak i noe Erik_B70 skulle hatt. En original BMW 4 hjelm med sjakkmønster likt R1200RS. Kom med ombyggningsett for enduro 😁👍

Kostet 200kr, så måtte ha den.
20230331_132500_50.jpg
20230331_132408_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Domino »

Det var et flott trekløver! Jeg ser litt på BMW på Finn innimellom. Med to hjul, så klart.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har på en måte lyst på en gammel motorsykkel. Mitt problem er at den må være i teknisk tipp topp stand, for å å skru selv har jeg null interesse av. Vedlikehold går greit som oljeskift, og ellers alt av vask etc. men å reparere noe som går i stykker er ike interresant.

Det gjør nok at prisen blir for høy til at det er interresant for min del.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av FredrikE24 »

Nå er nok Einar og jeg litt over snittet opptatt av å holde disse gamle syklene i tipp topp stand.

Min gamle K100RS16V som jeg hadde, og som jeg solgte til en kompis har gått for lut og kaldt vann de tre siste årene. Den har banka og gått hundrevis av mil med biltema-olje og filter etter at han tok over. Jeg gremmes jo med tanke på hvor lite/dårlig stell den får(den rundet imidlertid 150 000km ifjor høst).. Allikevel går den som bare det. Så disse gamle BMWene er ganske solide greier.

Jeg er jo så opptatt av BMW K at jeg får denne i postkassa snart:
Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Esveen »

Ett lite utvalg av bilder etter service:
20230101_185219_50.jpg
20230128_180056_50.jpg
20230315_102215_50.jpg
20230108_132134_50.jpg
20230204_174542_50.jpg
20230304_154726_50.jpg
20230304_192632_50.jpg
20230226_215853_50.jpg
20230317_210703_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 31 mar 2023, 16:34 Nå er nok Einar og jeg litt over snittet opptatt av å holde disse gamle syklene i tipp topp stand.

Min gamle K100RS16V som jeg hadde, og som jeg solgte til en kompis har gått for lut og kaldt vann de tre siste årene. Den har banka og gått hundrevis av mil med biltema-olje og filter etter at han tok over. Jeg gremmes jo med tanke på hvor lite/dårlig stell den får(den rundet imidlertid 150 000km ifjor høst).. Allikevel går den som bare det. Så disse gamle BMWene er ganske solide greier.

Jeg er jo så opptatt av BMW K at jeg får denne i postkassa snart:
Bilde
Imponerende å se :thumleft

Jada, jeg kjenner til det å være oppslukt i en interesse. Jeg har vært det samme når det hjelder bilpleie. Helt sykt opptatt av det faktisk. Det var en periode for en del pr siden jeg tok dette litt vel langt og jeg har klart og falle tilbake på et mer edruelig nivå.

Men det å ha den samme interessen innen skruing og mer mekanisk vedlikehold av motorsykkel er jo en mer "nyttig" kunnskap egentlig, slik jeg ser det. En kunnskap jeg skulle ønske jeg hadde tid og energi til å lære meg, men man må jo prioritere litt her i livet.

Artig å følhe med på uansett. Liker å se andre ta den litt lenger enn folk flest. Det gjør det liksom lott mer interresant enn å se noen forklare hvordan man bytter oljefilter eller bytter drev. Sistnevnte får jo alle til hvis dem må, men det du/dere driver med er liksom noe som trigger litt mer å se på. :)

Svar