På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

48 000 km service er nå utført og sykkelen er klar for årets langtur. 2 uker i fjellene i Thailand og rundt 4300 km totalt. Avreise var satt til i morgen 25.mars. Jeg skriver satt, for på søndag ble jeg bitt av noe på den ene rompeballen. Det var først som ett litt stort myggstikk, men så satte deg seg betennelse i det. Pr nå klarer jeg knapt å sitte på en stol og lang ifra på en mc. Reisekameraten min og jeg har blitt enige om å se det an ett par dager, men jeg har en dårlig følelse. Har fått en sterk pencelinkur av legen, hvis dette ikke hjelper må det kirurgi til og dermed lang tid uten mc.
Turen kan vi alltids ta etter Songkran (Thailandsk nyttår) men da er vi nære regntiden noe som gjør det litt mindre attraktivt å kjøre i fjellene. Så selv om jeg er ateist håper jeg på ett under :D
Legger ved ett bilde fra fjorårets tur
IMG_20220502_121411.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

Uffda … Håper det går bra og du får orden på sakene raskt. God bedring :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

dypen skrev: 24 mar 2023, 16:44 Uffda … Håper det går bra og du får orden på sakene raskt. God bedring :thumleft
Takk.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da har jeg vært ute å testet raua, og det gikk greit å kjøre. I morgen skal jeg på imigration for å ordne med nytt visum. Så dage i dag ble brukt til å skaffe alle de nødvendige papirene. Kjørte selvsagt en omvei slik at det ble rundt 70 km i dag.
I morgen går turen først til banken for å oppdatere bankboka, siden jeg ikke har pensjon må jeg ha 800 000 THB i banken her. Banken må også skrive ett brev til imigration der de bekrefter at pengene har stått på konto i minimum 3 måneder før jeg søker. Nå er det bare å håpe at jeg har alle kopiene jeg trenger slik at det ikke blir bomtur.
Joda kjører selvsagt sykkel dit rundt 60 km hver vei en fin tur.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Ny årsvisum er i boks jeg har 10 års erfaring med dette så det gikk greit. Deilig å tenke på at jeg kan være her i ett år til :D
Min gode gamle arbeidshest og løsbikkje PCX'en ble tatt med til det lokale biltilsynet for at jeg skulle betale årsavgift og lovpålagt ansvarsforsikring. Siden PCX'en er eldre enn 5 år (den er 10 år i år) skulle den også ha teknisk kontroll. En kontroll hvor de sjekker at rammenummeret stemmer med regnummer, at lys virker at det er bremser. Tilslutt testes utslipp og lyd. En sonde føres inn i eksosrøret og en mikrofon plassers ett lite stykke bak sykkelen. Motoren ruses opp i turtall dermed måles DB og avgass. Min PCX er helt original og gikk gjennom uten anmerkning også i år. Pris for herligheten 1007 THB ca 310 NKR. Dette er det samme som jeg betaler for 650'en, nei den er ikke 5 år ennå så jeg sparer 100 THB siden den ikke skal ha teknisk kontroll.
Dagen ble avsluttet med oljeskift på motor og gear 200thb på ett lokalt verksted. Nå klarer den sikkert ett år til
IMG20230327115416.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da er det klart for neste forsøk på skikkelig langtur. At det ikke ble noe av turen nordover er egentlig helt greit siden mange av de stedene vi hadde tenkt å besøke i disse dager er blant de byene i verden med dårligst luftkvalitet. Så hva gjør vi? Vi snur kartet og kjører motsatt vei, altså sørover.
https://goo.gl/maps/A4h1VH6sbZFrUuAi6
Her er første del av turen. Avreise er mandag 3.april. Totale km for hele turen hvis vi kjører alt vi har tenkt er 6000 km + beregnet tid 3 - 4 uker. Vi må være litt grove på tiden da vi minst trenger 2 dager uten kjøring for å bla få vasket klær. Videre kan regn og uvær gjøre oss værfaste.
Vi blir 3 sykler Min Versys 650 Kameratens Ninja 650 og kona hans kjører Honda Rebel 500.
Jeg skal legge ut litt bilder og rapporter underveis.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand The big tour 23

Legg inn av hansiver »

Når dette skrives går vaskemaskinen for fullt, turen skal startes med rene klær. Jeg har så smått begynt å pakke. Hva skal jeg ta med på en slik langtur? Som alltid minst mulig. Klær skal vi få vasket underveis så det er bare å bergene klær til en uke. Siden det er varmt her på denne tiden må jeg nok regne at det blir litt svetting. På forrige tur skylte jeg t skjorter i dusjen og tørket de på rommet i løpet av natten, det er selvsagt en mulighet. Speilrefleks med tele objektiv samt pc må være med. Dette har fast plass i toppboksen annet som har fast plass i toppboksen på langtur er vann samt endre ting det kan være greit å ha rask tilgang til. Selvsagt også forsikringspapirer og andre papirer på sykkelen, disse ligger forøvrig alltid i toppboksen. Den ene sidebaggen inneholder regntøy og vannkoker samt sko. Den andre sidebaggen tar pakksekken med klær. Jeg har også med bagasjestrikker i tilfelle denne sekken må surres fast på passasjersete.
Første etappe går til Thepsatit en tur som på hovedveiene er ca 270 km lang, men vi kjører selvsagt ikke på hovedveier hvis vi ikke må. Så vår rute blir 348km. Calimoto finner de fineste veiene for oss.
IMG20230402104834.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

Artig at du skriver at du skal ta med deg "minst mulig" men i samme setning skriver at du skal ha med speilrefleks, pc og VANNKOKER? :lol

Dette er et godt eksempel på hva man definerer som "minst mulig". Ikke noe galt i det selvsagt.
Noe sier meg kanskje at vannkoker er et must grunnet vannkvaliteten? At vannet må kokes først? Eller....?

Uansett artig og følge turen din/deres. Blir morosmt å se bilder :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

Jeg søkte det opp og det ser ut til at vannet der bør kokes ja. Da forstår jeg vertfall det med vannkokeren :)

Uansett følte jeg et øyeblikk fryktelig heldig over at jeg bor i et land hvor man kan drikke vannet rett fra springen. Er flaskevannet dyrt der nede? For ut fra hva jeg leste så drikker heller ikke lokalbefolkningen vannet rett fra springen. Da blir man fort veldig sårbar....

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Bjerknez skrev: 02 apr 2023, 06:16 Artig at du skriver at du skal ta med deg "minst mulig" men i samme setning skriver at du skal ha med speilrefleks, pc og VANNKOKER? :lol

Dette er et godt eksempel på hva man definerer som "minst mulig". Ikke noe galt i det selvsagt.
Noe sier meg kanskje at vannkoker er et must grunnet vannkvaliteten? At vannet må kokes først? Eller....?

Uansett artig og følge turen din/deres. Blir morosmt å se bilder :twothumbs:
He he. det med vannkoker kommer av det at jeg liker å starte dagen med kaffe ikke alle hoteller og enkle resorter har dette på rommet så jeg har kjøpt en liten sammenleggbar sak som har kapasitet til ett par kopper. Til dette brukes flaskevann. Vann fra springen er KUN til utvortes bruk, dog skyller jeg munn med et etter tannpuss.
En flaske drikkevann 0,5 liter koster 6 - 7 bath drøyt to kroner. Ikke dyrt
IMG20221014084340.jpg
Speilrefleks er med siden jeg liker å ta bilder og min mobiltelefon tar greie biler men heller ikke mer. Pc er med slik at jeg kan legge ut litt fra turen underveis, siden jeg også prøver å følge med på bla børsen er det greit å ha pc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Den første etappen på årets store ekspedisjon er unnagjort. Det ble 350 km på flotte veier. Varmt ja med temperaturer opp mot 39 grader, sikkert over 40 de gangene vi ventet på grønt lys.
Thepsatit hvor jeg er nå har jeg vært mange ganger før, ja jeg har faktisk bodd her ett halvt års tid. Derfor var ikke turen spesielt spennende for meg, men Kona til Danny trivdes på svingete veier med lite trafikk.
Veldig dårlig wifi her så bilder får vente til neste stopp.
Nå er det tid for en kald Chang

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

Slett....

Fikk svar på det jeg lurte på ellers i tråden.
Sist redigert av Bjerknez den 03 apr 2023, 14:15, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Roargutten »

Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 11:18 Av ren nyskjerrighet...

Bor du fast i Thailand? Mottar du noe som helst fra Norge i form av trygd eller andre ytelser? Skatter du til Norge?

Jeg spør fordi jeg mener det er en lov om at du ikke kan bo utenlands mer enn 6mnd. av gangen hvis du skal motta ytelser fra Norge.

Hvordan tjener du til livets opphold i Thailand? Jeg skjønner at mye er billig der, men neppe gratis vil jeg tro? :)
Ikke at jeg har så veldig mye med det. Men er ikke dette nokså personlige opplysninger du forespør, som ikke egner seg i et forum?
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av AJ »

Roargutten skrev: 03 apr 2023, 13:33
Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 11:18 Av ren nyskjerrighet...

Bor du fast i Thailand? Mottar du noe som helst fra Norge i form av trygd eller andre ytelser? Skatter du til Norge?

Jeg spør fordi jeg mener det er en lov om at du ikke kan bo utenlands mer enn 6mnd. av gangen hvis du skal motta ytelser fra Norge.

Hvordan tjener du til livets opphold i Thailand? Jeg skjønner at mye er billig der, men neppe gratis vil jeg tro? :)
Ikke at jeg har så veldig mye med det. Men er ikke dette nokså personlige opplysninger du forespør, som ikke egner seg i et forum?
I utgangspunktet helt enig i det.
Når spørsmålene nå først er stilt får det bli opp til adressaten, @hansiver om han vil svare eller ikke.

En grei måte å gå fram på om man ønsker svar på slike spørsmål er å sende PM eller e-post på forhånd hvor man også kan spørre om det er greit å stille slike spørsmål på åpent forum.
Om det er gjort i dette tilfellet vet jeg ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

Nåja, jeg forventer ikke en full redegjørelse her, men ble bare litt nyskjerrig på hvordan en nordmann klarer og overleve i et helt annet land. Sikkert mange grunner til det.

Men det får være opp til TS og svare på dette (eller ikke). Trenger ikke sende meg PM heller for så viktig er det ikke. :)

Når det er sagt så beklager jeg til TS hvis spørsmålet mitt virket litt vel "frempå". :)

Jeg ser uansett frem til videre referat rundt turene dine :)

EDIT:
Jeg ser nå at deler av spørsmålene mine virker litt i overkant "ledende", men siden posten min er sitert av andre får jeg egentlig ikke endret på det heller.

Glem hele greia sier jeg. Bare glem at jeg stilte spørsmålene. Ikke så viktig :)

Jeg har nå fjernet det jeg synes kanskje var litt over streken og spørre om. Du ser det jo i sitatene, men allikevel :)

Svar