Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av dypen »

Det kan jo være kjekt å være litt bevist på hva som kan skje i verste fall og hvordan forebygge. Men, med sunn fornuft ville jeg ikke vært engstelig @AJ Dette har du gjort såå mange ganger før :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 30 mar 2023, 20:10 Det kan jo være kjekt å være litt bevist på hva som kan skje i verste fall og hvordan forebygge. Men, med sunn fornuft ville jeg ikke vært engstelig @AJ Dette har du gjort såå mange ganger før :thumleft
Er på ingen måte engstelig ;) .
Men vil selvfølgelig ha best mulig bremser lengst mulig. Så hvis en bestemt innkjøringsprosedyre kan bidra til det, slik flere videoer på nettet mener å kunne vise til, så tar jeg meg gjerne tid til å gjøre dette når nysykkelen hentes.

Men jeg har forstått det slik at det ikke er noen, eller i hvert fall ytterst får, her på MCsiden, som har tenkt på dette og langt fra fulgt noen slike innkjøringsprosedyrer. Og det er helt greit og jeg kan da gjøre mine egne erfaringer uten påvirkning av andres erfaringer :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 30 mar 2023, 20:57
dypen skrev: 30 mar 2023, 20:10 Det kan jo være kjekt å være litt bevist på hva som kan skje i verste fall og hvordan forebygge. Men, med sunn fornuft ville jeg ikke vært engstelig @AJ Dette har du gjort såå mange ganger før :thumleft
Er på ingen måte engstelig ;) .
Men vil selvfølgelig ha best mulig bremser lengst mulig. Så hvis en bestemt innkjøringsprosedyre kan bidra til det, slik flere videoer på nettet mener å kunne vise til, så tar jeg meg gjerne tid til å gjøre dette når nysykkelen hentes.

Men jeg har forstått det slik at det ikke er noen, eller i hvert fall ytterst får, her på MCsiden, som har tenkt på dette og langt fra fulgt noen slike innkjøringsprosedyrer. Og det er helt greit og jeg kan da gjøre mine egne erfaringer uten påvirkning av andres erfaringer :prf .
Det må du gjerne gjøre :thumleft Det hadde jo vært veldig interessant om det kunne presenteres en testrapport her på et senere tidspunkt.
Om det da er en annen i forumet som starter sesongen med helt ny og akkurat lik sykkel som din og ikke følger noen bremseinnkjøringsprosedyre, så kunne dere møtes på et senere tidspunkt til en felles bremsetest :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 30 mar 2023, 21:35 Det må du gjerne gjøre :thumleft Det hadde jo vært veldig interessant om det kunne presenteres en testrapport her på et senere tidspunkt.
Om det da er en annen i forumet som starter sesongen med helt ny og akkurat lik sykkel som din og ikke følger noen bremseinnkjøringsprosedyre, så kunne dere møtes på et senere tidspunkt til en felles bremsetest :prf
Det tror jeg vanskelig lar seg gjøre.
Er vel ingen andre her inne som har samme sykkel som den jeg har skaffet meg ;) . Altså en Moto Guzzi V7 850 Special.

Uansett så ville en slik test bli anekdotisk og sånn sett ikke mye verd...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Bjerknez »

Ja, dette stopper seg litt selv.

Men det er om ikke annet artig å diskutere. Men det blir som det meste annet som diskuteres. Kun en diskusjon rundt hva man mener er best. Det hjelper fint lite hvor mye man har og komme med av støttede artikler og nyttige linker. Folk vil fortsatt prøve og overbevise oss om at jorden er flat og at antisemittisme aldri har funnet sted. Uten sammenligning forøvrig.

For best mulig bremseeffekt så tror jeg man kommer lenger med overblikk, gode kunnskaper og riktig blikkbruk etc. For en ting er bremseeffekten. Enda viktigere er den faktiske stoppelengden. Hjelper lite om man har verdens beste bremser når reaksjonstiden og øvrige egenskaper svikter. Det har vertfall større innvirkning på stoppelengden enn selve innkjøringen av bremsene tror jeg.

En annen ting jeg kom til å tenke på er at hvis bremsene er såpass viktige at man vil gjøre det ytterste for å få dem til å yte maks, så ville jeg byttet ut bremsene på de fleste rimeligere sykler. Det samme gjelder demperne på mange av dem.

Jeg tror til syvende og sist at det er en haug av forbedringer man kan gjøre som vil forbedre stoppelengden langt mer effektivt enn innkjøring av bremser. Sistnevnte er vel ikke engang vitenskapelig bevist funker...?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av mekkern »

Bremser ja...For gatebruk som jeg bedriver så:
Hvis alt er nytt så er det jo greit at det får subbe seg til litt pent slik at ev topper ikke lager varmgang og får skiva til å slå seg.
Bare nye klosser så må de få litt tid til å subbe seg til de stripene skivene har før det er max friksjon.
Det regnes vel ca 30 mil før alt funker som det skal.(i følge leverandører)

Men når det er sagt så hender det at det blir belegg på skivene som har ulik friksjon og gir følelsen av skjeve skiver ved sakte svak bremsing fra 30-0kmt.-litt slipepapir og avfetting av skivene løser stort sett dette.
Flyteringer som sitter fast er en annen kilde.

Dette forholder jeg meg til-så får andre overtenke så mye de vil. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Lauri »

…og når det gjelder bremsing (les:fartsreduksjon) så er det jo til slutt friksjon mellom dekk og vegbane som avgjør 👍


Og dekk… - ulike dekktyper (offroad, touring og racing) har ulike friksjonsverdier.

Og reaksjonstid, herunder dagsform…

Slik kan man ramse opp 👊
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av AJ »

Mulig Dace Moss er en tilfeldig noksagt med eksponeringsbehov der ut på nettet.
Men det han prediker og viser i denne videoen - se nedenfor - syns i hvert fall for meg å virke fornuftig.
Ikke minst sett i lys av hva Moto Guzzi selv anbefaler:
bremser.PNG
hentet fra SERVICE STATION MANUAL V7 E5 Special-Stone, altså verkstedhåndboken og ikke brukerhåndboken. Selv om akkurat dette innkjøringsavsnittet også er å finne i brukermanualen, vil jeg tro.

Her vidoen til Dave Moss:


Og med det vet i hvert fall jeg hva jeg skal gjøre når Guzzi'en endelig skal få asfalt under hjulene om forhåpentligvis ikke altfor lenge :crazy: .

Hvordan andre velger å gjøre det får bli opp til dem, som også er Moss' mening ;) :
moss.PNG
Så da har jeg fått og funnet svaret på det jeg lurte jeg på.
Men de som har nye og andre meninger og evt. erfaringer må gjerne komme med disse i tråden.
Dermed har jeg vel også gjort det klart for den observante forumbrukeren at gjentakelser av hva som tidligere er nevnt er unødvendig å nevne på nytt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Bjerknez »

Ikke værre enn å teste ut AJ :)

Så får du føre det opp i boken og komme med en konklusjon om noen år :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 20:03
dypen skrev: 30 mar 2023, 20:01
kjellv skrev: 30 mar 2023, 19:36
Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:01 Helt enig kjellv.

Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.

etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
Men ta deg en runde rundt batteribilen du har hjemme og ta en kikk på bremseskivene, spesielt nå som den har kjørt noen måneder i saltlaken. Forbered deg på et aldri så lite sjokk..
Er det mulig å skru av eller redusere regenerering så gjør det nå så har du like fine bremser som på en fossil bil :thumleft Det var en positiv opplevelse :)
Regenerering bar jeg aldri hatt på. Men jeg kjlrer ikke så ofte den bilen heller. Er madammen som har denne for det meste. :thumleft
Greit med litt "motorbrems" vel? ellers så sliter du klossene fortere enn på en fossilbil.
Jeg har pluginhybrid, men har på lett regenerering (5 trinn på den). Det sies at dersom man setter den på 0 så bruker den likevel el-motorene til å bremse så fremt ikke batteriene er stappfulle så den ikke har noe sted å "gjøre av" strømmen som genereres.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av dypen »

Har ikke opplevd noe problem ved å redusere regenerering eller skru den av, hadde aldri aktivert regenerering på i løpet av 30k kilometer. Kjøreopplevelsen blir mye bedre, ja det blir som en fossil bil og enda bedre de som ligger bak meg slipper å se bremselysene mine hele tiden ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 31 mar 2023, 23:34 Har ikke opplevd noe problem ved å redusere regenerering eller skru den av, hadde aldri aktivert regenerering på i løpet av 30k kilometer. Kjøreopplevelsen blir mye bedre, ja det blir som en fossil bil og enda bedre de som ligger bak meg slipper å se bremselysene mine hele tiden ;)
Tror nok det kan oppleves noe forskjellig fra bil til bil, min bil på snaut 2 tonn og 19" felger ruller noe sinnsykt i den minste nedoverbakke.
Skrur jeg regenerering helt av så må jeg ofte drive å småbremse for å ikke ta igjen foranliggende.
Har jeg regenerering på 1 eller 2 (av 5), så oppleves den litt mer som en vanlig motorbremsing.
Men setter jeg på adaptiv cruise har det selvsagt ikke noe å si.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av dypen »

Da skjønner jeg … selv hadde jeg bare to valg AV eller PÅ og AV var helt gull :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det kan jeg forstå, jeg liker ikke å ha for mye av det - da henger jeg nesten i selen om jeg slipper gassen :D
Bruker kun mye om jeg skal ned lange bratte nedstigninger type fjellvei, da slipper man å bremse så mye også er det "gratis" strøm :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Innkjøring av bremser på ny MC: tips, råd, anbefalinger og erfaring

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 31 mar 2023, 19:13
Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 20:03
dypen skrev: 30 mar 2023, 20:01
kjellv skrev: 30 mar 2023, 19:36
Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:01 Helt enig kjellv.

Dette blir litt storm i vannglass mener jeg. Kjør som vanlig. Med ny sykkel vil man uansett ta det litt pent for å bli kjent med den.

etter x antall pr med flere fabrikknye biler og motorsykler på nakken kan jeg ikke huske at innkjøring av bremser har vært noe tema. Derimot sa bilselgeren til meg for mange år siden at jeg gjerne kunne nappe litt i håndbrekket i ny og ne for å fjerne overflaterust på skivene bak. Jeg kan ikke huske jeg gjorde det noen gang, og bilen bremset som bare det den... :)
Men ta deg en runde rundt batteribilen du har hjemme og ta en kikk på bremseskivene, spesielt nå som den har kjørt noen måneder i saltlaken. Forbered deg på et aldri så lite sjokk..


Er det mulig å skru av eller redusere regenerering så gjør det nå så har du like fine bremser som på en fossil bil :thumleft Det var en positiv opplevelse :)
Regenerering bar jeg aldri hatt på. Men jeg kjlrer ikke så ofte den bilen heller. Er madammen som har denne for det meste. :thumleft
Greit med litt "motorbrems" vel? ellers så sliter du klossene fortere enn på en fossilbil.
Jeg har pluginhybrid, men har på lett regenerering (5 trinn på den). Det sies at dersom man setter den på 0 så bruker den likevel el-motorene til å bremse så fremt ikke batteriene er stappfulle så den ikke har noe sted å "gjøre av" strømmen som genereres.
For meg blir en konstant motorbrems ganske unaturlig. Nå kjører ikke jeg mye elbil heller, men føler at kjlringen flyter mer med denne av. Dessuten har jeg ikke noe stort behov for å spare strøm. Jeg kjlrer bare tur retur jobb og det klarer den helt utmerket uansett. :)

Svar