Import av mc fra England 2023

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
folbjo
Innlegg: 28
Registrert: 25 mar 2016, 01:03
Motorsykkelen din: Ducati
Sted: Tønsberg

Import av mc fra England 2023

Legg inn av folbjo »

Hvordan stiller det seg i dag med import av mc fra UK ?

Import fra EU land er jo plankekjøring.
Engeland har jo meldt seg ut av EU. Stiller det seg da annerledes nå vedrørende import ?

Hva med f.eks lys ?. Må det byttes hoved lampe osv. ?
Er det evt andre ting ?

Takk for tilbakemeldinger her

Mvh
Bjørn
Ducati Monster 1100 RS

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Import av mc fra Engeland 2023

Legg inn av dypen »

Har importert fra England før brexit og med GBP nede på 7 tallet :) som egentlig var smertefritt, ikke mc. Har ikke tenkt det skulle være problematisk nå heller … Står litt her:

https://www.toll.no/no/verktoy/regelver ... ngslivet4/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Import av mc fra Engeland 2023

Legg inn av SilverSmurfer »

Det spørs hva du skal importere. Alle eldre sykler som i utgangspunktet var førstegangsregistrert før Brexit er samme som før.

Men det er feks noen modeller som selges i England som ikke vil være godkjent i EU og Norge.

Så en 2 år gammel sykkel? Vanskelig å vite.

12 år gammel null problem

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Import av mc fra Engeland 2023

Legg inn av Bjerknez »

Bare et bittelite innskudd vedrørende emnetittelen. Det heter ikke "Engeland" men "England" :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Import av mc fra Engeland 2023

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 mar 2023, 05:28 Bare et bittelite innskudd vedrørende emnetittelen. Det heter ikke "Engeland" men "England" :)
Rettet.
AJ
admin
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

folbjo
Innlegg: 28
Registrert: 25 mar 2016, 01:03
Motorsykkelen din: Ducati
Sted: Tønsberg

Re: Import av mc fra Engeland 2023

Legg inn av folbjo »

SilverSmurfer skrev: 27 mar 2023, 02:19 Det spørs hva du skal importere. Alle eldre sykler som i utgangspunktet var førstegangsregistrert før Brexit er samme som før.

Men det er feks noen modeller som selges i England som ikke vil være godkjent i EU og Norge.

Så en 2 år gammel sykkel? Vanskelig å vite.

12 år gammel null problem
Takk for svar her. Det var jo oppklarende
For min del så vil det være snakk om import av mc produsert etter Brexit.

Det er Ducati og Bimota jeg evt. vurderer import av.
Er det noe her man bør være spesielt oppmerksom på ?. Modeller, tekniske ting (lys) osv. ?

Om en mc er registrert med skilt i England så bør det vell være trygt ?
Noen av de objektene jeg har sett på har ikke vært innregistrert der. Da blir det jo full import avgift, + evt. problemer ?

Mvh
Bjørn
Ducati Monster 1100 RS

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Import av mc fra England 2023

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg kjøpte en Suzuki fra England en gang. Eksporten ut fra UK var null problem. Selger bare meldte den inn som eksportert. Jeg kjørte den hjem, så det blir vel litt anderledes enn det du har tenkt å gjøre. Du bør vel regne med å måtte bytte lykt. Ellers er vel det meste likt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Import av mc fra Engeland 2023

Legg inn av SilverSmurfer »

folbjo skrev: 27 mar 2023, 11:24
SilverSmurfer skrev: 27 mar 2023, 02:19 Det spørs hva du skal importere. Alle eldre sykler som i utgangspunktet var førstegangsregistrert før Brexit er samme som før.

Men det er feks noen modeller som selges i England som ikke vil være godkjent i EU og Norge.

Så en 2 år gammel sykkel? Vanskelig å vite.

12 år gammel null problem
Takk for svar her. Det var jo oppklarende
For min del så vil det være snakk om import av mc produsert etter Brexit.

Det er Ducati og Bimota jeg evt. vurderer import av.
Er det noe her man bør være spesielt oppmerksom på ?. Modeller, tekniske ting (lys) osv. ?

Om en mc er registrert med skilt i England så bør det vell være trygt ?
Noen av de objektene jeg har sett på har ikke vært innregistrert der. Da blir det jo full import avgift, + evt. problemer ?

Mvh
Bjørn
Kan ikke svare på detaljer, har aldri vert borti dette selv. Kun sett på reglene fordi jeg vurderte det selv.

Men slik som jeg forstår det så hadde feks Norge og EU samme regler i feks 2010, når England også var medlem av EU. Så alle kjøretøy som i 2010 var lovlig å selge i England ville også ha vert lovlig å selge i Norge. Så et kjøretøy som ble solgt og registrert i 2010 iht den gang gjeldende regler, vil være uproblematisk å importere i Norge.

For når man importerer et kjøretøy så vil spørsmålet alltid være om det var lovlig å selge i Norge den gang det først ble solgt. Så når det kommer til en sykkel fra 2010 så vil spørsmålet være "Var denne lovlig å registrere i Norge i 2010? Hvis ja, da går det fint å registrere den i Norge i dag.".

Mens et kjøretøy solgt i 2021 i England vil ikke nødvendigvis være typegodkjent i EU med tanke på feks EURO4/EURO5 utslippsreglement og andre standarder. Det er et ganske utstrakt testregime på motorsykler før man får lov til å selge dem.

Svar