12v mini plugg til Rocket?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av Bjerknez »

På min Rocket har jeg en 12V utgang ved displayet. Jeg trodde dette var en vanlig 12V utgang lik den man finner i biler etc. men jeg ser at hullet her er mye mindre. Omtrent halve størrelsen av en vanlig 12V utgang.

Er det noen her som vet navnet på pluggen som passer inn der? Heter den noe spesielt?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av Bjerknez »

Fant ut at denne pluggen kalles Hella DIN plug. Case closed :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av JohnnyTh »

BMW bruker den samme. Og Bobiler.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av mekkern »

Fordelen med DIN pluggene er at de er rated for 16A kontra 10A i beste fall med varmgang på "cigg-uttak"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 11 mar 2023, 17:19 Fordelen med DIN pluggene er at de er rated for 16A kontra 10A i beste fall med varmgang på "cigg-uttak"
Jeg har EGENTLIG ikke særlig bruk for den da jeg har batteribanker som gor meg all strømmen jeg trenger på tur, men det hadde jo ikke gjort noe å hatt en slik for å evt. ladet opp batteribankene mens jeg kjørte via PD (USB-C til USB-C). Etter en dags kjøring ville jeg trolig klart å lade opp en 20.000mAh batteribank. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det er DIN/ISO 4165 og uttaket på BMW i hvert fall er Canbus-kompatibelt.
Hvis du skal f.eks. hive på en luftpumpe eller noe som drar mye strøm så er det kjekt,
men man trenger da som regel en overgang til vanlig sigarett-tenner uttak.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av Bjerknez »

Eller så kan man bare mekke seg en kobling selv. Vil jeg tro... jeg synes sigarettenner uttakene er ganske avlegse og klumpete greier.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 12 mar 2023, 10:50 Eller så kan man bare mekke seg en kobling selv. Vil jeg tro... jeg synes sigarettenner uttakene er ganske avlegse og klumpete greier.
Enig i det med at sigarettenner standarden er vel store, men det har vel med hva de opprinnelig ble laget for å gjøre.
Både teknisk sett med å få plass til dette metallet med motstand som skal gløde, men også at man skulle få stukket sigaretten/sigaren inni den.

Men apropo Canbus, det er vel generelt det at man ikke skal koble på ymse ting som ikke er kompatible, fordi at det blir ansett som en feil eller strømtyv. Kjøre mange enheter på samme kabel serielt og om en enhet feiler så skrus den av fremfor å dra ned andre enheter.
Vet ikke hvordan disse DIN/ISO uttakene virker sånn sett, jeg har ikke brukt mitt enda... det sitter 2 usb på motsatt side av styre.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av kgjersda »

Vanlige 12v uttak er jo håpløse på motorsykkel. Min sitter horisontalt og alt jeg dytter inn hopper ut igjen etter en viss tid etter vibrasjoner og humper i veien. Skulle ønske jeg hadde slik som BMW har.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av FredrikE24 »

DIN-uttaket griper rundt spissen(+) og egner seg derfor på kjøretøy.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror uansett den beste måten er å bruke batteribanker på tur når man har mulighet til å lade opp disse batteribanken minst hver andre eller tredje dag. De fleste av lss har nok muligheten til det vil jeg tro.

Jeg har to 20.000mAh batteribanker med både USB og PD lading. Disse holder som regel i opp til to uker på tur uten opplading hvis jeg bruker dem kun til å lade telefon og ipad. Men jeg lader dem selvsagt uansett opp så fort jeg får muligheten, noe jeg som oftest får hver dag på en hytte etc.

Et lite tips:
Ha alltid med et fordelerstøpsel da de fleste hytter rundt om har begrenset med kontaktuttak. Evt. Ta med en ladestasjon som kan lade flere enheter samtidig. Så slipper du å nappe kontakten til kjøleskapet og vannkokeren. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av Bjerknez »

Med tanke på vanninntregning så tenkte jeg tanken med å kjøpe en såkalt DIY DIN plugg hvor jeg kobler til ledninger selv og trekker ledningene direkte fra denne til evt. tankveske hvor jeg bruker en PD lademodul med US-C som man får for 7 kr. på aliexpress.

Jeg vet ikke helt hvor lurt det er og ha disse PD og USB-A kontaktene ute i regnet etc.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 13 mar 2023, 07:37 Med tanke på vanninntregning så tenkte jeg tanken med å kjøpe en såkalt DIY DIN plugg hvor jeg kobler til ledninger selv og trekker ledningene direkte fra denne til evt. tankveske hvor jeg bruker en PD lademodul med US-C som man får for 7 kr. på aliexpress.

Jeg vet ikke helt hvor lurt det er og ha disse PD og USB-A kontaktene ute i regnet etc.
Sitter med samme tanken jeg også. Har en slik DIN plugg under passasjer setet og vurderer å lage meg noe som kan trekkes bak til topp boksen. Der kunne jeg tenkt meg å bruke noe lignende en slik montert i toppboksen og en kabel som går fra uttak til denne som da selvfølgelig er løs og avtagbar. https://sinolec.co.uk/en/rewirable-sock ... g-cap.html.

Da kan man lade PB, kamera og drone batterier i toppboksen under kjøring.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av Bjerknez »

Ja er i utgangspunktet grei skuring dette, hvis man har denne modulen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 12v mini plugg til Rocket?

Legg inn av Bjerknez »

Man TRENGER jo ikke noe superduper hurtiglader heller mener jeg da for å lade telefonen etc. på tur. Man kan bare montere en spenningsregulator som gir 5V ut og som takler 1-2 ampere som telefonen trekker når den skjønner at den ikke er tilkoblet hurtiglader.

Slik voltregulatorer har jeg i bøtter og spann av.

Svar