Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av FredrikE24 »

Nå begynner skjermene, lagringen og CPUer å bli høvelig greit dimensjonert også på telefoner. For å selge flere nye telefoner må utviklingen gå videre. Utviklingen på ovennevnte stagnerer litt. Litt Sim på PCer for ca. 10 år siden. Det ser man på dagens mobilkameraer. iPhone 14 Pro har heftig bildebehandling som tre linser med hver av sine kompromiss behandles til et bilde med svært godt resultat etter min mening. Hoppet fra iPhone X som jeg hadde til 14 Pro er helt enorm.

Jeg ser ingen grunn til å dra med Sony RX100III lenger, selv om det er et fordømt bra kompaktkamera.. Med mindre jeg skal ta bilde av noe når jeg ikke er på farten..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig @FredrikE24 :)

Min onkel og tante har hver sin huawei. Tror det er en av toppmodellene. Onkel har en P50 mens tanta mi har en som er hakket under denne. Begge disse har vært på reparasjon minst en gang da mobilen ikke fant mobilnettverk. Den ene ble det også byttet batteri på da den plutselig en dag ikke ville slå seg på.

Det samme problemet har jeg hatt med alle kine Samsung telefoner vedrørende batteri. Ikke at dem ikke slår seg på men fordi batteriet ikke varte mer enn maks 24 timer ved veldig lite bruk.

Jeg hadde en Samsung S8 når jeg skulle ta toget til Oslo og lillestrøm på mc messe for noen år siden. På toget innover hørte jeg på spotify med hodetelefoner hele veien. Når jeg ankom Oslo var batteriet på 60%. Så gikk jeg rundt på messen og tok noen bilder og to timer senere var batteriet på 40%. Skulle ut på byen i Oslo på kvelden og tok siste toget hjem klokken 22:00. Halveis på vei hjem (rundt Ski) så døde telefonen.

Heldigvis hadde jeg med batteribank.

Android telefonene jeg har hatt sluker strøm. Jeg ser på tester og ser jo at dem kommer bra ut under last med tanke på batterivarighet, men jeg tror problemet ligger i selve batteristyringen i software. Den bruker mye strøm selv når den ikke brukes. Det gjør ikke iPhone.

Jeg legger meg på kvelden med fulladet telefon og våkner dagen etter og den er fortsatt på 100% og jeg kan uten problemer reise bort et døgn uten å frykte at batteriet blir flatt. IPhone i mine øyne er 100% bekymringsløst. :)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av hansiver »

I fjor hadde jeg en Huawai p30p det er det råeste kameraet jeg noen gang har hatt på en telefon. Dette kameraet var nok modell både for Samsung og Iphone. Det tok mange år før de klarte å lage noe tilsvarende. Dessverre så døde denne telefonen på fjorårets mc tur oppe i Nord Thailand, noe som forøvrig var min feil siden jeg trodde den var vanntett, noe den faktisk ikke var. Den telefonen jeg har i dag en Oppo sak har gjort at jeg har plukket far mitt gamle Nikon kamera og optikk.
Her er noen bilder tatt med min sårt savnede Huawai
IMG_20220407_210029.jpg
IMG_20220507_101504.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg åpnet begge disse bildene i Photoshop og så på dem i 100% visning og kan ikke helt se hva som er så formidabelt med disse to. Det ser ut som to helt vanlige JPG bilder rett fra kameraet med en god del ettebehandling?

Jeg er overbevist om at disse bildene ser supre ut på telefonskjermen, men så fort man åpner dem på pc i 100% visning så kommer sannheten fort frem.

Nå sier ikke jeg at iPhone nødvendigvis er bedre, men skal man sammenligne bilder må man nesten ta bilder i raw format i det minste med begge telefonene.

Jeg snakker altså her om kvaliteten på selve bildet og ikke motivene. Motivene i seg selv er veldig fine og spesielt nattbildet.

Hadde vært morsomt og du kunne lastet opp RAW utgaven av nattbildet :)

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev:Ja, kameraet er imponerende, men kun raw bildene. Mye bedre og ta bilder i best mulige format med minst kvalitetstap og enorme muligheter for redigering i ettertid. Så kan man heller slette de man ikke liker i etterkant.

Så sant jeg ikke skal ta bilder av kvitteringer, snapshots fra furtebua eller annet småtteri så kommer jeg alltid til å velge raw format heretter når jeg tar bilder med iPhone 14 Pro Max. :)

Personlig synes jeg jog bildene rett fra kameraet er alt for mye redigert via software. Selv bilder i dagslys er alt for hardt redigert og oppskarpet. Og nattmodus bilde du viser vil jeg tippe har tapt det meste av detaljer. Prøv å legg ut fullversjonen av bildet og zoom inn til 100% så vil jeg tippe det er ganske ille ut. Selv om det kan se ganske bra ut på en liten høyoppløselig mobilskjerm. Ikke la deg lure av det :)
Det er sant. Fruen er grafisk designer, å hun mener en 14 pro med i RAW format kan danke ut dedikerte speilrefleks til 7-8k..kanskje ikke på alt, men på tilgjengelighet. Man har alltid mobilen. Dette med nattmodus er bare gimmik. Du ser selv den ene hjorten ser ut som albino. Men fortatt imponerende bra. For å se på en mobil..


Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av KiMedic »

FredrikE24 skrev:Nå begynner skjermene, lagringen og CPUer å bli høvelig greit dimensjonert også på telefoner. For å selge flere nye telefoner må utviklingen gå videre. Utviklingen på ovennevnte stagnerer litt. Litt Sim på PCer for ca. 10 år siden. Det ser man på dagens mobilkameraer. iPhone 14 Pro har heftig bildebehandling som tre linser med hver av sine kompromiss behandles til et bilde med svært godt resultat etter min mening. Hoppet fra iPhone X som jeg hadde til 14 Pro er helt enorm.

Jeg ser ingen grunn til å dra med Sony RX100III lenger, selv om det er et fordømt bra kompaktkamera.. Med mindre jeg skal ta bilde av noe når jeg ikke er på farten..
Gikk fra 5 år gammel X selv. Fantastisk forskjellBilde savner formatet på x’n..litt stor som promaxBilde

Som du sier, man trenger ikke kamer lenger. Prøv å filme noe i den ene modusen. Blir knallbraBilde som et filmkamera til 80k..


Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Skal ta noen random raw bilder med iPhone 14 Pro Max i dag og teste litt. Slenger inn bilder her etter hvert.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av hansiver »

Bjerknez skrev: 22 feb 2023, 06:03 Jeg åpnet begge disse bildene i Photoshop og så på dem i 100% visning og kan ikke helt se hva som er så formidabelt med disse to. Det ser ut som to helt vanlige JPG bilder rett fra kameraet med en god del ettebehandling?

Jeg er overbevist om at disse bildene ser supre ut på telefonskjermen, men så fort man åpner dem på pc i 100% visning så kommer sannheten fort frem.

Nå sier ikke jeg at iPhone nødvendigvis er bedre, men skal man sammenligne bilder må man nesten ta bilder i raw format i det minste med begge telefonene.

Jeg snakker altså her om kvaliteten på selve bildet og ikke motivene. Motivene i seg selv er veldig fine og spesielt nattbildet.

Hadde vært morsomt og du kunne lastet opp RAW utgaven av nattbildet :)
Dessverre bildene finnes bare i jpg format, siden det er det enkleste for meg. Nei nattbildet er ikke etterbehandlet, det er rett ut av telefonen. Da denne telefonen Huawai p30pro kom rundt 2019 var det den råeste kameratelefonen man fikk kjøpt i følge mange tester og lå langt foran sine konkurenter. https://www.tek.no/test/i/wP47aP/huawei-p30-pro her er en gammel test. Etter dette har jo Huawai dessverre blitt bort dra mange markeder. Men at de kunne (vist nok fortsatt kan) lage gode kameratelefoner til en meget god pris er det ikke noen tvil om. Min økonomi tillater dessverre ikke verken dyr Samsung eller Iphone. Så på neste langtur med mc her i Thailand blir gode gamle Nikon med på turen. Men jeg er helt enig i at en god mobiltelefon stort sett kan erstatte tyngre fotoutstyr

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Skjønner. Merk at når jeg skryter av iPhone cameraet her så mener jeg utelukkende bilder tatt i raw format. Jpg bildene er i beste fall helt ok. Alt for mye etterbehandling i software som ødelegger bildene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Her er et par kjappe bilder tatt i litt dunkel belysning i raw format. Bildene kan du se under. Dem er kun konvertert fra raw uten komprimering og ligger i full størrelse. Bildene er på 48 MP og er rundt 7-8 mb.

Zoom inn til 100% og inspiser der hvor jegbhar fokusert (der det er skarpest). Her er det heller ikke noe "juksebokeh" i bakgrunnen.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Fsva »

iPhone 14 Pro / Pro Max har virkelig et fantastisk kameraoppsett og er vel den første telefonen som greier å skille for- og bakgrunn godt nok til at jeg kan vurdere å legge igjen mitt Canon G7X med 1" sensor hjemme (samme som på Sony RX100) om jeg skal ut på tur. I tillegg er detaljene i bildet ekstremt mye bedre enn bilder tatt med iPhone 13 Pro. Jeg vil påstå at det er en aldri så liten revolusjon vi har sett det siste året.

Vi lever i en flott tid når mobilene kan begynne å konkurrere mot Sony RX100-serien på bildekvalitet, men jeg tror de fleste i denne tråden vet at profesjonelle fotografer og hobbyfotografer fortsatt vil foretrekke "ekte" kameraer i mange år til.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye tanker om IPhone 14 Pro som reisekamera...

Legg inn av Bjerknez »

Fsva skrev: 22 feb 2023, 18:29
Vi lever i en flott tid når mobilene kan begynne å konkurrere mot Sony RX100-serien på bildekvalitet, men jeg tror de fleste i denne tråden vet at profesjonelle fotografer og hobbyfotografer fortsatt vil foretrekke "ekte" kameraer i mange år til.
Ja og hovedgrunnen til dette er ergonomi samt sjansen til å bytte brennvidde. Selvsagt vile en f/1.2 200mm Canon L fastobjektiv gi resultater en mobiltelefon ikke kan gi deg. 200mm optisk zoom som drar nytte av hele bildebrikka. Men så koster et slikt objektiv over 20.000 kroner alene.

Som reisekamera er iPhone 14 Pro helt fantastisk. Plutselig synes jeg egentlig at 14.000 for en iPhone ikke er så mye, med tanke på at en Sony RX100 siste modell koster rundt 12.000 kroner og den kan man ikke ringe med eller noe annet. :)

Svar