Staurheim skrev: ↑28 jul 2022, 08:57
Nå er det znart znø og iz...
Kan for min del drøye lengst mulig .
Men! jeg var heldig å fikk låne forskjellige Husabergmodeller med ujevne mellomrom et par vintre for mange å siden og skjønner veldig godt at vinterkjøring med MC kan være uhyre morsomt .
Kanskje man skal skaffe seg en Royal Enfield Himalayan som vintersykkel...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Hadde en husqvarna selv en gang, meget gøy på vinter med lange pigger ja , men, vanskelig deletilgang gjorde at den ble solgt, desverre. Ønsker meg en Drz, men litt gammelt og dyrt det som ligger ute på finn.
Piggdekk på idag 26. Des.22 Og et par mil på hålka,i regnog tåke . Opp på Lifjell og litt rundt neromkring... kald og våt på fingre men fikk da fylt tanken så den er klar til Rally Knuten
Foran originalt, satt i ekstra pigger i dette. Skrupiggene er korte, men lenger enn de som satt i. Må ha flere.
anlas.jpg
Bak originalt, satt i ekstra pigger her og for i det hele tatt få feste. Kun brukbare på fast underlag. Asfalt dekk. Neste vinter blir det nok knastedekk, så piggene "når nedi" , og bare skrupigger som er litt lengre :) At bakdekket sørger for framdrift og ikke spinner har alt å si fant jeg ut..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
Flere som vil dele erfaringer om vinterkjøring? Om kjøreteknikk,dekk,klær,rust,lading,El varme osv..
Skal sette på piggdekkene 15 nov og planen er som i fjor og noen år før å kjøre de fleste vintermånedene. I år blir det pigget Mitas e-07 bak i stedet for anlas winter som er et dekk mest for fast og jevnt underlag. Så får vi se hvordan det blir:)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
Drev litt med vinterkjøring for noen år siden da vi hadde en Husabergforhandler, som også var Husabergimportør, her i distriktet hvor jeg bor.
Ideell vintersykkel, etter min mening. Lav vekt og svært letthåndtelig og nok effekt på 450 og 570 modellene jeg kjørte. Bl.a. til Primus-treffet ved Fjorda mellom Randsfjorden og Nes i Ådal, som finner sted siste helg i februar hvert år.
Kunne vært artig å utstyrt Guzzi'en til vinterlagring, men tror nok jeg lar være .
Men én KTM 390 Adventure eller Royal Enfield Himalayan 411 kunne vært riktig så artige vintersykler, vil jeg tro :) .
Hadde jeg bare vært 15-20 år yngre...
Er dessverre blitt mer følsom overfor kulde nå I godt voksen alder, så vinterkjøring på MC blir nok neppe aktuelt igjen.
Men at det var en spesiell og morsom opplevelse, er det ingen tvil om !
Skal bli interessant å følge denne tråden, @raster ! Regner med at kommer både tekst og bilder etter hvert .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Kjørte daglig tre vintre i Oslo og omegn, jeg gav meg fordi det ble litt vel mye piggdekkstøv i luftveiene og vondter i ledd. Særlig knæra begynte å verke. Jeg kjørte til og fra jobb stort sett uansett vær i rushtrafikk.
På de verste dagene så hostet man opp svart slim, og det var ikke så kult. I tillegg blir kjøreutstyret utslitt og sykkelen blir så møkkete etterhvert at man blir møkkete selv bare av å se på den :)
Kjørte en Jawa 640(350 2-sylindret 2-takt), helt super vintersykkel med piggdekk. Kan hvertfall si at TKC80 er feil dekk til vinterbruk. Er feil gummi. Heidenau Snowtex fungerer mye bedre.
Det er mange fine solskinnsdager man kan kjøre vinterstid, men daglig kjøring i mørke og sludd er litt slit.
Min erfaring, som er langt fra den @FredrikE24 har, er at det er best med vinterkjøring med MC på sikre vinterveier. Dvs. på skikkelig vinterføre med godt brøytede veier, ingen salting og ikke altfor mye trafikk.
Som her på bygda hvor jeg bor med alle de usaltede sideveiene man kan kjøre i stedet for de langt mer trafikkerte pg saltede hovedveiene.
Da vil det være en ren fryd å kjøre MC om vinteren, forutsatt at man kler seg etter forholdene, så klart.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
ja, helt klart, jeg tenker det er greit å belyse flere sider av vinterkjøring.
Skal man kjøre en tur i ny og ne i fint være på tørre kalde dager, så er vinterkjøring bare koselig. Ellers kan det være skikkelig dritt :)