Eldreomsorg og hjemmehjelp er hett tema …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Eldreomsorg og hjemmehjelp er hett tema …

Legg inn av dypen »

Har sett alle program inklusiv Debatten med Solvang i går kveld og fruen i huset har hatt helseministeren langt opp i halsen nesten fra dag en og jeg skjønner nå hvorfor. De som ansvarlige ikke nå har fått med seg hele eller deler av disse programmene er uforståelig … De ansvarlige for stedene som vises i Brennpunkt er helt fraværende og det skjønner jeg. Kvinnen som har dokumentert logg fra sin mor har virkelig erfart hvor fraværende ansvarlige er og ikke mulig å komme i kontakt med som er likt i hele samfunnet … Forsøk å ring, prøv å få tak i en e-post adresse, oppsøke eller kontakt skjema … Da må du ha god tid, du kan heller ikke være i jobb …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Eldreomsorg og hjemmehjelp er hett tema …

Legg inn av ErikW »

Er jo overhode ikke noe rart i at vi får enn viss politiker forakt. Så selv på programmet, men som jeg sier til fruen at vi har ikke godt av å se alt dette våre politikere rører med, da man blir bare nedfor, samt gruer seg til den tiden kommer.

Akkurat nå synes jeg det er mye greier med de på tinget. Æ blir forbannet rett og slett.

Nineball
Innlegg: 96
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Eldreomsorg og hjemmehjelp er hett tema …

Legg inn av Nineball »

Det er skremmende at helse og omsorg har blitt et spørsmål om økonomi i dette landet. Sykehusene er omgjort til helseforetak, for å tjene penger!
Sykehusene dytter folk ut så fort de er våkne, og gir kommunen dagbøter hvis de ikke kan skrives ut. Staten fjerner og justerer ned midlene til kommunene, slik at det ikke blir flere sykehjemsplasser eller bemanning til å ta seg av de syke og eldre kommunen!!
At helseministeren skylder på kommunene vitner om uvitenhet og total ignoranse. Satten må skaffe kommunene midler slik at de kan ansette rett bemanning, og styrke omsogssektoren i flere ledd.
Hvis ikke staten gjør noe vil flere i omsorgsyrkene gi seg, og færre nye tør å utdanne seg innen helse og omsorg! Med en da økende andel eldre i befolkningen vil ikke denne kabalen gå opp.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Eldreomsorg og hjemmehjelp er hett tema …

Legg inn av AJ »

Denne tankevekkende teksten passer best her i denne tråden enn i tankevekkertråden...:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-893086
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Eldreomsorg og hjemmehjelp er hett tema …

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nineball skrev: 27 jan 2023, 14:44 Det er skremmende at helse og omsorg har blitt et spørsmål om økonomi i dette landet. Sykehusene er omgjort til helseforetak, for å tjene penger!
Sykehusene dytter folk ut så fort de er våkne, og gir kommunen dagbøter hvis de ikke kan skrives ut. Staten fjerner og justerer ned midlene til kommunene, slik at det ikke blir flere sykehjemsplasser eller bemanning til å ta seg av de syke og eldre kommunen!!
At helseministeren skylder på kommunene vitner om uvitenhet og total ignoranse. Satten må skaffe kommunene midler slik at de kan ansette rett bemanning, og styrke omsogssektoren i flere ledd.
Hvis ikke staten gjør noe vil flere i omsorgsyrkene gi seg, og færre nye tør å utdanne seg innen helse og omsorg! Med en da økende andel eldre i befolkningen vil ikke denne kabalen gå opp.
Bra oppsummert! Min mor har vært (og er) igjennom hele pakken det siste året.
Først fra egen bolig til omsorgsbolig, deretter div. sykdomsforløp (covid, influensa, lungebetennelse m.m.), sykehuset kvitter de med seg så fort det er mulig og overfører de til såkalte "helsehus" i på vente av hva som skal skje videre. Disse helsehusene er kraftig underbemannet og har stor mangel på rett kompetanse i tillegg. Byggmessig så er noen av de ganske nye og fine, men det hjelper ikke så mye da de ikke får den hjelpen de trenger. Det ble litt frem og tilbake hit og dit før det ble sykehjemsplass, noe som er stusselige greier med små rom ala minste danskebåtlugar.
Der er de heller ikke overbemannet, men er hakket bedre en helsehus bortsett fra størrelsen på rommet, det er ikke plass til en dritt.
Med unntak av noe arrangementer både i regi av sykehjemmet eller frivillige organisasjoner, så sitter de og glaner i veggen hele gjengen.
Litt som dødens venterom for å sette det på spissen, ganske trist å se. Det kunne ha vært langt lystigere om de hadde hatt nok ressurser, men jeg tror at de som jobber der gjør så godt de kan med de ressursene de har. Håper jeg heller dauer før jeg trenger sykehjemsplass...

Svar