ACF50 på eksosrør/potte

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
MCand
Innlegg: 9
Registrert: 28 apr 2017, 20:53
Motorsykkelen din: Din MC her

ACF50 på eksosrør/potte

Legg inn av MCand »

Hei.

Første innlegg her, men har lest endel i flere år og setter stor pris på all kunnskapen her inne:)

Parkerte sykkel for vinteren for 5 uker siden.
Vasket godt, smurt inn med ACF50, kjedet renset og smurt.

Nå har ikke veiene jeg kjører på blitt saltet på bortimot ei uke og det har regnet store mengder siden, er 4-7 plussgrader.
Samme vær er meldt kommende uke og jeg har ca. 55 mil jobb-pendling foran meg.

Uansett, spørsmålene er hvis jeg tar ut mc for å kjøre ei uke nå, eller til våren for den saks skyld:

-Bør jeg da vaske bort ACF50 fra eksosrørene/deler som blir varme før kjøring? (har ikke brukt ACF50 før)
Vil trolig bli endel røyk noen minutter hvis ikke, men er det skadelig? Vil det lage misfarging eller noe?

-Bør kjedet tørkes av og påføres ny smøring? Det ser helt rent ut og er ikke tørt. (har bare hatt sykkel med kjededrift en sesong…)

Fikk satt på nye dekk i november så mønsterdybden er godt over 3mm, er vant til å kjøre i mye regn, vind og ned til 3 plussgrader i enden av sesong så den biten er grei.

Takker for evt. svar:)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ACF50 på eksosrør/potte

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet ikke hvor i landet du bor og eller hvor glad du er i sykkelen din, men her nede i Viken har det trolig blitt saltet ganske heftig i det siste. Jeg vet ikke hvor godt ACF50 beskytter, men er du glad i sykkelen din så la den stå mener jeg. Så sant du ikke vil ta deg bryet med å vaske den SKIKKELIG før du setter den inn igjen. Du vil få saltrester over hele sykkelen. Hver eneste liten krok.

Kjedet bør renses grundig og smøres også ja.

Jeg ville ventet til vårregnet hadde skylt bort en del av saltet. ett par kraftige regndager etterfulgt av opptørking samt litt kraftig regn igjen samt opptørking uten at det ble saltet i mellomtiden er det som skal til mer eller mindre før jeg tar frem sykkelen vertfll.

Har du en eldre sykkel det ikke er så "farlig" med så mener jeg det er tut og kjør. Bryr du deg om sykkelen din, så la den stå er min mening. Vinteren er ikke over enda :)

MCand
Innlegg: 9
Registrert: 28 apr 2017, 20:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: ACF50 på eksosrør/potte

Legg inn av MCand »

Takk for svar. Da blir det ny kjedesmøring før sykkel evt. tas ut.

Helt enig med deg ang. salt og er glad i sykkelen min:)
Det er eneste grunn til at jeg ikke har piggdekk og kjører hele året. Bruker mc til jobb-pendling 40-50 mil i uka uansett vær og vind utenom salt-sesong.

Her jeg er ved kysten på Vestlandet har det vært nærmest kontinuerlig kraftig regnvær i ei uke når jeg evt. tar ut sykkelen på tirsdag. Hadde ikke vurdert det hvis ikke. Tas den ut blir den vasket godt etter bruk ja.
Hadde bare vært veldig praktisk og tidsbesparende med mc til uka.

Får vaske bilen i morgen, ta en prøvetur og se hvordan den ser og kjennes ut etterpå, så får jeg kanskje en indikasjon på hvorvidt alt regnet har vasket veiene.

Uansett om det blir mc til uka eller ikke så lurer jeg på om ACF50 bør vaskes vekk fra eksosrør/potte før man kjører, eller om det bare «ryker» av uten å gjøre skade. Tynt lag, påført med klut og pensel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ACF50 på eksosrør/potte

Legg inn av Bjerknez »

Det med hvordan ACF50 funker vet jeg ikke så mye om, men kjemikalier på deler av sykkelen som blir varme under kjlring kan sette stygge merker som du ikke får bort. Det er selverfart. Men som sagt, hvordan ACF50 reagerer vet jeg ikke.

Jeg ville tatt det av først, men det er bar en magefølelse jeg har.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ACF50 på eksosrør/potte

Legg inn av AJ »

@MCand :
Jeg vinterlagret et par av syklene mine med et tynt lag ACF50 for noen år siden. Men har ikke sett behov for dette i det relativt tørre og stabile innlandsklimaet vi har her jeg bor.
Men jeg har alltid vasket av ACF oljen før sesongstart. Jdeg ser på dette som en beskyttelseshinne som det kan være greit å påføre sykkelen når den står parkert. Samtidig at den ikke har noe på sykkelen å gjøre når den er i bruk. Også er det vel slik at eksosdeler, som blir veldig varme, ikke bør være innsmurt i hverken oljer og andre kjemikalier...
Så mitt råd er å få vasket vekk dette "konserveringsmiddelet" før sesongstart.

Ellers, velkommen med første innlegg her på MCsiden etter alle disse årene, fra 2017 til i dag... :vs
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

MCand
Innlegg: 9
Registrert: 28 apr 2017, 20:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: ACF50 på eksosrør/potte

Legg inn av MCand »

Tusen takk AJ.
Ja, noen år siden jeg ble medlem:)
Takk for info om ACF50, jeg tok det også på for å beskytte under lagring siden sykkel står i uisolert garasje på Vestlandet.
Har også noen fukt-slukere der og det fungerer fint.

Da vasker jeg hele sykkelen før bruk. Kanskje et par omganger på eksos osv for å få det helt bort.

Bjerknez: Det stemmer jo også med det du skriver om erfaringer mht. kjemikalier og varme.

Tusen takk:)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: ACF50 på eksosrør/potte

Legg inn av pingvin »

Leser en del britiske mc blader og de er store tilhengere av ACF50 om vinteren, tror de salter en del der borte også. De bruker det ikke som beskyttelse under lagring men når de kjører og oppfatter det som at fungerer bra, tror de sprayer på så ofte de kan, helst etter vasket antar jeg.

Har hatt det selv og sprayet på før kjøring. Men kjører stort sett når fint vær så egentlig ikke nødvendig så aldri kjøpt ny flaske. Er noen år siden, mener ikke sprayet på potta bevisst men likevel kom litt på så luktet litt med en gang men kan ikke huske ble flekker. Men skader ikke å vaske bort på potta da.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

MCand
Innlegg: 9
Registrert: 28 apr 2017, 20:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: ACF50 på eksosrør/potte

Legg inn av MCand »

Nyttig info/erfaring, tusen takk. Jeg har også lest på nettet at det brukes som rustbeskyttelse ved vinterkjøring, spesielt i UK ja.
Står som regel at det «brenner» av og ryker litt fra eksosrør ved første oppstart. Men finner ikke ut om det blir misfarging. Kan jo være endel har en egen vintersykkel som det ikke er så nøye med også. Vet ikke.
Da tror jeg at jeg bare bruker en mikrofiberklut med litt såpevann og vasker det vekk fra eksosrør/potte før oppstart. Lar kanskje resten være hvis jeg kjører til uka, har selvsagt ikke påført noe i nærheten av bremser/dekk/kontaktflater for fører.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: ACF50 på eksosrør/potte

Legg inn av pingvin »

Screenshot fra Bike (eller MCN?):

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

MCand
Innlegg: 9
Registrert: 28 apr 2017, 20:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: ACF50 på eksosrør/potte

Legg inn av MCand »

Så ikke dette svaret før nå, men tusen takk Pingvin. Sett endel videoer om ACF50 og ingen av de nevner noe negativt/misfarging, så da velger jeg å tro at det bare er bra beskyttelse.
Langtidsvarselet var litt optimistisk når jeg vurderte ta ut sykkelen og det ble stadig salting igjen. Så den ble stående til over påske, men fått pendlet ca. 150 mil siden. Vasket den lett før jeg kjørte, luktet bittelitt ved oppstart, men ingen misfarging eller noe.
Jeg tenker litt på og etterhvert få kjøpt en brukt 125cc og utstyre den med piggdekk til vinterkjøring. Da vil jeg isåfall bruke ACF50 som de gjør feks. i UK.
Her er få snødager og i stor grad salting som gjør at sykkelen parkeres hele vinteren. Ble dog overrasket av uanmeldt snøvær på vei til jobb i forrige uke, men det ble ikke liggende. Men skal virkelig ikke klage mtp været og sesongstart andre steder i landet.

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Re: ACF50 på eksosrør/potte

Legg inn av badkernel »

Har brukt ACF50 på mine sykkler i mange år og aldri opplevd noe negativt. Jeg påfører ACF50 på hele sykkelen (minus dekkene) og la den virke i 10-15 min, fjerner overflødig ACF50 med microfiber klut og vips sykkelen ser "brand new" ut.
Anbefales !
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Svar