Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av ErikW »

Noen som kjører denne i versjon GT pro eller Rally pro. Var hos forhandler og startet en slik og trillet litt i dag. Ganske så flott sykkelvogn herlig lyd.
GT Pro har 19’’ fremhjul og Rally Pro har 21’’

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av Gammelsmurfen »

Prøvekjørte den hos forhandler i fjor, den 3-sylindrede motoren likte jeg godt. Gikk jevnt og fint og var relativt responsiv.
Hos meg falt den sykkelen litt igjennom pga. at jeg trengte noe med større avstand mellom fothvilere og sete, jeg er lang i beina.
Men jeg tror det er en ok sykkel jeg ikke ville ha vært skeptisk til å kjøpe om ergonomien hadde passet meg bedre.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av ErikW »

Virker utrolig bra. Jeg er 178 og liker Rally Pro som er høyest best. Fin kvalitet, så er jo forhandler her jeg bor i Skien også :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av AJ »

Så langt ikke prøvd denne. Men kanskje til sommeren? Vi får se... ;)

Uansett kan jeg av egen erfaring slå fast at trippelmotoren i Triumph Tiger 1050, som jeg var eier av et par år for noen år siden, var en perle av en motor!
Veldig bra og og mange bedømt som en av de beste MC-motorene som noengang er laget.
Tror ikke 900 motoren står noe særlig tilbake i forhold til denne.

Selv må jeg nok bare innrømme at jeg er ikke er så rent lite nysgjerrig på den nye Triumph 1200 motoren i produsentens adventuremodeller, som litt overraskende er nedskalert i kubikkstørrelse, men økt i effekt.
Kanskje teste ut denne også i 2023?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av lazyboy »

ErikW skrev: 15 jan 2023, 01:59 Virker utrolig bra. Jeg er 178 og liker Rally Pro som er høyest best. Fin kvalitet, så er jo forhandler her jeg bor i Skien også :thumleft
Om du ev skulle handle i Skien så håper jeg for din del ting har blitt bedre med åra hos forhandleren.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av Olav K »

Jeg har tre kompiser i Triumphmiljøet som har eller har hatt 900 Rally Pro.
To av dem er ganske frelst på modellen, mens tredjemann var på tur med leid/lånt GS 1250, og har ikke sovet så godt siden.
Han skulle bestille seg en GSA nå på kampanjen.

900'en har en fet lyd, ser bra ut og går ganske bra.
Mindre topptung enn forgjengeren, relativt slank og "nett", men designet er muligens litt "uferdig" med tanke på hvordan den takler velt/skader. Ut i fra hva jeg har sett på grusturene jeg har arrangert, går det fort utover gear og bremsepedal, samt blinklys, om man går over ende.

Men om jeg skulle ned på mellomklasse adventure er den sykkelen absolutt i topp 3 av lista mi :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av ErikW »

Olav K skrev: 16 jan 2023, 08:25 Jeg har tre kompiser i Triumphmiljøet som har eller har hatt 900 Rally Pro.
To av dem er ganske frelst på modellen, mens tredjemann var på tur med leid/lånt GS 1250, og har ikke sovet så godt siden.
Han skulle bestille seg en GSA nå på kampanjen.

900'en har en fet lyd, ser bra ut og går ganske bra.
Mindre topptung enn forgjengeren, relativt slank og "nett", men designet er muligens litt "uferdig" med tanke på hvordan den takler velt/skader. Ut i fra hva jeg har sett på grusturene jeg har arrangert, går det fort utover gear og bremsepedal, samt blinklys, om man går over ende.

Men om jeg skulle ned på mellomklasse adventure er den sykkelen absolutt i topp 3 av lista mi :thumleft
Hadde ny GS 40 Years edition, men dessverre pga rygg skade fra tidligere påkjørsel på MC måtte jeg ha lettere sykkel. Savner den hver dag.
Byttet til 900 XR og stortrives veldig på den, men tenker jo litt mer grus da. Fikk innbytte pris i dag fra Graarud og CBP så det er helt uaktuelt å byttebort XR’n med de prisene de kom med.
Det blir å kjøpe mer riktige dekk så XR’n blir bedre til en god blanding. XR’n kjørte jeg endel grus med i 2022 og gikk bra d

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 15 jan 2023, 22:29 Så langt ikke prøvd denne. Men kanskje til sommeren? Vi får se... ;)

Uansett kan jeg av egen erfaring slå fast at trippelmotoren i Triumph Tiger 1050, som jeg var eier av et par år for noen år siden, var en perle av en motor!
Veldig bra og og mange bedømt som en av de beste MC-motorene som noengang er laget.
Tror ikke 900 motoren står noe særlig tilbake i forhold til denne.

Selv må jeg nok bare innrømme at jeg er ikke er så rent lite nysgjerrig på den nye Triumph 1200 motoren i produsentens adventuremodeller, som litt overraskende er nedskalert i kubikkstørrelse, men økt i effekt.
Kanskje teste ut denne også i 2023?
1200’n får jo litt stryk for momentet sitt og testere sier at da er 900’n bedre :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 17 jan 2023, 23:05 1200’n får jo litt stryk for momentet sitt og testere sier at da er 900’n bedre :thumleft
Antakelig ikke så rart siden den nye 1200 motoren har færre kubikk enn den forrige, som hadde 1215 kubikk mot 1160 på de nyeste modellene.
Og det er jo rimelig kjent at momentverdiene følger kubikkstørrelsen.
Selv om antall HK gjerne kan øke...
Som i nye Triumph Tiger 1200s tilfelle.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av Bjerknez »

Personlig kommer jeg nok aldri over det med motor og krefter når det gjelder motorsykkel. Det er jo halve gleden mener jeg og ha resurser på lur og leke seg med.

Man TRENGER det jo ikke, men samtidig som jeg ser de store fordelene med en lettere adventure modell, så hadde liksom hodet mitt hele tiden kikket litt på den store.

Å kombinere spenning og morro med økonomi når det kommer til motorsykkel er aldri enkelt.

Er man en genuint gjennomsyret fornuftig person så blir det jo lettere og velge da man ikke er like opptatt av gull og glitter, men heller opplevelsene samt gleden av å leve med at man har "spart" noen kroner.

Den eneste sykkelen jeg har kjørt som ligner med tanke på type er Triump sin 650(?) "adventure" gatesykkel. Husker ikke navnet på den.

DEN var vertfall vannvittig kjedelig med tanke på motor. Her måtte det jobbes med turtall for å ha det gøy.

900'en er jo helt sikkert en helt annen sykkel med en helt annen motor, men etter å ha kjørt 650 motoren hadde jeg IKKE kjøpt 900'en uten å prøvd den først. Det er sikkert. :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av SilverSmurfer »

Møtte på et par stykk som kjørte slike i sommer, det var endeløst skryt over hvor fornøyde de var med dem. Dette er absolutt en sykkel jeg hadde vurdert om jeg hadde forhandlere og verksted i nærheten av der hvor jeg bor.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av Kjellrf »

ErikW skrev: 17 jan 2023, 23:05
AJ skrev: 15 jan 2023, 22:29 Så langt ikke prøvd denne. Men kanskje til sommeren? Vi får se... ;)

Uansett kan jeg av egen erfaring slå fast at trippelmotoren i Triumph Tiger 1050, som jeg var eier av et par år for noen år siden, var en perle av en motor!
Veldig bra og og mange bedømt som en av de beste MC-motorene som noengang er laget.
Tror ikke 900 motoren står noe særlig tilbake i forhold til denne.

Selv må jeg nok bare innrømme at jeg er ikke er så rent lite nysgjerrig på den nye Triumph 1200 motoren i produsentens adventuremodeller, som litt overraskende er nedskalert i kubikkstørrelse, men økt i effekt.
Kanskje teste ut denne også i 2023?
1200’n får jo litt stryk for momentet sitt og testere sier at da er 900’n bedre :thumleft
Er jo en kjent sak at høyere toppeffekt i utgangspunktet gir litt dårligere dreimoment på lavere turtall. Det er vanskelig å lage en motor som yter maksimalt over hele turtallsregisteret.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av Bjerknez »

Måtte jeg velge, så hadde jeg valgt moment i steden for toppeffekt, helt klart. Vertfall i en Adventure sykkel.

Når jeg kjørte (uten sammenligning forøvrig) Triumph (Trident?) 660 så synes jeg det var kjedelige greier. Man måtte opp i 7.000tpm før det skjedde noe, og jeg ble ikke akkurat skremt da heller. En ganske kjedelig karakteristikk.

Men nå har vel denne 900'en noe mer punch enn denne vil jeg tro.

Ralle
Innlegg: 3
Registrert: 25 jan 2023, 12:09
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 RP.

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av Ralle »

Gikk fra siste årgang 800 XCA til 2022 900 Rally Pro. Prøvde og vurderte både den nye 1200 og 1250 GS, men....... 900 RP kjentes veldig riktig for meg. Noe den fortsatt gjør. Dypper såvidt tærne i noe mer enn ordinær grusveg og har så langt grei erfaring med TKC70 Rocks bak og TKC 70 foran.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Noen her som kjører 2021/2022 Triumph Tiger 900

Legg inn av ErikW »

Ralle skrev: 25 jan 2023, 12:17 Gikk fra siste årgang 800 XCA til 2022 900 Rally Pro. Prøvde og vurderte både den nye 1200 og 1250 GS, men....... 900 RP kjentes veldig riktig for meg. Noe den fortsatt gjør. Dypper såvidt tærne i noe mer enn ordinær grusveg og har så langt grei erfaring med TKC70 Rocks bak og TKC 70 foran.
Er i tenkeboksen igjen og lurer på om fortsatt er meget fornøyd med din 900 Rally Pro

Svar