Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:44 Jeg vet vertfall at alle mine sykler har jeg kunt kjørt bakhjulet rundt med med bakhjulet i luften med støtten nede. Men man kan ikke starte sykkelen med støtten nede mens den står i gir. Men sykkelen stopper altså ikke om man tar ned støtten etter en start.

Dette er egentlig ikke noe annet enn ganske avansert arduino koding (satt på spissen). Jeg skjønner liksom greia, men allikevel synes jeg Honda i dette tillfellet har gjort en glipp. Problemet er egentlig bare at det kreves en tur på verksted for å fjerne koden igjen.
BMW, klarer det jo, samt Triumph. Da skjønner jeg ikke hvorfor Honda ikke skulle klare det.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Indian greier det også-se mitt svar lengre oppe. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 21 jan 2023, 15:14 Indian greier det også-se mitt svar lengre oppe. :prf
Ja, jeg synes dette er veldig rart. Det må jo være en glipp fra Honda. Vertfall ikke veldig gjennomtenkt slik jeg ser det. Så sant det ikke dukker opp en meget god forklaring på hvorfor det er sånn.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:46
Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:44 Jeg vet vertfall at alle mine sykler har jeg kunt kjørt bakhjulet rundt med med bakhjulet i luften med støtten nede. Men man kan ikke starte sykkelen med støtten nede mens den står i gir. Men sykkelen stopper altså ikke om man tar ned støtten etter en start.

Dette er egentlig ikke noe annet enn ganske avansert arduino koding (satt på spissen). Jeg skjønner liksom greia, men allikevel synes jeg Honda i dette tillfellet har gjort en glipp. Problemet er egentlig bare at det kreves en tur på verksted for å fjerne koden igjen.
BMW, klarer det jo, samt Triumph. Da skjønner jeg ikke hvorfor Honda ikke skulle klare det.
Som sagt fordi det er nok sensorer/inputs for å klare å skille ut at sykkelen ikke kjøres, i mitt tilfelle med BMW er det også gyro/g-sensor.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 21 jan 2023, 15:19
Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:46
Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:44 Jeg vet vertfall at alle mine sykler har jeg kunt kjørt bakhjulet rundt med med bakhjulet i luften med støtten nede. Men man kan ikke starte sykkelen med støtten nede mens den står i gir. Men sykkelen stopper altså ikke om man tar ned støtten etter en start.

Dette er egentlig ikke noe annet enn ganske avansert arduino koding (satt på spissen). Jeg skjønner liksom greia, men allikevel synes jeg Honda i dette tillfellet har gjort en glipp. Problemet er egentlig bare at det kreves en tur på verksted for å fjerne koden igjen.
BMW, klarer det jo, samt Triumph. Da skjønner jeg ikke hvorfor Honda ikke skulle klare det.
Som sagt fordi det er nok sensorer/inputs for å klare å skille ut at sykkelen ikke kjøres, i mitt tilfelle med BMW er det også gyro/g-sensor.
Ja, og hvis det er tillfelle så har ikke Honda nok sensorer til å unngå dette og dermed henger dem etter der. Altså hvis det er tillfelle.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:44 Jeg vet vertfall at alle mine sykler har jeg kunt kjørt bakhjulet rundt med med bakhjulet i luften med støtten nede. Men man kan ikke starte sykkelen med støtten nede mens den står i gir. Men sykkelen stopper altså ikke om man tar ned støtten etter en start.
Men sett den i gir med sidestøtten nede, da stopper de fleste sykler motoren. Det har i hvert fall de syklene jeg har hatt, selv de uten ABS.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 21 jan 2023, 15:27
Bjerknez skrev: 21 jan 2023, 14:44 Jeg vet vertfall at alle mine sykler har jeg kunt kjørt bakhjulet rundt med med bakhjulet i luften med støtten nede. Men man kan ikke starte sykkelen med støtten nede mens den står i gir. Men sykkelen stopper altså ikke om man tar ned støtten etter en start.
Men sett den i gir med sidestøtten nede, da stopper de fleste sykler motoren. Det har i hvert fall de syklene jeg har hatt, selv de uten ABS.
Ja, men ikke når den står i fri. Det er jo en bra ting at den forhindrer at sykkelen plutselig går fremover når man slipper clutchen og den står på støtta. Men da er clutchen inne.

Hvis man starter opp sykkelen mens støtten IKKE er nede mens den står i fri for så å ta ned støtten mens sykkelen går burde ikke utløse noen feilmelding. I vertfall ikke en som man må på verksted for å fjerne.

Jeg har gjort dette uttallige ganger på mine sykler uten problemer. Heller ingen feilmeldinger. Dette gjelder også en 2015 modell Triumph Stretg Triple R. Mekkern har heller ikke det problemet med sin Indian som også er ganske ny.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

"Noen" stopper syklene sine ved å sette ut sidestøtta og så slippe clutchen litt ut så bryteren stopper motoren har jeg sett-kan jo være kjekt hvis en stopper i bakke og bruke motoren som "håndbrekk/låse i gear".
Mulig noen sykler ikke "tåler" dette.
Indianeren er forøvrig 2019 -Euro4.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Stopper motor med nødstopp hvis jeg har behov for tenning litt på eller bare med tenningsknappen.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Er det uvanlig at bakhjulet går rundt når sykkelen står i fri med motoren i gang på midtstøtta? Hvis det er vanlig oppførsel så skjønner jeg ikke behovet for å sette sykkelen i gir.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av HeHy »

Domino skrev:Er det uvanlig at bakhjulet går rundt når sykkelen står i fri med motoren i gang på midtstøtta? Hvis det er vanlig oppførsel så skjønner jeg ikke behovet for å sette sykkelen i gir.
Prøv å holde i mot, mulig det såvidt går frem når det ikke er motstand. Relativt vanlig

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Domino skrev: 23 jan 2023, 10:40 Er det uvanlig at bakhjulet går rundt når sykkelen står i fri med motoren i gang på midtstøtta? Hvis det er vanlig oppførsel så skjønner jeg ikke behovet for å sette sykkelen i gir.

Hva tenker du er årsaken til at hjulet går rundt med gear velger i fri / N når bakhjulet er i lufta …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Så lenge du ikke klemmer inn klipa er clutchen i fullt inngrep.
Det er tannhjulene i gearkassa som blir dratt med av oljen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av HeHy »

Domino skrev:Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
Synes egentlig det er en uvane å ha sykkel gående for å smøre kjedet, enda verre med å ha den i gir. Det er ikke vanskelig å rotere hjulet når sykkel står i fri og smøre med andre hånden. Samtidig er det ganske farlig å ha hånda i nærheten av kjede/drev når dette roterer, kan fort miste en/flere fingre i sånt maskineri, dette har skjedd og vil sikkert fortsette å skje.

Svar