På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Siden jeg er innom og leser her på forumet nesten hver dag tenkte jeg at jeg kan bidra litt med en egen logg om det å kjøre på 2 hjul i Thailand. Litt forskjellig fra steinrøysa er det jo. Her er det en helt annen trafikkultur og de fleste trafikkregler er kun veiledende, det er sånn folk flest ser på dem. Legger man så til at veldig mange ikke har førerkort og at de som har førerkort stort sett ikke har fått opplæring så skjønner man grunnen til at det hittil i år har omkommet rundt 50 personer hver dag hvorav 80 - 90 % er motorsyklister. Så i utgangspunktet er det å kjøre mc her i Thailand noe av det farligste man kan gjøre. Jeg kommer helt sikkert til å skrive mer om dette underveis så jeg lar det temaet ligge foreløpig.
Jeg får heller fortelle litt om hvem jeg er. Jeg runder 60 i løpet av en måneds tid så jeg regner meg som godt voksen, selv om jeg føler meg som en 20 åring i hodet. I juni for 10 år siden til sommeren hadde jeg sagt opp jobben, leid ut huset mitt, solgt det meste inkludert mc'en min og reiste til Thailand for å være sammen med min kjæreste. I utgangspunktet tenkte jeg å prøve ett år, det første året ble til ett år til og enda ett osv. Så nå har det blitt ni og ett halvt år her i the land of smiles. Jeg tror nok at jeg kommer til å bli her resten av livet.
Før jeg flyttet til Thailand reiste jeg opp og ned 4 - 5 ganger i året i ett par år. Kameraten som tok meg med første gang introduserte meg for mc kjøring i Thailand så på disse turene ble det mange fine turer og vi oppdaget steder og var på plasser hvor vi var de eneste utlendingene. Jeg ble mer og mer fasinert av dette vakre landet og de flotte menneskene vi traff. På en av disse turene traff jeg også hun som ble min kjæreste og senere kone.
De første turene så lånte jeg kameratens gamle sykkel, en Honda Wave 100 ccm. Den hadde skivebrems foran og selvstarter og var derfor en påkostet utgave. Kameraten hadde en 200 ccm Honda Phantom som han kjørte selv. På disse syklene kunne vi kjøre dagsetapper på 30 - 40 mil og vi stort sett hadde kjærestene våre bakpå. Kjedelig å kjøre så liten sykkel? Nei absolutt ikke. Denne 100 kubikkern måtte virkelig kjøres for at vi skulle holde følge med annen trafikk. Med firetrinnskasse og automatklutch (klutchen satt på girspaken) var det bare å gire og utnytte all trekkraft den vesle Honda motoren hadde.
Etter noen Thailandsturer på lånt sykkel kjøpte jeg meg min egen Honda Wave, den dyreste de hadde, 125 ccm med alt utstyr. Alt utstyr var kurv foran.
DSCN0936.JPG
Jomfruturen med denne var 260 km med passasjer og ryggsekk for å besøke familien til min kjære. Det ble den første av mange turer på denne sykkelen.
DSCN0943.JPG
Beinstrekk. Fra første tur med egen sykkel

Jeg hadde vel denne sykkelen i ett år og kjørte rundt 2500 km med den. Jeg var egentlig på utkikk etter en brukt Honda Phantom (de var gått ut av produksjon) så Waven var kun anskaffet som en midlertidig sykkel. Den skulle snart bli byttet ut med Røde. Mer om det seinere.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

Vi har antall turer til Thailand som er tosifra og bestandig i forkant av påsken med to uker +, veldig behagelig å feriere med garantert bra vær, bra mat, billig og smilende folk :thumleft Har ikke vært der etter pandemien. Bangkok er litt for mye for meg, varmt, trafikk og mye folk. Har fartet litt rundt med bil / fly vært på øyer og fastland som en god norsk turist :P Oppsøkt noen få mc butikker men aldri kjørt mc der. Det ser ut som du stortrives der :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av lazyboy »

Akkurat bygget nytt hus i Thailand i høst.
Neste investering blir en tung mc ( har en africa twin i kikkerten) og så skal grensa fra udon til Chiang Saen utforskes på 2 hjul.
Blir ikke aktuelt med Honda vawe, det har jeg ikke rygg til.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

dypen skrev: 19 jan 2023, 10:57 Vi har antall turer til Thailand som er tosifra og bestandig i forkant av påsken med to uker +, veldig behagelig å feriere med garantert bra vær, bra mat, billig og smilende folk :thumleft Har ikke vært der etter pandemien. Bangkok er litt for mye for meg, varmt, trafikk og mye folk. Har fartet litt rundt med bil / fly vært på øyer og fastland som en god norsk turist :P Oppsøkt noen få mc butikker men aldri kjørt mc der. Det ser ut som du stortrives der :)
Trivelig her jeg holder til på landsbygda i Buriram. Bangkok er for voldsomt for meg også :D . Di drar jeg kun hvis jeg må på ambassaden eller skal reise ut av Thailand med fly. Har ikke vært i Bangkok siden før pandemien. Det meste her er tilbake i normalt gjenge nå så det er bare å komme på ferie igjen. Det er synd på dem som driver i turistnæringa her, de har slitt veldig pga pandemien og nedstenging.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

lazyboy skrev: 19 jan 2023, 17:14 Akkurat bygget nytt hus i Thailand i høst.
Neste investering blir en tung mc ( har en africa twin i kikkerten) og så skal grensa fra udon til Chiang Saen utforskes på 2 hjul.
Blir ikke aktuelt med Honda vawe, det har jeg ikke rygg til.
Nå ble jeg nysgjerrig. Hvor har du bygget hus?
Jeg har også veldig lyst på Africa Twin, men en ny er helt utenfor mitt budsjett. Tråler nettet flere ganger i uka på jakt etter en brukt som ikke er senka eller modifisert på andre måter. Det er det ikke lett å finne. Jeg trives jo egentlig ganske godt på Versysen så fornuften tilsier at jeg ikke skal bytte. Men hvis fornuften skulle bestemme så hadde de fleste av oss kanskje ikke kjørt mc i det hele tatt.
En Honda wave er faktisk ypperlig til småkjøring, men noe langturssykkel er det ikke. Jeg husker jeg håpet på rødt lys når jeg hadde kjørt langt med denne slik at jeg kunne sette ned beina og hvile rompa. Når min snart 10 år gamle pcx tar kvelden er det godt mulig jeg anskaffer en Wave for kjøring i landsbyen og småturer

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

Kan det være aktuelt å kjøpe en Africa Twin som passer deg så ny som mulig for export med full avgift / tax fradrag i det landet du kjøper eventuelt så gammel som mulig uten avgift refusjon for import til Thailand … Tenker det som passer best for import i forhold til pris … Export av kjøretøy er mest gunstig fra land som har høye avgifter, på bil har det vært Danmark og Norge i Europa som fikk litt gunstigere priser fra fabrikk på grunn av avgiftene.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

I Thailand har dem vel en Thailandsk versjon av denne? Tror den kalles ThaiTwin.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 20 jan 2023, 11:22 I Thailand har dem vel en Thailandsk versjon av denne? Tror den kalles ThaiTwin.
Bare du som har hørt om den @Bjerknez :)

Her er en som jeg er såå enig med vedr CB500X uten at det er en dårlig sykkel for det er det ikke. Han tar valget som trådstarter vurderer :twothumbs:

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

CB500X er sikkert ingen dårlig sykkel for dem som liker den.

Personlig Hadde jeg nok heller lagt hjelmen på hylla enn å kjøre en slik.

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av lazyboy »

hansiver skrev: 20 jan 2023, 04:24
lazyboy skrev: 19 jan 2023, 17:14 Akkurat bygget nytt hus i Thailand i høst.
Neste investering blir en tung mc ( har en africa twin i kikkerten) og så skal grensa fra udon til Chiang Saen utforskes på 2 hjul.
Blir ikke aktuelt med Honda vawe, det har jeg ikke rygg til.
Nå ble jeg nysgjerrig. Hvor har du bygget hus?
Jeg har også veldig lyst på Africa Twin, men en ny er helt utenfor mitt budsjett. Tråler nettet flere ganger i uka på jakt etter en brukt som ikke er senka eller modifisert på andre måter. Det er det ikke lett å finne. Jeg trives jo egentlig ganske godt på Versysen så fornuften tilsier at jeg ikke skal bytte. Men hvis fornuften skulle bestemme så hadde de fleste av oss kanskje ikke kjørt mc i det hele tatt.
En Honda wave er faktisk ypperlig til småkjøring, men noe langturssykkel er det ikke. Jeg husker jeg håpet på rødt lys når jeg hadde kjørt langt med denne slik at jeg kunne sette ned beina og hvile rompa. Når min snart 10 år gamle pcx tar kvelden er det godt mulig jeg anskaffer en Wave for kjøring i landsbyen og småturer
[/quote


Har hatt et hus i Udon i mange år som var blitt dårlig, rev og satt opp nytt på samme tomt.
Jeg har heller ikke budsjett til ny, så jeg sikter på en 2001 mod xrv 750. Gammelt men krutte god :thumleft
Oppholder meg overhode ikke nok der nede til og forsvare ny.
Sist redigert av lazyboy den 20 jan 2023, 15:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 20 jan 2023, 12:12 CB500X er sikkert ingen dårlig sykkel for dem som liker den.

Personlig Hadde jeg nok heller lagt hjelmen på hylla enn å kjøre en slik.
Du legger ingen ting imellom du @Bjerknez … og jeg har hatt en CB500X :knegg
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 20 jan 2023, 14:35
Bjerknez skrev: 20 jan 2023, 12:12 CB500X er sikkert ingen dårlig sykkel for dem som liker den.

Personlig Hadde jeg nok heller lagt hjelmen på hylla enn å kjøre en slik.
Du legger ingen ting imellom du @Bjerknez … og jeg har hatt en CB500X :knegg
Hehe. Jeg vet hva jeg liker og ikke. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

Her er en som viser frem noen ferieperler i Thailand og området rundt Phuket … Veldig flotte bilder :)

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

dypen skrev: 20 jan 2023, 11:21 Kan det være aktuelt å kjøpe en Africa Twin som passer deg så ny som mulig for export med full avgift / tax fradrag i det landet du kjøper eventuelt så gammel som mulig uten avgift refusjon for import til Thailand … Tenker det som passer best for import i forhold til pris … Export av kjøretøy er mest gunstig fra land som har høye avgifter, på bil har det vært Danmark og Norge i Europa som fikk litt gunstigere priser fra fabrikk på grunn av avgiftene.
Det lønner seg ikke å importere brukt mc til Thailand. Her vernes det om egen produksjon så alt som ikke er produsert her i Thailand er skikkelig dyrt pga høye avgifter og toll.
Africa Twin produseres så vidt jeg vet her på Honda sin fabrikk i Thailand.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Bjerknez skrev: 20 jan 2023, 11:22 I Thailand har dem vel en Thailandsk versjon av denne? Tror den kalles ThaiTwin.
:lol Nei en heter Africa Twin og produseres på Honda sin fabrikk har i Thailand. Der produseres også blant annet alle 500 modellene og en del andre sykler. Så kjøper du ny Honda i Norge er det stor sjanse for at den er made in Thailand.
Triumph har også fabrikk her :D

Svar