Ventilsjekk/justering intervall

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Ventilsjekk/justering intervall

Legg inn av Welshen »

Et spørsmål her: hva vil være naturlig intervall på ventilsjekk/justering. Er det alder i år eller km stand ? Store forskjeller på type mc?
Har en BMW f650gs 2012 800kubikk.
Kan man høre en evt feil før det går galt?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ventilsjekk/justering intervall

Legg inn av FredrikE24 »

Dette står i manualen.

For min BMW er det hver 30 000km.
Jeg har hatt behov for justering ved disse intervallene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5225
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ventilsjekk/justering intervall

Legg inn av dypen »

Du hopper ikke bukk over ventilsjekk / ventiljustering … :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ventilsjekk/justering intervall

Legg inn av FredrikE24 »

Om man måler litt romslige klaringer har jeg ingen problemer med å hoppe over justering. Hvis det derimot er litt trange klaringer, må det gjøres noe med.

Nå er sjekk av klaring på BMWs K modeller med liggende motor og BMW R modeller skrekkelig enkelt. Justering er litt mer hæssel fra tidlig 90-tall og utover..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5225
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ventilsjekk/justering intervall

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 15 jan 2023, 19:55 Om man måler litt romslige klaringer har jeg ingen problemer med å hoppe over justering. Hvis det derimot er litt trange klaringer, må det gjøres noe med.

Nå er sjekk av klaring på BMWs K modeller med liggende motor og BMW R modeller skrekkelig enkelt. Justering er litt mer hæssel fra tidlig 90-tall og utover..
Det er her det ofte svikter, hvis det bråker i ventiler med god klaring vil ofte bruker justere / fjerne tikkelyden men derimot hører du ikke noe kan det resultere i en dyr reparasjon hvis det ikke justeres. Er det shims kan jeg godt måle en romslig klaring men er det justeringskrue og du først står der med bladsøker ville jeg justert da «romslig» ikke er noe mål ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ventilsjekk/justering intervall

Legg inn av FredrikE24 »

Vel, med romslig mener jeg 0,05 til 0,15 for vid.
Og ja, om det kan justeres med håndverktøy så vil man definitivt justere, men det er ikke tilfelle på de fleste sykler.

For min del må jeg skru ut kammene. Ikke spesielt vanskelig, men det er litt mer jobb.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5225
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ventilsjekk/justering intervall

Legg inn av dypen »

Da kan du leve med litt romslig ventilklaring :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Ventilsjekk/justering intervall

Legg inn av Welshen »

Fant nå serviceintervall på nett.
Det står ventilsjekk hver 20000 km
MC-en har kun gått 13000 men er jo fra 2012. Men slik jeg leser det er sjekk på km og ikke tid. Rett?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ventilsjekk/justering intervall

Legg inn av Jompa »

Ja, det er helt rett.
Mekaniske deler slites kun når de er i bruk, bortsett fra fjærer som kan bli slakkere når de står i spenn. F eks ventilfjærer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ventilsjekk/justering intervall

Legg inn av AJ »

Welshen skrev: 16 jan 2023, 19:32 Fant nå serviceintervall på nett.
Det står ventilsjekk hver 20000 km
MC-en har kun gått 13000 men er jo fra 2012. Men slik jeg leser det er sjekk på km og ikke tid. Rett?
Skal ikke påberope meg å vite hva som er rett her, men når det gjelder ventiljustering så er jeg rimelig sikker på at sjekk/justering av ventiler skjer på kjørte km. og ikke tid.
Annerledes er det med f.eks. bilmotorer med reg.reim hvor denne bør sjekkes og evt. byttes en en viss tid selv om bilen har lavere km.stand enn påkrevet bytte av reim tilsier.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ventilsjekk/justering intervall

Legg inn av Gammelsmurfen »

Er nok mest pga. bruk og slitasje på ventilene og setene, ikke hvor lenge siden de ble sjekket/justert.
Blir det for trangt vil slitasjen øke fortere.

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Ventilsjekk/justering intervall

Legg inn av Welshen »

Tusen takk for gode svar. Da blir det ett år til justering. Nærmer seg vår
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Svar