Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 29 des 2022, 19:20
Bjerknez skrev: 26 des 2022, 00:26
Også har vi dem da som har husdyr. Jeg snakker om dem som ikke har forstått at det å stenge inne husdyr (hunder) samt gjerne dope dem ned forverrer situasjonen til dyret. Jeg tenker mitt om dem...
Før, i gamle dager (da dyr ikke var humanifiserte og folk ikke så lettkrenka) hvis jaktbikkja var skuddredd ble den tatt med opp i skauen og skutt. Kjekk ordning.
Min teori at de fleste bikkjer tåler litt fyrverkeri Problemet er ofte pinglete hunde-eiere som i måneder forbrereder bikkja på at den skal være redd. Burde vi kanskje hatt et behovsprøvd hundehold ?
Amen :thumleft

Ja, jeg mener man burde hatt bevis på fullført valpekurs og sosialiserings og lydighetskurs for å kunne kjøpe hund. Jeg er så dritt lei av å se fullstendig hjelpeløse hundeeiere som tror alt er hunden sin skyld.

Man må utfordre hundene litt mer. En valp vil alltid være redd for ett eller annet. Slikt skal man ikke forsterke med å gi hunden kos. Man skal ignorere slik atferd så sant ikke det faktisk er en fare for hunden.

Vår hund var 10 uker når vi tok den med ut første gang på nyttårsaften kl 00:00. Den skvatt og var tidvis redd, men vi ignorerte den (mens vi hadde den i bånd selvsagt) men når bikkja så at lydene ikke affekterte oss, så ble den gradvis mer rolig. Når den roet seg ned så lekte vi med den samt ga godbiter. Etter dette gikk hver eneste nyttårsaften knirkefritt. I dag bryr han seg døyten.

Da vil man få en selvsikker og trygg hund. Man må aktivisere dem og utfordre dem. En hund full av energi som aldri blir gått tur med som blir låst inne i en kjeller og dopet ned mens den hører lyder den ikke liker er jo oppskriften på galskap spør du meg. Slike folk skulle blitt fratatt hunden.

Det er ikke dyreplageri og utfordre hunden. I såfall må det også være fullstendig galt og sende barn i barnehagen den første gangen i mot sin vilje.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av mekkern »

Mye var enklere før-bikkja mi måtte holdes skikkelig i bånd-en gang stakk hun av og fikk tak i et slikt rør som skyter kuler som sto i snøen og løp rundt med dette i munnen mens det skjøt kuler i alle retninger.. :O
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Jompa »

Selvsagt må "noen" mene at det burde være sertifisering for å ha lov å kjøpe hund.
Det kommer sikkert en dag, byråkratiet finner hele tida opp nye og " nødvendige " forskrifter og regler.
Mest for å rettferdiggjøre egen eksistens.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 29 des 2022, 23:39 Selvsagt må "noen" mene at det burde være sertifisering for å ha lov å kjøpe hund.
Det kommer sikkert en dag, byråkratiet finner hele tida opp nye og " nødvendige " forskrifter og regler.
Mest for å rettferdiggjøre egen eksistens.
Når det finnes "dumme" mennesker som ikke vet bedre så har vi kommet såpass langt nå at vi ikke burde tillate dyreplageri i form av vanskjøtsel av hund. Noen mente nok en gang det samme når det kom til førerkort for bil, båtførerbeviset, truckførerbeviset etc.

Når man som menneske må fortelles, samt tvinges til å feks. Ikke snakke i mobiltelefonen mens man kjører bil, ikke kjøre for fort, ikke stjele etc etc. så må det nok desverre noen regler til som holder dette samfunnet sammen.

Jeg vet om en familie i Norge som hadde to shæfere. Disse sto i garasjen i en stor innhengning hele dagen og dem gjorde fra seg i buret sitt. Det luktet dritt helt inn i stua til der jeg oppholdt meg. Bikkjene var tydelig nervøse og hadde det ikke bra. Dem var ustellte og man så lang vei at her var det noe galt.

En bekjent ringte mattilsynet og ca. ett år etterpå hadde dem ikke lenger hundene. Det var også en liten oppslag i avisa om saken. Dette var vel rundt 10 år siden.

Hvis man kjøper seg hund og er interresert i hunder, spesielt som fersk hundeeier så velger veldig mange og betale penger for å gå på diverse sosialisering samt lydighetskurs. Vi gjorde vertfall det og mange andre også. Det er jo bare gøy uansett.

De aller fleste har ikke snøring på hva man blr gjøre for å oppdra en hund skikkelig. Jeg kjenner mange hundeeiere og jeg vil påstå at halvparten av dem ikke har snøring på hvordan man faktisk skal endre en dårlig atferd på en hund. Nå er jo ikke sistnevnte nødvendigvis noen grunn til å straffeforfølge noen, men hvis man ta problemet med rota og mens hunden er valp, så vil man med større sannsynlighet kunne skape et generelt bedre hundesamfunn og økt forståelse rundt det å eie hund.

Når du mener at det er bra for hunden og være innelåst i en kjeller med høy musikk og eller neddopet mens det smeller utenfor så er det noe som er alvorlig galt. Eller når man på nyttårsaften løfter opp hunden og niholder på den og koser med den mens den gjemmer seg i armhulen din mens rakettene skytes opp. Man forteller regelrett hunden at dette er farlig med slik oppførsel og underbygger frykten og gjør ting værre.

Hunder som bjeffer og skal "angripe" en annen hund med eieren på slep er et klassisk eksempel man ser hele tiden. Etterfulgt av en eier som sier tåpelige ting som unskyldning. Gjengangere er gjerne "han er ikke helt god..." eller "det er en bestemt rase" eller "Han liker ikke andre hunder" etc etc. er vanlig å få servert.

Det eneste JEG ser er en usikker eier med en "sterk" hunderase hvor hunden ikke stoler på eieren sin og dermed har utropt seg selv som "leder" av flokken. I en hundeflokk må det alltid være en leder for å få en balanse. Det er en naturlig greie.

Så ja, jeg mener at et valpekurs, som også er et sosialiseringskurs, etterfulgt av et lydighetskurs hvor man lærer helt grunnleggende ting burde være obligatorisk. Etterfulgt av et bevis på fullført kurs. Jeg snakker ikke om noen eksamen her eller noe "oppkjøring" men et fullført kurs. Noe som uansett er en positiv greie for både hund og eier. Det burde vertfall være det.

Da vil man luke bort de som gir bort hunder på julaften eller henter en gratis valp via finn.no for å gi bort til kjæresten.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 29 des 2022, 17:31 kjøpte meg tre slike 12V markeringslys på Biltema her om dagen som kun bruker 1.3ish watt. Disse skal da brukes som indikatorlys vedrørende avstandssensoren. Siden dem ikke hadde grønt lys, så ble det hvit. Mulig jeg bare farger glasset grønt eller noe. 

DF0DC52E-944D-4E5E-9C0D-BFCE9DEFBB15.jpeg

Dem trakk mellom 114 og 60mA så en liten npn transistor holder nok for å switche dem av og på :thumleft

1E4C8FD8-90B4-4F42-AFEE-3D4E47AEFB7D.jpeg
Angående garasjeprosjektet vedrørende avstandssensoren så har jeg laget et kjapt førsteutkast av kretskortet. Jeg synes det er mer ryddig og bruke kretskort og det ser litt "proffere" ut. Dessuten koster det veldig lite og få dem laget. Jeg vil tippe at prisen på 5 stk. slike kretskort som er avbildet under med en størrelse på 60x60mm er rundt 50 kroner inkludert frakt.

Jeg har det meste av SMD komponenter, men her valgte jeg å bruke through hole komponenter eller "axial" komponenter som det også kalles. Grunnen for dette er at de ter enklere å lodde på komponentene og at størrelsen på kortet ikke spiller stor rolle.
2D.PNG
3D.PNG
Så kjøper jeg bare en monteringsboks på Biltema som jeg monterer alt inni. Enkelt og greit :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Alt under 2.458cc er moped!

Legg inn av Bjerknez »

I dag målte jeg spenningen på batteriet igjen. Spenningen har sunket noe, men er fortsatt ganske god :)
505E0BDE-07D8-4880-8FFB-B995D40C6CDD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Alt under 2.458cc er moped!

Legg inn av FredrikE24 »

Vi nærmer oss 12,7V hvilespenning som vel er "betegnelsen" på et fullt batteri sies det.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Alt under 2.458cc er moped!

Legg inn av Bjerknez »

Kanskje jeg kan starte sesongen 2023 med fullt batteri :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Godt Nytt År til alle!!

Legg inn av Bjerknez »

Jaja, kvelden har startet så vidt og jeg har åpnet min første Paulaner. Snart kjører vi avgårde til dem som har turt og be oss på selveste Nyttårsaften og det skal bli gøy. Man takker ikke nei til stående buffe og god drikke samt en del juging. SÅ får jeg heller bare bære over meg rakettoppskytingen klokken 00:00.

Jeg har stor tro på det nye året. Grunnen er enkel. Det kan rett og slett ikke bli så mye værre :lol

Jeg ønsker derfor alle venner/uvenner/debatister og ikke minst nykommere her inne et riktig godt nytt år! Som en bitteliten julebonus vipser jeg over en halvliter til @AJ i håp om at han holder ut med meg ett år til :P

Godt Nytt År til alle sammen! :twothumbs:

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1604
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez | Godt Nytt År til alle!!

Legg inn av pingvin »

Godt Nytt År til deg og alle andre her inne :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez | Godt Nytt År til alle!!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 31 des 2022, 16:27 Som en bitteliten julebonus vipser jeg over en halvliter til @AJ i håp om at han holder ut med meg ett år til :P

Godt Nytt År til alle sammen! :twothumbs:
Takker for den, Bjerknez :thx

Så får du ha en riktig god nyttårsfeiring :vs !
Og hold gjerne for ørene :notlistening og utvis en lettere oppgitt mine :roll når rakettene fyres...
:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 789
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Bjerknez | Godt Nytt År til alle!!

Legg inn av Tore L »

Godt Nytt År til deg og dine, og til alle brukere av mcsiden :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 30 des 2022, 05:44
Angående garasjeprosjektet vedrørende avstandssensoren så har jeg laget et kjapt førsteutkast av kretskortet. Jeg synes det er mer ryddig og bruke kretskort og det ser litt "proffere" ut. Dessuten koster det veldig lite og få dem laget. Jeg vil tippe at prisen på 5 stk. slike kretskort som er avbildet under med en størrelse på 60x60mm er rundt 50 kroner inkludert frakt.

Jeg har det meste av SMD komponenter, men her valgte jeg å bruke through hole komponenter eller "axial" komponenter som det også kalles. Grunnen for dette er at de ter enklere å lodde på komponentene og at størrelsen på kortet ikke spiller stor rolle.

Så kjøper jeg bare en monteringsboks på Biltema som jeg monterer alt inni. Enkelt og greit :)
Hmmm ser bra ut! Hva slags software bruker du til å lage kort-layouten?
Og hvor bestiller du disse kortene fra? Til den lave prisen må det vel nesten være Kina, men hvor?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22936
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Godt Nytt År til alle!!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker EasyEda som er software direkte knyttet til JLCPCB som produserer kretskortene. Enklere blir det ikke. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez | Godt Nytt År til alle!!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 01 jan 2023, 13:58 Jeg bruker EasyEda som er software direkte knyttet til JLCPCB som produserer kretskortene. Enklere blir det ikke. :)
Mange takk @Bjerknez !

Svar