Jompa skrev: ↑29 des 2022, 23:39
Selvsagt må "noen" mene at det burde være sertifisering for å ha lov å kjøpe hund.
Det kommer sikkert en dag, byråkratiet finner hele tida opp nye og " nødvendige " forskrifter og regler.
Mest for å rettferdiggjøre egen eksistens.
Når det finnes "dumme" mennesker som ikke vet bedre så har vi kommet såpass langt nå at vi ikke burde tillate dyreplageri i form av vanskjøtsel av hund. Noen mente nok en gang det samme når det kom til førerkort for bil, båtførerbeviset, truckførerbeviset etc.
Når man som menneske må fortelles, samt tvinges til å feks. Ikke snakke i mobiltelefonen mens man kjører bil, ikke kjøre for fort, ikke stjele etc etc. så må det nok desverre noen regler til som holder dette samfunnet sammen.
Jeg vet om en familie i Norge som hadde to shæfere. Disse sto i garasjen i en stor innhengning hele dagen og dem gjorde fra seg i buret sitt. Det luktet dritt helt inn i stua til der jeg oppholdt meg. Bikkjene var tydelig nervøse og hadde det ikke bra. Dem var ustellte og man så lang vei at her var det noe galt.
En bekjent ringte mattilsynet og ca. ett år etterpå hadde dem ikke lenger hundene. Det var også en liten oppslag i avisa om saken. Dette var vel rundt 10 år siden.
Hvis man kjøper seg hund og er interresert i hunder, spesielt som fersk hundeeier så velger veldig mange og betale penger for å gå på diverse sosialisering samt lydighetskurs. Vi gjorde vertfall det og mange andre også. Det er jo bare gøy uansett.
De aller fleste har ikke snøring på hva man blr gjøre for å oppdra en hund skikkelig. Jeg kjenner mange hundeeiere og jeg vil påstå at halvparten av dem ikke har snøring på hvordan man faktisk skal endre en dårlig atferd på en hund. Nå er jo ikke sistnevnte nødvendigvis noen grunn til å straffeforfølge noen, men hvis man ta problemet med rota og mens hunden er valp, så vil man med større sannsynlighet kunne skape et generelt bedre hundesamfunn og økt forståelse rundt det å eie hund.
Når du mener at det er bra for hunden og være innelåst i en kjeller med høy musikk og eller neddopet mens det smeller utenfor så er det noe som er alvorlig galt. Eller når man på nyttårsaften løfter opp hunden og niholder på den og koser med den mens den gjemmer seg i armhulen din mens rakettene skytes opp. Man forteller regelrett hunden at dette er farlig med slik oppførsel og underbygger frykten og gjør ting værre.
Hunder som bjeffer og skal "angripe" en annen hund med eieren på slep er et klassisk eksempel man ser hele tiden. Etterfulgt av en eier som sier tåpelige ting som unskyldning. Gjengangere er gjerne "han er ikke helt god..." eller "det er en bestemt rase" eller "Han liker ikke andre hunder" etc etc. er vanlig å få servert.
Det eneste JEG ser er en usikker eier med en "sterk" hunderase hvor hunden ikke stoler på eieren sin og dermed har utropt seg selv som "leder" av flokken. I en hundeflokk må det alltid være en leder for å få en balanse. Det er en naturlig greie.
Så ja, jeg mener at et valpekurs, som også er et sosialiseringskurs, etterfulgt av et lydighetskurs hvor man lærer helt grunnleggende ting burde være obligatorisk. Etterfulgt av et bevis på fullført kurs. Jeg snakker ikke om noen eksamen her eller noe "oppkjøring" men et fullført kurs. Noe som uansett er en positiv greie for både hund og eier. Det burde vertfall være det.
Da vil man luke bort de som gir bort hunder på julaften eller henter en gratis valp via finn.no for å gi bort til kjæresten.