Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er vertfall ganske bastant når det kommer til det med opplevde problemer med sykler. Det være seg om det er BMW, Honda eller Triumph. Får jeg problemer av større grad slik at sesongen ryker, eller jeg må ventei ukesvis på feilrettinger av større feil, så sier jeg good bye til den sykkelen og selger den sporenstreks etter at den er "fikset".

Jeg hadde en Golf en gang (2002 mod. GTI) som jeg kjøpte helt ny. Den hadde jeg i nesten 6 år. Den var det stadig noe galt med. Det begynte med små irriterende feil som lamper som blinker etc. Så gikk den i "nødmodus" og jeg fikk greie på at dette var et kjent problem og at det var noe luftmengde sensor eller noe. Denne ble byttet og bilen ble bra, en stund, men da dukket samme feilen opp igjen.

Dem byttet den igjen og etter dette var feilen borte. Men da sluttet det ene xenon lyset forran og virke å det var ikke pæren. Dem byttet lampen og det virket igjen.

Etter dette fikk jeg kraftige knirkelyder i foringer. Så kraftige at alle kunne høre det. Dem byttet foringer og feilen ble borte.

Så gikk det ett års tid og da gikk den i nødmodus igjen. Da ga jeg opp. Dem fikset bilen og da solgte jeg den.

Får man EN feil av grovere kaliber, etterfulgt av flere andre feil, så har man fått en mandagssykkel mener jeg. Faktisk har jeg vert langt heldigere med motorsykler jeg har eid enn biler. Heldigvis.

Så langt har jeg ikke oplevd ett eneste problem med syklene jeg har hatt som ble karakterisert som feil. Hvis man da ikke regner boblen jeg fikk i glasset på min siste S1000R. I mine øyne en ubetydelig feil jeg ikke henger meg så veldig opp i.

Jeg gidder ikke å kjøre rundt og være redd for at sykkelen KAN stoppe. Dette blir man jo litt redd for når man har opplevd en del ting med sykkelen man eier.

Så bli kvitt den mens den er friskmeldt og ikke se deg tilbake. Vertfall for en stund til det kommer en modell eller to i mellom hvor evt. feilkilder blir rettet.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av Kjellrf »

Haggleskyttern skrev: 11 des 2022, 21:53
Olav K skrev: 11 des 2022, 19:40 Har ikke kjørt mye med disse syklene, men har kamerater som har hatt både 790 og 890.
Det er store forskjeller i bunndrag og hvor lett du "kveler" dem, under kjøring i mer tekniske spor.
Det var godt merkbart selv for meg som kun prøvde de syklene, med flere mnd mellomrom.

Og så må jeg jo spør, er det forskjell på modellene her, at begge er R eller S modeller? Slik at du sammenligner like modeller?

Men viktigst:
Lykke til med valget :thumleft
Begge er Adventure. Ifølge selger på Mysen var det ingen som het S.. spurte faktisk om det da jeg har lest tester etc som det står nevnt.
Uansett, ingen av de er R utgaven, std Adventure utgave.
890 er i grå utgave, flott fargekombinasjon syntes jeg, 790 i sort oransje, fin den å😀
Handler du hos Spinnin' Wheel på Mysen/ Ramstad, er du i gode hender 🙂
De kan KTM.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Haggleskyttern
Innlegg: 3
Registrert: 17 nov 2022, 21:36
Motorsykkelen din: Ktm 890 Adventure

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av Haggleskyttern »

Da er det handlet ny mc. Kom en BMW 850 gs fra sidelinja, så holdt jaggu på å ryke på den. Men valget endte på 890 Adventure s etter en hyggelig handel hos Spinnin Wheels på Mysen i går. Bare å vente på våren nå så er livet topp😀👍Godt nytt år alle sammen👍

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av AJ »

Gratulerer med ny og høyst potent sykkel, @Haggleskyttern :twothumbs: !
Regner med å høre mer fra deg om denne denne straks sesong '23 er i gang om noen uker :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av Bjerknez »

Grattis med ny sykkel :)

Svar