Hvorfor har du den sykkelen du har?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Flattop »

Hvorfor har jeg den sykkelen jeg har? Jo jeg kjøpte den.
Spøk til side.
I 2006 når jeg fikk aksept for å gjenoppta mitt Mc-liv hadde minstemann blitt 6år. Så skulle jeg ha en sykkel der jeg var fortrolig med at han satt så sikkert som råd på en mc, blant annet med ryggstøtte, var det vel strengt tatt for meg kun to valg.
Gold Wing, eller BMW K1200LT
I mine øyne er vanligvis Gold Wing så spekket med bling-bling at de ikke er tiltalende for meg.
Fikk litt nei-følelse av hvordan Honda løste hvordan ting skulle betjenes med flere satelitter med knapper for styring av ting.
Der har BMW et enklere oppsett med alt det du vanligvis trenger å justere er på styret.
BMWen er også mye renere i linjene.
Motoren på Honda er jo fin den, samt at det å sette den i revers er mye enklere, kun å finne og trykke på en knapp, men utover det så føler jeg at LT’en går utenpå Gold Wing i alt, også i kjøreegenskaper. LT kan du presse ganske så langt og kjøre rett spenstig.
Min sykkel på 385 kilo med skarve 98 hester har en fin balanse (så snart du er kommet i gang med kjøringen) at vekt og størrelse rett og slett forvinner under kjøreturen. Greit moment slik at en trenger ikke å gire absolutt heile tiden. Samt linkede servobremser med ABS, som ved litt service og bytting av bremseveske med jevne mellomrom er helt fantastiske.
Der er varme i sete og håndtak, stereo, cruisecontroll og jeg har en fin ergonometri, med strake armer og fin vinkel i kne og hofte. Har en vindskjerm/ -vegg som fungerer bra og paneler er konstruert slik at vinden blir ledet rundt sjåføren. Null vindpress med andre ord. Har lagt over lang tid i hastigheter på over 140 i utlandet, uten å bli sliten.
Jeg har ikke behov for å stoppe å strekke på hverken rygg eller knær før enn etter 50 mil, da det er på tide å fylle på bensin igjen. Fin kjøring krever ca 0,44.
God lastekapasitet i de tre boksene som er integrert, lasterack, og det er gode muligheter for å sette ting på baksetet, da jeg nå kjører alene på sykkelen.
Vil jeg ha hatt en annen sykkel? Nei heller tvilsomt det. Hadde heller kjøpt meg en GS/GSA i tillegg til LT’en, men det er bare en tanke jeg leker meg med. Har faktisk kjørt strekninger med LT’en der den neppe var tiltenkt til å sette sine hjul, og må si at det ikke nødvendigvis er sykkelen som setter de største begrensingene, det hele kommer an på idioten som sitter oppå. 😊
Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5226
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av dypen »

Ja hvorfor jeg kjører 1290 SAS, tilfeldigheter har ført meg til KTM som jeg er veldig fornøyd med :) Historien har dere lest tideligere!
Etter å ha kjørt litt forskjellig i yngre år som dere kan se i min «signatur» hadde jeg en rolig periode med litt forskjellig på to hjul som scooter, Chang Jiang 750 med sidevogn, etterhvert ble det CB500X til småturer og jobbkjøring. Våren 2018 var jeg uten bil i påvente av nybil levering så jeg kjørte to hjuling fra før påske og utover sommeren. Faktisk var jeg på sykkel’n hver dag i tre måneder sammenhengende uten å få en regndråpe på meg så været var topp. Samme vår hadde jeg annonsert 500’n på finn og etter en måned tok en dame fra Stavanger kontakt som ville kjøpe da både hun og sønnen skulle ta førerkort.

Forklarte situasjonen da det var det eneste jeg hadde å kjøre med og ba om en time for å bestemme meg. Gikk rett inn på finn for å søke mot den årgang og type sykkel jeg ville ha eller egentlig «GS» og pris «lav - høy» Hva var billigst, jo 2015 KTM 1050 Adventure til 139k som sto i Oslo. Sykkel’n ble sjekket, testkjørt som ble en opplevelse og når selger var villig til å la den gå for 125k etter litt frem og tilbake var valget lett.

Kjørte sommeren -18 og -19 med 1050’n og nå ble det mere turkjøring også. Hadde sykkel’n på service både første og andre sommeren og der hadde de 1290 sølv i utstilling som jeg på høsten -19 spurte forsiktig hva jeg måtte betale i mellom på min 1050. Hva skal jeg ha av tilleggsutstyr, ja ... all elektronikk quickshift+ HHC MSR ble huket av, dongle, varmeholker, varmesete, Akrapovic eksos, tankveske ... Det vil si fullspekka uten kofferter som kom senere.

Fikk tilbudet, med beskjed om det ble handel ønsket SpinninWheel ikke noe av utstyret jeg hadde ettermontert på 1050’n. Reiste hjem for å sove på det, ringte ned dagen etter og forklarte at jeg hadde vanskelig for å ta stilling til tilbudet men hvis prisen kunne justeres var det mulig jeg kunne ta en raskere avgjørelse hvorpå selger svarer. Hva vil du betale i mellom da? Heee 125k ... Ja men da har vi en avtale, demonter utstyret på 1050’n og kom over helga så får du den nye. Da ble det ikke GS men har kjørt GS(A) i senere tid.

Det er ikke en sykkel jeg har drømt om over tid men tillfeldigheter har eller får skylda :)
268C492A-7FA4-4AB7-AFB6-B1EB7F5813F2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av FredrikE24 »

Fordi BMW er best.
En interesse
En lidenskap større enn selve sykkelen og kjøringen i seg selv.
Tekniske løsninger og nyvinninger.
Alltid i forkant, BMW setter standarden.

Billigst å eie? Nei
Lite vedlikehold? Nei
Kulest i gata? Nei

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 30 nov 2022, 22:52 Fordi BMW er best.
En interesse
En lidenskap større enn selve sykkelen og kjøringen i seg selv.
Tekniske løsninger og nyvinninger.
Alltid i forkant, BMW setter standarden.
:knegg
Når du sier det så ;) .
FredrikE24 skrev:Billigst å eie? Nei
Lite vedlikehold? Nei
Kulest i gata? Nei
Oppriktige og åpenbart ærlige svar på egne spørsmål basert på egen erfaring vet man naturligvis å sette pris på :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror på FredrikE24 når han skriver det han skriver om BMW. Jeg har selv hatt BMW og følelsen jeg sitter igjen med er at dette er avaserte saker. BMW har sin egen greie i form av service på motoren har jeg forstått.

Motoren kobles direkte til BMW sin "server" ved service som registrerer verdier fra noen sensorpunkter. I følge mekanikeren jeg snakket med så går det altså ikke ann for verkstedet og "lure" systemet. Mener fredrik har svart meg på dette tidligere ved at dette er helt eller delvis sant.

Det alene gjør meg litt betryggende.

BMW mener alvor er slik jeg oppfatter dem. Derfor tror jeg BMW er bra saker som leverer teknologi trolig bedre en. Konkurrentene.

Men baksidene kan selvsagt være at feilkildene øker.

Dette er meninger bassert på følelser jeg har samt uttalelsene fra en verksmester fra en autorisert BMW verksted.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 30 nov 2022, 22:52 En lidenskap større enn selve sykkelen og kjøringen i seg selv.
Litt pussig, aldri tenkt på at noen velger BMW pga lidenskap. Ducati og HD kan jeg godt skjønne, til dels Triumph, KTM, men tenker at de som velger Honda og BMW kun har rasjonelle (med rette) grunner men uten spesielt mye følelser for det de kjører.

Men der har jeg opplagt feil og siden aldri eid en BMW (vel, hatt BMW bil men alltid tenkt at de har mer sjel enn MCene) så vet jo ikke helt hva prater om. Utover at utseendet er en del av pakka og der scorer vel ikke BMW høyest. Selv om liker de nakne 1200ene, hadde R1200R på short lista en stund og må innrømme at R NineT har en del veldig kule varianter. Og kompis kjøpte GS1200 triple black, den ser jo faktisk ganske bøs ut, nesten så blir litt redd når ser den, nærmest i bilde under, foto stopp på baksiden av Alp d'Huez :D

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Olav K »

pingvin skrev: 01 des 2022, 07:21 ....... Og kompis kjøpte GS1200 triple black, den ser jo faktisk ganske bøs ut, nesten så blir litt redd når ser den, nærmest i bilde under, foto stopp på baksiden av Alp d'Huez :D

Bilde
Det var et morsomt bilde, med fin turstemning og sommerfølelse.... sukk :yeyeye

Men før man blir for sentimental får man vel bare ha glider på skia, og gjøre det beste utav det :D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 01 des 2022, 07:39 Men før man blir for sentimental får man vel bare ha glider på skia, og gjøre det beste utav det :D
Elsker begge deler, fin tur med hodelykt i går kveld med både lett snø og måne (litt off topic der, sorry) :D

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 466
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Canutus »

Har likt motorsykkeer siden jeg var guttunge, og tok lappen som 18åring på bil og mc parallelt i -91. Men gjorde meg avhengig av bil, og det skulle ta 25år(!) før jeg fikk ræven i gir og handlet meg MC.
De første årene med lappen leide jeg noen sykler bla. CBR600, VFR750, GSX600F, og VTR, så preferansene mine var ikke allverden siden det var gått 25år... :O
Da jeg begynte å sondere markedet på finn.no med alle mulige slags søkekriterier vinteren -15/-16, så jeg stort sett etter en sykkel til 100K, ikke altfor gammel, med sidevesker (som kunne stå på uten at det så ut som sykkelen var klar for 3ukerstur), ikke alfor tam motor.
Leste mye bra om Tracer900, så jeg var til en forhandler og fikk prøv den slik. Men når jeg gjorde noen søk på finn.no "litt utenfor boksen", så dukket det opp en BMW K1300R og det viste seg at jeg til stadighet klikket meg inn på denne, på tross av at den var priset nær dobbelt av budsjett, og motor/spec langt over det en forbinder med nybegynnermc. Konklusjonen ble at MC handler om føleser, så jeg bestemte meg for å ta en nærmere titt på den K1300R'en med visshet om at det kunne bli vanskelig å la den stå igjen, og DET stemte.
Kjøpte sykkelen på stedet, og kjørte den fra Jæren til Bergen (der foreldene mine bor) og over fjellet til Vinje dagen etter.

Én gang jeg dro på litt over en "bakketopp" var tendenser til skummel med uforberedt hjulløft, ellers har jeg INGEN skumle hendelser relatert til motoreffekt. Tvert imot så føler jeg dette som en stabil og forutsigbar sykkel men gode bremser, god fjæring og stødig ramme som "sveller" telehiven i Telemark med god apetitt. Sykkelen er fremoverlent, men ikke noe liggesykkel, så 10timerstur nesten nonstop funker fint.
Syns det har vært helt supert å begynne på en sykkel som jeg har såpass respekt for og som jeg vet jeg ikke klarer å utnytte til det fulle. Men HERLIGHET hvor deilig det er å kjenne momentet og effekten i denne maskinen i alle turtall.
Tror jeg kommer til å beholde denne sykkelen leeeenge. :yeyeye

Online
mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av mekkern »

har jo flere sykler men FTR`n er den morsomste.
Helt ufornuftig og ikke best på komfort.
men den har en motor og karakter som bringer smilet frem. :crazy:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Hadde tur til Nurbugring i våres også, men ikke like behaglig i 200+ på autobahn som på mindre veier.
IMG_6407.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 01 des 2022, 21:14 har jo flere sykler men FTR`n er den morsomste.
Helt ufornuftig og ikke best på komfort.
men den har en motor og karakter som bringer smilet frem. :crazy:
FTRen er skikkelig tøff og får jo bra omtale :thumleft
Sist redigert av pingvin den 01 des 2022, 22:21, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 01 des 2022, 01:10 Motoren kobles direkte til BMW sin "server" ved service som registrerer verdier fra noen sensorpunkter. I følge mekanikeren jeg snakket med så går det altså ikke ann for verkstedet og "lure" systemet. Mener fredrik har svart meg på dette tidligere ved at dette er helt eller delvis sant.
Det stemmer, dette utstyret de kobler på har de (merkeverkstedene) ikke mange av heller, og det er ofte venting på tur for å få brukt de.
På garantiservicer skal logger osv. leses ut og lastes opp til servere hos BMW, men det som ofte tar lang tid er oppdateringer.
De er pålagt av BMW og gjøre det, men om systemet kan lures eller ei har ikke jeg noe greie på.
TFT´n som de kaller det (skjermen med Connected-tjenestene osv.), når det skal oppdateres så slettes visst all softwaren i den og flashes på nytt. I følge MCO kan det ta opp til flere timer worst case, jeg antar at ECU også er noe som kan og av og til oppdateres.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 01 des 2022, 22:08
Bjerknez skrev: 01 des 2022, 01:10 Motoren kobles direkte til BMW sin "server" ved service som registrerer verdier fra noen sensorpunkter. I følge mekanikeren jeg snakket med så går det altså ikke ann for verkstedet og "lure" systemet. Mener fredrik har svart meg på dette tidligere ved at dette er helt eller delvis sant.
Det stemmer, dette utstyret de kobler på har de (merkeverkstedene) ikke mange av heller, og det er ofte venting på tur for å få brukt de.
På garantiservicer skal logger osv. leses ut og lastes opp til servere hos BMW, men det som ofte tar lang tid er oppdateringer.
De er pålagt av BMW og gjøre det, men om systemet kan lures eller ei har ikke jeg noe greie på.
TFT´n som de kaller det (skjermen med Connected-tjenestene osv.), når det skal oppdateres så slettes visst all softwaren i den og flashes på nytt. I følge MCO kan det ta opp til flere timer worst case, jeg antar at ECU også er noe som kan og av og til oppdateres.
I see.

men dette betyr selvsagt ikke at BMW nødvendigvis må være mer driftsikre enn andre sykler. Mer teknologi, kanskje flere bevegelige deler, mer teknologi etterfølges ofte av flere feilkilder etc.

Bank i bordet. Jeg har ikke hatt noe som helst problemer med syklene jeg har hatt. Hvis man ser bort fra en boble i lykteglasset på min siste S1000R, som ble fikset på garanti. Det var også en noe "anstrengt" og tikkende lyd i motoren på min siste S1000R som verksmester mente på var helt normalt og en karakteristikk disse 4-sylindrede maskinene hadde.

Mulig det er sant, men det er en karakteristikk jeg ikke helt likte.

Hodet mitt trives mye bedre med 2-3 sylindrede sykler med litt grunt :)

Online
mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 02 des 2022, 05:41
Gammelsmurfen skrev: 01 des 2022, 22:08
Bjerknez skrev: 01 des 2022, 01:10 Motoren kobles direkte til BMW sin "server" ved service som registrerer verdier fra noen sensorpunkter. I følge mekanikeren jeg snakket med så går det altså ikke ann for verkstedet og "lure" systemet. Mener fredrik har svart meg på dette tidligere ved at dette er helt eller delvis sant.
Det stemmer, dette utstyret de kobler på har de (merkeverkstedene) ikke mange av heller, og det er ofte venting på tur for å få brukt de.
På garantiservicer skal logger osv. leses ut og lastes opp til servere hos BMW, men det som ofte tar lang tid er oppdateringer.
De er pålagt av BMW og gjøre det, men om systemet kan lures eller ei har ikke jeg noe greie på.
TFT´n som de kaller det (skjermen med Connected-tjenestene osv.), når det skal oppdateres så slettes visst all softwaren i den og flashes på nytt. I følge MCO kan det ta opp til flere timer worst case, jeg antar at ECU også er noe som kan og av og til oppdateres.
I see.

men dette betyr selvsagt ikke at BMW nødvendigvis må være mer driftsikre enn andre sykler. Mer teknologi, kanskje flere bevegelige deler, mer teknologi etterfølges ofte av flere feilkilder etc.

Bank i bordet. Jeg har ikke hatt noe som helst problemer med syklene jeg har hatt. Hvis man ser bort fra en boble i lykteglasset på min siste S1000R, som ble fikset på garanti. Det var også en noe "anstrengt" og tikkende lyd i motoren på min siste S1000R som verksmester mente på var helt normalt og en karakteristikk disse 4-sylindrede maskinene hadde.

Mulig det er sant, men det er en karakteristikk jeg ikke helt likte.

Hodet mitt trives mye bedre med 2-3 sylindrede sykler med litt grunt :)
De siste 1000rr motorene har hatt noen utfordringer og de høres også ut som en blikkboks med grus i.
Men de går jo som et helvete.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor har du den sykkelen du har?

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig :)

Svar