Nordkapp om vinteren.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av SilverSmurfer »

Olav K skrev: 16 nov 2022, 21:35
SilverSmurfer skrev: 16 nov 2022, 21:30
Jeg lurte på om det kanskje var en slik løsning du mente, og da slipper man jo det nevnte problemet. Men det blir jo litt styr å koble av og på hele tiden.
Det er en tilvenningssak, må gjøres på rette måten. Jeg "fomlet" litt med det i starten, nå tenker jeg ikke noe på det, er gjort på få sekunder. :prf
Går sikkert fort når man er vant til det ja.

Og jeg ser jo verdien av det hvis man skal på langtur i kaldt vær.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Jompa »

AJ skrev: sitat


Varmeholker har begrenset nytte når man kjører langt i kuldegrader. Disse gir først og fremst varme i håndflatene, men hjelper lite eller ingenting der det er mest
Det blir anekdotisk dette selvfølgelig siden jeg utelukkende legger egen erfaring og opplevelse til grunn.
Varmeholker funker forholdsvis bra en stund i forhold til håndflaten, men gir for egen del ingen særlig effekt på håndbaken, som fortsatt forbli kald når temperaturen er lav.

Blir litt på samme måten som at man satser på at varmetråder i ryggfôret på kjørejakka varmer hele overkroppen, når den kalde fartsvinden først og fremst treffer deg i brystet hvor det ikke er noen varmetråder...
[/quote]

Ikke helt riktig å sammenligne hender og overkropp.
Fingre er vel sånn omtrent 15 til 20 mm tykke, handa rundt 30.
Det skal ikke så mye varme til inni handlata og undersiden av fingrene for å varme tvers igjennom.
Skal man varme hele overkroppen med varme fra ryggen må det mye varme til.
Så mye at du sannsynligvis får brannsår på ryggen lenge før kroppen er gjennomvarm.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mener at det er bedre og kle seg godt og droppe tilsatt varme og heller venne kroppen til å befinne seg i kjølig klima. Kroppen venner seg fort til at det er kjølig "innenfor rimelighetens grenser.

Med tilsatt varme blir man fort mer sårbar da kroppen ikke venner seg til en noe kjøligere temperatur og man fryser kettere så ført denne tilsatte varmen forsvinner. Klart er det behagelig så lenge det funker og mange mener ja takk begge deler. Helt greit, men etter å ha prøbd både varmevest og varmeholker etc. så har jeg konkludert med at tilsatt varme ikke er verdt bryet. Riktig bekledning er langt viktigere.

Det skal sies at varmeholker fungerer veldig bra i Norske sommertemperaturer kveldstid, men da skal det som oftest heller ikke mye varme til for å slippe å fryse. Er det flere kuldegrader blir selvsagt det noe helt annet.

Jeg vil at MC livet skal være enklest mulig. Telefonen i tanvesken, videokamera er no no, vekk med musikk og intercom, vekk med tilsatt varme og alskens kabler som slenger rundt etc.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av AJ »

Ok, ingen spesielt god sammenligning det jeg kom med. Ser den, Jompa.
Men står likevel fast på at varmehåndtak som gir varme i håndflaten ikke er godt nok når det skal kjøres langt i kuldegrader.
Mener å ha fått med meg at flere her i tråden er er enig i dette.
El.oppvarmede varmehansker derimot, er, som det også er nevnt i tråden, noe som er langt bedre siden disse gir effektiv varme der den kalde fartsvinden først og fremst treffer hendene, nemlig håndbaken og ikke håndflaten.

Så får man være enig eller uenig om det er sånn eller slik...
For egen del er jeg ikke tvil om at vanlige varmeholker har begrenset nytte når det er vinterkaldt og langkjøring som står på dagsordenen. Som f.eks. en tur fra Østlandet til Nordkapp med antatt lange dagsetapper vintersttid, som er utgangspunktet for denne tråden.

Da vil det for min del være el.oppvarmede hansker som gjelder siden mange nye sykler i dag har el.kontakter originalt montert. Og som er lett å montere på de som ikke har det.
Gjerne med holkevarme i tillegg for enda bedre effekt og ikke minst komfort.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 17 nov 2022, 00:01
Men står likevel fast på at varmehåndtak som gir varme i håndflaten ikke er godt nok når det skal kjøres langt i kuldegrader.
Mener å ha fått med meg at flere her i tråden er er enig i dette.
El.oppvarmede varmehansker derimot, er, som det også er nevnt i tråden, noe som er langt bedre siden disse gir effektiv varme der den kalde fartsvinden først og fremst treffer hendene, nemlig håndbaken og ikke håndflaten.
Jo, men det er lov å være litt presis. Det er en ting å si at "Det ikke funker" en annen ting å si at "Det ikke er godt nok når det skal kjøres langt".

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 17 nov 2022, 00:14
AJ skrev: 17 nov 2022, 00:01
Men står likevel fast på at varmehåndtak som gir varme i håndflaten ikke er godt nok når det skal kjøres langt i kuldegrader.
Mener å ha fått med meg at flere her i tråden er er enig i dette.
El.oppvarmede varmehansker derimot, er, som det også er nevnt i tråden, noe som er langt bedre siden disse gir effektiv varme der den kalde fartsvinden først og fremst treffer hendene, nemlig håndbaken og ikke håndflaten.
Jo, men det er lov å være litt presis. Det er en ting å si at "Det ikke funker" en annen ting å si at "Det ikke er godt nok når det skal kjøres langt".
Har jeg skrevet her i tråden at varmeholker "ikke funker"? :scratch
Jeg har hatt varmeholker på alle syklene mine siden 2006 og har kjent og kjenner varmen når holkene er slått på. I håndflatene. Men ikke spesielt godt der fartsvinden treffer, på håndbaken.
Og for meg er ikke det godt nok siden det er på håndbaken, først og fremst, jeg har behov for effektiv varme.
Godt mulig det ikke er slik for andre, men for meg er det altså slik.
Og dermed har jeg vel nok en gang vært rimelig presis på hva jeg har erfart og hva jeg mener om varmeholker.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Bjerknez »

Holder med AJ her.

Varmeholker funker til det bruket det er tiltenkt. Nemlig og holde hendene varme i "normale"samt kjølige sommertemperaturer. Da fungerer dem utmerket. Ja, jeg har hat varmeholker på alle syklene jeg har hatt og bruker dem flittig.

Men når det virkelig er kaldt og legger denne trådens tittel til grunn så tror jeg varmeholker fortsatt er kjekt og ha, men slett ikke som den mest nødvendige tingen å ha. Har man et budsjett så ville jeg brukt langt mer penger på vindbeskyttelse og bekledning ellers.

Som nevnt har ikke jeg erfaring med vinterkjøring siden jeg kjørte moped for mange herrens år siden. Det nærmeste jeg kommer kjøring i kjølige temperaturer er den norske fjellheimen tidlig vår eller sen høst. Temperaturer ned mot 0 grader over tid har overbevist meg om at varmeholker går i kategorien "kjekt og ha". man blir fortsatt kald på håndbakene som AJ nevner og varmeholkene hadde ikke nevneverdig stor funksjon. Til det var det for kaldt.

Altså den kalde luften som traff håndbakene når man kjørte oppveiet varmen man fikk inne i håndflaten. Dessuten har jeg lest ett sted at Gore-Tex hansker ikke er bygget for varmeholker. Gore-Tex hansker funker best med tanke på vind og vannbeskyttelse når membraene er kalde. Ikke noe fasit, men noe jeg mener jeg har lest/hørt. Andre får rette på meg der evt.

For de aller fleste av oss er nok varmeholker en god ting og det fungerer bra i "normale temperaturer". Men her snakker vi altså Nordkapp midtvinters. Det er noe helt annet. Tror jeg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av FredrikE24 »

EE4C83E3-6CA5-4487-9DCC-6F11DA1572D1.jpeg
Det er vel jeg som sier at det ikke funker. Unyansert kanskje, men det er min konklusjon etter daglig kjøring vinterstid med motorsykkel som primærkjøretøy. Jeg fant ut hva som funka, og det var gode underklær og vindtette ytterklær og så mye vindskjerming som mulig.

En annen ting man skal være obs på er å ha med seg et ekstra bensinfilter. Det er mye mer partikler i lufta og havner mye dritt i bensintanken vinterstid..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av kjellv »

Den viktigste funksjonen med varmeholkene er å unngå stive og treige fingre. De blir kalde når det er kaldt ja, men varmeholker kan hjelpe deg til å rekke å få tak i bremsehendelen i tide.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av dypen »

I linken som ble postet tideligere «Winter bike riding guide» tror jeg ikke varmeholker er nevnt med ett ord men som helt klart er å foretrekke. Det nevnes sykler 250 - 450 cc men ingen av disse leveres med varmeholker så det må evt ettermonteres.
https://ridenorway.com/winter-bike-riding-guide/
Choice of bike
In principle, any bike will do. I have friends riding Harleys and BMW R1200GS in the winter. Surely not optimal, but it works, and they are seasoned winter riders. We have also encountered foreigners on heavy Honda Pan Europeans with slick tires on the snowy mountains. Needless to say, that didn’t go very well. I think an important decision to make, though, is how much money you want to put out in the salt and grime of winter roads. I suggest to go cheap. Many riders prefer Urals, Jawa and other marques of Eastern European origin, as they are easy to maintain and cost very little to buy. A friend of mine from Yorkshire, Andy, has ridden his Honda C90 Cub all over Scandinavia in the depths of winter (-38C at one time) without it missing a beat. Others wants slightly more modern tools, and buy more expensive bikes which they then maintain rigorously.

Basically I would first decide if I want to ride on two or three wheels, i.e. with a sidecar attached. Many of my winter riding friends prefer light enduro bikes, typically KTM, Husaberg, Husqvarna, Yamaha and Hondas in the range of 250-450 ccm, when they ride two wheels as they are light and easy to get proper winter tires to. Besides, riding in the winter is somewhat similar to riding on loose gravel. Baard, another very seasoned year round rider whom I know, swears to BMW F650GS or Sertao as his weapon of choice. I think the clue here is that it should be light enough for you to handle and to pick up with ease should you fall over – which you eventually will.

Personally I have my 1999 Moto Guzzi California EV with a Dnepr sidecar for touring duty, as I tend to bring a lot of stuff to make my winter camp comfortable.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av dypen »

Valg av motorsykkel på vinterføre uansett hvor turen går så er jo linken her fornuftig å se på …
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f= ... 96999ac646
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar