Nordkapp om vinteren.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av AJ »

Ville vel betenkt meg med å legge ut på en sånn tur med en av Kawasakiene dine... :-k
Men Transalpen kunne nok fint funke om utstyrt vintervettugt. Samme med føreren, så klart ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av dypen »

Nei de hadde jeg ikke tenkt på, Kawasakiene slipper ut bare når det er sol og tørt føre :) Forklare hvilke sykkel jeg hadde i tankene, 750 og oppover med helkåpe … ex denne eller noe lignende …
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=278859242
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 13 nov 2022, 23:14 Nei de hadde jeg ikke tenkt på, Kawasakiene slipper ut bare når det er sol og tørt føre :) Forklare hvilke sykkel jeg hadde i tankene, 750 og oppover med helkåpe … ex denne eller noe lignende …
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=278859242
Joda,
denne ville nok ganske sikkert være godt egnet.
En grei pris også, forsåvidt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av FredrikE24 »

AJ skrev: 13 nov 2022, 22:43
FredrikE24 skrev: 13 nov 2022, 22:28 Man legger ikke på tur til Nordkapp med en KTM 1290 med hansker, varme i holker og i setet.. Det er bare dumt. Da må man lage seg innretninger som skjermer hele kroppen fra fartsvinden. Hvis ikke snur man tidlig og reiser hjemover igjen.
Funker det for Sjaak Lucassen med en modifisert Yamaha YZF-R1 til Nordpolen så tror jeg ganske sikkert det også ville fungert for en med innbitt innsatsvilje på vinterstid med en KTM 1290 SuperAdventure til Nordkapp...
:mk

https://www.advpulse.com/adv-news/all-t ... orth-pole/
Lykke til

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 13 nov 2022, 23:21
Lykke til
:knegg
Eh.. .jo, takk... :eh Eller :scratch ?
Jeg har uansett ikke tenkt meg til Nordkapp vinterstid på min KTM 1290 SA S.
Men om jeg hadde satt meg som mål å gjøre det så hadde jeg selvfølgelig sørget for at både mann og maskin var godt forberedt ;) .
Som Sjaak Lukassen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av dypen »

Er veldig takknemlig for alle innspill både det negative og det som er litt mer positivt, men det er veldig langt fra å lufte hodet for tanker og drømmer til å ta en slik tur på vinterføre. Om ikke jeg realiserer en slik tur kan det være andre som plukker opp litt nyttig info her :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av rolf-arne »

Det er ikke mange som kommer hit på vinteren , men et par ting er felles - dem er særdeles godt kledd og har litt ekstra polstring og utstyr i reserve.

De fleste har vært litt , til veldig plaga på turen.

Men det skal også sies at det i forhold til antallet som kjører , så er det absolutt fler som trenger hjelp på sommerfør enn på vinterføre.

Men ta dagen i dag , jeg er akkurat kommet hjem med fly til øya / Nordkapp det finnes ikke en sneflekk her ute , men flekkvis med myk is og stål is . BMWens hjelpesystemer jobba på høygir den mila vi kjørte hjem - selv i fart på knappe 60 km/t.

Så hører jeg at det 4 mil på innsiden av øya er 4-5 cm sne - med stedvis bar vei og is i de fleste svinger.

10 mil innafor , på fjellpartiet Hatter er det i dag fint vinterføre uten vinter kulde , det samme på fjellet nært Alta - "Sennalandet" .

Det fine vinterføre kan være borte i morgen , eller om noen timer - da vi ikke har frost i bakken - er det vind etter opptiniing så fryser det på etter bakketoppen. Og det blir stål is.

Så litt om temperatur - fra Alta til Skaidi 12 mil ca. kan det som i dag være et par minus -fint kjøreføre. Men i dalførene kan det like gjerne være 10-12 minus-

Fra Skaidi og til Porsangerfjorden er det litt mer vind - men som regel litt mindre frost - i dag har det vært 0-2 minus. Olderfjord +5 gr
10 mil lengre ut så har det vært 10 mil med opp og ned fra litt mindre enn 0 til +5 - og her er det anslagsvis 6gr ute--- men på veien er det sabla glatt på grunn av vinden og at veibanen er nedkjølt fra i går.

Når man derimot går ute føles det ut somsamme temp som for 5 timer siden på Gardemoen.

Nå har jeg beskrevet en dag og alle dager fra nå til januar er slike ustabile fandenivoldske dager-- du må være forberedt på det meste bortsett fra mye frost. Fra januar av kan man i vinter (neste år) regne med stabile forhold - men frem til da ser det ut til at vi får en normalvinter - med vinter annenhver uke og dårlig høst de andre ukene.

Om du kan kjøre ute nå i øst-landsområdet så vil temperaturen ikke være det "største" problemet - men føret vil gi deg en opplevelsesrik tur.

De som kommer hit på vinteren kjennetegnes av en ting til , nå når man tenker over hva man har sett, de aller fleste kjører en lettere sykkel. tror ikke jeg har sett en eneste sykkel opp mot 1000 kubikk.

Men bare si fra , så skal kaffen være klar- er jeg ikke hjemme for dere koke kaffen sjøl, kjøkkenet er rimelig godt utstyrt - toro-vaffler i mitterste skuff.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av SilverSmurfer »

FredrikE24 skrev: 13 nov 2022, 21:55 Varme i salen og holker hjelper ikke en dritt i kuldegrader. Det er bare noe man tror.
Dette er 100% bullshit. Jeg kjører litt både i desember og januar og det hjelper helt enormt mye.

Forøvrig hadde jeg en 8 timer lang MC tur i drittvær tidligere i år, hvor den ene varmeholken ikke fungerte mens den andre gjorde det. Og når jeg kom hjem igjen så var den handa som ikke hadde varmeholk så kald at jeg knapt klarte å komme meg hjem den dagen, mens handa som hadde varmeholk var helt fin.

Forøvrig så var den eneste grunnen til at jeg kom meg helt hjem at jeg hadde oksiderende varmeposer tilgjengelig som jeg kjøpte underveis. Kjørte med to slike inne i hansken på handa som ikke hadde varmeholk. https://www.biltema.no/fritid/jakt/jakt ... 2000030705

I kaldt vær og over fjelloverganger så er varmeholker helt fantastiske å ha. Og effekten er 100% reell.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av FredrikE24 »

Hva var temperaturen da?
Jeg har fire sesonger med vinterkjøring bak meg med daglig kjøring i all slags vær og temperatur. Jeg prøvde elektriske klær og holker og det funka ikke i det heletatt. Prøvde også en hjemmelaget variant med effektmotstander i salen, det brant i baken, men frøys jeg? Jepp. Brukte så et skinn og dette var mye bedre.

Jeg tar det ikke ut av lufta, jeg har prøvd de lettvinte metodene for å holde varmen på vinteren. Å dra på tur til Nordkapp midtvinters og satse på at et varmesete og et sett varmeholker skal holde deg varm er ingen god idé er mitt poeng. Man bør gjøre noen fler forberedelser enn det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Bjerknez »

For det første, så holder jeg med Fredrik24 her (tror jeg).

Jeg har ikke kjørt på vinteren siden jeg kjørte moped som 16 åring, men jeg har litt erfaring med å kjøre i kulde ned mot 0 grader over Sognefjellet og generelt i den norske fjellheimen.

Min tilnærming når det gjelder å kjøre når det er kaldt uten å fryse for mye er at man må stålsette seg litt. Noen tåler kulde mer enn andre. Noen fryser når dem ser en pinneis, mens andre takler kulden langt bedre.

Man blir litt "garvet" av å kjøre mye når det er kaldt tror jeg. man venner kroppen til kulden og da fryser man ikke like lett. Men vi er ikke roboter noen av oss. Det aller viktigste er å ha på seg noe som er 100% vindtett. Det er alfa omega. På vinterkjøring vil nok en vindskjerm også gjøre susen (tenk at jeg skulle si det....).

Når det gjelder varmeholker og varme i salen så er jo det vel og greit, men jeg tror at den ganske ekstreme varmen derfra gjør mer skade enn nytte. Man blir varm i ræva og på hendene, men det hjelper lite når man blir utsatt for kald vinn over tid ellers. Varmen fra salen og holkene vil ikke varme opp kroppen. Den vil bare gjøre det behagelig for ræv og fingre.

Så kan man ikke sammenligne seg med andre som har klart å kjøre rundt i kuldegrader uten problemer. Dette kan være personer med helt andre forutsetninger.

Hvis tilsatt varme skal gjøre noen forskjell, så må man i så tillfelle ha varmebukser/varmejakke, varme i hjelm, varme i hansker og varme i sko etc. Forst da tror jeg man kan klare og holde kroppstemperaturen oppe. Men det blir litt "luksus" som man fort blir avhengig av tror jeg. Skulle batteriene ta slutt, så vil man fryse som bare pokker da kroppen ikke er vant til kulden ellers og da tror jeg man er fucked for den dagen.

Skulle jeg kjørt utelukkende på vinteren i kuldegrader og snø, hadde jeg lagt mye penger i at ALT skulle vært 100% vindtett. Fre topp til tå. I tillegg til god bekledning ellers selvsagt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 14 nov 2022, 06:14 Hva var temperaturen da?
Jeg har fire sesonger med vinterkjøring bak meg med daglig kjøring i all slags vær og temperatur. Jeg prøvde elektriske klær og holker og det funka ikke i det heletatt. Prøvde også en hjemmelaget variant med effektmotstander i salen, det brant i baken, men frøys jeg? Jepp. Brukte så et skinn og dette var mye bedre.

Jeg tar det ikke ut av lufta, jeg har prøvd de lettvinte metodene for å holde varmen på vinteren. Å dra på tur til Nordkapp midtvinters og satse på at et varmesete og et sett varmeholker skal holde deg varm er ingen god idé er mitt poeng. Man bør gjøre noen fler forberedelser enn det.
Helt enig med deg og det er også selverfart, sånn delvis. Men ikke på motorsykkel.

Tilfører man for mye varme til kroppen som blir kontrasten til kulden ellers for stor og jeg tror nesten det har motsatt virkning.

Jeg har selv testet å kjøre med varmevest. Dog ikke midtvinters i kuldegrader, men synes effekten av denne var helt grei i de +5 gradene jeg kjørte, men dæven å jeg frøys når batteriene tok slutt. I 5 kuldegrader eller mer er jeg faktisk usikker på hvor stor virkning slike varmeelementer har.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av FredrikE24 »

Fant dette bildet av meg på Facebook faktisk. Hadde her kjørt mellom midtrekkverk og biltrafikken på E18 fra Tusenfryd til Viskevollen. Det var såpeglatt denne morgenen. Da var det fint å gå en runde rundt sykkelen før man kjørte videre på bussfila.
Ser koselig ut? :crazy:
4EBE1EBC-D131-4705-9126-1E64D9E18ABD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Bjerknez »

Skal ikke ta fra deg den gleden :O

Hvordan ser forresten politiet på slik kjøring med MC midtvinters i tett trafikk?

Jeg så en episode på "Blålys" hvor et kamerateam følger en norsk politipatrulje på oppdrag hvor dem bøtela en motorsyklist for å kjøre på isholke. Dem mente det var generelt farlig. Noe dem sikkert hadde rett i, men om dem hadde hjemmel for dette vet jeg ikke noe om.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 14 nov 2022, 00:11
FredrikE24 skrev: 13 nov 2022, 21:55 Varme i salen og holker hjelper ikke en dritt i kuldegrader. Det er bare noe man tror.
Dette er 100% bullshit. Jeg kjører litt både i desember og januar og det hjelper helt enormt mye.

Forøvrig hadde jeg en 8 timer lang MC tur i drittvær tidligere i år, hvor den ene varmeholken ikke fungerte mens den andre gjorde det. Og når jeg kom hjem igjen så var den handa som ikke hadde varmeholk så kald at jeg knapt klarte å komme meg hjem den dagen, mens handa som hadde varmeholk var helt fin.

Forøvrig så var den eneste grunnen til at jeg kom meg helt hjem at jeg hadde oksiderende varmeposer tilgjengelig som jeg kjøpte underveis. Kjørte med to slike inne i hansken på handa som ikke hadde varmeholk. https://www.biltema.no/fritid/jakt/jakt ... 2000030705

I kaldt vær og over fjelloverganger så er varmeholker helt fantastiske å ha. Og effekten er 100% reell.
Varmeholker er en fin ting for å ikke fryse på fingrene i normale temperaturer. Selvsagt fungerer varmeholker til det formålet det er tiltenkt. Hvis det ikke er for kaldt, så kan den varmen være nok til at man bikker fra å fryse til å ikke fryse.

Men varmeholkene holder deg nok ikke varm i -5 grader eller mer når man skal kjøre flere timer. Da tror jeg varmeholkene begynner å miste sin virkning da kroppstemperaturen ellers vil falle såpass at man uansett vil fryse.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nordkapp om vinteren.

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 14 nov 2022, 07:14 Skal ikke ta fra deg den gleden :O

Hvordan ser forresten politiet på slik kjøring med MC midtvinters i tett trafikk?

Jeg så en episode på "Blålys" hvor et kamerateam følger en norsk politipatrulje på oppdrag hvor dem bøtela en motorsyklist for å kjøre på isholke. Dem mente det var generelt farlig. Noe dem sikkert hadde rett i, men om dem hadde hjemmel for dette vet jeg ikke noe om.
Det var ingen problem. Eneste episoden var på vei hjem fra julekonsert med Kurt Nilsen i førhjulstiden. Da sto sykkelen nedsnødd utenfor Spektrum. Da kom det en sinna politimann(bergenser forøvrig) og ba meg roe ned gassingen.. Vel, tosylindret totakt med full choke under oppvarming gasser av seg selv, så det fikk man ikke gjort noe med!

Bilde av meg ble tatt av en bilist som la det ut på en Mc-gruppe på Facebook med en tekst som sa at dette var uforsvarlig og blablabla. Nå hadde vedkommende sannsynligvis stått i stillestående kø i 3 timer minst, mens jeg kjørte forbi køen hele veien og kunne nok legge til 15min til vanlig kjøretid. Det skaper jo litt misunnelse på slike dager? :scratch
Jeg kjørte forbi to politibiler i køen denne dagen, de gav meg plass.

Hadde også en episode hvor Skulleruddumpa var så glatt at det var problemer med å komme opp i køen der.. Is og biler som skled hit og dit. Da kjørte jeg over Mortensrud og ned til Hauketo for å kjøre på mindre trafikkerte veier videre utover Prinsdal. Traff på en patrulje der i snøfokka som ikke brydde seg et døyt.
Generelt har jeg inntrykk av at Oslo-politiet er opptatt av helt andre ting enn trafikk.

Svar