Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da er jeg ferdig med å "designe" spenning og temperatur modulen som skal kobles til batteriet på sykkelen og sende batteristatus og temperatur til telefonen. :)
PCB1.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av mekkern »

hvorfor 2 strømforsyninger?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 22 okt 2022, 21:03 hvorfor 2 strømforsyninger?
Det er ikke to. Bare en. Den andre er input fra batteriet for å lese spenningen. :thumleft

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av JoeHugin »

Nice. Hva tegner du i? KiCAD?

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 22 okt 2022, 21:28
mekkern skrev: 22 okt 2022, 21:03 hvorfor 2 strømforsyninger?
Det er ikke to. Bare en. Den andre er input fra batteriet for å lese spenningen. :thumleft
bruker du ikke batteriet som forsyning? en ekstern strømkilde i tillegg? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 23 okt 2022, 00:39
Bjerknez skrev: 22 okt 2022, 21:28
mekkern skrev: 22 okt 2022, 21:03 hvorfor 2 strømforsyninger?
Det er ikke to. Bare en. Den andre er input fra batteriet for å lese spenningen. :thumleft
bruker du ikke batteriet som forsyning? en ekstern strømkilde i tillegg? :scratch
Jeg kunne gjort det og det er fortsatt mulig og gi strøm til denne fra MC/Bil batteriet men mikrokontrolleren trekker trekker ca. 2000mA på 2 måneder. Men ja, man kan fint gi strøm til denne fra MC batteriet, men siden det sitter en LDO regulator (Low Dropout Regulator) som gjør om 3-12V til 3.3V til mikrokontrolleren så kan man ikke koble den til batteriet før man forsikrer seg om at ikke spenningen går over 12V.

Poenget er at man også lett skal kunne drive denne med 2stk. AA batterier eller evt. et 18650 batteri.

I mitt tillfelle skal den stå i garasjen og der har jeg strøm fra før, og da kobker jeg den bare til via et random DC adapter jeg finner som leverer mellom 3 og 12V. Å disse har jeg mange av :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

JoeHugin skrev: 22 okt 2022, 23:28 Nice. Hva tegner du i? KiCAD?
Jeg bruker EasyEda til dette. Er dette jeg har blitt vant til å bruke og det er uhyre enkelt. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag ble vintervasken tatt på Rocket'en. Fortsatt en del småpirk igjen, men det kan vertfall gjøres innendørs :)

I samme slengen målte jeg batterispenningen for morroskyld. Ser ut til at jeg ikke bør frykte noe der med det første.
198DF5F1-BBDB-480A-8F77-4FF71065E367.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Om det er hvilespenningen etter noen timer, så er det fart i det batteriet der. Nesten så jeg synes det er litt høyt :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 23 okt 2022, 12:10 Om det er hvilespenningen etter noen timer, så er det fart i det batteriet der. Nesten så jeg synes det er litt høyt :crazy:
Jeg startet den opp og lot den gå på tomgang til den ble varm i ca. 5 minutter og målte spenningen ca. En halvtime etter dette. Mulig det er årsaken? Kan prøve og måle igjen senere i dag og se om spenningen har sunket noe. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Ca. 3 timer siden nå og spenningen målte nesten det samme.
EC68277A-35C3-4D68-B466-30C286E89B83.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Forøvrig er jeg ferdig med kattevasken som tidligere nevnt. Pleier å bruke litt WD40 på metalldeler etc for en viss beskyttelse.
E5A0F47D-7DDA-4DA4-AEA6-AF4AFF71F8F3.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Kanskje det er måleinstrumentet? :-k :knegg :P

Neida, i morgen måler du nok sikkert 12,6V-12,7V et sted, og der vil det sannsynligvis ligge lenge.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 23 okt 2022, 15:17 Kanskje det er måleinstrumentet? :-k :knegg :P

Neida, i morgen måler du nok sikkert 12,6V-12,7V et sted, og der vil det sannsynligvis ligge lenge.
Hahaha, den ventet jeg faktisk på. Hvorfor tok det så lang tid?? :lol :lol

Ja, du har nok rett. Skal måle igjen i morgen. Godt jeg ikke har en Fluke, for da hadde jeg nok hatt for dårlig spenning på batteriet :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, jeg må sette batteriet mitt på lading konstant, bestandig lavt, gammelt eller nytt batteri spiller ingen rolle. At det kan være noe med Fluke-instrumentene mine har aldri falt meg inn!

Svar