Enduro som tung MC med full effekt

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

JoeHugin skrev: 13 okt 2022, 11:22 Jeg heller mer og mer over på at man bør ha en sykkel til hvert formål :eh
Du har 100% rett, men jeg kjører altfor lite til å kunne forsvare flere sykler. Kanskje jeg beholder Fz6'n en liten stund, til jeg er helt sikker, dersom jeg kjøper enduro.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

bateman skrev: 13 okt 2022, 11:25Kanskje jeg beholder Fz6'n en liten stund, til jeg er helt sikker, dersom jeg kjøper enduro.
Men til hvilken bruk tenker du å bruke en 500cc enduro?

1. På endurobane. Da må du ha lisens (som man fint kan ta). Men vær obs på at norske endurobaner ofte er veldig tekniske. Veldig bra trening både fysisk og kjøremessig men må være innstilt på å slite litt. Og er det mer enn 1/2 time unna så er det greit med henger eller varebil. Trenger da ikke skilt men skilt på enduro har blitt rimelig uansett. MEN ville absolutt anbefalt å begynne med 250cc om du skal kjøre "skikkelig" enduro, er merkbart enklere. Se HER for godkjente enurobaner.

2. På grusveier. Men da skal det være nokså dårlig vei før en 500cc er bedre enn 690. Og om lite med grusveier der du bor og du må langt av gårde så er små-enduro dårlig egnet asfalt tursykkel. Om nesten bare grus så hadde jeg vært med på at 500cc var god idé.

3. Ulovlig kjøring i skauen. Som nevnt, i tillegg til å være ulovlig risikerer man å ødelegge for MC-miljøet. Slik helt hypotetisk hjelper det sikkert om kjenner en grunneier som har område som ikke brukes som turterreng. Noen vil kanskje mene at litt røddigere om man kjører i spor etter skogsmaskiner. Men ingen av delene gjør kjøringen mer lovlig.

4. Sette på 17" hjul og bruke som motard. Å tro at kan ha 2 hjulsett, ett for offroad og ett for asfalt fungerer i praksis sjelden, blir i praksis stående med det ene hjulsettet (prøvd det).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av kjellv »

pingvin skrev: 13 okt 2022, 05:27
.. T7 er jo mye nærmere FZ6 enn en 690/701. Tenker litt på 690 som en forvokst crosser mens "alle andre" mer er gatesykler med lang fjæringsvei og større hjul. Selv om ingen av delene er helt presist ;)
Jeg falt litt av her, og skjønner ikke hva du mener.. Hvor finner du likheter mellom mellom T7 og FZ6? Ja bortsett fra stemmegaffel logoen..

T7 er bygget i veldig tett samarbeid med flere av de kjente Dakar-rytterne, og deres bestillinger har betydd det meste i utviklingsperioden. Den er altså bygget som en off-roader fra bunnen av, ikke tatt utgangspunkt i en veisykkel og gjort den egnet for off-road bruk. Sykkelen ble vist fram på Eichma i 2017, og senere grundig off-road testet av Yamahas Dakar ryttere i Australia, Sør Amerika, Afrika og Europa før den ble satt i produksjon. Altså bygget som en ren off-roader slik Dakar rytterne ville ha den. Vei-tilpasninger av sykkelen kom i sluttfasen.
Altså svært ulikt den 4-sylindrede asfaltsykkelen FZ6.. Meg bekjent har verken 690 eller 701 blitt utviklet i en slik prosess. Blant annet ønsket utviklerne å bygge den så enkel som mulig, helt uten unødvendige elektroniske hjelpesystemer som kan svikte eller lage trøbbel (ABS måtte den utstyres med for å få skilter på den i Europa, men det er mulig å slå den av).

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

kjellv skrev: 13 okt 2022, 21:24 Jeg falt litt av her, og skjønner ikke hva du mener.. Hvor finner du likheter mellom mellom T7 og FZ6? Ja bortsett fra stemmegaffel logoen..
Kan jo begynne med vekten. Og stemmegaffellen da ;) Men tenkte kom til å få svar på den kommentaren så fair nok det selv om poengterte at ikke helt presist.

T7 er glimrende sykkel, og bedre langtursykkel enn 690/701, men glad har fordelen av mindre sykkel når kjører med bedre førere enn meg selv med T7 på løst underlag. Hadde KTM 950 Superenduro som for så vidt har en del likhetstrekk med T7, litt samme vekt, twin og ingen vil vel påstå Superenduro ikke er designet for offroad (men også super på asfalt). Men følte alltid at var en stor sykkel man kjørte på godt og vondt så for meg var det bedre å gå tilbake til 690 for grus da mer føler jeg som er herre over sykkelen og altså kjøres mye mer som en småenduro.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av mogs »

kjellv skrev: 13 okt 2022, 21:24
pingvin skrev: 13 okt 2022, 05:27
.. T7 er jo mye nærmere FZ6 enn en 690/701. Tenker litt på 690 som en forvokst crosser mens "alle andre" mer er gatesykler med lang fjæringsvei og større hjul. Selv om ingen av delene er helt presist ;)
Jeg falt litt av her, og skjønner ikke hva du mener.. Hvor finner du likheter mellom mellom T7 og FZ6? Ja bortsett fra stemmegaffel logoen..

T7 er bygget i veldig tett samarbeid med flere av de kjente Dakar-rytterne, og deres bestillinger har betydd det meste i utviklingsperioden. Den er altså bygget som en off-roader fra bunnen av, ikke tatt utgangspunkt i en veisykkel og gjort den egnet for off-road bruk. Sykkelen ble vist fram på Eichma i 2017, og senere grundig off-road testet av Yamahas Dakar ryttere i Australia, Sør Amerika, Afrika og Europa før den ble satt i produksjon. Altså bygget som en ren off-roader slik Dakar rytterne ville ha den. Vei-tilpasninger av sykkelen kom i sluttfasen.
Altså svært ulikt den 4-sylindrede asfaltsykkelen FZ6.. Meg bekjent har verken 690 eller 701 blitt utviklet i en slik prosess. Blant annet ønsket utviklerne å bygge den så enkel som mulig, helt uten unødvendige elektroniske hjelpesystemer som kan svikte eller lage trøbbel (ABS måtte den utstyres med for å få skilter på den i Europa, men det er mulig å slå den av).
Du kom meg i forkjøpet med denna forklaringa Kjellv . Har hatt både FZ6 og nå T7 . Finnes ikke likheter. Bortsett fra to hjul og motor. Tror folk bør prøve ut det de mener å anta før det menes mye om div sykkler.. Men det er vel det som holder praten på forumet i gang og. :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

For orden skyld så sa jeg "T7 er jo mye nærmere FZ6 enn en 690/701"...ikke at det var det samme ;)

Men helt enig, prøvekjøring er alltid en god idé :thumleft Synsing på interentt forum uten nødvendigvis å ha greie på hva man snakker om er kjent sport som sikkert er skyldig i, ja :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

I forhold til T7 og FZ6N så forstår jeg godt at du ikke mente at disse syklene har mye til felles. Jeg er helt innforstått med at dette er helt forskjellige sykler.

Poenget er vel at en T7 veier 205kg, mens en EXC500 (for eksempel) veier 115kg. Det må kunne påstås at det mye enklere for en komplett nybegynner å dra en 100kg, lettere sykkel ut i skauen. Så poenget var nok at T7 har til felles med FZ6 at den er god å kjøre på asfalt, men langt i fra det beste valget for en nybegynner som skal lære seg å kjøre off-road/enduro/motocross eller noe i den duren.

Det kan godt være at T7 treffer mitt behov mye bedre ettersom det sikkert ikke blir så mye off-road kjøring som jeg ønsker. Jeg må gå noen runder med meg selv rett og slett. Dersom jeg lander på denne typen sykkel kommer jeg til å vurdere 690 Enduro, Tenere 700 og 790 Adventure R.

bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

pingvin skrev: 13 okt 2022, 17:16
bateman skrev: 13 okt 2022, 11:25Kanskje jeg beholder Fz6'n en liten stund, til jeg er helt sikker, dersom jeg kjøper enduro.
Men til hvilken bruk tenker du å bruke en 500cc enduro?

1. På endurobane. Da må du ha lisens (som man fint kan ta). Men vær obs på at norske endurobaner ofte er veldig tekniske. Veldig bra trening både fysisk og kjøremessig men må være innstilt på å slite litt. Og er det mer enn 1/2 time unna så er det greit med henger eller varebil. Trenger da ikke skilt men skilt på enduro har blitt rimelig uansett. MEN ville absolutt anbefalt å begynne med 250cc om du skal kjøre "skikkelig" enduro, er merkbart enklere. Se HER for godkjente enurobaner.

2. På grusveier. Men da skal det være nokså dårlig vei før en 500cc er bedre enn 690. Og om lite med grusveier der du bor og du må langt av gårde så er små-enduro dårlig egnet asfalt tursykkel. Om nesten bare grus så hadde jeg vært med på at 500cc var god idé.

3. Ulovlig kjøring i skauen. Som nevnt, i tillegg til å være ulovlig risikerer man å ødelegge for MC-miljøet. Slik helt hypotetisk hjelper det sikkert om kjenner en grunneier som har område som ikke brukes som turterreng. Noen vil kanskje mene at litt røddigere om man kjører i spor etter skogsmaskiner. Men ingen av delene gjør kjøringen mer lovlig.

4. Sette på 17" hjul og bruke som motard. Å tro at kan ha 2 hjulsett, ett for offroad og ett for asfalt fungerer i praksis sjelden, blir i praksis stående med det ene hjulsettet (prøvd det).
Takk for gode innspill. Jeg svarer i rekkefølge:

1. Jeg har ikke vært helt klar over "begrepene" her. Har googlet litt på Enduro baner og fått opp masse hinder og svært teknisk kjøring. Det er nok ikke det jeg har sett for meg i utgangspunktet. Når jeg snakker om "banekjøring" har jeg i større grad sett for meg skogsløyper, så vel som det som heter Motocross med høyere fart og ingen hinder.

2. Det blir nok mer grus enn skog. Så det kan sikkert være en god ide med 690, 700 eller 790 med grove dekk. Er det altså ikke gøy å kjøre en EXC 500 på asfalt? Den er vel like lett, leken og rask på asfalt som i terreng?

3. Det blir neppe noe ulovlig kjøring i skauen. Men finnes det ikke organisert og lovlig kjøring i skauen som er mulig å melde seg på gjennom klubber?

4. Jeg har ikke fått øyene opp for Motard egentlig. I så tilfelle er jeg nok like glad med en nakensykkel som den jeg allerede har eller en 1290 Superduke dersom jeg absolutt må oppgradere ;)

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av mogs »

Ingen problem med å se poengene. :thumleft Men bør korrigeres om noe er helt utafor i sammenlikning. Nok om det herfra. Valget du skal ta er det kun deg som avgjør tilslutt. :) En finner fort ut at noe kan bli kjedelig, meeen har en penger nok til flere mc`er til forskjellig bruk så...... :twothumbs:

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

bateman skrev: 14 okt 2022, 14:56
1. Jeg har ikke vært helt klar over "begrepene" her. Har googlet litt på Enduro baner og fått opp masse hinder og svært teknisk kjøring. Det er nok ikke det jeg har sett for meg i utgangspunktet. Når jeg snakker om "banekjøring" har jeg i større grad sett for meg skogsløyper, så vel som det som heter Motocross med høyere fart og ingen hinder.

2. Det blir nok mer grus enn skog. Så det kan sikkert være en god ide med 690, 700 eller 790 med grove dekk. Er det altså ikke gøy å kjøre en EXC 500 på asfalt? Den er vel like lett, leken og rask på asfalt som i terreng?

3. Det blir neppe noe ulovlig kjøring i skauen. Men finnes det ikke organisert og lovlig kjøring i skauen som er mulig å melde seg på gjennom klubber?

4. Jeg har ikke fått øyene opp for Motard egentlig. I så tilfelle er jeg nok like glad med en nakensykkel som den jeg allerede har eller en 1290 Superduke dersom jeg absolutt må oppgradere ;)
1. Vanligvis ikke så mye hindere i enduro egentlig, mer vanlig i ekstremenduro så kanskje det du har sett? Men mange endurobaner er veldig tekniske så kan lønne seg å undersøke litt så man starter på litt enklere. Ofte en del alternative spor så man kan velge bort de vanskeligste seksjonene i starten og kjøre rundt eventuelle hindre.

2. Moro i små doser på svingete vei men er en grunn til at gatesykler ikke har myk fjæring og knastedekk ;)

3. Jo, det som er endurobaner ;) Noen anlegg har ganske lange runder hvor kanskje ute i 15 minutter pr. runde og mange alternative løyper så litt mindre rundt-og-rundt enn motocross.
EDIT: Det som faktisk er veldig artig er "stubbkross", kjøring på jorde om du kjenner noen bønder. Dette er ikke utmark så slik sett lovlig men mulig likevel litt i gråsonen? Om ikke annet ifht forsikring som bare gjelder på offentlig vei.

4. Motard begynte som crossykler man satt 17" hjul på og fremdeles så gjør man det. Dvs. i praksis endurosykler siden crossykler ikke er typegodkjente for registrering (om skal kjøre på vei). Mange bytter også dempere og bremser. Får også fabrikksferdige småmotarder for banekjøring (uten skilt). Men MC-fabrikatene har tøyd strikken veldig ifht motard-begrepet, jeg hadde jo en KTM 990 Supermotard med 1000cc. Og bygget om min første 690 Enduro til 690 SMC (hjul, dempere, bremser ++), sabla morsom sykkel men ren gatesykkel.

Så, sorry, du bor i feil land for enduro om du ikke vil kjøre på lukket bane eller ulovlig :sorry

KTM 690 Enduro før ombygging:

Bilde

Konvertert til tur-motard:

Bilde

Og bane-motard:

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

Jo, litt utradisjonelt alternativ, Royal Enfield Himalayan :D

Guiden vår hadde slik da vi kjørte i Nepal og den tok seg frem overalt, selv der ordentlig rufsete (vi kjørte 250er). Ikke all verden hester (400cc/24hk) men får mye skryt og sies at går bedre enn effekten tilsier og klart mer tursykkel enn 500EXC.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

bateman skrev: 14 okt 2022, 14:51
Det kan godt være at T7 treffer mitt behov mye bedre ettersom det sikkert ikke blir så mye off-road kjøring som jeg ønsker. Jeg må gå noen runder med meg selv rett og slett. Dersom jeg lander på denne typen sykkel kommer jeg til å vurdere 690 Enduro, Tenere 700 og 790 Adventure R.
Se test T7 vs 690(ish) HER i siste "Ride" (la det på egen tråd, har vel jammet tråden her nok...).

Liten kommentar ifht 500EXC, eller egentlig alle EXCer. Dette er faktisk konkurransemaskiner og selges med 6 mnd garanti. Dette er på godt og vondt, veier lite, får mye bra komponenter og går bra, men er ikke laget mhp komfort og lang serviceintervaller.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar