Hvilken maxi-scooter?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av mekkern »

Kollegaen min hadde en 200 vespa og kjerringa hans brukte den en del- nå hadde både kollegaen og døtrene og sønn andre sykler men døtrene og kjærringa hans solgt mc for å kjøpe Div vespa igjen. Mulig det blir vespa igjen errerhvert på kollegaen også😁

Tydlig bare Vespa er Vespa. :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 20 jul 2022, 06:36 Kollegaen min hadde en 200 vespa og kjerringa hans brukte den en del- nå hadde både kollegaen og døtrene og sønn andre sykler men døtrene og kjærringa hans solgt mc for å kjøpe Div vespa igjen. Mulig det blir vespa igjen errerhvert på kollegaen også😁

Tydlig bare Vespa er Vespa. :crazy:
Hehe, i see.

Husker bare at når jeg var 12-17 år så var det absolutt null interesse for de fleste av oss og vedlikeholde samt skru moped. Vi kjøpte dem godt brukt og bare kjørte. Noen manglet frambrems, mens andre til tider manglet clutch og måtte gires på en spesiell måte, og min måtte jeg stripse fast choken for at den skulle nå toppfarten på rundt 70km/t med et litt større utblås. Men utblåset ble fort tett og den gikk dårligere og dårligere før jeg måtte av med potta, justere slik at stempelet kom forran utblåset og filet åpningen stor igjen. Da gikk den som den skulle en liten stund, før jeg måtte gjenta det.

Vi/jeg forsto egentlig ikke hvorfor, men det bare ble sånn.

Salen ble teipet med gaffa åteip for ikke trekke vann og Generelt sett var mopedene vi hadde med dagens målestokk i elendig og nesten skrotbar stand. Men vi fikk dem til å gå fremover og vi slapp og gå. Men klart, det luktet oljeraffineri av lss alle etter en tur.

Det skal sies at vi bor langt ut på landet og kjlrte vel aldri i byen eller i trafikk noe særlig. Vi tok snarveier, skogsveier eller kjlrte over jordet eller en kort tur på landeveien hvis vi måtte.

Den lokale lensmannen viste vi godt hvor var hen til enhver tid da han tilfeldigvis var naboen min og han hadde stoppet oss mange ganger. Stort sett slapp vi unne med tilsnakk og et smil. Det var bare mer godtatt den gangen. Jeg sier ikke at det burde vøre slik i dag, men det var sånn vertfall den gangen.

Det hendte vi kjlrte hjem etter en fest (for vi drakk selvsagt ØL samt røyket hele gjengen før vi ble 18 år) og noen ganger gikk det i grøfta eller vi traff en og annen lyktestolpe. Da måtte vi ringe bygdas reddende engel som var litt eldre enn oss som kunne komme med bil og henger slik at vi fikk fraktet bort mopeden.

Det var så utrolig mye galt vi gjorde den gangen på godt og vondt. På vondt fordi vi kunne blitt veldig skadet, og på godt fordi vi lærte av feilene. Når vi krasjet eller kjørte i grøfta var det ikke fordi vi stivnet. Vi var ikke redde for slikt i det hele tatt. Hjulene hadde like godt grep i vårt hode på grus som asfalt og vi kjlrte deretter.

Desverre tok det nesten 30 år etter mopedtiden før jeg fikk MC lappen og alt jeg hadde "lært" vedrørende teknikk og balanse etc. var glemt for lengst og måtte løres på nytt. Når jeg tenker etter var det kanskje like greit. En uredd 20 åring på en Rocket etter en slik tid ville med ganske stor sikkerhet i bestefall endt dårlig. Veldig dårlig. :lol

Dette var helsigvis tiden like før Mobil og Facebook var og oppdrive, så gikk det galt så fikk ingen vite det, så sant dem ikke så det. Det var en spennende tid som jeg fra tid til annen savner veldig. Noe de som vokser opp i dag aldri vil forstå.

Jeg har flere bibelsider med slike ville historier og hadde jeg vokst opp i dag så hadde jeg nok kjedet meg ihjel hvis jeg viste hvordan det var for 35 år siden.

MEN!... poenget er at dette er en av grunnene til scootere ikke er helt meg. Jeg er ikke oppvokst med scootere. Så sant ikke en FZ er en scooter så er det ingen av oss som nesten viste hva en scooter var den gangen. Vespa hadde vi hørt om, men det var kun fiffen og helst jentene med rike foreldre som kjørte disse.

I dag så kjører alle scootere fra dem er 16 år. Og lærer seg nok å like dem på den måten. Når en 16 åring i dag setter seg på en motorsykkel blir dette noe helt nytt og uvant. For meg var det motsatt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har fortsatt min moped stående i utlandet, der scootere er populært. Jeg forstår veldig godt hvorfor det ikke går flere girmopeder/motorsykler der. Scooter er veldig praktisk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 jul 2022, 08:10 Jeg har fortsatt min moped stående i utlandet, der scootere er populært. Jeg forstår veldig godt hvorfor det ikke går flere girmopeder/motorsykler der. Scooter er veldig praktisk.
Ja, utvilsomt praktisk. Men den gang jeg kjlrte moped så var det liksom gutta som kjørte girmoped mens jentene kjørte automat. Om noen år vet ikke folk hvordan man klarte å kjøre bil med manuell gir eller hvordan man skal rette opp en bil når man får sladd på den. Kunnskapen man har bygget seg opp blir erstattet av elektronikken på godt og vondt. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Men både jeg med flere har nå spolert hele tråden med innhold som ikke går overens med trådtittelen. Så derfor backer jeg ut for min del :) Så sant ikke TS synes dette er greit.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av dypen »

Siden vi er så heldige å ha scooter tråd må vi holde liv i den med litt relevant stoff :)

Først, er det noen her inne som har bytta eller kjøpt scooter i sommer …

Spørsmål, hva er erfaring med prisnivået på scooter. Er prisfalle likt som på mc de første årene i livsløpet eller mindre i og med utvalget er mindre?
5CBA08D7-C845-483F-877A-89A0FA2F3CD4.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 27 aug 2022, 15:02 Siden vi er så heldige å ha scooter tråd må vi holde liv i den med litt relevant stoff :)

Først, er det noen her inne som har bytta eller kjøpt scooter i sommer …

Spørsmål, hva er erfaring med prisnivået på scooter. Er prisfalle likt som på mc de første årene i livsløpet eller mindre i og med utvalget er mindre?

5CBA08D7-C845-483F-877A-89A0FA2F3CD4.jpeg
Jeg kjøpte Forza 350 i fjor høst. Så jeg har nettopp fått med meg det første leveåret.

Erfaringsvis:

* Den pakken jeg fikk som standard var helt uslåelig verdimessig, Forza 350 har da hanskerom og toppboks med trådløs elektronisk låsing integrert i prisen. Det er USB C uttak i hanskerommet integrert i prisen og midtstøtte. (Elektronisk toppboks, USB-C og midtstøtte koster jo gjerne 12000+ på andre sykler så at du får med alt er helt topp)
* Drivstofføkonomien er helt fantastisk, 32 km kjøring på 1 liter bensin konsistent. Selv når jeg er mye opp og ned i fart så er det 32/1 jeg har hatt de siste 14000 kilometerene.
* Servicer er veldig billige, tror det var 3600 eller 3800 for 12000 kilometer service. 24000 koster litt mer enn 12000 men ikke så mye.
* Det er noe dritt å montere varmeholker eller liknende, panelene på scooter er enormt vanskelige å få av og på selv for erfarne mekanikere.
* Dekk koster, og må byttes ofte, dette var vel det som overrasket mest. Jeg forventet kort levetid men ikke så kort. Bakdekkene mine har vert utskiftningsklare ved 6000 kilometer. Det er veldig kjedelig og du må planlegge rundt det. Dette er det største minuset så langt. Jeg skulle ha gitt veldig mye for noen gode touring dekk som varte 12000+ kilometer mellom hvert bytte.
* CVT gir er helt fantastisk til vanlig bruk og fungerer også godt på grus siden jeg har traction kontroll. Men jeg savner å ha vanlig girsystem rett og slett fordi jeg savner å kunne ligge på første/andregir i nedoverbakke når det er skikkelig bratt.
* Scooter er MYE raskere enn det folk innbiller seg, det er så enkelt å kjøre at man blir mye raskere i praksis enn folk som må konsentrere seg mer om å håndtere sykkelen. Lavt tyngdepunkt og ingen giring gjør deg veldig kjapp gjennom svingete fjellveier.

Så etter et år, så er jeg i all hovedsak enormt fornøyd, men det er mangler i totalopplevelsen så jeg jeg vurderer allikevel å bytte eller å kjøpe en ekstra sykkel. Honda X-Adv 750 har vert i tankene, men jeg liker virkelig ikke tanken på 15 tommers bakhjul. Jeg vil ha muligheten til å sette et Michelin Road 5/6 hjul på sykkelen. Jeg savner også skikkelig det å ha et girsystem når jeg kjører på grus og spesielt i nedoverbakke på grus. En annen ting som er et virkelig savn er at sykkelen mangler ytelse når man kjører med 2 personer, 2 personer går helt fint, men morroa som er der når man kjører alene er ikke der med 2.

På mange måter så frister det mest å kjøpe en Honda CRF300L til å komplimentere scooteren. Det ville ha dekket det meste av bruksområde som Forza 350 ikke egner seg for. Utenom en ting og det er ytelsen med 2 personer.

Derfor vet jeg egentlig ikke helt hva jeg gjør fremover, jeg beholder nok Forza 350 noen sesonger til men hvis Honda kommer med en Transalp 750 eller en NX500 så er det godt mulig at jeg selger sykkelen og går over til en mellomstørrelse Adventure sykkel.

Forza 350 blir jo også i praksis akkurat samme sykkelen som Adv 350'en du la med et bilde av. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Som du skriver, automat og liten motor er ikke alltid noe man foretrekker. Spesielt ikke når man har kjørt en stung og begynner å bli vant med krefter og sykkel etc.

Jeg ser du allere sikter inn på motorsykkel med gir og større motor. Jeg tror su vil oppleve en langt mer inkluderende kjørestil og jeg TROR du på sikt vil kvitte deg med scooteren til fordel for vanlig motorsykkel.

Men når det er sagt, hvordan ser du får deg en scooter med større motor og kanskje en som også kan gires med semi manuelt? (Hvis det finnes)

Jeg ser Forza 750 heller ikke vinner over vanlige biler i aksellerasjonstester, men den er vel uansett merkbart kraftigere enn den du har? Altså hvis du klarer å svelge en frapris pålydende 145.000 norske riksdaler.

Jeg ser fordelene med scooter vedrørende mye lagringsplass under sal og en ganske så sedat kjørestilling og kjørestil for den som liker det, men ut fra hva du skriver ser jeg du allerede begynner å lukte litt på andre motorsykler?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 17:13 Som du skriver, automat og liten motor er ikke alltid noe man foretrekker. Spesielt ikke når man har kjørt en stung og begynner å bli vant med krefter og sykkel etc.
30 HK gir meg 0.100 på ca 6.5 sekunder, selv om det av og til hadde vert morro med litt mer så er ikke motorkraft noe savn så lenge det er en person på sykkelen.
Jeg ser du allere sikter inn på motorsykkel med gir og større motor. Jeg tror su vil oppleve en langt mer inkluderende kjørestil og jeg TROR du på sikt vil kvitte deg med scooteren til fordel for vanlig motorsykkel.


Sannsynligvis ja, men årsaken til at jeg ønsker større motor er ytelse med 2 personer. Årsaken til at jeg ønsker gir er mulighet for motorbrems i nedoverbakke, spesifikt på grusvei.
Men når det er sagt, hvordan ser du får deg en scooter med større motor og kanskje en som også kan gires med semi manuelt? (Hvis det finnes)
Større motor og CVT hadde vert helt fantastisk til touring og med to personer, feks Yamaha sin. Det finnes scootere med vanlige gir men jeg ser ikke poenget, CVT er et enormt bra system for en scooter og hovedfordelen med scooter er jo nettopp hvor behagelig det er å kjøre med CVT samt hvor lite vedlikehold CVT krever.
Jeg ser Forza 750 heller ikke vinner over vanlige biler i aksellerasjonstester, men den er vel uansett merkbart kraftigere enn den du har? Altså hvis du klarer å svelge en frapris pålydende 145.000 norske riksdaler.


Jeg testet faktisk X-Adv 750 (2017 mod) tidliger i år, mitt inntrykk var at fordi DCT girsystemet var tregt (noe 2017-2020 modellene slet med) så var faktisk Forza 350 langt sprekere i praksis. Men jeg vet 2021 og 2022 modellene har langt bedre DCT så det hadde vert morro å teste.

Det sagt så ser jeg ikke poenget med Forza 750, Forza 750 er omtrent nøyaktig samme sykkelen som NC750X som koster 30000 kroner mindre. Så jeg kunne aldri ha kjøpt Forza 750 av den grunn, da hadde jeg heller kjøpt NC750X.

X-Adv 2022 hadde derimot vert veldig morro å prøve. Men jeg liker ikke scooterhjul, at hjulene ikke varer lenge nok er den største nedsiden med scootere for min del. Hvis X-Adv kom med 17 tommere fremme og bak hadde jeg vurdert den med en gang, og sannsynligvis kjøpt. Eller 17-19.
Jeg ser fordelene med scooter vedrørende mye lagringsplass under sal og en ganske så sedat kjørestilling og kjørestil for den som liker det, men ut fra hva du skriver ser jeg du allerede begynner å lukte litt på andre motorsykler?
Å lukte på andre motorsykler har jeg gjort hele tiden, for min del stod det mellom Tenere 700, CB500X, CRF300L, NC750X, X-Adv og Forza 350 i fra starten av. Jeg hadde heller ikke egentlig bestemt meg, men når jeg fant et skikkelig godt tilbud på en Forza 350 2021 med kun 300 kilometer kjørt så bestemte jeg meg rett og slett for at "Den tar jeg".

Og opplevelsen har som sagt vert veldig god. Men etter å ha eid den i et år så har jeg som sagt kommet frem til 3 ting jeg savner.

1. Bedre egenskaper på grus (manuelle gir)
2. Hjul som varer lengre.
3. Bedre ytelse når det er 2 personer på sykkelen.

Og derfor blir det nok et bytte innen noen få år. Eventuelt at jeg kjøper meg en sykkel nummer 2 som dekker de behovene Forza ikke gjør.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, ut fra hva du skriver så ante det meg at det gikk den veien :)

Ønsker deg uansett lykke til i jakten på ny sykkel etter hvert. Tenere 700 er jo av de du nevner den jeg mener er mest interresant. De billige Honda modllene hadde jeg holdt meg unna. Men det er nå min mening :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 18:13 Ja, ut fra hva du skriver så ante det meg at det gikk den veien :)

Ønsker deg uansett lykke til i jakten på ny sykkel etter hvert. Tenere 700 er jo av de du nevner den jeg mener er mest interresant. De billige Honda modllene hadde jeg holdt meg unna. Men det er nå min mening :)
Tenere har vert på radaren min lenge, og enda mer nå som world raid versjonen har kommet. Som løser en del av det jeg hadde å utsette på den forrige.

Har også vurdert Africa Twin, men håper egentlig på at det skal komme en ny versjon av Transalp. Noe som det har versert rykter om i noen år nå. Men tror nesten det er en 50/50 om det kommer til neste år.

Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 18:13 Ja, ut fra hva du skriver så ante det meg at det gikk den veien :)

Ønsker deg uansett lykke til i jakten på ny sykkel etter hvert. Tenere 700 er jo av de du nevner den jeg mener er mest interresant. De billige Honda modllene hadde jeg holdt meg unna. Men det er nå min mening :)
Tenere har vert på radaren min lenge, og enda mer nå som world raid versjonen har kommet. Som løser en del av det jeg hadde å utsette på den forrige.

Har også vurdert Africa Twin, men håper egentlig på at det skal komme en ny versjon av Transalp. Noe som det har versert rykter om i noen år nå. Men tror nesten det er en 50/50 om det kommer til neste år.

Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Du vurderer Africa Twin og T7 etc. men skriver at du mest sannsynlig går for CRF300?

Er det fordi du har et budsjett og holde, eller er det andre grunner?

CRF300 er helt sikkert knall til sitt bruk som er på skogstier, grusveier etc. men ellers på landeveien vil jeg tro den er ganske begrenset, siden du nevnte lenger opp at ønske var mer "power".

Da ville jeg i såfall heller tatt en titt på sykkelen AJ har kjøpt seg. En duke 390 i steden. Eller evt. en 690.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 28 aug 2022, 15:14
SilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 18:13 Ja, ut fra hva du skriver så ante det meg at det gikk den veien :)

Ønsker deg uansett lykke til i jakten på ny sykkel etter hvert. Tenere 700 er jo av de du nevner den jeg mener er mest interresant. De billige Honda modllene hadde jeg holdt meg unna. Men det er nå min mening :)
Tenere har vert på radaren min lenge, og enda mer nå som world raid versjonen har kommet. Som løser en del av det jeg hadde å utsette på den forrige.

Har også vurdert Africa Twin, men håper egentlig på at det skal komme en ny versjon av Transalp. Noe som det har versert rykter om i noen år nå. Men tror nesten det er en 50/50 om det kommer til neste år.

Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Du vurderer Africa Twin og T7 etc. men skriver at du mest sannsynlig går for CRF300?

Er det fordi du har et budsjett og holde, eller er det andre grunner?

CRF300 er helt sikkert knall til sitt bruk som er på skogstier, grusveier etc. men ellers på landeveien vil jeg tro den er ganske begrenset, siden du nevnte lenger opp at ønske var mer "power".

Da ville jeg i såfall heller tatt en titt på sykkelen AJ har kjøpt seg. En duke 390 i steden. Eller evt. en 690.
Det blir fordi sykkelen faktisk skal brukes på ganske så vanskelige fjellveier. Og da er det en massiv fordel med en sykkel som ikke veier for mye. For min del er sykkelens vekt et av de viktigste kriteriene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Okay, da kan du vertfall se bort fra Africa Twin og T7. CRF300 vinner jo glatt der hvis vekt er viktigst. :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 28 aug 2022, 15:31 Okay, da kan du vertfall se bort fra Africa Twin og T7. CRF300 vinner jo glatt der hvis vekt er viktigst. :)
Jo, men det handler om å dekke et behov. Skal man velge en sykkel til alt eller dele opp slik at man har to forskjellige.

Vi får se hva jeg ender opp med.

Svar