Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Nei, løsningen er visst å sette fartsgrensene ned
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Jeg er ikke så overbevist som mange andre om at kjørekurs på bane er det mest saliggjørende, for å si det på den måten.
Derimot er jeg overbevist om at det å være tilstede og oppmerksom hele tiden under kjøring i alle situasjoner er det som skal til for å redusere risikoen for ulykker.
Synlighet er også viktig. Ikke nødvendig i form av knall gul hjelm og ditto kjørevest, men heller mer plassering i veibanen i fiorhold til øvrig trafikk.
Selv ligger jeg nærmest konsekvent i venstre del av veibanen der dette er forsvarlig med unntak av når det kommer spesielt store og brede kjøretøyer i mot og der veien er såpass smal at man derfor av stedlige og naturlige årsaker holder seg godt til høyre.
Ved å holde seg til venstre i kjørfefeltet gjør man seg godt synlig i sidespeilet til bilføreren foran og gjør seg samtidig også godt synlig for trafikken som kommer i mot.
Kjørekurs på bane kan i mange tilfeller gjøre at en del blir overmodige og tar sjanser de ikke burde tatt i den tro at banekjøringen har tilført dem det lille (sikre...?) ekstra, for å si det slik...
Derimot er jeg overbevist om at det å være tilstede og oppmerksom hele tiden under kjøring i alle situasjoner er det som skal til for å redusere risikoen for ulykker.
Synlighet er også viktig. Ikke nødvendig i form av knall gul hjelm og ditto kjørevest, men heller mer plassering i veibanen i fiorhold til øvrig trafikk.
Selv ligger jeg nærmest konsekvent i venstre del av veibanen der dette er forsvarlig med unntak av når det kommer spesielt store og brede kjøretøyer i mot og der veien er såpass smal at man derfor av stedlige og naturlige årsaker holder seg godt til høyre.
Ved å holde seg til venstre i kjørfefeltet gjør man seg godt synlig i sidespeilet til bilføreren foran og gjør seg samtidig også godt synlig for trafikken som kommer i mot.
Kjørekurs på bane kan i mange tilfeller gjøre at en del blir overmodige og tar sjanser de ikke burde tatt i den tro at banekjøringen har tilført dem det lille (sikre...?) ekstra, for å si det slik...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Kanskje ikke rart. Store, tunge sykler med veldig begrensende egenskaper og lite erfaring siden ungdomen da sykler hadde to hjul, motor og styre.SilverSmurfer skrev: ↑11 aug 2022, 13:27Det er nok en stor del av det, og en annen viktig faktor er sykkelstørrelse. Slik jeg forstår det så er det sykler over 1300CC som står for mesteparten av dødsulykkene blandt eldre sjåfører. Så feks en mann på 60, som ikke har kjørt på mange år og som nå kjører Goldwing, K1600 eller HD Sport Glide er i høyrisikosonen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Kan muligens være en årsak dette.SilverSmurfer skrev: ↑11 aug 2022, 13:27 Det er nok en stor del av det, og en annen viktig faktor er sykkelstørrelse. Slik jeg forstår det så er det sykler over 1300CC som står for mesteparten av dødsulykkene blandt eldre sjåfører. Så feks en mann på 60, som ikke har kjørt på mange år og som nå kjører Goldwing, K1600 eller HD Sport Glide er i høyrisikosonen.
Kjenner litt på dette selv at 1290'en fort kan bli en håndfull for mye i enkelte situasjoner...
390 Duke'en derimot, er noe helt annet !
Begge veldig behagelig på korte såvel som lange turer. Men selvfølgelig, 1290'en er suveren på de riktig lange turene :).
Men begge må kjøres av en fører som er tilstede, bevisst og oppmerksom - hele tiden - under kjøringen for å unngå å bli en del av ulykkesstatistikken.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Ikke helt uenig i dette. Ligger selv i venstre hjulspor.AJ skrev: ↑11 aug 2022, 20:51 Jeg er ikke så overbevist som mange andre om at kjørekurs på bane er det mest saliggjørende, for å si det på den måten.
Derimot er jeg overbevist om at det å være tilstede og oppmerksom hele tiden under kjøring i alle situasjoner er det som skal til for å redusere risikoen for ulykker.
Synlighet er også viktig. Ikke nødvendig i form av knall gul hjelm og ditto kjørevest, men heller mer plassering i veibanen i fiorhold til øvrig trafikk.
Selv ligger jeg nærmest konsekvent i venstre del av veibanen der dette er forsvarlig med unntak av når det kommer spesielt store og brede kjøretøyer i mot og der veien er såpass smal at man derfor av stedlige og naturlige årsaker holder seg godt til høyre.
Ved å holde seg til venstre i kjørfefeltet gjør man seg godt synlig i sidespeilet til bilføreren foran og gjør seg samtidig også godt synlig for trafikken som kommer i mot.
Kjørekurs på bane kan i mange tilfeller gjøre at en del blir overmodige og tar sjanser de ikke burde tatt i den tro at banekjøringen har tilført dem det lille (sikre...?) ekstra, for å si det slik...
Banekjøring er banekjøring . Det å finne ut hva sykkelen er god for på bane er en ting, men hvis noen tar denne erfaringen ut på veien nettopp fordi de har vært på bane kan blir feil.
Men hva sier statistikken om hvor mange ulykker er singelulykker og hvor mange har bilister skyld i ulykkene?
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1335
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Enig med deg her Bjerknez, en annen ting som det heller ikke snakkes om er hva er snittalderen på den førergruppa som er mest på veien?Bjerknez skrev: ↑11 aug 2022, 08:03Jada, jeg kjøper den.SilverSmurfer skrev: ↑11 aug 2022, 08:01Det finnes unntak til hver regel. Det er ikke tvil om at det er mange som har begynt å kjøre MC nå nylig til tross for at de ikke har gjort det på mange år.
Det er noe med det å sitte inne i eget hjem over lang tid som gir et desperat behov for å komme seg ut på sykkel.
Jeg synes bare saken virker litt ensporet i media til tider :)
Og det er ikke noe klart mønster over tid at eldre mc-førere forulykker mer enn andre, snarere tvert i mot om man ser på SSB som ikke lyver og fjorårets tall. Da var det flest mellom 35 og 44 år som døde i mc-ulykker.
Årets pr. måned er også på samme side, bare velg på nedtrekkslistene her https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... ersonskade
Så faktasjekk i media er så som så og selektiv vinkling...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 23239
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Her er vi inne på grunnen til hvorfor jeg liker best å kjøre alene eller sammens med folk jeg kjenner godt fra før og som har samme kjørestil. Jeg har vært på nok av slike store samleturer hvor jeg har sett mye stygg kjøring. Jeg har også selv latt meg rive med.mekkern skrev: ↑11 aug 2022, 18:10"Vi" har bestandig praktisert at nybegynnere/ lite erfarene enten kjører først eller som nr2 litt avhengig om de føler seg presset av å være først.
Jo lengre bak en kommer jo mer ujevn blir farten og ofte litt høyere for å innhente de første grunnet øvrig trafikk eller lyskryss etc.
Jeg har også opplevd folk som bar kjørt ut i sving på disse turene.
Jeg tror grunnen er at alle gjerne vil prøve og holde følge med resten. Ingen vil jo være noen "sinke". Hvis da ikke fersighetene står i stil til farten så går det galt. Det er heller ikke så mange som ønsker og fortelle hvor dårlige ferdighetene deres er. Man står liksom ikke i kø for å nevne dette. Jeg atilte opp som sylfersk motorsyklist på en stor 1300 støpejernskomfyr hvor jeg kjlrte samens med flere her inne. Jeg befant meg midt i feltet omtrent og jeg lot meg rive med av de forran som kjlrte langt lettere sykler og hadde langt mer erfaring.
Det endte nesten stygt for min del i en av svingene. Dette var en tur som jeg avbrøt halveis mener jeg å huske.
Også var det en annen tur jeg var på med flere som et annet medlem her inne kjørte ut i sving.
Det var etter dette at jeg skjønte at slike fellesturer med en gjeng egoer man ikke kjenner fra før, er en usedvanlig dårlig kombinasjon. Det blir litt sånn se hvor flink jeg er.
Jeg har gått dypt i meg selv etter noen slike episoder og funnet ut at fellesturer med mange deltakere som jeg ikke kjenner fra før ungår jeg så langt det er mulig. Med noen ytterst få unntak. Jeg vet jeg er kapabel til å henge på de aller fleste, men målet mitt er ikke å "henge på" eller vise hvor flink jeg er. Jeg vil kjøre tur i min egen hastighet i en god flyt. Det er mye tryggere tror jeg. Jeg tror mange presser seg lott ekstra når dem kjører samens med flere. Det er ikke bra og slikt skjer ofte i slike store grupper har jeg erfart.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Erfaringene sålangt denne sesongen ved endepunkter for mange Nordkapp er at det i år er mange dobbelt hva som kjører sykkel...
Det er det inntrykk vi som ser etter sykler , sitter igjen med.
Mot de foregående 3 år så mener vi å ha belegg for at trafikken er mye mer enn doblet.
Og det har også medført ei eksplosiv utvikling i uhell/ulykker...tidligere år var det en og annen ungdom som for av veien og det kunne gå år mellom uhell av noe slag.
I år har det ikke vært ei uke uten uhell...
Uten å ha en direkte statistikk så er følelsen at mange er etter å ha kommet frem, eller nå skal vi hjem.
Kan ikke huske noen uhell på tur til øya i sommer... bare etter ankomst..
Den siste alvorlige var 2 i følge som kjørte inn i rein, på det vi kaller strekning med god oversikt , men med skygge som skjuler reinsdyr. (På hjemtur)
Lokalt er det bare en lokal som har kjørt ut , meg , og joda det kommer opp titt og ofte, men det overses lett fra folk som kjører mindre på et år enn jeg har på ei kjøre-uke.
Jeg tenker litt i de baner at det er mange som legger ut på langtur, med for lite tid. Og opptrening, det er noe annet med nedlasta sykkel enn bare sykkel.
Jeg selv starter hver sesong med å bli vant til sykkel og bruker gjerne 3-4 tanker før jeg har rusta av meg vinteren.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Det er det inntrykk vi som ser etter sykler , sitter igjen med.
Mot de foregående 3 år så mener vi å ha belegg for at trafikken er mye mer enn doblet.
Og det har også medført ei eksplosiv utvikling i uhell/ulykker...tidligere år var det en og annen ungdom som for av veien og det kunne gå år mellom uhell av noe slag.
I år har det ikke vært ei uke uten uhell...
Uten å ha en direkte statistikk så er følelsen at mange er etter å ha kommet frem, eller nå skal vi hjem.
Kan ikke huske noen uhell på tur til øya i sommer... bare etter ankomst..
Den siste alvorlige var 2 i følge som kjørte inn i rein, på det vi kaller strekning med god oversikt , men med skygge som skjuler reinsdyr. (På hjemtur)
Lokalt er det bare en lokal som har kjørt ut , meg , og joda det kommer opp titt og ofte, men det overses lett fra folk som kjører mindre på et år enn jeg har på ei kjøre-uke.
Jeg tenker litt i de baner at det er mange som legger ut på langtur, med for lite tid. Og opptrening, det er noe annet med nedlasta sykkel enn bare sykkel.
Jeg selv starter hver sesong med å bli vant til sykkel og bruker gjerne 3-4 tanker før jeg har rusta av meg vinteren.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Audi Mannen
- Innlegg: 772
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
- Sted: Ytre Nordmøre
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Stiller meg bak Bjerknez sitt forslag og kommentar hvor kurs og oppfriskning i regi av forsikrings selskaper, NAF eller andre kyndige organisasjoner står i front. Det er et meget godt tiltak på bevisstgjøring av farer og egne ferdigheter. For min egen del så setter jeg utrolig stor pris på NAF rustløser'n og "Sikker på MC" som jeg deltok på i år og tidligere år. Dette er noe jeg føler gir meg noe og øker sjansene mine til å ta de riktige valgene hvis noe skulle oppstå i trafikken, for da har jeg faktisk trent på viktige ting som nødbremsing og unnamanøver i god hastighet.
Jeg har ikke bøtta full med erfaring, men alle bør ha selvinnsikt nok til erkjenne at man faktisk ikke er noen supermann og trenger litt input på det ene og det andre.
Kjøreteknikk på mc har endret seg formidabelt gjennom årene og jeg tror at absolutt alle, ung eller gammel har stort utbytte av slike kurs.
Når det er sagt så nevner E24Fredrik noe som er underkommunisert.. bilister som er nærmest i "koma" og som kanskje burde vært fratatt retten til å kjøre bil. Tror samfunnet og de som bestemmer bør sette noen kriterier som faktisk etterleves for den gruppen vi har i samfunnet som kanskje ikke burde vært i trafikken. Enten det er alder og fysiske begrensninger eller andre årsaker. Førerrett av kjøretøy er ikke noen menneskerett.
Utenlandske mc fører har også i stor grad en langt dårligere opplæring enn oss her hjemme. Dette bidrar kanskje med noen tilfeller i SSB sine rapporter siden vi har en hærskare med turister på veiene.
Og med det vil jeg ønske alle en snart god helg og kjør pent i finværet for de som er så heldig å ha det. For min del så ser jeg at det har vokst ut svømmehud mellom tær og fingre siden vi konstant går i vann og det frister fryktelig lite med en mc tur selv om det går over til neste uke.
Jeg har ikke bøtta full med erfaring, men alle bør ha selvinnsikt nok til erkjenne at man faktisk ikke er noen supermann og trenger litt input på det ene og det andre.
Kjøreteknikk på mc har endret seg formidabelt gjennom årene og jeg tror at absolutt alle, ung eller gammel har stort utbytte av slike kurs.
Når det er sagt så nevner E24Fredrik noe som er underkommunisert.. bilister som er nærmest i "koma" og som kanskje burde vært fratatt retten til å kjøre bil. Tror samfunnet og de som bestemmer bør sette noen kriterier som faktisk etterleves for den gruppen vi har i samfunnet som kanskje ikke burde vært i trafikken. Enten det er alder og fysiske begrensninger eller andre årsaker. Førerrett av kjøretøy er ikke noen menneskerett.
Utenlandske mc fører har også i stor grad en langt dårligere opplæring enn oss her hjemme. Dette bidrar kanskje med noen tilfeller i SSB sine rapporter siden vi har en hærskare med turister på veiene.
Og med det vil jeg ønske alle en snart god helg og kjør pent i finværet for de som er så heldig å ha det. For min del så ser jeg at det har vokst ut svømmehud mellom tær og fingre siden vi konstant går i vann og det frister fryktelig lite med en mc tur selv om det går over til neste uke.
Ducati Multistrada V4S - 2021
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Jeg har fundert litt på tallene bak disse triste oppslagene hos nyhetsformidlerne.
Jeg har sett på månedlige omkomne hver mnd. fra år 2001 og frem til i dag.
Det som fremgår er at antallet drepte i mc-ulykker (ref. SSB) er redusert betydelig siden starten av denne perioden. Når det i tillegg viser seg at antallet registrerte motorsykler (lett+tung) har økt fra 90000 i år 2001 til 215000 i år 2021 (ref.SSB), altså med 2,4 ganger, blir tallene enda bedre. Selvfølgelig er hver eneste ulykke en for mye, men trenden over tid kan vel sies å være god. Vi må heller ikke glemme at for hver dødsulykke finnes det også ulykker med alvorlig livsendrende skader. Dette siste har jeg ikke gjort noe forsøk på å få med, men vil tro det er en noenlunde sammenfallende trend som for dødsulykkene.
Tallene for august til desember for 2022 er estimert basert på medianverdiene for hele perioden. Hvis dette legges til grunn ser det ut til at vi kan forvente totalt 26 omkomne i MC-ulykker i år. Trenden for disse estimerte tallene skal vel tilsi at jeg har valgt for høye tall og at vi forhåpentligvis ikke kommer helt opp til disse 26, men jeg har allikevel estimert med medianverdier.
Antall registrerte MC for 2022 er estimert til 220000 basert på trenden de siste årene.
Tabell og kurver som viser data og trender er vedlagt.
Jeg mener at det er for tidlig å konkludere med at det må iverksettes ekstraordinære tiltak. Det kan hende vi bare ser en «spiker» i år som forårsakes av tilfeldigheter, altså en forstyrrelse av en god trend. Tallene er tross alt ganske små. Jeg er på ingen måte mot ethvert tiltak, men de må være gjennomtenkte og ikke basert på panikk.
Det er sikkert mye som kan kritiseres ved min bruk av tallene, men dette er mitt forsøk på en analyse basert på noe mer enn oppslag i avisene skrevet av sensasjonshungrige journalister.
Kjør forsiktig!
Jeg har sett på månedlige omkomne hver mnd. fra år 2001 og frem til i dag.
Det som fremgår er at antallet drepte i mc-ulykker (ref. SSB) er redusert betydelig siden starten av denne perioden. Når det i tillegg viser seg at antallet registrerte motorsykler (lett+tung) har økt fra 90000 i år 2001 til 215000 i år 2021 (ref.SSB), altså med 2,4 ganger, blir tallene enda bedre. Selvfølgelig er hver eneste ulykke en for mye, men trenden over tid kan vel sies å være god. Vi må heller ikke glemme at for hver dødsulykke finnes det også ulykker med alvorlig livsendrende skader. Dette siste har jeg ikke gjort noe forsøk på å få med, men vil tro det er en noenlunde sammenfallende trend som for dødsulykkene.
Tallene for august til desember for 2022 er estimert basert på medianverdiene for hele perioden. Hvis dette legges til grunn ser det ut til at vi kan forvente totalt 26 omkomne i MC-ulykker i år. Trenden for disse estimerte tallene skal vel tilsi at jeg har valgt for høye tall og at vi forhåpentligvis ikke kommer helt opp til disse 26, men jeg har allikevel estimert med medianverdier.
Antall registrerte MC for 2022 er estimert til 220000 basert på trenden de siste årene.
Tabell og kurver som viser data og trender er vedlagt.
Jeg mener at det er for tidlig å konkludere med at det må iverksettes ekstraordinære tiltak. Det kan hende vi bare ser en «spiker» i år som forårsakes av tilfeldigheter, altså en forstyrrelse av en god trend. Tallene er tross alt ganske små. Jeg er på ingen måte mot ethvert tiltak, men de må være gjennomtenkte og ikke basert på panikk.
Det er sikkert mye som kan kritiseres ved min bruk av tallene, men dette er mitt forsøk på en analyse basert på noe mer enn oppslag i avisene skrevet av sensasjonshungrige journalister.
Kjør forsiktig!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Uten tvil, men jeg tror også det handler om at 390 Duke fint kan kjøres uten god kjøreteknikk. Jeg hadde feks CB125F som veide 107 kg og i praksis var like enkel å ha med å gjøre som en tråsykkel. Du trenger ingen teknikk for å håndtere den.AJ skrev: ↑11 aug 2022, 22:12Kan muligens være en årsak dette.SilverSmurfer skrev: ↑11 aug 2022, 13:27 Det er nok en stor del av det, og en annen viktig faktor er sykkelstørrelse. Slik jeg forstår det så er det sykler over 1300CC som står for mesteparten av dødsulykkene blandt eldre sjåfører. Så feks en mann på 60, som ikke har kjørt på mange år og som nå kjører Goldwing, K1600 eller HD Sport Glide er i høyrisikosonen.
Kjenner litt på dette selv at 1290'en fort kan bli en håndfull for mye i enkelte situasjoner...
390 Duke'en derimot, er noe helt annet !
Begge veldig behagelig på korte såvel som lange turer. Men selvfølgelig, 1290'en er suveren på de riktig lange turene :).
Men begge må kjøres av en fører som er tilstede, bevisst og oppmerksom - hele tiden - under kjøringen for å unngå å bli en del av ulykkesstatistikken.
Mens 1290? Hvis du ikke kan riktig plassering, kontrastyring osv? Da sliter du, for den sykkelen kan ikke kjøres med makt, men krever gode kjøretekniske ferdigheter.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Ny artikkel om den trafikale «ulykkessommeren» der man med forskerøyne stiller spørsmål: Ser vi en økende trend (i antall ulykker) eller er dette bare en naturlig variasjon?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p ... dadgaaende
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p ... dadgaaende
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- Bjerknez
- Innlegg: 23239
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Endelig en litt mer edruelig artikkel som går litt mer i dybden. Jammen på tide.Lauri skrev: ↑12 aug 2022, 12:02 Ny artikkel om den trafikale «ulykkessommeren» der man med forskerøyne stiller spørsmål: Ser vi en økende trend (i antall ulykker) eller er dette bare en naturlig variasjon?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p ... dadgaaende
- Audi Mannen
- Innlegg: 772
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
- Sted: Ytre Nordmøre
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Vil bare presisere at kjøreteknikk handler om mere enn bare å håndtere en sykkel, stor eller liten så skal du ha riktig plassering i veien, riktige vurderinger og fremtreden i trafikken. Vi må også huske på at trafikk tettheten er noe helt annet i dag kontra 20 år tilbake i tiden. Går vi enda litt lengre tilbake hvor kanskje mange av de som er "den eldre garde i dag" fikk førerkort og hadde en enkel form for opplæring så var det tomt på veiene etter kl 16.00. Alt var jo stengt. Så det er mange faktorer.SilverSmurfer skrev: ↑12 aug 2022, 11:54Uten tvil, men jeg tror også det handler om at 390 Duke fint kan kjøres uten god kjøreteknikk. Jeg hadde feks CB125F som veide 107 kg og i praksis var like enkel å ha med å gjøre som en tråsykkel. Du trenger ingen teknikk for å håndtere den.AJ skrev: ↑11 aug 2022, 22:12Kan muligens være en årsak dette.SilverSmurfer skrev: ↑11 aug 2022, 13:27 Det er nok en stor del av det, og en annen viktig faktor er sykkelstørrelse. Slik jeg forstår det så er det sykler over 1300CC som står for mesteparten av dødsulykkene blandt eldre sjåfører. Så feks en mann på 60, som ikke har kjørt på mange år og som nå kjører Goldwing, K1600 eller HD Sport Glide er i høyrisikosonen.
Kjenner litt på dette selv at 1290'en fort kan bli en håndfull for mye i enkelte situasjoner...
390 Duke'en derimot, er noe helt annet !
Begge veldig behagelig på korte såvel som lange turer. Men selvfølgelig, 1290'en er suveren på de riktig lange turene :).
Men begge må kjøres av en fører som er tilstede, bevisst og oppmerksom - hele tiden - under kjøringen for å unngå å bli en del av ulykkesstatistikken.
Mens 1290? Hvis du ikke kan riktig plassering, kontrastyring osv? Da sliter du, for den sykkelen kan ikke kjøres med makt, men krever gode kjøretekniske ferdigheter.
Ducati Multistrada V4S - 2021
- Bjerknez
- Innlegg: 23239
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ulykkessommer, Samferdselsministeren setter opp flere møter med MC miljøet.
Ja, kjøreteknikk har fint lite med vekten og størrelsen på sykkelen og gjøre. Man kan stivne i sving med en trimmet moped også. Eller en orginal en for den saks skyld. Så enig med Audi Mannen her.