Sånn er det bare

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:Neste gang jeg tar turen, så tar jeg med meg fotoutstyr. Har sett mange fine motiver på den strekningen... :D
*mas Yeah, yeah, yeah *mas .... :doh

;e

rookie
Innlegg: 13
Registrert: 07 apr 2010, 17:16
Motorsykkelen din: Yamaha XJ600 2000
Sted: Skedsmo

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av rookie »

Okei ... Hvem i hel**** har vært og fingra på termostaten der ute??
Gå og sett den sånn som den stod!! Nuh straks!
Her sitter man og er nødt til å kjøre MC til jobb i morgen tidlig - og på tirsdag - og så loves det jaggu meg kuldegrader!? :O

Fikk såvidt trilla meg tur i dag, testa nye støvler og hansker (veldig fornøyd!), men bygene i horisonten var ikke til å ta feil av.
Et par timer seinere var det snøbyger på tvers utafor vinduet. Og kaldere skal det altså bli! Tør jeg dette her??

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av RuneMC »

rookie skrev:Okei ... Hvem i hel**** har vært og fingra på termostaten der ute??
Gå og sett den sånn som den stod!! Nuh straks!
Her sitter man og er nødt til å kjøre MC til jobb i morgen tidlig - og på tirsdag - og så loves det jaggu meg kuldegrader!? :O

Fikk såvidt trilla meg tur i dag, testa nye støvler og hansker (veldig fornøyd!), men bygene i horisonten var ikke til å ta feil av.
Et par timer seinere var det snøbyger på tvers utafor vinduet. Og kaldere skal det altså bli! Tør jeg dette her??
Så lenge det er tørt og fint på veien er minusgrader ingen hindring :-)
Men du kjenner best veiene du skal kjøre og om det kan være noe smeltevann i veien som evt kan fryse på.

Et helt annet moment er at om man blir nervøs kan det også påvirke kjøringen i negativ retning ved å bli stivere. Er det is i svingen der eller bare en fuktig flekk? :8-[
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av Duville »

Det er jo ikke heeeeeelt det samme å kjøre med fuktig vei i minusgrader og fare for glatte partier som det er å kjøre med 10 + og sol da - men ellers er jeg jo litt enig i at det er faktisk mulig på kjøre i minus forutsatt at klær og gjerne kåpe er på plass.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av RuneMC »

Litt sent ute men var nå en tur på søndag også selv om den ikke ble like lang som tenkt.

Begynte med Hurumlandet og det var nesten sommerstemning ved Filtvet (bortsett fra tempen da...)
[album]320[/album]
Men gjorde mitt beste for å late som det var sommer med sommerhansker, varme i håndtak og vatterte klær 8)

Fikk så lyst til å kjøre på litt ukjente veier så tok veien videre til Oslofjordtunnelen - som i seg selv er kjedelig, spesielt med 70 sonen og fartsboks nær bunnen men tross alt kjappeste vei over fjorden - og gratis for oss med MC :D

Fulgte deretter vei 152 til Drøbak. Den byen så veldig trivelig ut - faktisk første gang jeg har vært der. Mest av alt minner det meg om en forvokst versjon av Holmsbu og helt klart en fin destinasjon til sommeren, men litt for tidlig ennå til det helt store folkelivet - de benkene på brygga er nok fulle om sommeren!
[album]321[/album][album]322[/album]

Deretter tenkte jeg å dra på måfå videre sydover på det jeg fant av småveier og kom meg da et lite stykke sydover til Vestby eller deromkring. Stort sett fine og oversiktlige veier til tross for at de er ganske smale... opp og ned og svinger i god blanding. Ellers vesentlig mindre telehiv og bedre asfalt enn på Hurumlandet. Men, merket meg etterhvert at det begynte å tårne seg opp med skyer som det også hang blå slør fra på Hurum-siden. Siden sykkelen var nyvasket og været ikke var det varmeste så fant jeg ut at jeg måtte prøve å komme meg hjem før det ble plask og sølesprut fra biler - så satte kursen hjemover. Ut på E6 hvor jeg synes jeg fikk til et rimelig bra nedlegg og hastighetsøkning i en sånn typisk ned-rundt-og-ut-påkjøring og raskeste vei nordover tilbake til Oslofjordtunnelen og Rv23

Jeg rakk nesten hjem, men på Klokkarstua kom det en skikkelig hagl-/sludd-skur som klistret seg til visiret og et øyeblikk var jeg også nervøs for om det skulle legge seg så mye i veien at det gikk på grepet løs. Subbet foten ned på asfalten et par steder bare for å sjekke at det var skikkelig asfalt-grep og ikke noe tendens til glatt. Fortsatte å tørke visiret en gang hvert 10-20 sek en stund, men så begynte det å lettne etterhvert som jeg kjørte nordover og det var vel ikke mer enn en 2-3km så var jeg ute i solskinnet igjen - tok strake veien hjem.

Var ellers ute i kveldinga idag også - bare en liten runde. Først med Lierbakkene opp og ned og de svingene begynner å sitte nå. Brukbar flyt og kontroll i 180-grader'n nedover (den svingen/retningen som jeg synes er mest krevende av svingene der).

På veien videre nedover møtte jeg først en moped som peisa på oppover så det hvinte i minst 60 - stusset litt på figuren og kjøringa (virket litt original) og en stund senere møtte jeg en politibil med blålys men uten sirene også på vei oppover i full fart - skal ikke se bort ifra at de to observasjonene hadde noe med hverandre å gjøre. :-k

Nåvel, om tempen var rundt 8C når jeg begynte turen så dalte den fort, så fant det lurt å ta på mine Norrøna Svalbard overtrekksvotter over sommerhanskene igjen. De funker gull fordi de er helt vindtette og holder litt på oppvarmet luft og samtidig så tynne at jeg ikke mister "feelingen" på samme måte som med noen tjukke hanske jeg kjøpte sist høst. De tjukke hanskene blir også etter en stund fuktige inni og da blir de fort kalde... Man må passe på å trekke overtrekksvottene godt på og trene litt på bremsing/clutching med de - men funker som sagt veldig bra til å holde henda varme. :thumleft

Fortsatte deretter halv Hurum-runde (dvs Klokkarstua-Sætre istedenfor hele veien rundt) og tilbake til Spikkestad - temp var vel bare ca 2C når jeg var tilbake... så nei, ikke helt sommer ennå :[-(
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

929Repsol
Innlegg: 3
Registrert: 19 apr 2010, 22:51
Motorsykkelen din: CBR929RR Repsol
Sted: Bergen

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av 929Repsol »

Ny på forumet ;D grett å kunne mase litt med andre mc interreserte ;D

Jeg kjøpte nylig meg en honda cbr929rr :) kjempefornøyd!

i dag hadde jeg meg en aldri så liten kjøretur også! men Ved gasspådrag så fikk jeg skikkelig wobble! Det var rimelig ekkelt og ukontrolert! Jeg bestemte meg kjappt for at det skal investeres i styredemper!!!

Sykkelen virker litt nærvøs og overfølsom på styret syns jeg! kanskje bare vanesak! Men følte ikke at den gamle gsxr600 var slik! men jeg har en anelse at det kanskje kan hjelpe med tyngre styrelodd? de har visst blitt skiftet til noen små pyntesaker! eller?



Er det mange i fra bergensområdet her inne da ?
2000 Honda CBR900RR

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av Globe »

Heisann 929Repsol :vs og hjertelig velkommen til oss her på mcsiden.no :=D>

Bergensere, joda vi har så absolutt det vi :) og plass til enda fler ;e

Sjekk på dette kartet, så finner du noen av dem :thumleft

Ser frem til å fortsatt få lese om dine erfaringer og "mase" sammen med deg :D :thumleft

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av hansraymond »

929Repsol skrev:Ny på forumet ;D grett å kunne mase litt med andre mc interreserte ;D

Jeg kjøpte nylig meg en honda cbr929rr :) kjempefornøyd!

i dag hadde jeg meg en aldri så liten kjøretur også! men Ved gasspådrag så fikk jeg skikkelig wobble! Det var rimelig ekkelt og ukontrolert! Jeg bestemte meg kjappt for at det skal investeres i styredemper!!!

Sykkelen virker litt nærvøs og overfølsom på styret syns jeg! kanskje bare vanesak! Men følte ikke at den gamle gsxr600 var slik! men jeg har en anelse at det kanskje kan hjelpe med tyngre styrelodd? de har visst blitt skiftet til noen små pyntesaker! eller?



Er det mange i fra bergensområdet her inne da ?
Kjørte en litt eldre modell av en slik sykkel på Lørdagen (900RR) som jeg har byttet styrelagre på i vinter, og den er slettes ikke "urolig" på styret, hmm har du sjekket Styrelagrene? og Gaflene foran? er det noe galt her så kan det gi utslag i styret ..eller "wobble" sjekk hele opphenget foran, lagere dekk etc.
kan hende du ikke trenger styre demper,, ;e
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38168
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av AJ »

Håper på en aldri så liten tur i morra - med nytt 'gullfarget' D.I.D. X-ring kjede og nytt Avondekk, regner jeg med at sykker'n blir som 'ny' å kjøre \:D/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

929Repsol
Innlegg: 3
Registrert: 19 apr 2010, 22:51
Motorsykkelen din: CBR929RR Repsol
Sted: Bergen

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av 929Repsol »

Styrelagre og hjullagre skulle være nytt, samt ny olje i demper! men er en liten klunkelyd fremme ved kjøring på humper!
Skal neste finværsdag om det er noe løs der fremme:) men ellers en veldig fin og artig sykkel og kjøre!
hansraymond skrev:
929Repsol skrev:Ny på forumet ;D grett å kunne mase litt med andre mc interreserte ;D

Jeg kjøpte nylig meg en honda cbr929rr :) kjempefornøyd!

i dag hadde jeg meg en aldri så liten kjøretur også! men Ved gasspådrag så fikk jeg skikkelig wobble! Det var rimelig ekkelt og ukontrolert! Jeg bestemte meg kjappt for at det skal investeres i styredemper!!!

Sykkelen virker litt nærvøs og overfølsom på styret syns jeg! kanskje bare vanesak! Men følte ikke at den gamle gsxr600 var slik! men jeg har en anelse at det kanskje kan hjelpe med tyngre styrelodd? de har visst blitt skiftet til noen små pyntesaker! eller?



Er det mange i fra bergensområdet her inne da ?
Kjørte en litt eldre modell av en slik sykkel på Lørdagen (900RR) som jeg har byttet styrelagre på i vinter, og den er slettes ikke "urolig" på styret, hmm har du sjekket Styrelagrene? og Gaflene foran? er det noe galt her så kan det gi utslag i styret ..eller "wobble" sjekk hele opphenget foran, lagere dekk etc.
kan hende du ikke trenger styre demper,, ;e
2000 Honda CBR900RR

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av hansraymond »

929Repsol skrev:Styrelagre og hjullagre skulle være nytt, samt ny olje i demper! men er en liten klunkelyd fremme ved kjøring på humper!
Skal neste finværsdag om det er noe løs der fremme:) men ellers en veldig fin og artig sykkel og kjøre!
hansraymond skrev:
929Repsol skrev:Ny på forumet ;D grett å kunne mase litt med andre mc interreserte ;D

Jeg kjøpte nylig meg en honda cbr929rr :) kjempefornøyd!

i dag hadde jeg meg en aldri så liten kjøretur også! men Ved gasspådrag så fikk jeg skikkelig wobble! Det var rimelig ekkelt og ukontrolert! Jeg bestemte meg kjappt for at det skal investeres i styredemper!!!

Sykkelen virker litt nærvøs og overfølsom på styret syns jeg! kanskje bare vanesak! Men følte ikke at den gamle gsxr600 var slik! men jeg har en anelse at det kanskje kan hjelpe med tyngre styrelodd? de har visst blitt skiftet til noen små pyntesaker! eller?



Er det mange i fra bergensområdet her inne da ?
Kjørte en litt eldre modell av en slik sykkel på Lørdagen (900RR) som jeg har byttet styrelagre på i vinter, og den er slettes ikke "urolig" på styret, hmm har du sjekket Styrelagrene? og Gaflene foran? er det noe galt her så kan det gi utslag i styret ..eller "wobble" sjekk hele opphenget foran, lagere dekk etc.

kan hende du ikke trenger styre demper,, ;e
hmm Klunkelyd? skal ikke være sånn, sjekk om lageret er strammet riktig, for å gjøre dette må du ta av øverste styrekrone.. og sjekke den mutteren som skjuler seg der. ;e
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

929Repsol
Innlegg: 3
Registrert: 19 apr 2010, 22:51
Motorsykkelen din: CBR929RR Repsol
Sted: Bergen

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av 929Repsol »

ja skal sjekke opp i det lageret! Var ute å svei av litt bensin i sted også :)

Fan det er lett å bli litt hekta på å få ann opp på hjul:D og høyere og lenger:P hehe
2000 Honda CBR900RR

Gammelgutt

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av Gammelgutt »

I dag stoppet nesten motoren og så begynte det å lyse en rød lampe som det står FI på. :scratch Først stoppet jeg motoren for så å starte opp igjen, men problemet gav seg ikke. :-k Så slo det meg; tankluftingen, stoppet og lukket opp tanklokket, lukket igjen og kjørte videre, problemet var borte. :thumleft

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av Onsløv »

929Repsol skrev:Ny på forumet ;D grett å kunne mase litt med andre mc interreserte ;D
Velkommen
929Repsol skrev:Jeg kjøpte nylig meg en honda cbr929rr :) kjempefornøyd!
Gratulere
929Repsol skrev:Er det mange i fra bergensområdet her inne da ?
Tja, det er nok et par her inne.
Men jeg er ihvertfall her... :vs

Skal se om jeg kommer meg en tur til torget ca halv sju i kveld, så du må gjerne henge på.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Godtvoksen

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av Godtvoksen »

Hvis været er brukbart, tenker jeg meg en tur til dette kurset:


Bilde

Etter kurset kjører jeg hjem via Evje, og vil da selvsagt stikke innom Evjetreffet. Er det flere som vil slå følge?

Svar