Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Yrn »

kjellv skrev:Velkommen hit til forumet forresten :thumleft
Dette er som det skal være på en ekte adventuresykkel, og piloten til den. Det er slanger i dekkene som gjelder, og kunnskapen til å reparere med enkle verktøy om noe skulle skje langt fra folk og kanskje uten mobildekning. Har du også skikkelige MX slanger, kan du i teorien også kunne skade felgen skikkelig, og likevel ha mulighet til å komme deg til sivilisasjonen på egenhånd. I situasjoner som dette er turen ofte over med slangeløse dekk, dersom skaden ikke kan repareres med plugging.
Takk! Greit å kunne det ja, men det hadde nok vært utfordrende å gjøre på tur kjenner jeg ;)

Sent from my SM-G970F using Tapatalk


BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av BjørnSover »

utc skrev: 13 mai 2022, 11:58 Henta nye dekk hos min lokale dekkpusher i dag. Det blir spennende å prøve disse dekkene.
IMG_20220513_104258.jpg
Er det Karoo Street eller noe slik? Jeg har med på GSA og de bråker ganske mye. I ulovlig hastigheter har jeg hørt at de hviner noe voldsomt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

pingvin skrev: 30 mar 2022, 16:56 Har sett med Pirelli Scorpion Rally STR liggende, dette er mer 80/20 dekk selv om ser ut som 50/50 (bonus at ser offroad ut), ikke prøvd før men bare lest bra om dette dekket så Plan A er å sette på før Alpene men alltid åpen for alternativer.

Bilde
Oppdatering etter å ha kjørt på Pirelli Scorpion Rally STR både i Alpene og Norge og både (hovedsakelig) asfalt og grus. Var så uforsiktig å si at burde kunne kalles 80/30 dekk men det er selvfølgelig helt feil... det er 90/40 dekk :knegg

Kunne pushe de til skrapte fothvilere på asfalt, må innrømme tok noen dager før stolte helt på de, vissheten om at knastedekk satt i bakhodet, men nå kjører jeg de som om de var rene asfaltdekk, i hvert fall 95%. Føltes også bra det lille kjørt på våt asfalt.

Ikke alle som kan si at første de kjører på grus med en sykkel er Colle delle Finestre (bilde under, kjent fra Tour de France) men det var tilfelle for meg. Kjørte også 10 mil på grus i Norge nylig og føltes veldig bra, selv på parti med løs pukk gikk det greit. Om blir mer gjørme, jord, søle, sand, snø etc, merker man nok at ikke rene offroad dekk og må legge til at kjørte pent. Er fin-sykkelen min og heter ikke Ullevålseter så merker jo at stor MC. Føltes NESTEN som 50/50 sekk så derfor bare 90/40.

Såpass happy at bestiller nytt sett som kan ligge klart nå :thumleft

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

Mincemeat skrev: 26 mai 2022, 12:23 Oppfølgingsspørsmål:

Hvordan balanserer folk som legger om selv dekkene sine?

Vurderer å gjøre det på denne måten :
https://youtu.be/X0I8sGQtAIs
Balansering av dekk er ikke rakettforskning men jeg ser det som en fordel å ha godt verktøy til dette. Kjøpt hos Motorspeed på Lillehammer. Ikke min nærmeste forhandler men det var den nærmeste jeg fant.
Skjermbilde 2022-08-06 111449.png
Du trenger vekter i tillegg selvfølgelig. Det fikk jeg gratis hos min lokale dekkpusher som jeg har et etablert kundeforhold til. Bor du i nærheten og vil låne min så er du hjertelig velkommen til det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Er det noen her inne som har testet AT41, de nye 80/20 Adventuredekkene til Bridgestone?
Jeg antar Dunlopdekkene jeg satte på før forumtouren i fjor tåler ennå et forumtreff. Det har ikke blitt kjørt så mye med meg i sommer, har knapt hatt finvær og fri samtidig denne sesongen.. Men regner med at etter forumtreffet bør jeg ha et dekkskift før Touringtreffet på Beito.
https://www.bridgestone.com/products/mo ... ail/pr183/
AT41.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

Oppdatering etter å ha kjørt på Pirelli Scorpion Rally STR både i Alpene og Norge og både (hovedsakelig) asfalt og grus. Var så uforsiktig å si at burde kunne kalles 80/30 dekk men det er selvfølgelig helt feil... det er 90/40 dekk :knegg

Føltes NESTEN som 50/50 sekk så derfor bare 90/40.

Såpass happy at bestiller nytt sett som kan ligge klart nå :thumleft
Bra du er fornøyd med STR, det er forøvrig jeg også. Imidlertid så er de ikke helt på topp når det kommer til gjørme/sand/grov pukk. Da er det bedre med knaste-dekk eller det vi kjenner best som 50/50-dekk.
Nå er det sånn at dekkbetegnelsen går opp i 100% og ikke mer. Det betyr at STR er et 60/40-dekk.
Betegnelsene du bruker, hhv 80/30 og 90/40 er feil. Korrekt skal være 80/20 og 90/10.
Fordelingen henviser til fordelingsprosenten på hhv asfalt/annet
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Angel GT som er et 100% asfalt touring dekk funker greit på vanlige grusveier også så der gir jeg det 10% som offroaddekk.
DET blir et 100/10 dekk :lol :lol :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

utc skrev: 07 aug 2022, 05:58 Nå er det sånn at dekkbetegnelsen går opp i 100% og ikke mer. Det betyr at STR er et 60/40-dekk.
Betegnelsene du bruker, hhv 80/30 og 90/40 er feil. Korrekt skal være 80/20 og 90/10.
Fordelingen henviser til fordelingsprosenten på hhv asfalt/annet
Jada, jeg vet selvfølgelig det, bare et forsøk på å formidle at over forventet både på asfalt og grus ;) Å overdrive prosenter er jo ganske vanlig for å illustrere at noe er veldig bra, som når noen sier "Jeg ga 150%"...

Viktigste er at vi er enig om at bra dekk :thumleft
mekkern skrev: 07 aug 2022, 11:30 Angel GT som er et 100% asfalt touring dekk funker greit på vanlige grusveier også så der gir jeg det 10% som offroaddekk.
DET blir et 100/10 dekk :lol :lol :lol
Nettopp, du har skjønt det :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av utc »

mekkern skrev: 07 aug 2022, 11:30 Angel GT som er et 100% asfalt touring dekk funker greit på vanlige grusveier også så der gir jeg det 10% som offroaddekk.
DET blir et 100/10 dekk :lol :lol :lol
Er det et hunder prosent asfaltdekk så er det ubrukelig på grus. Ferdig med den saken.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

utc skrev: 07 aug 2022, 19:56 Er det et hunder prosent asfaltdekk så er det ubrukelig på grus.
Min erfaring er at går ganske greit med landeveisdekk på bra grusvei så lenge bruker hodet. Selv om mer offroad orienterte dekk selvfølgelig er bedre. Men komplett ubrukelig på jord, søle, gress, sand, snø etc (selv om Nick Sanders fikset det også med R1 rundt jorda).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

utc skrev: 07 aug 2022, 19:56
mekkern skrev: 07 aug 2022, 11:30 Angel GT som er et 100% asfalt touring dekk funker greit på vanlige grusveier også så der gir jeg det 10% som offroaddekk.
DET blir et 100/10 dekk :lol :lol :lol
Er det et hunder prosent asfaltdekk så er det ubrukelig på grus. Ferdig med den saken.
Jaja da sier vi det- men har " en del mil" på grusveier med angel gt og pilot road 2/3. har selvfølgelig ikke kjørt sladd i alle svinger med en cbr1000f men så lenge det ikke blir for mye blaut gugge eller grass så rusler det da forover.
Har vært mange steder med cbr'n som jeg nok tror mange med AT og GS ikke kommer til å oppsøke... :knegg

For 40 år siden hadde vi lite dekk og velge på også- vanlige dekk eller cross/trialdekk( i ubrukelige dimensjoner til gatesykler)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 07 aug 2022, 21:12 Jaja da sier vi det- men har " en del mil" på grusveier med angel gt og pilot road 2/3. har selvfølgelig ikke kjørt sladd i alle svinger med en cbr1000f men så lenge det ikke blir for mye blaut gugge eller grass så rusler det da forover.
Har vært mange steder med cbr'n som jeg nok tror mange med AT og GS ikke kommer til å oppsøke... :knegg

For 40 år siden hadde vi lite dekk og velge på også- vanlige dekk eller cross/trialdekk( i ubrukelige dimensjoner til gatesykler)
Støtter denne, jeg kjører på Michelin City Grip 2 med scooter og fisker en del. Så jeg har vert en del steder hvor de fleste med GS ikke ville ha turt å kjøre. :) På skikkelig gode grusveier med lange gode strekker kan jeg fint ligge i 80-90 på strekkene og 60-70 i svinger. På skikkelig dårlige grusveier begrenses farten til 10-30 km/t men så lenge man har bakkeklaringen i orden så kommer man seg frem til slutt.

Har også hatt noen turer med helt utslitte dekk og det har gått greit. (Måtte vente lenge pga dekkmangel 2022)

Grusvei kan i all hovedsak kjøres på alt som har dekk, det er gjørme og spesielt vått gress som skaper problemer, det er da man mister veigrepet uten knotter.

Satt på spissen er jeg mer skeptisk til å kjøre over 100 meter med uklipt, våt gressplen enn 100 km med grusveier i fjellet. ^^

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

SilverSmurfer skrev: 07 aug 2022, 21:39 Støtter denne, jeg kjører på Michelin City Grip 2 med scooter og fisker en del. Så jeg har vert en del steder hvor de fleste med GS ikke ville ha turt å kjøre. :)
Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Nei skal me gasa så skal me gasa..
Hadde på et sett med K60 scout som jeg har vært veldig fornøyd med og har kjøpt et nytt bakdekk i reserve.
D5616AC1-3EC3-48BF-B851-FE03760ACD2D.jpeg
Men skulle være med på litt "grusbus" så jeg tenkte at jeg skal ta den litt lengre ut og hive på noe i grenseland.
ADBF5CA1-4D7C-4809-A6DC-A3B74B2496C2.jpeg
68C1B338-DEDE-4C39-B44C-9D8F6CA7F4AB.jpeg
Dette kan nesten kalles 0/100 dekk selv om de er gategodkjente
Mitas C02 og michelin Tracker.
Bakhjulet har 25mm " mønsterdybde" :lol dette er som å kjøre på geledekk med spagettiramme på asfalt men når en gasser på så biter det og svinger bra på grus og "værre".
Men blir jo borte med en mm pr 10 mil på bakdekket og ennå fortere med noe mer gassing.. :-J

Men sånn prosent messig- hvis man kunne lage et dekk som fungerte som både touring rent banedekk OG Løpsdekk i Cross..
Ikke mulig pr i dag men..
Ville det blitt 100/100 eller 50/50? :scratch :P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 08 aug 2022, 08:30 Ville det blitt 100/100 eller 50/50? :scratch :P
Er jo der utc (helt korrekt) hevder 50/50 men hvor jeg har (ikke uten motbør) lansert reviderte prinsipp om at BURDE være prosenter ifht en gitt standard (f.eks. markedsledere i de forkjellige segmenter som Road 6 gate og Mitas EF-07 enduro), da hadde man ikke bare sett fordelingen men også hvor bra jobb leverandøren har gjort. Og "ditt" drømmedekk ville blitt 100/100 om like bra på gate som Road6 og like bra i skauen som EF-07.

Ville jo aldri kunne klare 100/100 men kanskje 75/75 hadde vært oppnåelig. Og ser jo det at mange spørsmål ifht hvordan rate, kommer jo nye og bedre dekk hele tiden, hva legger man i offroad (grus, jord, sand...). Og slitasje er jo et moment, TKC80 "jukser" litt med myk gummi, K60 varer mye lengre men ikke så bra på kald/våt asfalt etc etc etc.

Og et dårlig gatedekk ville bare fått 80/0.

Får nok beholde dagens ordning men artig å leke med tanken da :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar