Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 26 jul 2022, 15:54
FredrikE24 skrev: 26 jul 2022, 15:14 Det er jo fancy med litt mer lys og greier.
dessuten kompliserer det kretsen en del og gjør alt unødvendig større etc.

Det er egentlig litt av hensikten, så lærer man litt av det også. Tenker en enkel trykknapp gjør susen for å aktivere testen.

Det er jo ingenting kult med rev 1 av kabeltesteren. Praktisk ja, men det der kan alle mekke sammen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 26 jul 2022, 17:35
Bjerknez skrev: 26 jul 2022, 15:54
FredrikE24 skrev: 26 jul 2022, 15:14 Det er jo fancy med litt mer lys og greier.
dessuten kompliserer det kretsen en del og gjør alt unødvendig større enn den er.
Det er egentlig litt av hensikten, så lærer man litt av det også. Tenker en enkel trykknapp gjør susen for å aktivere testen.

Det er jo ingenting kult med rev 1 av kabeltesteren. Praktisk ja, men det der kan alle mekke sammen.
Joa, men det blir litt som å sminke grisen. Skal jeg først lage noe kult, så måtte det bli noe annet. Formålet mitt er ikka at dette slulle være "kult". Som du sier. Det er i praksis fire LED dioder med motstander og en kontakt i hver ende ved siden av et batteri.

Egentlig hadde vært enda morsomere og laget en USB-C til USB-C versjon. Men desverre mangler jeg 12 pin USB-C kontakter til kretskort. Tar minst 3 uker før jeg får disse og det er ørten hundre forskjellige varianter av disse. :)

Merk at jeg ikke deiver med dette for å imponere noen. Jeg driver med dette for at det er gøy og for å skaffe meg ting som hjelper meg (og kanskje andre) i hverdagen. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 26 jul 2022, 17:35
Bjerknez skrev: 26 jul 2022, 15:54
FredrikE24 skrev: 26 jul 2022, 15:14 Det er jo fancy med litt mer lys og greier.
dessuten kompliserer det kretsen en del og gjør alt unødvendig større etc.

Det er egentlig litt av hensikten, så lærer man litt av det også. Tenker en enkel trykknapp gjør susen for å aktivere testen.

Det er jo ingenting kult med rev 1 av kabeltesteren. Praktisk ja, men det der kan alle mekke sammen.
Har tenkt litt på det du nevner her og kommet frem til at hvis dette skal funke med et knappecelle batteri på 3ish volt så blir det veldig vanskelig siden man også må involvere en mikrokontroller(?) som trenger mins 3.3V og allerede der kommer dette batteriet litt til kort. Strømtrekket blir totalt sett for stort til at det er smart lg nruke et knappecelle batteri.

Jeg kunne selvsagt brukt en Attiny84 til oppgaven soden jeg trenger minst 8 digitale/analoge innganger/utganger til fire LED dioder men jeg har kun Attiny85 som kun har 5 utganger/innganger.

Det er sikkert teoretisk mulig å få det til selvsagt men da må jeg evt. bruke kompnenter jeg ikke har samt at hele greia blir unødvendig og nesten idiotisk komplisert i forhold til oppgaven den skal løse. I et design perspektiv blir det en fullstendig fiasko. Tror jeg.

Er nok også litt over mitt nivå dette, men kommer du med noen gode tips så kan det hende jeg legger inn en ordre hos AliExpress :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Trenger man egentlig mikrokontroller? Jeg tror jeg hadde klart å løse det uten. Om jeg hadde tenkt meg litt om. Kanskje en opamp eller to hadde gjort susen om jeg tenker rent intuitivt.

Det er liksom det som er litt gøy i mitt hode med dette å løse oppgaven på en mest mulig elegant måte. Det er derfor jeg er litt på at du skal ta dette litt videre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 jul 2022, 19:10 Trenger man egentlig mikrokontroller? Jeg tror jeg hadde klart å løse det uten. Om jeg hadde tenkt meg litt om. Kanskje en opamp eller to hadde gjort susen om jeg tenker rent intuitivt.

Det er liksom det som er litt gøy i mitt hode med dette å løse oppgaven på en mest mulig elegant måte. Det er derfor jeg er litt på at du skal ta dette litt videre.
Kan godt være det kunne løst seg uten som du sier, og det er gøy og holde på med dette, men så er det dette med tiden da... vi har vært inne på dette ridligere også. Når du TROR du kunne løst det uten mikrokontroller som er utdannet og har erfaring innen dette, så kan du jo tenke deg tiden som en amatør som meg må bruke for å få til dette. Det krever også at jeg faktisk har komponentene som trenges. Opamp er ikke noe jeg kan huske jeg har bestillt.

Jeg har kjøpt mye rart, men jeg har ikke ALT. Det tar også opp til en måned før jeg har komponentene jeg mangler i posten etc.

Så jeg prøver liksom å då til noe med det jeg faktisk har til rådighet og som ikke sluker alt for mye tid. :)

Men tegner du et koblingsskjema som du tenker utfører oppgaven og navngir spesielt opampene med riktig betegnelse så kan det godt hende jeg tar dette videre. Men jeg må ha en god dytt før jeg evt. setter i gang føler jeg. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Opamp er fantastiske greier og kan brukes til mye rart, absolutt noe du kan lese deg opp på om du er interessert.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 jul 2022, 20:10 Opamp er fantastiske greier og kan brukes til mye rart, absolutt noe du kan lese deg opp på om du er interessert.
Har så vidt lest litt om det, men det finnes en trillion forskjellige op amps der ute og det en som meg er ute etter noen få ytterst generelle opp amper som kan brukes i de fleste amatør prosjekter under 10 volt.

Jeg har ikke engang slike op amps så jeg får ikke testet disse og ikke vet jeg hvilke jeg burde kjøpe og ha i skuffen heller.

Som sagt, gi meg gjerne en dytt og foreslå noen få op amps jeg kan bruke til både det nevnte prosjektet og andre generelle prosjekt, så kan jeg bestille disse og dermed prøve ut selv nør jeg får dem i posten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

I dag bar jeg forøvrig prøvd og reparere enn lightning kabel fra Apple da det var dårlig kontakt i denne. Har gjort dette tidligere men denne gangen tok tolmodigheten slutt. Disse Apple kablene er jo nærmest helt idiotsikre og så godt forseglet at jeg må frem med dremelen for å komme til komtaktpinnene.

Det er nemlig et metalldeksel helt innerst som er sveiset sammen og fjerne dette dekselet uten å ødelegge de bittesmå kablene under blir litt lotto. Men denne gangen kom jeg til kort.
0B143FB0-E721-4325-A25A-0E5AF58CCDAE.jpeg
83DDE77E-F31D-44FB-9042-1053CF88920A.jpeg
AAA48433-F113-4FB3-8C5F-B5C73D4B1C68.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av dypen »

Er veldig glad i Apple sine Lightning ladekabler da de er enkle å bruke med veldig lang levetid … Det er nå vedtatt felles løsning for mobilladere, EU har vedtatt en felles standard for alle mobilladere. Innen høsten 2024 vil USB-C bli standard på alle nye mobiltelefoner, nettbrett, digitalkameraer, høretelefoner osv. Samme som på Android-telefoner, den liker jeg veldig dårlig.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 29 jul 2022, 08:09 Er veldig glad i Apple sine Lightning ladekabler da de er enkle å bruke med veldig lang levetid … Det er nå vedtatt felles løsning for mobilladere, EU har vedtatt en felles standard for alle mobilladere. Innen høsten 2024 vil USB-C bli standard på alle nye mobiltelefoner, nettbrett, digitalkameraer, høretelefoner osv. Samme som på Android-telefoner, den liker jeg veldig dårlig.
Faktisk litt usikker på om jeg er enig.

Jeg må si at en felles standard (USB-C) er velkommen her hos meg vertfall. Skulle ønske Micro-USB ble forkastet også til fordel for USB-C. Jo færre kontakter og forholde seg til jo bedre tenker jeg...?

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 29 jul 2022, 08:16
dypen skrev: 29 jul 2022, 08:09 Er veldig glad i Apple sine Lightning ladekabler da de er enkle å bruke med veldig lang levetid … Det er nå vedtatt felles løsning for mobilladere, EU har vedtatt en felles standard for alle mobilladere. Innen høsten 2024 vil USB-C bli standard på alle nye mobiltelefoner, nettbrett, digitalkameraer, høretelefoner osv. Samme som på Android-telefoner, den liker jeg veldig dårlig.
Faktisk litt usikker på om jeg er enig.

Jeg må si at en felles standard (USB-C) er velkommen her hos meg vertfall. Skulle ønske Micro-USB ble forkastet også til fordel for USB-C. Jo færre kontakter og forholde seg til jo bedre tenker jeg...?
Enig, jeg er veldig fornøyd med USB-C. Dog har det ikke så mye påvirkning på meg personlig at det blir felles standard på mobilladere, jeg skulle gjerne hatt felles standard på alt som kan tilkobles USB.

Kan godt tenkes Lightning er bra også, men jeg har skydd Apple som pesten i årevis og har dermed null erfaring med akkurat denne :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jo færre kontakttyper jo bedre, så der er jeg enig :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Laget meg en Overgang fra bananplugg til DC jack for å lettere og mer elegant kunne gi strøm til breadboards i dag. :)
E42BA469-48FC-4AF5-8DF8-37E404220BFD.jpeg
FD617DC8-F765-46A1-97D0-F439F2F57D08.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Laget meg en liten batteripakke i dag som er kjekk og ha når man blandt annet skal jeg strøm til flere kretser på et breadboard etc.
1D95D184-91F6-4420-B548-28B79ED1A20D.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 29 jul 2022, 09:21 Jo færre kontakttyper jo bedre, så der er jeg enig :thumleft
Mulig jeg har forvekslet Micro-USB med USB-C, hvis kontakt går inn bare en vei er det over og ut … Men, passer den uansett hva som er opp eller ned er det ok ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar