Kjør forsiktig og hold høyre side i svinger …

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Kjør forsiktig og hold høyre side i svinger …

Legg inn av dypen »

Vi har hatt besøk i helga og kjørte sightseeingtur med bil, på strekningen Askim - Skjønhaug på Trøgstadveien i s-svingene ned mot brua som går over ett utløp fra Øyern møter jeg nærmere 600 kg HD med fører og passasjer som naturligvis ligger på gjennom de skarpe svingene men ligger litt langt inn i veibanen der vi møtes. Det kom også en bil helt opp i hekken på HD’n som for meg så ubehagelig nært.

Det var ikke plass til både HD’n og bilen vår men på mesterlig vis brekker sjåføren sykkel’n opp og går klar men manøveren så ikke god ut og spesielt ikke for passasjeren som sikkert ikke var forberedt. Passasjerene i bilen følte selvfølgelig hendelsen som ubehagelig og jeg var sjeleglad for HD førerens håndtering av den store omfangsrike og tunge sykkelen. Takker!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjør forsiktig og hold høyre side i svinger …

Legg inn av pingvin »

+1

Synes vært påtagelig verre i år med MCer møter i blinde høyresvinger på min side av veien. Tidligere vært mest redd for zombier i bil men i år har MCer skremt meg mer. Må du kutte svingene kjører du for fort ifht egn ferdigheter !
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjør forsiktig og hold høyre side i svinger …

Legg inn av Geiroe »

Da jeg kjørte opp, lærte vi og holde høyre hjulspor i venstresvinger, og venstre hjulspor i høyresvinger. Idag vil de ha oss til å velge en linje inn mot midten av kjørefeltet, uten at du kommer over i motgående felt.
De vil heller at du legger deg mer inn mot midten av veien enn at du kjører ut i venstresving. Små marginer, særlig med passasjer som kanskje lener seg inn.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjør forsiktig og hold høyre side i svinger …

Legg inn av pingvin »

Beste er vel å legge seg ut mot høyre før venstresving så får bedre oversikt rundt svingen og så evt gå inn mot midten av svingen når har oversikt, da får man også litt mindre skarp sving. Og omvendt. Før høyresving legger jeg meg gjerne litt over midtlinjen også for å se rundt svingen men legger meg inn i eget felt i god tid selvfølgelig.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjør forsiktig og hold høyre side i svinger …

Legg inn av SilverSmurfer »

Det er litt ulike tankeganger rundt svinger, men det er verdt å nevne at den vanligste typen MC-ulykke er utforkjøring i sving. Til høyre i venstresving, og til venstre i høyresving.

Hva du har lært er også avhengig av når du fikk MC opplæringen, og feks NMCU er uenige med veivesenet i hva som er den tryggeste måten å kjøre på. Om du skal kjøre på sikt eller posisjon. Det viktigste er uansett å ikke holde for høy fart inn mot svinger hvor du ikke kan se.

Legger ved NMCU sin videoserie, Full Kontroll, for de som ikke har sett den enda, eller de som kanskje burde ta å se på nytt. https://www.youtube.com/channel/UCLSwMa ... pp=desktop

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjør forsiktig og hold høyre side i svinger …

Legg inn av mekkern »

Fortsetter som i 1979-gått bra så langt. :mk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjør forsiktig og hold høyre side i svinger …

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 25 jul 2022, 16:49 Fortsetter som i 1979-gått bra så langt. :mk
:lol :twothumbs:

Kjører man ut i sving, så er det farten som har vært for stor i forhold til ferdighet og eller føret. Uavhengig av åssen man føler det mest bekvemt å ligge i svingen. Jeg reflekterer ikke så mye rundt dette selv og kjlrer slik jeg føler er mest riktig og slik jeg er mest komfortabel med. Ryker det ut i periferien så er det farten som har skylden.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kjør forsiktig og hold høyre side i svinger …

Legg inn av rolf-arne »

Farta er avgjørende...uansett om du gjør ei feil vurdering, som du burde ha unngått eller andre har lagt inn noen ukjente faktorer som man ikke antok skulle være der.

Jeg har fått erfare grusen som delvis uventet faktor. Hadde farta vært større hadde det vært autovernet for sykkelen og 30 meter ur for meg.

Mine værste opplevelser er dog ..å møte kjøretøy i mitt kjørefelt i sving... skjer oftest i min høyresving

Og i fjor opplevde jeg til å med MC på feil side , så mye at jeg selv måtte bruke hvitstripa. Det føles ikke behagelig


Hovedsaklig kjører jeg for å få best mulig overblikk...og ta hensyn til veiens beskaffenhet..

Joda 16 ribbeinsbrudd, har fått meg til å senke farta litt. Er ikke like udødelig som før!!!


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Kjør forsiktig og hold høyre side i svinger …

Legg inn av BjørnSover »

De snakket om handlingsrom i opplæringen. Kommer du for fort inn i en sving og planlegger å ligge mot innsiden av svingen er det handlingsrom for å senke farten. Men det er vel to skoler på dette området.

Svar