Kjøp av lett mc

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
feliciajagers
Innlegg: 3
Registrert: 10 jul 2022, 14:38
Motorsykkelen din: Din MC her

Kjøp av lett mc

Legg inn av feliciajagers »

Hei! Jeg er en jente på 15 år og blir 16 nå i slutten av august. Jeg har stor interesse for å kjøre opp til lett mc og skal starte timer så fort sommerferien er over og jeg har skaffet meg sykkelen. Skal ikke legge skjul på at jeg ikke er verdensmester i dette med lett mc, kan en del men ikke så alt for mye.

Jeg er ganske lav, som jo kanskje vil bli et problem ved visse sykler, er typ 159-160cm høy.

Jeg har sett på en god del sykler, men Yamaha YZF R125 skiller seg veldig ut for meg. Som sagt har jeg og sett på mange sykler, men er blitt ganske oppslukt av YZF. Mange av folk på min alder har Yamaha MT125, noe jeg synes er en utrolig fin og god sykkel, men synes den blir litt for "naken" for meg. Også sett en del på Kawazaki Ninja-125, den også synes jeg er utrolig pen.

Jeg vil helst ha en type racing sykkel/ligge sykkel, hvert fall en med typ kåper på siden, men er så klart åpen for å ta en titt på andre sykler. Har også prøvd å sitte på en del sykler, og jeg liker helt klart ligge sykler best, men som sagt åpen for alt.

Pris er ikke et stort problem, vil helst bare ha best mulig sykkel.

Tar gjerne imot tips og personlige erfaringer, da jeg begynner og bli litt desperat etter og få skaffet en god sykkel.

Takk på forhånd :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøp av lett mc

Legg inn av AJ »

feliciajagers skrev: 10 jul 2022, 20:44
Tar gjerne imot tips og personlige erfaringer, da jeg begynner og bli litt desperat etter og få skaffet en god sykkel.

Takk på forhånd :D
Først vil jeg ønske deg velkommen her på MCsiden.no, Norges mest aktive forum for aktive MC-folk :D !

Har ingen personlige erfaringer med 125 kubikkerne der ute ute i dag, annet enn Honda CB125, som jeg synes var daue greier...
Men jeg har en KTM Duke 390, som skal være basert på samme ramme og størrelse som KTM 125.
390'en er utrolig lettkjørt og selvsagt en god del sprekere enn en 125.
Lav sittehøyde har den også.
Så kanskje det er en KTM 125 du skal ha :crazy: ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjøp av lett mc

Legg inn av SilverSmurfer »

Når det kommer til liggesykkel vs naken og mer oppreist sykkel så merker du ikke så mye forskjell på hva du kjører på en kort tur. Men skal du kjøre en time i strekk så blir man mer sliten av liggesyklene. Det er også en fordel med mer oppreiste sykler om man ender opp med å kjøre litt på grusveier og liknende.

Du bør også stille deg noen spørsmål angående bagasjeplass, hvis du bare skal kjøre rundt å ha det morro på sykkelen så er ikke dette noe å bekymre seg for, men hvis du skal kjøre til og fra skolen og venner med den så er det en kjempefordel med toppboks. Ikke alle 125cc sykler er enkelt, eller i det hele tatt mulig å få montert toppboks på.

Ellers så kan du jo rett og slett søke på setehøyde, hvis du søker på MT15 Seat Height så får du opp hvor høyt setet er i mm. MT15 har 810mm setehøyde, YZF-R125 har 825. Men det som også betyr litt er formen på setet, et smalt sete med høyde på 825mm kan være enklere å ha med å gjøre enn et bredt sete på 800.

Ellers anbefaler jeg deg å sende en PM til brukeren Iris, hun er vel også 15 og skal ta lappen nå i sommer. Og har mer eller mindre stålkontroll på hvilke sykler som finnes på markedet. :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av lett mc

Legg inn av kjellv »

YZF-R125 kan senkes med 2, 4 eller 6 cm. Om det er nettopp denne du vil ha, så finnes det muligheter om den er for høy.

Svar