MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av SilverSmurfer »

Domino skrev: 07 jul 2022, 08:39 Mange legger mye vekt på at membranen er laminert på yttersida i stedet for et avtagbart membranplagg på innsida. Noe som gjør at selve jakken blir våt og tung med påfølgende kjøleeffekt når den tørker. Er dette en erfaring dere kan si dere enige i?
Det er jo ingen tvil om at det er bedre. At det veier mindre og er mer behagelig å gå i. Når den utvendige delen av jakken er våt så kjennes det klamt og tungt ut selv om du er tørr på innsiden.

Men jeg er usikker på hvor mye kjøleeffekten av dette har å si, når du sitter på sykkelen så er det ikke den helt største forskjellen.

Men når du stopper opp, og skal gå litt rundt, kanskje sette deg ned på en kafe, da merker du det. Eller hvis du for eksempel skal sette opp et telt. Det er heller ikke spesielt hyggelig å ha våte klær liggende eller hengende inne i et telt. Selv om de er tørre på innsiden så drypper det jo av utsiden.

Men det er heller ikke verdens ende, Ichy Boots har for eksempel reist ca 100 000 kilometer verden rundt i Revit sitt mesh-utstyr. Første 40 000 kilometer så brukte hun Revit Tornado 3 som er mesh-utside med vanntett membran på innsiden. Og i sørlige strøk så er dette kanskje til og med å foretrekke fremfor Gore Tex.

Jeg kjører i omtrent det samme (Revit Airwave 3 + Vanntett Arc'Teryx isolasjon på innsiden) og det er jo en helt fantastisk kombinasjon på varme dager, og helt greit på dager hvor jeg kjører litt i sol og litt i regn. Men ikke like bra når man kjører i regn 8 timer i strekk.. :p

TLDR: Membran på innsiden er helt greit men det er ingen tvil om at laminert utside er bedre.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Domino »

Og når man bor i en region der dager med 20+ i skyggen heller er unntaket enn regelen trenger man neppe den ekstra kjølingen.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av SilverSmurfer »

Domino skrev: 07 jul 2022, 09:30 Og når man bor i en region der dager med 20+ i skyggen heller er unntaket enn regelen trenger man neppe den ekstra kjølingen.
Nettopp, jeg tror laminert Gore Tex er mer eller mindre perfekt til lange turer i Skandinavia. Men hvis jeg skulle ha kjørt en tur nedover mot middelhavet så hadde jeg nok heller valgt å ha luftigere kjøreutstyr med avtagbar membran på innsiden.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av haakeik »

Domino skrev: 07 jul 2022, 09:19 Da blir det membran på yttersida den dagen jeg skal handle nye kjøreklær!
Da kan du velge mellom 2 lags eller 3 lags membran. Begge er membran limt til yttersiden og den store forskjellen er pris. Uansett om det er GoreTex eller andre membraner. Begge lagene er vind og vanntette.

Samme prinsipp gjelder på mc jakker/bukser
https://www.ridestore.com/mag/2-layer-v ... er-jacket/

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av BjørnSover »

Nå er jeg kommet dit at jeg tror jeg skal kjøpe nye kjøreklær. Har lest gjennom tråden, og er litt i tenkeboksen på å kjøpe laminert Goretex jakke/bukse. Er det noen kvalitetsforskjeller på de forskjellige merkene? Bortsett fra passform, lommer, lufting etc…

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Kvalitetsforskjeller? Absolutt. Skal du ha den beste kvaliteten så må man betale den høyeste prisen. Rukka og Klim i hovedsak. Da er det snakk om plagg som holder mange år og kilometer hvor man er tørr bestandig.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 04 jan 2023, 22:50 Kvalitetsforskjeller? Absolutt. Skal du ha den beste kvaliteten så må man betale den høyeste prisen. Rukka og Klim i hovedsak. Da er det snakk om plagg som holder mange år og kilometer hvor man er tørr bestandig.
...og membran som puster bedre, bedre beskyttelse etc. Mange mener Goretex ProShell er det beste (de påstår i hvert fall det selv).

Sikkert noen som mener at ikke må betale 25.000,- for dress og det har de sikkert rett i, men er nok en sammenheng mellom pris og kvalitet, ja.

PS! Ser snakkes om membran på utsiden, den er vel fremdeles på innsiden bare laminert til ytterstoffet så ikke samler seg vann mellom lagene. Membran på utsiden kalles regndress :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Hva man ønsker å betale beror på hvilken komfort man vil ha. Det er så enkelt som det. At noen forteller meg at min Klim Badlands Pro, eller min Klim Kodiak er unødvendig/bortkastede penger så tenker nå jeg at de ikke vet hva de prater om, de har sannsynligvis ikke prøvd en sånn dress en gang, eller kjenner mine behov.

Jeg ser at veldig mange på forumet har ørten plagg og utstyr for bruk på MC. Jeg kjører mye MC og har kun støvler, bukse, jakke, hansker og hjelm. Har jeg disse tingene kan jeg kjøre hvor som helst og når som helst i sommersesongen uten å ofre vær og føre en tanke. Det er også noe å tenke på når man synes det er mye penger for en kjøredress. Samlet sett blir det færre innkjøp for å dekke behovene.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av pingvin »

Enig og bruker også for det meste Klim Kodiak og veldig happy med det.

Men ser at for noen så er 25.000,- rett og slett for mye penger enten pga stram økonomi eller at man kjører såpass lite at vanskelig å forvsvare inversteringen. Og noen liker vel bare ikke konseptet med fast membran og det for så vidt greit, fritt land.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av BjørnSover »

Det det står mellom er et DANE sett med Gore-Tex PRO til ca 12' - eller om jeg skal legge enda mer i det å gå for KLIM/Rukka/andre laminerte Gote-Tex produkt. KLIM Carlsbad havner fort på 15'. Det er ikke så mye mer. Badlands Pro er vel 23'. Slik jeg forstår det er Badlands en del stivere - og har kanskje mer luftemuligheter. Jeg liker som de fleste andre å få mest mulig ut av pengene, men har ikke problemer med å betale mye hvis det oppleves som verdt det. Jeg tror ikke det er så mye KLIM inne hos lokal forhandler. Det er uansett uaktuelt å bruke 10'+ uten å ha prøvd klærne.

Jeg skal innom lokal KLIM forhandler i helgen og se hva de har inne.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av SilverSmurfer »

pingvin skrev: 05 jan 2023, 10:18 Enig og bruker også for det meste Klim Kodiak og veldig happy med det.

Men ser at for noen så er 25.000,- rett og slett for mye penger enten pga stram økonomi eller at man kjører såpass lite at vanskelig å forvsvare inversteringen. Og noen liker vel bare ikke konseptet med fast membran og det for så vidt greit, fritt land.
Det er mye men jaggu så er det verdt det om du feks skulle falle av sykkelen.

En kompis var i en ulykke og knakk foten slik at han ble sykemeldt i 6 måneder men utenom selve bruddet som skjedde på grunn av vridning i foten så hadde han ikke en gang et eneste blåmerke eller en skramme. Og utstyret er omtrent i like god stand som før han krasjet.

Det var da et Rukka sett til 20-30 000.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

BjørnSover skrev: 05 jan 2023, 10:31 Det det står mellom er et DANE sett med Gore-Tex PRO til ca 12' - eller om jeg skal legge enda mer i det å gå for KLIM/Rukka/andre laminerte Gote-Tex produkt. KLIM Carlsbad havner fort på 15'. Det er ikke så mye mer. Badlands Pro er vel 23'. Slik jeg forstår det er Badlands en del stivere - og har kanskje mer luftemuligheter. Jeg liker som de fleste andre å få mest mulig ut av pengene, men har ikke problemer med å betale mye hvis det oppleves som verdt det. Jeg tror ikke det er så mye KLIM inne hos lokal forhandler. Det er uansett uaktuelt å bruke 10'+ uten å ha prøvd klærne.

Jeg skal innom lokal KLIM forhandler i helgen og se hva de har inne.
Yes! De må prøves, men det er verdt å merke seg at dressen kan virke litt stiv og ukomfortabel, dette gjelder nye plagg. Dette går seg til etter noe tids bruk og gjerne etter en skikkelig tur i en regnskyll. Så er det viktig at du tar på deg jakka og spenner opp nyrebeltet. Det er da man merker den største forskjellen mellom Klim og alle andre plagg der ute sånn praktisk talt på stående fot.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har nevnt dette før, men skal du ha det SKIKKELIG vanntett, altså typ kjøre 10 timer i høljregn over flere dager så tror jeg ingen dresser holder helt tette. I såfall vil man evt. bli våt på hender og eller bein etc. Vannet trenger seg til syvende og sist inn ett eller annet sted uansett.

Ingen kjøredresser som "puster" er 100% vanntette, men dem holder det aller meste av regn ute i vanlig norskt regnvær.

Skal du ha det helt vanntett så anbefaler jeg et regnovertrekk både over støvler, hender og kroppen. Da skal det veldig mye til før du blir vååt, men pusteevnen blir jo dårlig og står solen opp og det blir varmt blir det fort klamt.

Det er vanskelig å få i pose og sekk, men en dress som Klim er mer enn bra nok til å holde deg tørr i vanlig norskt sommervær med regnbyger etc. Ingen problem. Selv min "billigdress" til 2.500 klarer det.

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av BjørnSover »

pingvin skrev: 05 jan 2023, 10:18 Enig og bruker også for det meste Klim Kodiak og veldig happy med det.

Men ser at for noen så er 25.000,- rett og slett for mye penger enten pga stram økonomi eller at man kjører såpass lite at vanskelig å forvsvare inversteringen. Og noen liker vel bare ikke konseptet med fast membran og det for så vidt greit, fritt land.
Er det slik at Kodiak er mer "asfaltorientert" enn Badass Pro - sorry Badlands Pro?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av dypen »

BjørnSover skrev: 05 jan 2023, 11:11
pingvin skrev: 05 jan 2023, 10:18 Enig og bruker også for det meste Klim Kodiak og veldig happy med det.

Men ser at for noen så er 25.000,- rett og slett for mye penger enten pga stram økonomi eller at man kjører såpass lite at vanskelig å forvsvare inversteringen. Og noen liker vel bare ikke konseptet med fast membran og det for så vidt greit, fritt land.
Er det slik at Kodiak er mer "asfaltorientert" enn Badass Pro - sorry Badlands Pro?
Badland Pro er romsligere, veldig god å sitte i med plass til klær under. Kodiak har jeg ikke prøvd men det er en slankere bekledning, har du slank kroppsbygning vil jeg tro det er bra og ikke minst ser bra ut men mindre å gå på hvis vekten skulle øke ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar