Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av Audi Mannen »

Tenk litt på det Fredrik E24 skriver..... Det kan raskt bli dyrt å kjøpe det billigste når man etter kort tid skjønner at man kunne fått så mye mer comfort ved å legge i litt mere penger fra starten. Jeg gjorde den "tabben". Dels fordi jeg var usikker på hvor mye jeg kom til å kjøre og fordi budsjettet sammen med lappen, sykkel og klær ble mindre. MC er en relativ kostbar affære når man starter fra scratch, men sånn er det vel med alt man begynner med. Mitt beste råd er å prøve på en butikk før man kjøper og tøy strikken så langt det lar seg gjøre økonomisk, det tror jeg man har igjen for i det lange løp.

Jeg forstår det slik at du ikke har kjørt siden 80-tallet? Da vil jeg på det sterkeste anbefale å faktisk ta 1 time eller 2 hos en kjøreskole for litt oppfriskning. Det er sterk undervurdert og mye har skjedd kjøreteknisk de siste 30 årene.
Lykke til og kos deg på veien.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Proffnoob
Innlegg: 17
Registrert: 13 mai 2021, 01:54
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av Proffnoob »

Ser at agmshop anbefaler løs ryggskinne, de sier at den gir bedre beskyttelse fordi den festes rett på kroppen.

At dette gir bedre beskyttelse stemmer sikkert i teorien, men hvordan er løs ryggskinne i praktisk bruk? Kan tenke meg at påkledningen tar lengre tid, kansje er den mindre behagelig også. Dette kan gjøre at man ikke tar den på seg så ofte som man burde? Lett å droppe noe utstyr hvis man skal på en kort tur.

AJ skrev: 21 jun 2022, 08:03 Jeg kjenner knapt at jeg har på meg egen ryggskinne etter at jeg skaffet meg en av den myke fleksible D30 typen.
Kommer også til å gå til innkjøp av en D30 variant til ryggskinelomma i kjørejakka.

Mer om D30:
https://www.d3o.com/
Fine greier. Hvor selges D30? Google hjalp meg ikke og jeg kan ikke se at agmshop.no, mc-utstyr.no, eller xlmoto.no fører dette merket.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av AJ »

Proffnoob skrev: 21 jun 2022, 13:50 Fine greier. Hvor selges D30? Google hjalp meg ikke og jeg kan ikke se at agmshop.no, mc-utstyr.no, eller xlmoto.no fører dette merket.
Joda, du finner D30 til kjørejakka, på XLMoto.
Men ikke så lett å finne i menyen på sidene deres... :-k

Uansett, her er linken til en som antakelig passet de fleste kjørejakkene der ute:


https://www.xlmoto.no/mc-utstyr/mc-besk ... lsrc=ds,ds
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Proffnoob
Innlegg: 17
Registrert: 13 mai 2021, 01:54
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av Proffnoob »

^ Takk AJ.

Audi Mannen skrev: 21 jun 2022, 09:08 Jeg forstår det slik at du ikke har kjørt siden 80-tallet? Da vil jeg på det sterkeste anbefale å faktisk ta 1 time eller 2 hos en kjøreskole for litt oppfriskning. Det er sterk undervurdert og mye har skjedd kjøreteknisk de siste 30 årene.
Lykke til og kos deg på veien.
Det som var god kjøreteknikk i 1990 er vel det i dag også? Tenker du heller mener motorsykkelteknisk. Moderne sykler har bedre kjøreegenskaper men det gjør ikke at man bytter kjøreteknikk? Med ABS blir bremseteknikken annerledes såklart.


Et par kjøretimer er sikkert ikke dumt, men jeg må først og fremst trene balanse. Akkurat det vet jeg ikke om kjøretimer hjelper så mye med, det kan jeg gjøre på egenhånd.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av SilverSmurfer »

Proffnoob skrev: 21 jun 2022, 14:11 ^ Takk AJ.

Audi Mannen skrev: 21 jun 2022, 09:08 Jeg forstår det slik at du ikke har kjørt siden 80-tallet? Da vil jeg på det sterkeste anbefale å faktisk ta 1 time eller 2 hos en kjøreskole for litt oppfriskning. Det er sterk undervurdert og mye har skjedd kjøreteknisk de siste 30 årene.
Lykke til og kos deg på veien.
Det som var god kjøreteknikk i 1990 er vel det i dag også? Tenker du heller mener motorsykkelteknisk. Moderne sykler har bedre kjøreegenskaper men det gjør ikke at man bytter kjøreteknikk? Med ABS blir bremseteknikken annerledes såklart.


Et par kjøretimer er sikkert ikke dumt, men jeg må først og fremst trene balanse. Akkurat det vet jeg ikke om kjøretimer hjelper så mye med, det kan jeg gjøre på egenhånd.
Nei, det som var god kjøreteknikk på 80 og 90 tallet ikke nødvendigvis god kjøreteknikk. :) Det vi ser i dag er at ulykkesstatistikken har gått drastisk ned siden 80 og 90 tallet, og på den tiden var de unge sjåførene svært overrepresentert i ulykkesstatistikken.

Mens i dag, så har ikke unge førere så mange ulykker lengre, men de eldre, de som tilfeldigvis fikk opplæringen sin på 80 og 90 tallet, de er overrepresentert i statistikken. Spesielt de som sluttet å kjøre for så å begynne igjen 30 år senere. Slike som deg.

Det har skjedd mye i kjøreopplæringen, både med tanke på ren kjøreteknikk men også kjørestrategi og plassering i vei.

Du kan sikkert kjøre litt på egenhånd først, det går sikkert fint, men skaff deg noen kjøretimer allikevel slik at du får litt feedback på kjøringen din. Se også NMCU sin Full Kontroll serie.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av FredrikE24 »

Proffnoob skrev: 21 jun 2022, 14:11 ^ Takk AJ.

Audi Mannen skrev: 21 jun 2022, 09:08 Jeg forstår det slik at du ikke har kjørt siden 80-tallet? Da vil jeg på det sterkeste anbefale å faktisk ta 1 time eller 2 hos en kjøreskole for litt oppfriskning. Det er sterk undervurdert og mye har skjedd kjøreteknisk de siste 30 årene.
Lykke til og kos deg på veien.
Med ABS blir bremseteknikken annerledes såklart.
Nei det gjør man ikke!

Les full kontroll, ta innholdet til deg og sett det ut i praksis. Vær opptatt av det.

Så heter det D3o ikke D30

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av BjørnSover »

Jeg har handlet med god erfaring i butikken til mc-utstyr.no. De har fysisk butikk i Stavanger og Bergen. Tok lappen i fjor, og tror jeg brukte ca 8-10000,- for komplett mc utstyr.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av dypen »

SilverSmurfer skrev: 21 jun 2022, 14:43
Proffnoob skrev: 21 jun 2022, 14:11 ^ Takk AJ.

Audi Mannen skrev: 21 jun 2022, 09:08 Jeg forstår det slik at du ikke har kjørt siden 80-tallet? Da vil jeg på det sterkeste anbefale å faktisk ta 1 time eller 2 hos en kjøreskole for litt oppfriskning. Det er sterk undervurdert og mye har skjedd kjøreteknisk de siste 30 årene.
Lykke til og kos deg på veien.
Det som var god kjøreteknikk i 1990 er vel det i dag også? Tenker du heller mener motorsykkelteknisk. Moderne sykler har bedre kjøreegenskaper men det gjør ikke at man bytter kjøreteknikk? Med ABS blir bremseteknikken annerledes såklart.


Et par kjøretimer er sikkert ikke dumt, men jeg må først og fremst trene balanse. Akkurat det vet jeg ikke om kjøretimer hjelper så mye med, det kan jeg gjøre på egenhånd.
Nei, det som var god kjøreteknikk på 80 og 90 tallet ikke nødvendigvis god kjøreteknikk. :) Det vi ser i dag er at ulykkesstatistikken har gått drastisk ned siden 80 og 90 tallet, og på den tiden var de unge sjåførene svært overrepresentert i ulykkesstatistikken.

Mens i dag, så har ikke unge førere så mange ulykker lengre, men de eldre, de som tilfeldigvis fikk opplæringen sin på 80 og 90 tallet, de er overrepresentert i statistikken. Spesielt de som sluttet å kjøre for så å begynne igjen 30 år senere. Slike som deg.

Det har skjedd mye i kjøreopplæringen, både med tanke på ren kjøreteknikk men også kjørestrategi og plassering i vei.

Du kan sikkert kjøre litt på egenhånd først, det går sikkert fint, men skaff deg noen kjøretimer allikevel slik at du får litt feedback på kjøringen din. Se også NMCU sin Full Kontroll serie.
Sist redigert av dypen den 22 jun 2022, 11:04, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av ErikW »

Proffnoob skrev: 21 jun 2022, 13:50 Ser at agmshop anbefaler løs ryggskinne, de sier at den gir bedre beskyttelse fordi den festes rett på kroppen.

At dette gir bedre beskyttelse stemmer sikkert i teorien, men hvordan er løs ryggskinne i praktisk bruk? Kan tenke meg at påkledningen tar lengre tid, kansje er den mindre behagelig også. Dette kan gjøre at man ikke tar den på seg så ofte som man burde? Lett å droppe noe utstyr hvis man skal på en kort tur.

AJ skrev: 21 jun 2022, 08:03 Jeg kjenner knapt at jeg har på meg egen ryggskinne etter at jeg skaffet meg en av den myke fleksible D30 typen.
Kommer også til å gå til innkjøp av en D30 variant til ryggskinelomma i kjørejakka.

Mer om D30:
https://www.d3o.com/
Fine greier. Hvor selges D30? Google hjalp meg ikke og jeg kan ikke se at agmshop.no, mc-utstyr.no, eller xlmoto.no fører dette merket.
Du har en litt artig tilnærming til sikkerhets utstyr. Anbefaler separat ryggskinne, da den sitter der den skal ved en ulykke. Det har jeg ikke tro på at jaktens ryggskinne gjør når du ruller bortover i «skogen» Så en annen ting, man lar ikke vær å ta på seg sikkerhets utstyr som ryggskinne er min mening.
Om du og andre her har lest Rolf Arne sin besettelse etter sin MC velt, så er vel valget enkelt mener jeg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av FredrikE24 »

Må innrømme at den drøye kilometeren til butikken på Lørdagsmorgen kan gå uten bukse og støvler.

Ellers er det full utrustning uansett. Såpass må det være.

En kompis forulykket da jeg kjørte bak. Han hadde ryggskinne, den redda nok livet hans. Fikk bare 5 brudd i ryggen og knakk nakken tvers av. Viktig med utstyr.

Proffnoob
Innlegg: 17
Registrert: 13 mai 2021, 01:54
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av Proffnoob »

ErikW skrev: 21 jun 2022, 22:32 Du har en litt artig tilnærming til sikkerhets utstyr.
Ja men jeg kjenner ikke til det som har skjedd på utstyrssiden de siste tjuefem årene. Er nok også litt farget av å komme fra et sted med moderat trafikk og lokale lover. Det farligste som kunne skje var snøskred eller besøk av myndigheter.

FredrikE24 skrev: 21 jun 2022, 22:38 En kompis forulykket da jeg kjørte bak. Han hadde ryggskinne, den redda nok livet hans. Fikk bare 5 brudd i ryggen og knakk nakken tvers av. Viktig med utstyr.
Sørgelig å høre. Nakken er det svakeste punktet så da må man ha flaks for at ryggskinnen skal redde en. :-k
Jeg vet ikke med sikkerhet hva en ryggskinne gjør. Er den veldig effektiv? Den stiver av ryggen slik at den ikke brekker? Må ryggen bøyes for å brekke eller er slaget en del av det som lager brudd?
Beklager hvis jeg spør mer enn noen kan svare.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av SilverSmurfer »

Ryggskinne stiver av ryggen slik at den ikke knekker bakover i feil retning. Samtidig som den sprer kraften utover hele ryggen dersom du skulle treffe noe.

Men du kan fremdeles fint bøye deg fremover eller til siden.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av ErikW »

Proffnoob skrev: 22 jun 2022, 02:18
ErikW skrev: 21 jun 2022, 22:32 Du har en litt artig tilnærming til sikkerhets utstyr.
Ja men jeg kjenner ikke til det som har skjedd på utstyrssiden de siste tjuefem årene. Er nok også litt farget av å komme fra et sted med moderat trafikk og lokale lover. Det farligste som kunne skje var snøskred eller besøk av myndigheter.

FredrikE24 skrev: 21 jun 2022, 22:38 En kompis forulykket da jeg kjørte bak. Han hadde ryggskinne, den redda nok livet hans. Fikk bare 5 brudd i ryggen og knakk nakken tvers av. Viktig med utstyr.
Sørgelig å høre. Nakken er det svakeste punktet så da må man ha flaks for at ryggskinnen skal redde en. :-k
Jeg vet ikke med sikkerhet hva en ryggskinne gjør. Er den veldig effektiv? Den stiver av ryggen slik at den ikke brekker? Må ryggen bøyes for å brekke eller er slaget en del av det som lager brudd?
Beklager hvis jeg spør mer enn noen kan svare.
Hehe, trenger ikke beklage. Bare litt artig, men er jo toppers at man spør mye da. Da lærer man.

Men jeg forstår ikke dette at MC folk er så himla redd for å akseptere en Airbag vest. Nå har vi 100% bevis for det her i Skien at det reddet nakkebrudd ved påkjørsel bakifra. Du kan jo tenke deg hva han kommer til å ha på seg resten av sin MC tid?

Vi dro av en slik Helite manuell ifjor og dæven døtte og det var effektivt. Hjelm satt helt fast og dette holdt seg i 20/25 ninutter. Vi pakket den om og satt i ny patron og bare å kjøre videre.

Selv skal jeg ALDRI være foruten denne vesten. Er ikje livet mitt vært 6.500,- så er noe feil.

I båt er vest påbud. Jeg håper inderlig det blir påbud med airbag vest på MC

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av Domino »

Proffnoob skrev: 22 jun 2022, 02:18 Er nok også litt farget av å komme fra et sted med moderat trafikk og lokale lover. Det farligste som kunne skje var snøskred eller besøk av myndigheter.
Hvor i landet bor du?

Svar