Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 15 jun 2022, 17:59 I tillegg er det ukjente variabler ved våt hud og størrelse på person
Ja, er i grunn det jeg skrev. Var bare et eksempel jeg tok.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av mekkern »

Som det da viser må man opp en del i spenning før motstanden i kroppen blir lav nok i forhold til spenning til at det blir nok mA...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Slik jeg har fprstått det så er det lettere for strømmen og "penetrere" når spenningen er høyere. Så ja, jeg tror det er slik.

Litt vanskelig å gjøre seg forstått når man ikke kan de faglige uttrykkene, men ved spenninger under 48 volt og et snev av forsiktighet og forståelse skal det vel mye til før man ender på sykehuset, eller kanskje kjenner noe som helst av betydning.

Men klart, er man våt på hendene og griper tak med begge hendene så ber man jo nesten om trøbbel :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått ladestasjonene jeg bestillte. Så nå er jeg klar for ferie :)
353D19CC-F20A-40B2-A600-E46F74A1E755.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Snakket litt tidligere om last til led blinklys på MC og hvor varm motstandene blir.

Her kjlrer jeg ca. 21W gjennom en 50W motstand. Etter kun 2 minutter så ser dere selv hvilken temperatur denne motstanden hadde temperaturen øket fortsatt. Men jeg avbrøt før den smeltet inn i silikonmatten på bordet.
5AD03BA8-C084-43B7-AF67-923F2A0F6DF2.jpeg
5FB3892C-5DF8-4D42-91C8-1EDE6BF25340.jpeg
9600A339-A29F-4786-913D-F5248F6B9EDE.jpeg
170 grader etter kort tid og da begynner plast og isolasjon og nørme seg smeltetemleratur. Selv med 50% syklus ville jeg aldri brukt slike motstander uten at jeg vet at dem er festet til metall og sikret mot annen materiale.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Du kjører jo 2A gjennom. Ikke rart det blir varmt da..
21W led-blinklys, da snakker vi blinklys :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 jun 2022, 21:44 Du kjører jo 2A gjennom. Ikke rart det blir varmt da..
21W led-blinklys, da snakker vi blinklys :crazy:
Hvor mange watt er egentlig en standard blinklyspære til motorsykkel? 10W? 21W?

Hvis det er 10W så kan jeg jo teste det ganske enkelt også. Men uansett kan jeg ganske sikkert si at disse motstandene bør festes til metall og ikke legges intil plast eller andre kabler etc. en 10W pære med 50% syklus betyr vel i teorien 5W kontinuerlig. Kan teste med å sende gjennom 5W kontinuerlig og sjekke temperaturen også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 jun 2022, 21:44 Du kjører jo 2A gjennom. Ikke rart det blir varmt da..
21W led-blinklys, da snakker vi blinklys :crazy:
Hvor fikk du forresten 21W led blinklys fra?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Er hensikten å brenne av effekt i en motstand slik at blinkingen holder riktig takt som med glødepære?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 jun 2022, 22:41 Er hensikten å brenne av effekt i en motstand slik at blinkingen holder riktig takt som med glødepære?
Ja, det er det som egentlig var poenget. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Testet nå med 5W kontinuerlig som i teorien simulerer en 10W pære som blinker 50%. Etter 3 minutter var temperaturen 86.5 grader og den var stigende. Dette var i en ambient temperatur i kjelleren på 18 grader. I sommersolen under salen kan jeg godt tenke meg det blir varmere enn det. Så det må legges til temperaturen jeg kommer med her.
6C99AB2B-5B85-43C6-B91A-261902B4FFD4.jpeg
2B5E119D-3579-429E-B478-1E4752F52C6C.jpeg
I praksis vil nok en 50W motstand på 6ohm fungere fint, da man skjelden lar blinklyset stå på veldig lenge og ofte kjører man lenge mellom hver gang. Men slår man på varselblinken på et ulykkessted og lar disse stå på i 10 minutter kan det fort bli spennende...

Jeg er vertfall såpass betenkt at jeg nok ikke ville satt slike motstander på min sykkel. Da ville jeg heller montert et blinklys rele beregnet for LED blinklys. Mange av disse "fast blinking relay" kit'ene kommer også med motstander på ned mot 5W. Disse er direkte farlige og kan bli flere hundre grader varme før dem brenner opp og evt. setter fyr på det rundt.

Disse 50W motstandene er også relativt store og er ikke lett og gjemme bort samt feste skikkelig på mange sykler. Jeg ville kort sagt styrt unna.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Har laget meg en liten modul som enkelt kan brukes til å teste spenningen på Zener dioder. Mest for gøy, men denne er også litt nyttig.

I de to stor kopper feltene så skal jeg lodde på to klyper som stikker opp hvor jeg kan feste Zener dioden i mellom. I det hvite feltet under skal jeg sette inn et voltmeter som viser spenningen til dioden.

Man kan selvsagt også bruke multimeter, men da kan man jo velge :)

Til venstre er det tre måter og gi power til modulen på. DC input, en vanlig terminal, og to pinner hvis man vil bruke klypene fra benk strømforsyneren.

zener board.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

For første gang siden corona situasjonen oppsto så har jeg vært syk nesten en hel uke. Skikkelig syk. Ikke dødssyk selvsagt, men syk nok til at jeg ikke har orket å dra på jobb. Er litt bedre nå da, men fortsatt ikke energi til å gjøre et ærlig arbeidsslag.

Har tatt to hurtigtester og ingen av dem gjorde utslag på Corona. Egentlig litt merkelig for jeg kan ikke huske sist jeg har vært såpass syk i så mange dager. Men testene lyver vel ikke....

Uansett glad for at jeg fikk det nå og ikke i ferien som starter om en drøy uke. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Formen er bedre etter en liten uke med sykdom. Lenge siden jeg har værtmsyk så lenge i strekk. Kan faktisk ikke huske jeg har vært det en gang.

Men uansett, var jeg glad jeg fikk det nå og ikke imferiej som starter om en drøy uke :)

Om 4 dager blir det ny gummi på Rocketen og etter det blir det lit prøvepakking og selvsagt en god dose MC vask før avreise som blir 6.juli. Kjenner at årets høydepunkt nærmer seg nå ja :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

I morgen skal jeg levere Rocket'en hos Graarud For Omlegg til nye dekk. De ganle dekkene er såpass bra egentlig at dem vil jeg ta vare på og ha som reservedekk.

Nå går jeg bare og håper på at jeg ikke får en scooter som lånesykkel. Sist jeg var hos graarud i aprilmåned og tok førstegangskontroll så fikk jeg låne Tiger Sport 660. Fikk ikke gåsehud av denne heller, men vertfall mye bedre enn førstnevnte :)

Skulle jeg få låne en scooter av nyere modell eller annen type så skal jeg love at det kommer en tilbakemelding om førsteinntrykket av denne. :knegg

Svar