BMW 1250 GS/GSA har bare to sylindre....iallefall hadde mine det. Jeg antar at du mener BMW 1600 GLSilverSmurfer skrev: ↑16 jun 2022, 08:20 På et helt generelt grunnlag så er det også slik at motorer med færre sylindere bruker mindre bensin. Så 1 sylinder bruker mindre enn 2, 2 bruker mindre enn 4. Men her finnes det et betydelig unntak, noen motorer kan feks ha 6 sylindere men kun bruke 2. Så feks BMW 1250 GS med 6 sylindere bruker mindre bensin enn Africa Twin, og gjetter på at årsaken er at BMW har avansert motorstyring som kan kjøre på færre sylindere (uten at jeg er helt sikker), men 1250 GS'en bruker mindre suppe enn 1000 Africa så det vil være en veldig naturlig forklaring på hvorfor. (Dette er en teknikk mange biler bruker)
Mine forbukserfaringer er som følger:
BMW 1200 GS lc: 0,50 l/mil
BMW 1250 GSA: 0,56 l/mil
Africa Twin 1100 DCT: 0,44 l/mil
Dette er mine tall, men noen bruker mer, andre bruker mindre. Det avhenger som tidligere nevnt av kjørestil og ikke minst hvor feit eller tynn føreren er og ikke minst om man kjører med kofferter enten på topp bak eller på siden eller begge disse i kombinasjon. Sistnevnte har også en stor innvirkning på aerodynamikken noe som også vil påvirke forbruket negativt.