Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Ny hjelm

Legg inn av Ketil »

Audi Mannen skrev:Grattis meg ny hjelm. Denne har jeg kikka MYE på også, men har ikke fått sett på den med "fingrene" slik jeg liker før jeg kjøper. Du skriver stillere enn Schubert? Det er jo lovende i seg selv. Hvordan er den i størrelsen sett mot en schubert? Form og fasong til hodet? og ikke minst vindstøy?
Opplevelse av støy og turbulens er jo veldig subjektivt og avhenger mye av type mc du kjører, og en rekke andre faktorer. Men jeg synes i alle fall at Nexx hjelmen virker stillere, uten at jeg kan legge frem noe faktabasert viten. Solskjermen på Schuberten vibrerer litt mer enn på Nexx og det merkes også, spesielt på langtur. Det fine med Nexx er at det er enkelt å ta av solskjermen og da er den som en ordinær helhjelm. Jeg liker også at det er veldig stort synsfelt og større visir enn på Schubert. I forhold til størrelse så er Nexx litt større. Schubert er litt mer kompakt. Du ser det kanskje av bildene under. Jeg var i Trondheim sist uke hos Bikershop. De hadde flere Nexx hjelmer, vurderte å kjøpe karbon-varianten, men synes ikke den var såpass mye lettere at den forsvarte 2300 kr høyere pris.

Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Ketil`s MC-logg - Ny hjelm

Legg inn av Audi Mannen »

Samme Schubert som meg, E1. Da er det høyst relevant for meg med dine vurderinger. Jeg ender som oftest opp med å kjøre uten solskjerm på min E1, nettopp fordi den "rister" litt i meste laget. Bikershop er på lista mi neste gang jeg skal til bartebyen skjønner jeg, kjøpt klær der tidligere så vet at de har en ganske fyldig butikk.
Det er bedre synsvinkel jeg også kunne tenkt meg, og noe mere lufting, blir mye vindsus i Schubert'n når jeg åpner ventilen rett under visiret synes jeg, litt "blaffring".

Hvilken størrelse hadde du i E1 og hva måtte du ha i Nexx?
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Ny hjelm

Legg inn av Ketil »

Audi Mannen skrev:Samme Schubert som meg, E1. Da er det høyst relevant for meg med dine vurderinger. Jeg ender som oftest opp med å kjøre uten solskjerm på min E1, nettopp fordi den "rister" litt i meste laget. Bikershop er på lista mi neste gang jeg skal til bartebyen skjønner jeg, kjøpt klær der tidligere så vet at de har en ganske fyldig butikk.
Det er bedre synsvinkel jeg også kunne tenkt meg, og noe mere lufting, blir mye vindsus i Schubert'n når jeg åpner ventilen rett under visiret synes jeg, litt "blaffring".

Hvilken størrelse hadde du i E1 og hva måtte du ha i Nexx?
Har alltid brukt L og fant nå ut med Nexx at M satt bedre på hodet. Kunne sikkert brukt L også, prøvde karbonhjelm i L og den kjentes også helt fin ut. Var litt skeptisk til å gå ned til M, men har ennå ikke kjent på at den er trang eller at den trykker noen steder. Jeg er i alle fall glad for at jeg prøvde hjelmen før kjøp, ser at jeg hadde spart en tusenlapp på å handle hos XLMoto, men da hadde jeg nok endt opp med litt for stor hjelm.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Online
ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Ketil`s MC-logg - Ny hjelm

Legg inn av ErikW »

Audi Mannen skrev: 13 jun 2022, 13:01 Samme Schubert som meg, E1. Da er det høyst relevant for meg med dine vurderinger. Jeg ender som oftest opp med å kjøre uten solskjerm på min E1, nettopp fordi den "rister" litt i meste laget. Bikershop er på lista mi neste gang jeg skal til bartebyen skjønner jeg, kjøpt klær der tidligere så vet at de har en ganske fyldig butikk.
Det er bedre synsvinkel jeg også kunne tenkt meg, og noe mere lufting, blir mye vindsus i Schubert'n når jeg åpner ventilen rett under visiret synes jeg, litt "blaffring".

Hvilken størrelse hadde du i E1 og hva måtte du ha i Nexx?
Hei
Jeg har en helt ny med Carbon modellen og den har jeg hatt på hodet i 1 time. Passer meg topp, men jeg har byttet sykkel og da holder det med min C3
Denne har alt tilbehør + Blåtann, mic og høytalere. Samme som i min C3. Str M ( 57/58)
Dennkan du få kjøpt til hyggelig pris. Jeg ga med alt Kr 9.300,-

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Ketil`s MC-logg - Ny hjelm

Legg inn av lazyboy »

Var på vei til og kjøpe e1 på mc Oslo i fjor. Selgeren der ( hyggelig italiener) fraråder meg til og kjøpe den grunnet viberasjoner fra skyggen .

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Ketil`s MC-logg - Ny hjelm

Legg inn av Audi Mannen »

ErikW skrev: 14 jun 2022, 20:31
Audi Mannen skrev: 13 jun 2022, 13:01 Samme Schubert som meg, E1. Da er det høyst relevant for meg med dine vurderinger. Jeg ender som oftest opp med å kjøre uten solskjerm på min E1, nettopp fordi den "rister" litt i meste laget. Bikershop er på lista mi neste gang jeg skal til bartebyen skjønner jeg, kjøpt klær der tidligere så vet at de har en ganske fyldig butikk.
Det er bedre synsvinkel jeg også kunne tenkt meg, og noe mere lufting, blir mye vindsus i Schubert'n når jeg åpner ventilen rett under visiret synes jeg, litt "blaffring".

Hvilken størrelse hadde du i E1 og hva måtte du ha i Nexx?
Hei
Jeg har en helt ny med Carbon modellen og den har jeg hatt på hodet i 1 time. Passer meg topp, men jeg har byttet sykkel og da holder det med min C3
Denne har alt tilbehør + Blåtann, mic og høytalere. Samme som i min C3. Str M ( 57/58)
Dennkan du få kjøpt til hyggelig pris. Jeg ga med alt Kr 9.300,-

Jeg er for tjukk i hue til M. :lol
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Romania/Balkan-tur 2022

Legg inn av Ketil »

Da er jeg i gang med årets mc-ferie, fem uker på tur inkludert to uker landligge i Kroatia. Først transportetappe, og så venter noen dager i Romania, før første del av mc-ferien avsluttes på kryss og tvers på BalkanBilde Ankom Rovanniemi i kveld og tar nå natttoget til Helsinki, og i morgen rett på ferja til Tallin. Tror dette kan bli braBilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Romania/Balkan-tur 2022

Legg inn av Bjerknez »

Dette ser jo riktig så trivelig ut :)

God tur videre!

Snart er det også min tur, men jeg skal på langt nær like langt som deg, men jeg gleder meg nok trolig like mye :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Romania/Balkan-tur 2022

Legg inn av AJ »

Riktig god tur, Ketil :vs !

Dette er jo din ferie og din tur, men regner med at det drypper litt turopplevelser med bilder nå og da på oss her hjemme også, som gjerne skulle våget seg ut på det samme... :redface
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Romania/Balkan-tur 2022

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er en ganske enkel fyr når det kommer til MC ferie. Det gjelder egentlig ellers også. Har vært på ferie i utlandet flere ganger (ikke med MC) og det har ikke gitt meg noe nevneverdig mer glede enn ferie her hjemme i Norge. Det er nok noe med den transportetappen som ikke appelerer veldig tror jeg. Det blir for mye styr for min del.

Men selvsagt artig å se andres turer. Blir litt som å se på Lars Monsen. Trivelig å se på, men i praksis er det ikke bare glede med slike turer.

Mange som har gitt meg stikk i siden og sagt at "nå skal Bjerknez på jordomreise til Molde igjen" og for meg er dette helt greit. Kunne ikke brydd meg mindre. Så lenge jeg koser meg når jeg er på tur så er det ett fett for meg :)

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Romania/Balkan-tur 2022

Legg inn av Ketil »

Bjerknez skrev:Dette ser jo riktig så trivelig ut :)

God tur videre!

Snart er det også min tur, men jeg skal på langt nær like langt som deg, men jeg gleder meg nok trolig like mye :)
Det er helt riktig innstilling, det viktigste er jo å komme seg ut på tur og nyte mclivetBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Romania/Balkan-tur 2022

Legg inn av Ketil »

AJ skrev:Riktig god tur, Ketil :vs !

Dette er jo din ferie og din tur, men regner med at det drypper litt turopplevelser med bilder nå og da på oss her hjemme også, som gjerne skulle våget seg ut på det samme... :redface
Takk for det AJBilde Skal forsøke å komme med noen oppdateringer underveis.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Ketil`s MC-logg - Romania/Balkan-tur 2022

Legg inn av Ketil »

Ankommet Lublin i Polen i dag på tredje kjøredag. Alt har gått toppers og koser meg på tur, selv om det er varmt med sort kjøredress og 30 varmegraderBilde Greit å være ferdig med Baltikum, et landskap uten snev av topografi og snorrette veier er ikke særlig spennende. Polen har mer å by på, i alle fall utenom motorveiene og Lublin er en flott by. Nå venter Romania i morgen og mer spennene terrengBildeLegger ved noen bilder fra de siste dagene.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Romania/Balkan-tur 2022

Legg inn av Bjerknez »

Ser ut til at Polen er et flott land ja. Har vært i Krakow for noen år siden. Anbefaler og besøke Gamlebyen i Krakow. En fantastisk fin plass, og liker du ØL og pub'er så har du mange muligheter der. :)

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Romania/Balkan-tur 2022

Legg inn av Ketil »

Da har jeg krysset grensen til Romania og overnatter i Satu Mare, rett over grensen fra Ungarn og 20 km sør for Ukraina. Har hatt en fin kjøredag, men urolig varmt, hadde 34 grader på det meste. Men kan jo ikke klage, bare å drikke nokBilde Nå venter noen fine dager i Romania, ser frem til å kjøre Transalpina på tirsdag. Noen bilder fra Slovakia i dag:Bilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar