Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Siden dette er utendørs må du bryte begge faser. Dersom du bare bryter den ene, har du fortsatt et potensiale mellom den ubrutte fasen og jord. Ca. 133V

Ser du på baderomslysbryteren din(eller termostaten på baderomsgulvet ditt), eller på bryteren på utelampa så har den en «0» indikert på bryteren som forteller at denne bryteren bryter begge faser(to polt).

Så om du skal bryte strømmen med et relé bør det minst ha to relékontakter, alternativt bruker du to relleer. Skumringsbrytere du får kjøpt på butikken, som ville vært mitt valg for denne typen løsning har to-polt brudd.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 jun 2022, 16:20 Siden dette er utendørs må du bryte begge faser. Dersom du bare bryter den ene, har du fortsatt et potensiale mellom den ubrutte fasen og jord. Ca. 133V

Ser du på baderomslysbryteren din(eller termostaten på baderomsgulvet ditt), eller på bryteren på utelampa så har den en «0» indikert på bryteren som forteller at denne bryteren bryter begge faser(to polt).

Så om du skal bryte strømmen med et relé bør det minst ha to relékontakter, alternativt bruker du to relleer. Skumringsbrytere du får kjøpt på butikken, som ville vært mitt valg for denne typen løsning har to-polt brudd.
Jeg vet ikke om det kan betegnes som "ute" når boksen skal monteres inne i et drivhus, men jeg anntar vel kanskje i forhold til luftfuktighet og evt. vanning etc. så stiller det noen krav ja.

Noe som gjør at jeg revurderer prosjektet mitt litt.

Som du sier så kan det i dette tilfellet være bedre og bare kjøpe et ferdig produkt, for sikkerhetens skyld. Gjerne en modul som tåler vann.

Noen ganger blir jeg litt revet med hvor mulighetene overskygger evt. bakdeler. Også må jeg jo legge til grunn at jeg faktisk ikke er autorisert eller har nevneverdig erfaring med AC kretser. jeg skjønner jo greia på en måte, men jeg har større respekt for 220VAC enn mange kanskje tror.

Innendørs i kjelleren har jeg ingen problemer med å montere releer som styres av mikrokontrollere som slår av/på kretser, men utendørs i et drivhus hvor sjansen er overhengende for vanninntrenging vedrørende vanning og fuktighet så føler jeg kanskje at det kan bli litt i overkant egoistiskt og et prodjekt som blir litt "bajass".

Jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg nok ikke hadde stoppet før jeg fikk meg en karamell, og da hadde jeg nok lært en gang for alle. Men dette prosjektet vedrørende skumringsrele i drivhuset utendørs hvor det blir mye vanning og høy luftfuktighet legger jeg da på is frem til jeg får kjøpt et dedikert godkjent skumringsrele som tåler vann/fuktighet.

Så får jeg heller fortsette de andre prosjektene mine i kjelleren :)

Jeg setter uansett alltid pris på tilbakemeldinger fra andre som åpenbart har mer dybdekunnskap enn meg. Selv om det ikke alltid virker sånn :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Problemet her, er at du kan få en karamell når du ikke forventer det. Du som person er i kontakt med jord siden du er utendørs og kan komme i kontakt med en fas. Da har du strømgjennomgang typisk fra hånd til bein via hjertet. Lite heldig. Sier ikke at det kommer til å skje, men det er krav om at strøm som brukes utendørs og skal brytes, skal brytes på begge faser.

Det er samme greia på bad og på kjøkken.

Tipper at du klarer deg fint, men det er slike ting som dette som du kanskje ikke er klar over og som kan føre til uheldige situasjoner. Man må bare være bevisst og vite hvorfor man gjør slik man gjør.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 13 jun 2022, 13:44 Problemet her, er at du kan få en karamell når du ikke forventer det. Du som person er i kontakt med jord siden du er utendørs og kan komme i kontakt med en fas. Da har du strømgjennomgang typisk fra hånd til bein via hjertet. Lite heldig. Sier ikke at det kommer til å skje, men det er krav om at strøm som brukes utendørs og skal brytes, skal brytes på begge faser.

Det er samme greia på bad og på kjøkken.

Tipper at du klarer deg fint, men det er slike ting som dette som du kanskje ikke er klar over og som kan føre til uheldige situasjoner. Man må bare være bevisst og vite hvorfor man gjør slik man gjør.
Jeg er faktisk veldig klar over farene med dette FredrikE24. Mer enn mange tror. Jeg er nesten overrasket at jeg aldri i mitt liv har fått en karamell og jeg føler det delvis har vært litt flaks. Ikke fra 220V for det har jeg ikke vært så mye borti, men jeg har vært veldig mye borti 3-24V. Og selv om kanskje ikke strøm fra slike spenninger akkurat blåser parykken av skallen, så regner jeg med at en karamell kjennes også der.

Men skal man drive med 220V AC utendørs i fuktige omgivelser så tenker jeg at jeg gir meg mens leken er god. En dag er det slutt på min flaks også og da er det litt kjipern og ende sine siste dager i et drivhus tenker jeg.
Sist redigert av Bjerknez den 13 jun 2022, 14:42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg forøvrig bestillt meg hytte både på Grov Camping (Beitostølen) og Kviltorp Camping i Molde. Avreise blir onsdag 6.juli med planlagt oppmøte på Kviltorp Camping utover dagen den 7. juli og der blir jeg/vi værende til den 9. juli hvor ferden går videre til Trondheim.

Ny dekke blir montert av Graarud motor 27.juni :)

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av mekkern »

24volt er det nok mulig å kjenne hvis en er våt på finga- eller ikke..på tunga kjenner man 9 volt ( kan testes m 9 volt batteri) ikke annet enn litt pirring selv om den er voldsomt ømfintlig.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 13 jun 2022, 16:18 24volt er det nok mulig å kjenne hvis en er våt på finga- eller ikke..på tunga kjenner man 9 volt ( kan testes m 9 volt batteri) ikke annet enn litt pirring selv om den er voldsomt ømfintlig.
Ja, jeg glemte å si at jeg jo har fått stør en gang for mange pr siden, men da med vilje. Jeg tok på strømjerdet i en hesteinnhegning. Ikke akkurat noe man dør av og mest gøy, hvis man bare fant noen og ta på i samme slengen. :knegg

9V batteri på tunga har jeg prøvd ja, men regnet ikke dette som støt. Men som du sier litt pirring i tunga ;)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 13 jun 2022, 17:34
mekkern skrev: 13 jun 2022, 16:18 24volt er det nok mulig å kjenne hvis en er våt på finga- eller ikke..på tunga kjenner man 9 volt ( kan testes m 9 volt batteri) ikke annet enn litt pirring selv om den er voldsomt ømfintlig.
Ja, jeg glemte å si at jeg jo har fått stør en gang for mange pr siden, men da med vilje. Jeg tok på strømjerdet i en hesteinnhegning. Ikke akkurat noe man dør av og mest gøy, hvis man bare fant noen og ta på i samme slengen. :knegg

9V batteri på tunga har jeg prøvd ja, men regnet ikke dette som støt. Men som du sier litt pirring i tunga ;)
Jeg vet ikke hva som går av strøm i sånne innhegninger, men de har tatt på gjør jo dritvondt

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 13 jun 2022, 19:16
Bjerknez skrev: 13 jun 2022, 17:34
mekkern skrev: 13 jun 2022, 16:18 24volt er det nok mulig å kjenne hvis en er våt på finga- eller ikke..på tunga kjenner man 9 volt ( kan testes m 9 volt batteri) ikke annet enn litt pirring selv om den er voldsomt ømfintlig.
Ja, jeg glemte å si at jeg jo har fått stør en gang for mange pr siden, men da med vilje. Jeg tok på strømjerdet i en hesteinnhegning. Ikke akkurat noe man dør av og mest gøy, hvis man bare fant noen og ta på i samme slengen. :knegg

9V batteri på tunga har jeg prøvd ja, men regnet ikke dette som støt. Men som du sier litt pirring i tunga ;)
Jeg vet ikke hva som går av strøm i sånne innhegninger, men de har tatt på gjør jo dritvondt
Da kan det jo hende vi har litt forskjellig smerteterskel? Har tatt i noen sånne gjerder på vei hjem fra skolen i mine unge år og det var mer spennende og gøy enn noe annet. Man skvetter jo litt selvsagt, men "dritvondt" vil jeg ikke si det var. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

24Volt er normalt med hendene helt harmløst. Kjenner ikke til dette i det heletatt. Må nok opp på 48V før det begynner å hjelpe.

24V har jeg koblet MYE.

Jeg mener nok at du bør fortsette planene dine, om du er åpen for å fortelle hva du planlegger i detalj.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 13 jun 2022, 21:43 24Volt er normalt med hendene helt harmløst. Kjenner ikke til dette i det heletatt. Må nok opp på 48V før det begynner å hjelpe.

24V har jeg koblet MYE.

Jeg mener nok at du bør fortsette planene dine, om du er åpen for å fortelle hva du planlegger i detalj.
Har bestemt meg nå, om at nok for være nok og dropper disse drivhusplanene som jeg nevnte. Vertfall på den måten som er nevnt :)

Nå er det sommer og sol og andre ting som dukker opp, så får jeg heller tenke litt på dette drivhuset underveis. Drivhuset er såpass "fint" at vi har virdert og få en elektriker til å legge opp en kurs dit. Bør vel i grunn ikke koste all verden heller. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Dedikert kurs er i overkant 😅

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 13 jun 2022, 22:17 Dedikert kurs er i overkant 😅
Jepp, men jeg har kurser til overs så det frister faktisk. :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Ble en liten omvei til jobb i dag. Ikke veldig langt, men la inn en liten halvtime ekstra i "cruising speed" mens jeg så på soloppgangen og tåkedisen langs jordene. helt magisk. Den beste tiden å kjøre sykkel på er tidlig om morgenen sommerstid.

Nå kjenner jeg at jeg gleder meg litt ekstra til ferien. Jeg får liksom ikke godfølelsen før jeg legger av gårde og har kommet meg noen mil hjemmefra. Først da er hodet mitt EGENTLIG på tur og da slapper jeg av og nyter :)

Kun drøye to uker til ferie nå, og tre uker til avreise. :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Driver stadig og tester ut Beeline GPS modulen og jeg blir bare mer og mer vant til den. Det hjalp også å feste den rett over displayet siden den da faller mer naturlig inn i synsvinkelen.
IMG_1199.JPG
Når jeg kjører feil med vilje, så gir den ikke beskjed om at jeg har kjørt feil. Den forteller meg bare nærmeste vei i forhold til ruten jeg satt opp uten og forstyrre meg med ytterligere meldinger.

Helt sømløst og uten noe som helst problemer. :twothumbs:

Siden jeg også har gitt opp prosjektet med god lyd vedrørende musikk i hjelmen og neppe kommer til å verken ta telefoner eller prate med andre, så kommer jeg nok på sikt til å skrinlegge hele Cardo systemet også. Det blir rett og slett for mye greier som tar fokus. jeg liker duppeditter, men jeg liker ikke dupeditter som som gjør ting vanskeligere eller mer frustrerende for meg. Da åker dem i søpla.

Nå kaster jeg selvsagt ikke Cardoen i søpla, men kanskje jeg selger den på sikt, eller bare beholder den sånn i tillfelle jeg får bruk for den en vakker dag. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar