Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Shibiz
Innlegg: 14
Registrert: 14 jun 2021, 21:40
Motorsykkelen din: KTM 1290 Superduke R - 2017
Sted: Grimstad

Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av Shibiz »

For noen år siden fikk jeg Teknisk ukeblad dumpende ned i postkassen, og etter å ha bladd gjennom bladet kom jeg over en artikkel
som nå ligger bak en betalmur. En ny artikkel ble publisert (åpen for alle) 1. Jan 2021. Selv er jeg ganske spent på hvor godt en Nolan-hjelm med DAALs systemer reduserer vindstøy -og venter bare stort sett på når de første hjelmene kommer på markedet.
3.8.19
Nolan helmets may soon have active noise-cancelling systems after signing a deal with Norwegian tech startup DAAL. DAAL issued a media release saying their innovation would “give motorcyclists the chance to ride their bikes at highway speeds without the discomfort of tiring and potentially damaging wind noise
Selv pleier jeg ikke å kjøpe inn førstegenerasjon av slike "tilbehør", men om prisen er overkommelig kommer jeg til å bla opp :twothumbs:
Er mye spennende på gang i hjelm-markedet nå forøvrig, Australske Forcite er ett annet eksempel på dette. :D

DiscoCisco
Innlegg: 1
Registrert: 10 jul 2021, 02:59
Motorsykkelen din: N/A

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av DiscoCisco »

Hei

Jeg driver for tiden å tar MC lappen så jeg kan ikke snakke for ting som er relatert til MC men lyd og lyddempning har jeg peiling på.

Jeg jobber i store datahaller der det er mye bråk fra div maskiner og har selv sett på hvordan jeg kan dempe denne strøyen slik at jeg ikke blir så ør i huet. Du kan tenke deg hvordan det er med en gymsal full av støvsugere på full guffe ;)

Aktiv støydemping demper bare lyden innenfor frekvensområdet høyttaleren klarer å gjengi lyd. Høytalere er laget for mennesker og vi hører bare lyd fra rundt 20hz-22 000hz (22kHz). Men selv om ørene våre ikke er sensitive for lyd utenfor disse frekvensene så betyr det ikke at de ikke er skadelige. Det er mye lyd som finnes om og rundt deg som er skadelige som vi ikke kan høre og akriv støydempning beskytter ikke mot dette.

Aktiv strøydempning fungerer ved at det er mikrofoner på utsiden av hodetelefonenene eller proppene som spiller av bølger som er motsatte av de som kommer inn i øret ditt. Hvis vi tenker at lydbølger er det samme som vannbølger så tar kretsen i aktiv lyddempning enkelt å lager daler der det kommer inn topper og så motsatt. Dette heter "destructive interference".

Her kommer enda en limitasjon ved teknologien. Destructive interference er ikke perfekt så det fortsatt lyd som kommer igjennom etter dette leddet av lydbehandling er gjort. Selv om volumet kanskje er lavere så kan det fortsatt være nok støy igjen som gjør at du kan få skadet hørsel.

Høyttalerne som spiller av lyden for å motvirke støy lydbølgene er heller ikke fullstendig linjere så de er heller ikke like effektive til å blokkere støy i alle frekvensbånd.

Her kan dere se en graf for frequency response på noen tilfeldige hodetelefoner som viser at den ikke har en linjær effekt:
https://www.rtings.com/headphones/1-5/graph#295/7917

tl;dr: Aktiv støydempning skal kun brukes der det allerede ikke er fare for hørsel. Er det støy som er fare for hørsel skal du bruke passiv støydempning.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av Nomade »

DiscoCisco skrev: 10 jul 2021, 03:12 Hei

Jeg driver for tiden å tar MC lappen så jeg kan ikke snakke for ting som er relatert til MC men lyd og lyddempning har jeg peiling på.
Så hva vil du egentlig frem til med dette innlegget? Du har ikke tro på prosjektet som DAAL driver med? :-k

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av kgjersda »

Nomade skrev: 10 jul 2021, 08:45
DiscoCisco skrev: 10 jul 2021, 03:12 Hei

Jeg driver for tiden å tar MC lappen så jeg kan ikke snakke for ting som er relatert til MC men lyd og lyddempning har jeg peiling på.
Så hva vil du egentlig frem til med dette innlegget? Du har ikke tro på prosjektet som DAAL driver med? :-k
Tror bare han ville fram til at man ikke kan ha for høye forventninger til dette prosjektet, med en god begrunnelse hvorfor. Rett og slett basert på fysikkens lover.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av mekkern »

Når ingen av de store aktørene innen hørselværn har funnet aktiv støydemping brukbart slik at det beskytter brukeren mot skadlig støy så ville det vært rart om man skulle få det først på mc.. :sk?
Men mot bakgrunnsstøy så er det bra..utenom mot lavfrekvent støy(under 30Hz) i litt høyere Db-slik som "vindslag"er prob på mc..
hvis en ser på de beste blåtannøreproppene med aktiv støydemping så ser en at disse har en tetning for å hindre en del støy i å komme inn i ørekanalen.
Og de beste headsettene har jo lukkede klokker.

Men en ting jeg lurer litt på er hvorfor ikke hjelmprodusentene lager hjelmer med "innebyggede øreklokker"? har dette med komfort eller er det en mulighet for store trykkslag i øret ved en ulykke? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 10 jul 2021, 21:13 Men en ting jeg lurer litt på er hvorfor ikke hjelmprodusentene lager hjelmer med "innebyggede øreklokker"? har dette med komfort eller er det en mulighet for store trykkslag i øret ved en ulykke? :scratch
Mitt inntrykk er at MC-hjelmprodusenter flest (alle?) er rimelig konservative. Ingen stor nyskapninger annet enn solvisiret de senere årene...
Slik har det vel strengt tatt vært siden den nederlandske familiebedriften utviklet den første motorsykkelhjelmen for vel 100 år siden, som senere, i 1980, fikk merkenavnet Lazer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av FredrikE24 »

Det samme har jeg lurt på mekkern. Aktiv støydemping har jeg ikke troa på i vedvarende skadelig støy. Jeg oppholder meg en del på anlegg med mye støy fra pumper, kompressorer(store industrielle varmepumper) og kjeler. Er øreplugger av skum med hørselvern utenpå fra Peltor som holder mål. Da kan jeg komme hjem etter endt arbeidsdag uten øresus. Skal jeg snakke i telefonen er det propper i ørene med hørselvern utenpå. Da hører man gjerne hva som blir sagt..

I et kontorlandskap som skal fjerne lav bakgrunnsstøy fra tastaturtasting og kollegaer som slår av en prat, så er aktiv støydemping effektivt. Flystøy er også greit. Motorsykkel og industrielle miljø, der funker det ikke.


Kunne jeg fått peltorene inni motorsykkelhjelmen, så hadde det vært helt gull.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av Nomade »

DAAL Noise Control Systems, som utvikler et nytt unikt system for vindstøyreduksjon i MC-hjelmer tilbyr nå forhåndssalg av DAAL Founders Edition pilotserie til investorer som vil teste deres støyreduksjon. Som første deltager har de fått med Pål Anders Ullevålseter.


https://www.reitwagen.no/apner-forhands ... g-medeier/

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av Nomade »

Førstegenerasjons støydemping kan nå forhåndsbestilles hos DAAL. https://www.daal.no/product/preorder/
Passer kun i en hjelm foreløpig, åpningshjelmen X-Lite X1005.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av utc »

Prinsippet med motstøy som lyddemping er jo eldgammel egentlig. Selv har jeg mest trua på svindyre formstøpte ørepropper.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Panzylol
Innlegg: 8
Registrert: 22 apr 2022, 19:06
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2019

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av Panzylol »

Jeg kjenner de to gründerne som startet DAAL, blant annet Dag Aksel AL (mr DAAL), og det er et skikkelig bra produkt de har laget.

Hjelmene har kommet for salg nå faktisk.

De koster vel 5000 ish. Har den ikke selv enda, men jeg har bare hatt MC i 8 timer enda.. 😉😂
2019 Honda CB500F (2022-)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av dypen »

Hvis produktet er like bra på lyd som headset med aktiv støydemping produsert for luftfart og fly vil det være virkelig bra. Da har jeg trua og vil vurdere produktet men ikke uten å ha testet først :) Forskjellen på vanlig headset vs headset med aktiv støydemping er stor, har du først testet med aktiv støydemping går du garantert ikke tilbake.
utc skrev: 08 apr 2022, 16:17 Prinsippet med motstøy som lyddemping er jo eldgammel egentlig. Selv har jeg mest trua på svindyre formstøpte ørepropper.
Teknologien bak nevnte produkt kjenner jeg ikke men det er vel som du beskriver over og som jeg har limt inn under her …
The electronics, located in the plane hand rest, take the sound from the microphone behind the headphone, invert it, and add it back into the audio signal, which reduces background noise
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av mekkern »

Systemene demper og maskerer lyden men det kan fortsatt være skadlig støy.
Så vidt meg bekjent finnes det ikke godkjente hørselværn som baserer seg på dette prinsippet. :-k

men som "kamuflasje" av irriterende støy funker det bra. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Motorsykkelhjelmer med aktiv støydemping

Legg inn av Nomade »

Panzylol skrev: 22 apr 2022, 19:46 Jeg kjenner de to gründerne som startet DAAL, blant annet Dag Aksel AL (mr DAAL), og det er et skikkelig bra produkt de har laget.

Hjelmene har kommet for salg nå faktisk.

De koster vel 5000 ish. Har den ikke selv enda, men jeg har bare hatt MC i 8 timer enda.. 😉😂
Stemmer ikke dette, hjelm må kjøpes separat....Selve støydempingspakken/kommunikasjon koster 5900,-

Svar