Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Er innkjøring av nye MC dekk "rocket science"?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjenner jeg blir mer og mer avslappet i forhold til dette temaet som har like mange meninger som kjedesmøring og andre ting. Men det forandrer ikke det faktum at mange rundt om kjører med stiv kropp rett etter dekkskift i frykt for å miste grepet.

Jeg har selv vært der, og jeg må vel på hånden på hjertet si at undertegnede slett ikke er 100% kurert mot denne skepsisen vedrørende grep rett etter dekkskift, men jeg kommer meg.

Men for å si det enkelt så er ikke dette en post som er ment for å belære noen da mye av det jeg nevner her ikke er 100% selverfart, men det er en kombinasjon av litt research og egne erfaringer så langt etter ca. 8 år med MC lappen og ca. 100.000km. på baken.

Det jeg har lest og som virker fornuftig er at dette belegget som ligger på dekket for å bevare gummien etter produksjon samt få dekket til å se "pent" ut forsvinner så fort dekket får arbeidstemperatur. Man kan jo til og med kjenne at dekket er glatt når det er helt nytt.

Tidligere byttet jeg dekk i Eidsvoll og fant ut etter de første turene hjem på E6 så var denne sorte glinsede filmen borte kun ved å kjøre rett frem på E6 i ca. 5 mil. Dekket var ikke lenger sort og glinsende noe sted. Etter disse ca. 5 milene så har gradvis turt mer og mer nedlegg og jeg har regelrett aldri mistet grepet.

men la meg slå fast at man MÅ ta det pent de første kilometerne og særlig når man kjører i gang rett etter at sykkelen kommer ut fra verkstedet. Men man trenger ikke å dra på jordomreise før dekkene har godt med grep. man trenger heller ikke (og blir også frarådet til det) og bruke sandpapir eller kjemikalier for å fjerne belegget fra dekkflaten. Det har vertfall jeg aldri gjort og det har gått helt fint.

Jeg snakker da altså i dette tilfellet om sports touring dekk som de fleste av oss kjører med og ikke sportsdekk/banedekk som krever langt høyere varme for å få et skikkelig grep. En RR sykkel med banedekk på kald asfalt har jeg ingen erfaring med og jeg vil tro at man må være langt mer forsiktig her. Det vet jeg dog lite om selv.

Så MIN oppskrift så langt etter litt research samt selverfaring er at informasjonen jeg har tilegnet meg stemmer over ens med de erfaringene jeg selv har hatt. Dette belegget forsvinner automatisk når dekket får driftstemperatur, som jeg har lest er rundt 40 grader for et vanlig sportstouring dekk. Altså dekk ala Pilot Road 3/4/5, Pirelli Angel GT etc.

Men ja, jeg skal inrømme at jeg jobber med saken med å bli 100% fortrolig med selvtilliten rett etter dekkskift og jeg er selv ikke helt i mål, men deter heller ikke noe jeg frykter eller gruer meg til. Etter noen få mil med vanlig kjøring så er belegget borte. Det er vertfall min erfaring.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av SilverSmurfer »

Nye dekk må kjøres til de er varme, så kjøles ned, og kjøres til de er varme igjen, for så å kjøles med. Nedkjøling skjer ved at man parkerer sykkelen.

Når man gjør dette så forandres de molekylene som er i gummien slik at de gir skikkelig veigrep.

Dette er forklaringen produsentene selv gir. Det er ikke noe rocket science. De første kjøreturene er rett og slett varmebehandling av gummien i dekkene som kreves for at molekylene skal aktiveres.

Etter et par omganger med oppvarming og nedkjøling skal alt være riktig.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av mekkern »

Nye dekk får en gradvis "innkjøring" ved at jeg i løpet av en 3-4 mil tillater mer og mer nedlegg med litt forsiktig gassing.
virker et bakdekk veldig "sleipt" etter montering så fixer en 2-3 sekunders gassing i sand/grus biffen. :P
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjører som jeg pleier må jeg innrømme. Tenker ikke noe på dette i det heletatt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 11 apr 2022, 08:41 Jeg kjører som jeg pleier må jeg innrømme. Tenker ikke noe på dette i det heletatt.
Samme her. Ca. en og halv mil fra verkstedet som legger om til jeg kjører inn på grusveien hjemme, snur på grusgårdsplassen og tar meg en ny tur. Dermed er dekkene "innkjørt" etter litt over 15 km, hvorav ca. 1 km. på grusvei. Enkelt og greit :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 11 apr 2022, 09:05
FredrikE24 skrev: 11 apr 2022, 08:41 Jeg kjører som jeg pleier må jeg innrømme. Tenker ikke noe på dette i det heletatt.
Samme her. Ca. en og halv mil fra verkstedet som legger om til jeg kjører inn på grusveien hjemme, snur på grusgårdsplassen og tar meg en ny tur. Dermed er dekkene "innkjørt" etter litt over 15 km, hvorav ca. 1 km. på grusvei. Enkelt og greit :crazy: .
ut fra det du skriver så kjører du pr. definisjon "ikke som du pleier" siden du annser de første 15 kilometerne i ditt tillfelle som "innkjøring" ;)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av KåreDump »

Har ingen spesiell rutine etter dekkskift.
Men jeg har som Bjerknez observert at dekk kan være skikkelig glatte de første kilometerne/milene etter omlegging, spesielt om det er vått/kaldt. Tar det piano til dekkene har oppnådd "driftsvarme" et par ganger.

Problemstillingen var nok mer aktuell i mine yngre dager hvor jeg kjørte plastrakett, trodde jeg var udødelig og alltid hadde det forferdelig travelt uansett hvor jeg skulle.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 11 apr 2022, 09:48 Har ingen spesiell rutine etter dekkskift.
Men jeg har som Bjerknez observert at dekk kan være skikkelig glatte de første kilometerne/milene etter omlegging, spesielt om det er vått/kaldt. Tar det piano til dekkene har oppnådd "driftsvarme" et par ganger.

Problemstillingen var nok mer aktuell i mine yngre dager hvor jeg kjørte plastrakett, trodde jeg var udødelig og alltid hadde det forferdelig travelt uansett hvor jeg skulle.
Ja, ALLE mine dekk har vært glatte med en gang man kjører etter omlegg. Det har jeg opplevd med ALLE mine dekk. Både på cruiseren og på de andre syklene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 11 apr 2022, 09:37
AJ skrev: 11 apr 2022, 09:05
FredrikE24 skrev: 11 apr 2022, 08:41 Jeg kjører som jeg pleier må jeg innrømme. Tenker ikke noe på dette i det heletatt.
Samme her. Ca. en og halv mil fra verkstedet som legger om til jeg kjører inn på grusveien hjemme, snur på grusgårdsplassen og tar meg en ny tur. Dermed er dekkene "innkjørt" etter litt over 15 km, hvorav ca. 1 km. på grusvei. Enkelt og greit :crazy: .
ut fra det du skriver så kjører du pr. definisjon "ikke som du pleier" siden du annser de første 15 kilometerne i ditt tillfelle som "innkjøring" ;)
Det var da svært til ordkløveri så tidlig på dagen, da... :roll
Uansett så gjør jeg som jeg pleier når jeg fått lagt på nye dekk; kjører hjem fra dekkomleggeren ca. 1,5 mil hvor den siste halve kilometeren er grusvei.
Kan gjerne kalles "innkjøring" siden ordet er brukt i trådtittelen uten at jeg tenker spesielt på det som det. Som mekkern påpeker; litt gla'gassing og forsiktig gruspløying er begge dekka ferdig "innkjørt" på noen få sekunder.
Siden jeg har fått lagt på nye dekk stikker jeg altså gjerne hjemom en tur, ordner jeg meg fersk kaffe, finner fram termos og tankveska og tar meg en ekstra tur. I yr glede over å ha en "ny" sykkel. Uten tanke på såkalt mer "innkjøring" av de nye dekka.
Alltid såpass stor forskjell på godt slitte dekk og helt nye som gjør at jeg får denne opplevelsen av å kjøre ny sykkel etter dekkbytte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av utc »

De eneste gangene jeg bruker Zalo og varmt vann på sykkærn er på dekka. Første gang når de er nye og deretter en gang på våren (om de i det hele tatt opplever en sesong #2) Dette funker veldig bra for meg (husk å skyll dekka etterpå)
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 11 apr 2022, 10:29
Bjerknez skrev: 11 apr 2022, 09:37
AJ skrev: 11 apr 2022, 09:05
FredrikE24 skrev: 11 apr 2022, 08:41 Jeg kjører som jeg pleier må jeg innrømme. Tenker ikke noe på dette i det heletatt.
Samme her. Ca. en og halv mil fra verkstedet som legger om til jeg kjører inn på grusveien hjemme, snur på grusgårdsplassen og tar meg en ny tur. Dermed er dekkene "innkjørt" etter litt over 15 km, hvorav ca. 1 km. på grusvei. Enkelt og greit :crazy: .
ut fra det du skriver så kjører du pr. definisjon "ikke som du pleier" siden du annser de første 15 kilometerne i ditt tillfelle som "innkjøring" ;)
Det var da svært til ordkløveri så tidlig på dagen, da... :roll
Haha, kanskje jeg burde ventet til i kveld? :knegg

Neste gang du har lagt om dekk, så gir du gass i første sving med godt nedlegg. Så kan jeg sitte i veikanten med pocorn og se hvordan det går :)

Poenget er at man kan ikke kjøre AKKURAT som man vil de første meterne. Det vil si at det faktisk ER en liten innkjøringsperiode. For noen er denne veldig kort og for andre varer den omtrent halve dekkets levetid. Men den er der.

Kan da umulig være bare meg som har opplevd glatte dekk de første meterne. Jeg snakker om ALLE dekkene. uten unntak. :)

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av kaLARSnikov »

Har hatt lappen under et år og kjører dermed fortsatt rimelig forsiktig sammenlignet med de som har noen år på baken (eller de som fortsatt er unge og fryktløse), så jeg er nok ikke den som nødvendigvis merker det mest eller trenger å legge om kjørestilen så alt for mye med ferske dekk. Jeg følger klistremerket som settes på tanken når jeg får nye dekk hvor det står at jeg skal ta det pent de første 100 km. Dvs. at jeg prøver å unngå å få raptuser på svingete strekker, og unngå full gass på lave gir/ut fra kryss/osv.

Merket veldig godt i fjor sommer at nye dekk er svinglatte, da tilogmed den daffe Marauder'en jeg hadde presterte å få fullt hjulspinn ut fra et kryss rett etter at den fikk på nye sko. Det hadde aldri skjedd før med den sykkelen og skjedde aldri igjen. I min erfaring er det da utvilsomt en innkjøringsperiode på minst noen mil. Overnevnte skjedde etter at dekkene hadde gått ca. fem mil.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 11 apr 2022, 11:20 Har hatt lappen under et år og kjører dermed fortsatt rimelig forsiktig sammenlignet med de som har noen år på baken (eller de som fortsatt er unge og fryktløse), så jeg er nok ikke den som nødvendigvis merker det mest eller trenger å legge om kjørestilen så alt for mye med ferske dekk. Jeg følger klistremerket som settes på tanken når jeg får nye dekk hvor det står at jeg skal ta det pent de første 100 km. Dvs. at jeg prøver å unngå å få raptuser på svingete strekker, og unngå full gass på lave gir/ut fra kryss/osv.

Merket veldig godt i fjor sommer at nye dekk er svinglatte, da tilogmed den daffe Marauder'en jeg hadde presterte å få fullt hjulspinn ut fra et kryss rett etter at den fikk på nye sko. Det hadde aldri skjedd før med den sykkelen og skjedde aldri igjen. I min erfaring er det da utvilsomt en innkjøringsperiode på minst noen mil. Overnevnte skjedde etter at dekkene hadde gått ca. fem mil.
Ja det er liten tvil om at nye dekk er glatte :thumleft

Det vil si at man må være obs på dette helt i førsten.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 187
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av Erik_B70 »

Bjerknez skrev: 11 apr 2022, 11:01
AJ skrev: 11 apr 2022, 10:29
Bjerknez skrev: 11 apr 2022, 09:37
AJ skrev: 11 apr 2022, 09:05
FredrikE24 skrev: 11 apr 2022, 08:41 Jeg kjører som jeg pleier må jeg innrømme. Tenker ikke noe på dette i det heletatt.
Samme her. Ca. en og halv mil fra verkstedet som legger om til jeg kjører inn på grusveien hjemme, snur på grusgårdsplassen og tar meg en ny tur. Dermed er dekkene "innkjørt" etter litt over 15 km, hvorav ca. 1 km. på grusvei. Enkelt og greit :crazy: .
ut fra det du skriver så kjører du pr. definisjon "ikke som du pleier" siden du annser de første 15 kilometerne i ditt tillfelle som "innkjøring" ;)
Det var da svært til ordkløveri så tidlig på dagen, da... :roll
Haha, kanskje jeg burde ventet til i kveld? :knegg

Neste gang du har lagt om dekk, så gir du gass i første sving med godt nedlegg. Så kan jeg sitte i veikanten med pocorn og se hvordan det går :)

Poenget er at man kan ikke kjøre AKKURAT som man vil de første meterne. Det vil si at det faktisk ER en liten innkjøringsperiode. For noen er denne veldig kort og for andre varer den omtrent halve dekkets levetid. Men den er der.

Kan da umulig være bare meg som har opplevd glatte dekk de første meterne. Jeg snakker om ALLE dekkene. uten unntak. :)
Nå er det vel ingen oppegående MC førere som "gir gass i første sving" med kalde dekk uansett. Så man kan fint kjøre tilnærmet som vanlig ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er innkjøring av nye MC dekk "rocket sience"?

Legg inn av AJ »

Erik_B70 skrev: 11 apr 2022, 11:32 Nå er det vel ingen oppegående MC førere som "gir gass i første sving" med kalde dekk uansett. Så man kan fint kjøre tilnærmet som vanlig ;)
Nettopp :prf
:) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar