Bjerknez' sin lille campingplass...
- Sir Limpalot
- Innlegg: 101
- Registrert: 23 mar 2017, 22:41
- Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
- Sted: Årnes
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Litt sent til bords, men: Gratulerer med råtøff maskin!
Sidevekser er til ferieturer, men toppboksen står stort sett på.
Ser det bra ut? Ikke i det hele tatt, men jeg får dilla av å ikke ha noe sted å gjøre av noe som helst.
Låsbar er den også.
Det er problemet med det meste av nye sykler, for meg, de skal på død og liv avsluttes så tidlig, der bak, at man må ha et sinnsykt stygt skiltoppheng for ikke å få søle oppetter ryggen i stedet for å bygge den ferdig så man løser både det problemet og plass til bagasje!
Sidevekser er til ferieturer, men toppboksen står stort sett på.
Ser det bra ut? Ikke i det hele tatt, men jeg får dilla av å ikke ha noe sted å gjøre av noe som helst.
Låsbar er den også.
Det er problemet med det meste av nye sykler, for meg, de skal på død og liv avsluttes så tidlig, der bak, at man må ha et sinnsykt stygt skiltoppheng for ikke å få søle oppetter ryggen i stedet for å bygge den ferdig så man løser både det problemet og plass til bagasje!
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Nå er vel ikke skiltopphenget primert der for å hindre søl på ryggen? Det er vel noen lover og regler som kommer inn her angående plassering av skiltet i forhold til baklys etc? Jeg har vertfall aldri opplevd at "skiltopphenget" har hindret søl på ryggen.Sir Limpalot skrev: ↑17 mar 2022, 23:50 Litt sent til bords, men: Gratulerer med råtøff maskin!
Sidevekser er til ferieturer, men toppboksen står stort sett på.
Ser det bra ut? Ikke i det hele tatt, men jeg får dilla av å ikke ha noe sted å gjøre av noe som helst.
Låsbar er den også.
Det er problemet med det meste av nye sykler, for meg, de skal på død og liv avsluttes så tidlig, der bak, at man må ha et sinnsykt stygt skiltoppheng for ikke å få søle oppetter ryggen i stedet for å bygge den ferdig så man løser både det problemet og plass til bagasje!
Så det skiltopphenget hadde du trolig hatt okke som vil jeg tro? Når det er sagt kan man lett rydde opp i akkurat dette med et kortere skiltoppheng.
Men klart en stor toppbåks vil hindre søle oppetter ryggen. Dette med søle opp etter ryggen er dog ikke et stort nok problem for meg til at jeg ønsker å kjlre rundt med toppboks grunnet dette. Men ja, jeg ser bekvemmeligheten med å ha et stort hull med lokk man kan slenge alt rasket man skal ha med seg til daglig i :)
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Takk forresten :)
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Har fått en del ting i posten fra AliExpress den siste tiden. Orker ikke vise alt da det er mye smånips og komponenter etc. men her er noe av det jeg har fått som jeg valgte og vise frem.
1. ESP32-S programmer board. Denne enheten gjør at jeg kan programmere "mini utgaven" av ESP32 som i seg selv ikke har noen krets rundt seg. Grunnen til at jeg ville ha ESP32S er at da kan jeg få den til å gå på minst mulig strøm, da den ikke har noe innebygget voltregulator. Jeg kan derfor trikse og tweake litt selv.
2. 18V TVS dioder. Disse er gull og bruke hvis man feks. skal koble finelektronikk til 12V batteriet i bilen eller motorsykkelen etc.
Man kan som kjent få "voltage spikes" fra et bilbatteri på opp mot 100V i veldig korte perioder og dette vil ødelegge finelektronikk. TVS dioden forhindrer dette. Har testet den og det funker
3. 2V mini solceller. Disse tenkte jeg å bruke hvis jeg måtte bytte ut eller forbedre solcellene i de billige hagelysene til madammen kjøpt på Jula for slikk og ingenting.
4. Antenne til ESP32 og ESP8266. Denne er kjekk og ha hvis man feks. har dårlig wifi dekning der man skal sette opp en mikrokontroller etc.
1. ESP32-S programmer board. Denne enheten gjør at jeg kan programmere "mini utgaven" av ESP32 som i seg selv ikke har noen krets rundt seg. Grunnen til at jeg ville ha ESP32S er at da kan jeg få den til å gå på minst mulig strøm, da den ikke har noe innebygget voltregulator. Jeg kan derfor trikse og tweake litt selv.
2. 18V TVS dioder. Disse er gull og bruke hvis man feks. skal koble finelektronikk til 12V batteriet i bilen eller motorsykkelen etc.
Man kan som kjent få "voltage spikes" fra et bilbatteri på opp mot 100V i veldig korte perioder og dette vil ødelegge finelektronikk. TVS dioden forhindrer dette. Har testet den og det funker
3. 2V mini solceller. Disse tenkte jeg å bruke hvis jeg måtte bytte ut eller forbedre solcellene i de billige hagelysene til madammen kjøpt på Jula for slikk og ingenting.
4. Antenne til ESP32 og ESP8266. Denne er kjekk og ha hvis man feks. har dårlig wifi dekning der man skal sette opp en mikrokontroller etc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 7613
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Har du faktisk greid å måle disse "spikes" på en krets med et 12v bilbatteri tilkoblet?Bjerknez skrev: ↑18 mar 2022, 07:08
2. 18V TVS dioder. Disse er gull og bruke hvis man feks. skal koble finelektronikk til 12V batteriet i bilen eller motorsykkelen etc.
Man kan som kjent få "voltage spikes" fra et bilbatteri på opp mot 100V i veldig korte perioder og dette vil ødelegge finelektronikk. TVS dioden forhindrer dette. Har testet den og det funker
tenker da ikke på frakobling av batteri totalt fra kretsen -men ved at batteriet er tilkoblet?
da ved eventuelt tilkoble og frakoble et annet batteri til denne kretsen?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Har ikke testet selv nei, men de aller fleste der ute mener det er en teoretisk mulighet for veldig høye spenninger i korte perioder (spikes). Har man da en voltregulator som tåler maks 24V input, så går den dundas med god margin :)mekkern skrev: ↑18 mar 2022, 16:40Har du faktisk greid å måle disse "spikes" på en krets med et 12v bilbatteri tilkoblet?Bjerknez skrev: ↑18 mar 2022, 07:08
2. 18V TVS dioder. Disse er gull og bruke hvis man feks. skal koble finelektronikk til 12V batteriet i bilen eller motorsykkelen etc.
Man kan som kjent få "voltage spikes" fra et bilbatteri på opp mot 100V i veldig korte perioder og dette vil ødelegge finelektronikk. TVS dioden forhindrer dette. Har testet den og det funker
tenker da ikke på frakobling av batteri totalt fra kretsen -men ved at batteriet er tilkoblet?
da ved eventuelt tilkoble og frakoble et annet batteri til denne kretsen?
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Kom nettopp hjem fra en liten MC tur i nabolaget. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 7613
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
nammenam med en liten tur nå i finværet-guttungen var akkurat og hentet 790Duken..
grunnen til at jeg spurte er at jeg ikke kan se at det forekommer så lenge en har et skikkelig fungerende batteri i kretsen.
grunnen til at jeg spurte er at jeg ikke kan se at det forekommer så lenge en har et skikkelig fungerende batteri i kretsen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Andre må nok svare på dette, men hvis batteriet sitter i en bil, så vil man få voltage spikes i kretsen fra dynamo, starter etc. har jeg lest, og sett videoer av. Men uansett så vil spikes på over 24V på sikt ødelegge en regulator eller annen finelektronikk.
Her er en video:
https://youtu.be/LXGtE3X2k7Y
-
- Innlegg: 7613
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
ja egentlig så er dette samme som en tenningscoil i prinsipp vist i videoen.
men nei du får ikke noen "spikes" inn i kretsen fra en starter da denne ikke er tilkoblet kretsen når den induktive spenningen blir utløst.
men internt i starteren så vil denne forekomme.
i en "dynamo" vil du heller ikke ha dette fenomenet.
Men i kretser med spoler som du frakobler batteri/kraftkilde vil dette kunne oppstå. derfor skal man heller ikke frakoble batteriet mens motoren går og generatoren lader for da har man ingen "spenningsdemper".
men nei du får ikke noen "spikes" inn i kretsen fra en starter da denne ikke er tilkoblet kretsen når den induktive spenningen blir utløst.
men internt i starteren så vil denne forekomme.
i en "dynamo" vil du heller ikke ha dette fenomenet.
Men i kretser med spoler som du frakobler batteri/kraftkilde vil dette kunne oppstå. derfor skal man heller ikke frakoble batteriet mens motoren går og generatoren lader for da har man ingen "spenningsdemper".
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Ja, kan hende du har rett. Høres egentlig logisk ut det du sier. Men en TVS diode koster 2 kroner og er en billig forsikring uansett. :)mekkern skrev: ↑18 mar 2022, 17:37 ja egentlig så er dette samme som en tenningscoil i prinsipp vist i videoen.
men nei du får ikke noen "spikes" inn i kretsen fra en starter da denne ikke er tilkoblet kretsen når den induktive spenningen blir utløst.
men internt i starteren så vil denne forekomme.
i en "dynamo" vil du heller ikke ha dette fenomenet.
Men i kretser med spoler som du frakobler batteri/kraftkilde vil dette kunne oppstå. derfor skal man heller ikke frakoble batteriet mens motoren går og generatoren lader for da har man ingen "spenningsdemper".
-
- Innlegg: 7613
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
nei det står ikke på kostnader men det har blitt et hysteri med startkabler og livredde folk...men NAF og Bilekstra solgte jo i bøtter og spann med tvilsom marketing...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Jeg ser den.
Men når man har lagt mye jobb i å bygge en elektronisk krets med mikrokontrollere og sensorer etc. så er en slik TVS diode en billig forsikring. Jeg testet nettopp en 18V TVS diode som ikke tillater mer enn maks 20V i kretsen. Dette er perfekt for volt regulatorer som ofte ikke takler mer enn maks 24V.
Jeg prøvde og sende 50V igjennom og målte med oscilloscope. Samme hva jeg gjorde så fikk jeg ikke mer enn maks 20V til kretsen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Nå har jeg fått solcelle driveren i form av en liten komponent som kalles YX8018. Tror jeg bestilte 200stk og betalte rundt 30 kroner. Dette er altså en ganske standard chip som finnes i de aller fleste billige solcelle lys man får kjøpt på Biltema/Jula etc. man trenger tre komponenter for at kretsen skal fungere. Denne chipen, en inductor med verdi mellom 100-470uH og en led diode.
Man trenger selvsagt også et NIMH AA eller AAA batteri på 1.2V som kan lades og en solcelle som gir 2V og passende mengde ladesteøm. Min solcelle måler 50x50mm og skal i følge spec klare 140mA. Men alle forstår jo at disse tallene ofte er overdrevet på Aliexpress, noe jeg tok høyde for. :)
målt i kjelleren midt på natten uten dagslys med to sterke lamper i taket fikk jeg litt i underkant av 20mA. Ute i dagslys i solen så får jeg nok mye mer, men neppe i nærheten av 140mA. Får jeg rundt 40mA så er jeg mer enn fornøyd. Da kan jeg lade et 600mA batteri helt opp på 12 timer og et 600mA batteri vil gi lys til led dioden i hele 60 timer.
jeg har nå testet noen billige utelys som jeg har byttet kretsen på over lenger tid (ca 30 dager) og dem lyser som bare det, hele natten :)
Man trenger selvsagt også et NIMH AA eller AAA batteri på 1.2V som kan lades og en solcelle som gir 2V og passende mengde ladesteøm. Min solcelle måler 50x50mm og skal i følge spec klare 140mA. Men alle forstår jo at disse tallene ofte er overdrevet på Aliexpress, noe jeg tok høyde for. :)
målt i kjelleren midt på natten uten dagslys med to sterke lamper i taket fikk jeg litt i underkant av 20mA. Ute i dagslys i solen så får jeg nok mye mer, men neppe i nærheten av 140mA. Får jeg rundt 40mA så er jeg mer enn fornøyd. Da kan jeg lade et 600mA batteri helt opp på 12 timer og et 600mA batteri vil gi lys til led dioden i hele 60 timer.
jeg har nå testet noen billige utelys som jeg har byttet kretsen på over lenger tid (ca 30 dager) og dem lyser som bare det, hele natten :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT
Så lurer sikkert noen på hvorfor jeg gidder og om dette er lønnsomt kontra og bare kjøpe nye lys som uansett ikke koster stort.
Dette er jo en interesse og kretsen i seg selv trenger man jo ikke akkurat noen mastergrad for å forstå, for å si det pent, men det er uansett ganske innviklet hvis man ikke har gjort dette før. Så om det er verdt og bruke tid på er det garantert ikke.
Men om man først har skjønt greia, man har alle delene som er kjøpt superbillig fra Aliexpress, så mener jeg det er både lønnsomt og gir et bedre resultat samt en lampe som varer lenger. Har man 10 slike lamper som koster typisk 29 kroner stykket så snakker vi 300 kroner spart ved å kanskje bruke deler for 50 kroner (inkludert nytt og bedre batteri fra AliExpress).
Men man gjør jo selvsagt ikke dette for å spare pengene, men det er nå uansett et vagt argument for å holde på noe man liker :)
Dette er jo en interesse og kretsen i seg selv trenger man jo ikke akkurat noen mastergrad for å forstå, for å si det pent, men det er uansett ganske innviklet hvis man ikke har gjort dette før. Så om det er verdt og bruke tid på er det garantert ikke.
Men om man først har skjønt greia, man har alle delene som er kjøpt superbillig fra Aliexpress, så mener jeg det er både lønnsomt og gir et bedre resultat samt en lampe som varer lenger. Har man 10 slike lamper som koster typisk 29 kroner stykket så snakker vi 300 kroner spart ved å kanskje bruke deler for 50 kroner (inkludert nytt og bedre batteri fra AliExpress).
Men man gjør jo selvsagt ikke dette for å spare pengene, men det er nå uansett et vagt argument for å holde på noe man liker :)