Beholde/Selge en "Snart gammel Yamaha"

Med flere og flere veteransykler, særlig fra de japanske produsentene er tiden inne for eget veteransykkel-forum.
Velkommen til alle veteraneiere om å fortelle historier og legge ut bilder!
Svar
Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Beholde/Selge en "Snart gammel Yamaha"

Legg inn av Grendel »

Tilbake i 2017 kjøpte jeg min første MC; En 98 XJ600.
Denne har tjent meg godt i alle år siden. Den var velholdt når jeg kjøpte den og jeg har pleiet den pent. Den passerte 40,000 i fjor sommer. Som følge av en skade (grus i svingen) så ble det til at jeg kjøpte en ny. Valget ble en Yamaha Bolt.

Den gamle XJ'en ble reparert, selvfølgelig hos en autorisert Yamaha-ekspert.

Nå sitter jeg da med to fine MC'er.
Den er ikke veteran enda. Men jeg tviler på at jeg noen gang vil få muligheten til å skaffe meg en så pen og velholdt veteran om jeg skulle ønske det senere.

Det er jo heller ikke bare greit med flere sykler? De må jo kjøres og vedlikeholdes.

Hvordan opplever dere å ha to (flere) sykler?
Den gamle XJ'en har vel neppe store verdien, til tross for to nye GIVI-sidevesker og en stor GIVI-toppboks?

8- )
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Beholde/Selge en "Snart gammel Yamaha"

Legg inn av JanK »

Grendel skrev: 03 jan 2022, 17:14
Hvordan opplever dere å ha to (flere) sykler?
Den gamle XJ'en har vel neppe store verdien, til tross for to nye GIVI-sidevesker og en stor GIVI-toppboks?

8- )
Man kan vel aldri ha for mange motorsykler, eneste grunn til å selge er om du ikke har råd til å holde den på veien eller ikke har plass til den. Jeg har 7 sykler, men det blir nok heller 8 før det blir 6...

du finner nok tid til å ta ett par turer i måneden i løpet av sesongen. en annen ting er at man alltid angrer når man selger sin første bil/mc, jeg har fortsatt min første bil og mc, selv om de blir brukt veldig lite er jeg meget glad for at jeg fortsatt har de.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Beholde/Selge en "Snart gammel Yamaha"

Legg inn av AJ »

Grendel skrev: 03 jan 2022, 17:14 Hvordan opplever dere å ha to (flere) sykler?
Den gamle XJ'en har vel neppe store verdien, til tross for to nye GIVI-sidevesker og en stor GIVI-toppboks?

8- )
Spørsmålet du stiller synes jeg for egen del er interessant siden jeg tidligere ikke har hatt to motorsykler samtidig. Det skjedde først i fjor da jeg skaffet meg en KTM Duke 390, som sjarmerte meg i senk i løpet av en sanu uke mens jeg demokjørte den.
Og for de som ikke kjenner historien kan jeg kort fortelle at jeg fikk låne denne Duke'en med 0 km. på telleren og ble registert nettopp for at jeg skulle kunne kjøre den.
Fordi radiatoren på mion KTM 1290 SA punkterte pga. en skarp gjenstand på riksvei 4 før Gjøvik på vei til Lillehammer for å testkjøre nye 1290 SA.
"Dødsdømt" radiator. var verksmesterens dom der oppe. Så 1290'en ble stående på verktedet, mens jeg fikk kjøre hjem med 390'en.
Og det var litt av en tur!
Sykkelen overrakset stort og innen uka var omme før 1290'en var ferdig fikset hadde jeg bestemt meg for å kjøpe lille Duke'en.

Dermed to sykler til fri disp. 2/3 deler av fjorårsesongen. Jeg, som aldri hadde vært inne på tanken med å ha to sykler i garasjen, noe jeg synes var litt vel i råflotteste laget.
Men sånn ble det altså. Og jeg trives veldig med den situasjonen. Særlig fordi disse to syklene har ganske ulikt bruksområde.
Lille Duke'en passer perfekt til kortere turer, mens 1290'en er en utsøkt langtursykkel.

Lille Duke'en er som en lett-MC, som man ikke kvier seg det grann for å ta en tur med. Mens den storebroren ikke er like innbydende når det kommer til ¨å ta disse småturene.

I ditt tilfelle er kanskje ikke syklene ulike på sdamme måte når det gjelder størrelse. Tipper begge veier omtrent det samme og har smame fysiske størrelse. Sånn sett blir det antakelig hipp som happ hvilken man velger til lengre og kortere turer.
Men aldersforskjellen på de to er absolutt interessant. To forskjellige generasjoner, helt klart.
Så i ditt tilfelle tror jeg ganske sikkert at jeg hadde beholdt XJ'en. Fordi den har gått lite (20000 mindre enn min KTM 1290, 2018 mod. ... ;) ) og fiodsi den er, som du påpeker, godt vedlikeholdt.
Om denne sykkelen noengang blir en ekte og ettertraktet klassiker skal ikke jeg mene noe om, men for egen del ville jeg nok ganske sikkert beholdt den uavhengig av dette.
Siden den er turutstyrt allerede så har den jo høy bruksverdi. Flott sykkel å dra på overnattingtur med :thumleft .

Holder for øvrig på med å få tak i egenet bagasjeløsning til lille Duke'en selv. For den har jeg nemlig tenkt å dra på lengre iovedrnattingstur med! Selv om 1290'en naturligvis har 1. pri. når det gjelder slike turer :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Beholde/Selge en "Snart gammel Yamaha"

Legg inn av dypen »

Har du en rimelig oppegående 98 XJ600 ville jeg beholdt den med mindre du trenger kronene. Billig å holde registrert og i drift. Har selv fire registrerte sykler og det går helt fint. Har vurdert å utvide garasjen bakover med ett lagerrom, blir det noe av kan vi snakkes :thumleft For en tid tilbake var jeg veldig "kim" på en XJ600, billige sykler som det i sesongen ofte er flere å velge i på finn.no og som heller ikke raser i pris. XJ har deletilgang brukt / nytt samt en stor skare tilhengere / entusiaster der ute som er aktive på diverse forum (eksempel https://xjrider.com/) hvor det er detaljerte beskrivelser med bilder av mods, vedlikehold og ombygginger. Ha en fin dag og lykke til :D
XJ600.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Beholde/Selge en "Snart gammel Yamaha"

Legg inn av Grendel »

Takker for gode svar.
Dette er to helt ulike motorsykler. Det er også det jeg fant ut av etter at jeg hadde kjøpt en MC jeg hadde hatt lyst på lenge; Bolt'en.
Bolten er en god cruiser og helt annerledes å kjøre enn XJ'en. Helt ulik kjørestilling på disse og kjøreopplevelsen blir dermed også veldig forskjellig.

XJ'en er nok den som mest innbyr til å kjøre fort... Her bilde fra en av mine turer. Uten toppboks. Jeg kjørte alltid uten den, med mindre jeg skulle handle "på vei hjem". Sideveskene kjøpte jeg i fjor vår. Som følge av Corona innebar en MC-tur 'alltid' en tur innom butikken. Og da var det kjedelig å kjøre med en 'stygg' toppboks. Derfor kjøpte jeg to sidevesker som er penere.
Bilde
https://i.postimg.cc/XYL7rPLv/20200527- ... nden-0.jpg

Bolt'en er en cruiser XV950R. Kan sammenliknes med HD Sportster 883. Et utrolig moment. Helt annen, laidback kjørestil.
Bilde

Til turer?
Med tre store vesker som kan låses, og med samme nøkkel (Det er jo GIVI alle tre). så trekker XJ'en et langt strå. Bolt bruker nok mindre bensin.... Jeg har kjørekondis som holder for begge.

Det er plass og penger som vil bli problemet....
Det er en stund til våren...

8- )
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Beholde/Selge en "Snart gammel Yamaha"

Legg inn av Grendel »

Bedre bilder som dukket opp....
Yamaha Bolt
Bilde

Yamaha XJ600.
Bilde
Jeg må innrømme at jeg er veldig svak for de to store fine chromede eksosrørene....

Begge er selvfølgelig utstyrt med den blå dragen....

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Beholde/Selge en "Snart gammel Yamaha"

Legg inn av dypen »

XJ600’n fikk du naken, med styrekåpe, har også sett med helkåpe men det er kanskje ettermontert og noen velger å bygge naken sykkel av en med kåpe.
https://www.xjrider.com/viewtopic.php?f=30&t=220
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Beholde/Selge en "Snart gammel Yamaha"

Legg inn av AJ »

Bolt'en er stilig :prf

Og begge syklenre er luftavkjølte. Det er noe jeg ville synes er spesielt stas.
Det er litt sånn historisk sus over slike sykler.
Skulle svært gjerne hatt en ren luftavkjølt sykkel selv...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Beholde/Selge en "Snart gammel Yamaha"

Legg inn av FredrikE24 »

Er det ikke bare å kvitte seg med den da? Det har selvsagt med interesse å gjøre, men en XJ600 er jo ikke akkurat noe å samle på?

Om jeg var 30 år eldre så kunne jeg sikkert ha fler sykler, men livet akkurat nå er mer enn å kjøre motorsykkel fant jeg ut da jeg hadde tre sykler. Man skal kjøre de og vedlikeholde de. For min del gikk det i motorsykkel hele døgnet. På det tidspunktet.
Så det har vel med prioritering og lyst å gjøre. Har du lyst, så beholder du den.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Beholde/Selge en "Snart gammel Yamaha"

Legg inn av Lauri »

Jeg ville beholdt…

Selv har jeg mange motorsykler i stallen, men bruker kun to. De, som står forfaller. Problemet er skilthenting og skiltlevering (bestille time, bilreisen til og fra, jobbfri m.m).

Men 12. september 2022 er en gledens dag 😁👍

Fra den datoen skal alle mine sykler ha skilt fordi: https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/a ... t-pa-nett/
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Beholde/Selge en "Snart gammel Yamaha"

Legg inn av Domino »

Jeg tenker å finne meg en større sykkel neste år, med sidevesker og toppboks. Kanskje Multistrada 950 eller Caponord. Eller en FJ1200. Den "lille" veteranen? Den tenker jeg at jeg beholder. Jeg får så lite for den at det er nesten ikke verdt å selge den. Og jeg har lært så mye av å skru på den. Og jeg fikk det til!

Og som AJ skriver, er det kjekt å ha en mindre og lettere sykkel til småturer/koseturer. Og det har jo en egen sjarm å ha en veteran (som nesten ikke koster noe å ha) som man ikke ser så mange av på veien. Så jeg ville ha beholdt XJ'en.

Men jeg er kanskje mer i "affeksjonsverdimodus" enn de fleste andre.

Svar