Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Artig å lære noe nytt :)

Har klødd meg en del i hodet for å få til disse ledningene i 3D og begynner så vidt og få det til nå. Her er et utkast etter en time med hair pulling Fusion 360.
Box 3.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg lekt meg mer med Fusion 360 og designet et 18650 batteri inkludert batteriholder. Bare for morroskyld :)
batteriholder.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du leser dette Roargutten...

Hvordan klarer man å legge til tekst på feks. batteriet for å få det til å se mer autentiskt ut? Jeg mener vanlig tekst som ikke er "pulled" og "Pressed". Vil bare at vanlig tekst som feks. navnet til produsenten skal stå på batteriet samt følge formen på batteriet.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Bjerknez skrev: 02 jan 2022, 18:01 Hvis du leser dette Roargutten...

Hvordan klarer man å legge til tekst på feks. batteriet for å få det til å se mer autentiskt ut? Jeg mener vanlig tekst som ikke er "pulled" og "Pressed". Vil bare at vanlig tekst som feks. navnet til produsenten skal stå på batteriet samt følge formen på batteriet.
Da tror jeg du må legge det på som et klistremerke. Men usikker på hvordan man gjøre dette på en kurvet overflate. Vil foreslå Youtube her.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Roargutten skrev: 02 jan 2022, 18:12
Bjerknez skrev: 02 jan 2022, 18:01 Hvis du leser dette Roargutten...

Hvordan klarer man å legge til tekst på feks. batteriet for å få det til å se mer autentiskt ut? Jeg mener vanlig tekst som ikke er "pulled" og "Pressed". Vil bare at vanlig tekst som feks. navnet til produsenten skal stå på batteriet samt følge formen på batteriet.
Da tror jeg du må legge det på som et klistremerke. Men usikker på hvordan man gjøre dette på en kurvet overflate. Vil foreslå Youtube her.
Jeg fant ut av det, ved å jukse litt. Jeg la til en meget svak "pull/press" på 0.01mm. :) Jeg laget også noen spor i batteriholderen.
Battery Holder.PNG
Ingen tvil artig og tegne i 3D, men man får jo egentlig ikke så mye ut av det når man ikke har noe som kan gjengi det man lager i samme kvalitet. En 3D printer har jeg forstått er i beste fall bra til hjemmebruk, men man skal laaaangt opp i pris etter hva jeg har hørt og lest hvis man virkelig skal ha noe som ser bra ut og som tegner med stor nøyaktighet.

Å lage en eller annen prosjektboks for hjemmeelektronikk er dem nok mer enn bra nok til, men da må man ta høyde for en del ting med tanke på den ikke helt så nøyaktige 3D printeren som de fleste har i heimen.

Derimot finnes det steder man kan bestille 3D printer av det man lager i Fusion 360 etc. og jeg tror nok dette er veien å gå for min del. Jeg synes selve utformingen og designet er det som er morsomt. Å sitte i en hel dag på en liten koblingsboks skal printes ferdig som attpåtil ikke ser 100% proff ut og betale for dette blir litt sånn feil for min del.

Hvis jeg VIRKELIG går all inn for dette med 3D printing så kommer jeg nok til å investere langt mer i en 3D printer, så sant dette vil gi meg bedre kvalitet og høyere nøyaktighet. Men jeg er nok ikke der ennå føler jeg :)

Men Fusion 360 virker å være et solid program som er artig og holde på med. Om ikke annet kan man lage en del fint til web bruk i programmet, noe jeg ser for meg kanskje blir det jeg kommer til å bruke det mest til... :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Du får lage en fra scratch med Arduino. Et fint prosjekt!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 jan 2022, 07:24 Du får lage en fra scratch med Arduino. Et fint prosjekt!
Det er faktisk ikke så fryktelig vanskelig heller. Siden Fusion har en egen funskjon for slikt hvor man importerer koblingsskjema. Resten går mer eller mindre av seg selv. :)

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Min erfaring ang 3d printer er nok litt annen enn det du beskriver ovenfor her. Dog noe enige er vi.
Ang detaljer og 3d print er det i stor grad ikke prisen som avgjør. Små detaljer er uansett ikke det 3d print er best på, da bør du heller sjekke ut ResinPrinter.

Den mest avgjørende forskjellen i pris er nok mere driftsikkerhet og hvordan den fungerer i bruk. De billige må du manuelt justere klaringen mellom dyse og printerbed før hvert print, de har gjerne små printerflater og kan kun printe de enkleste plasttypene.

Skal du printe fleksibelt filament, eller filament som krever høye temperaturer begynner det bli litt mere krav til printeren, og prisen blir høyere.

De dyrere printerene har gjerne også mulighet for flere printerhoder, slik at man kan kombinere flere typer filament i samme print. F.eks et materiale til supports som er enklere å fjerne (vannløselig f.eks)

Kvaliteten på sluttresultatet avhenger mye av dysestørrelse og hvor godt man har kalibrert printeren til det enkelte materialet man printer.

Jeg har selv en billig printer, men har modifisert den nokså mye slik at den kan brukes til flere typer materialer. Dette gjør at den er mere følsom for variasjoner i filament osv, og stiller mye strengere krav til at jeg kalibrerer den mer nøyaktig.

Mitt forslag til de fleste er at om man kjøper en Prusa i3 printer som har man en printer som leverer stabilt og gode print. Dette hvis brukeren bruker tid på å lære seg å bruke den skikkelig.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Så skal man ha en skriver som gir de beste resultatene så bør man ha resin skriver?

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Bjerknez skrev: 03 jan 2022, 12:32 Så skal man ha en skriver som gir de beste resultatene så bør man ha resin skriver?
På små detaljer så er det absolutt best ja. De som driver med miniatyr figurer osv bruker kun det.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Rha »

Resin print blir ganske fine, men krever en del ekstra steg. Må vaskes i alkohol etter printing for så å herdes i uv lys. Disse skal også lukte mye mer. Var en stund printet var litt sprøe også, ikke sikker på hvordan dette er nå.
Har selv en ender 3 pro som jeg har justert inn noen få ganger i starten og etter det har det gått 11 mnd og 8 til 10 kg plast igjennom. Har ikke trengt å justere noe mer. Klart nå printer jeg bare med PLA og PLA+. Disse gir sterke print men skal det bli veldig pent, må det printes sakte og i tynne lag. Jeg lager mye deler til rc og printer fint ut et helt rc fly på 2-3 dager.
https://www.eclipson-airplanes.com/egw-80

En 3d printer er etter min mening ikke egnet for masseproduksjon, men til "prototyping" før man bestiller noen til å støpe/injisere mengder.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Rha skrev: 03 jan 2022, 16:52 Resin print blir ganske fine, men krever en del ekstra steg. Må vaskes i alkohol etter printing for så å herdes i uv lys. Disse skal også lukte mye mer. Var en stund printet var litt sprøe også, ikke sikker på hvordan dette er nå.
Har selv en ender 3 pro som jeg har justert inn noen få ganger i starten og etter det har det gått 11 mnd og 8 til 10 kg plast igjennom. Har ikke trengt å justere noe mer. Klart nå printer jeg bare med PLA og PLA+. Disse gir sterke print men skal det bli veldig pent, må det printes sakte og i tynne lag. Jeg lager mye deler til rc og printer fint ut et helt rc fly på 2-3 dager.
https://www.eclipson-airplanes.com/egw-80

En 3d printer er etter min mening ikke egnet for masseproduksjon, men til "prototyping" før man bestiller noen til å støpe/injisere mengder.
Jeg har selv også ender 3 pro. Men har bygget den om med direct drive og all metal hotend. Dette for å kunne printe tpu og CF nylon.

Men som du sier så er det en super printer rett ut av esken. Og PLA+ holder for de fleste print og bruksområder.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg får se om jeg invisterer i en slik på sikt. Så langt er jeg ikke helt overbevist om at det er selve 3D printingen jeg synes er spennende. Å jobbe med å lage 3D grafikk etc. er mer interresant :)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av ejs »

Du kan jo starte med å bygge deg en Reprap Mendel 3d printer 😇
If it ain't broke, I'll break it.

Svar