Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Her er en video til som er verdt å ta en titt på.

https://youtu.be/GOFkDEISpsc

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil gjerne tilføye en ting til vedrørende Fluke debatten i denne tråden. Jeg er altså ingen motstander av Fluke. Fluke lager gode multimetere, men min mening er at dem begynner og miste litt grepet og lever ene og alene på de store kundene som har penger nok og betaler seg ut av ansvar.

Mitt poeng med denne lille debatten er at Fluke er kraftig overpriset. Ikke noe annet. Altså overpriset i forhold til hva man får for pengene.

Ta Fluke 289 som et eksempel. Det er så vidt jeg vet toppmodellen av håndholdte multimetere fra Fluke. Koster rundt 8.000 kroner og har omtrent de samme egenskapene som Brymen 869S. Inkludert datalogging.

Men displayet på Fluke 289 har fått mye kritikk. Her lager altså verdens eldste og største produsent av multimeter (Fluke) et "high end" multimeter og priser dette ut i himmelen, også klarer dem ikke engang å lage et multimeter med skikkelig display. Elendig batterikapasitet har det også i følge mange andre.

Problemet er at tallene i displayet "lagger". Man ser det veldig tydelig. Enkelte mener at dette er gjort for å øke batterilevetiden. Uansett grunn så er ikke dette innafor spør du meg. ​

For meg virker det som om Fluke desperat prøver og avansere multimetere på billigst mulig måte. Med det så mener jeg at i bunnen så er det veldig bra. Grunnlaget funker som fjell og det har gjort det i mangfoldige år. Men så skal dem legge til større display og flere funksjoner og plutselig går det "galt".

Når noen står hjememei garasjen og skal måle strømmen på batteripolene, spenningen i en kontakt, en og annen motstand, litt kontiunitet i ny og ne og man ved siden av dette selv er elektroingeniør og har i langt større grad mulighet til å stole på egne målinger enn en grønnskolling som meg, så hadde vel en som MEG hatt større nytte av Fluke?

De som er erfarne og vet sånn noenlunde hva man kan forvente av målinger kommer seg lettere unna med et kinameter til 200 kroner fordi dem merker ganske fort når multimeteret "lyver".

Det at en elektroingeniør må ha et Fluke for å kunne stole på målingene til den bruken jeg nevner over minner enten om dårlig selvtillit i det han holder på med, eller det faktum at han ønsker og forsvare Fluke av flere grunner. En av dem er sikkert den skyhøye prisen som ble betalt for det. Det andre er selvsagt at det er "kulere" å ha et Fluke multimeter.

Selv elektroingeniører som har jobbet for både flyselskaper og forsvaret etc. mener akkurat det samme som meg vedrørende at Fluke er overpriset i forhold til oppgitt nøyaktighet, intern sikring, byggekvalitet og ikke minst funksjoner.

Den ENESTE grunnen til at man betaler ut av nesa for Fluke er som dem sier at dem er dyrere og produsere fordi dem lages i USA (Det er også delte meninger om dette) og at dem har et rykte og et navn som tillater dem å gjøre det. "Livstidsgarantien" dem gir er i beste fall suspekt. Det står på deres egne sider at "livstidsgarantien varer kun opp til maks 10 år, eller 7 år etter at modellen det gjelder er gått ut av produksjon.

i tillegg til dette får man en bibelside med unntak. Garantier dekker ut fra det jeg leser på sidene til Fluke kun komponenter som svikter sånn uten videre. Å man skal nok være god for å kunne bevise at dette ikke skyldes feil bruk, fallskade og en drøss andre ting.

Jeg er klar over at Brymen 869S i mitt ståsted også er fullstendig overkill, men jeg fikk en liten åpenbaring når jeg skulle måle spenningen fra et 9V batteri med en 12V LED pære koblet til. En simpel måling selvsagt, men når jeg slo på 500.000 count modus hvor jeg fikk hele 5 desimaler, så kunne jeg faktisk se at spenningen sagte men sikkert sank.

Når jeg setter strømforsyneren feks. på 1.4576V og multimeteret viser 1.4573V så må jeg si at jeg blir litt imponert. Jeg trenger ikke den nøyaktigheten nødvendigvis, og jeg vet jo heller ikke hvor godt kalibrert strømforsyneren er, men når et langt billigere multimeter jeg har viser 1.472V på samme måling som forøvrig også er bra nok, så forteller det meg at Brymen er langt bedre.

Om ikke jeg trenger den nøyaktigheten, så er det vertfall gøy om ikke annet, og det som er gøy, gir meg motivasjon. :) Skal jeg feks. måle uA (micro ampere) så kan jeg ikke dette med feks. Biltema multimeteret da den indre motstanden er nok til å kortslutte kretsen. (Var dette riktig forumulert Fredrik24?) Dette skjer ikke når jeg bruker Brymen.

Men som sagt, skal man måle batteriet på MC'en eller sjekke om det er strøm til en lykt eller kontiunitet i ledninger, så trenger man ikke noe dyrt multimeter over hode. Selv et til 50 kroner funker. Selv om dem er veldig kjipe og man får 10 ganger bedre multimetere hvis man tredobler summen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Du vet hva jeg mener. De som mener business og ønsker seg et stabilt instrument som funker til det meste av praktisk bruk kjøper seg Fluke. Jeg mener selv at de som er middels gode hobbyelektrofolk kunne sluppet unna mye hæssel om de hadde investert i et skikkelig instrument. Det er en god investering.. Jeg hjelper veldig mange med strømproblemer og feilsøking privat på alt mulig slags utstyr og applikasjoner. Som regel løser alt seg veldig fort etter man har fått feilsøkt litt med vedkommende med sitt billig-instrumentet i søpla og Fluken påkoblet.
Det var vel en her på forumet som skulle måle spenning på batteriene på biler og motorsykler hos seg selv for et par sesonger siden hvor jeg stilte spørsmål ved målingene hans.
Det viste seg jo at en så enkel måling var helt på jordet og man ukritisk trodde på det. Så jeg tror nok at når man har en viss forståelse for hva man holder på med, er det enklere å oppdage at noe ikke stemmer, og det er nok ofte derfor at man kjøper seg et bedre instrument og at man lykkes bedre over tid med det.

At det finnes gode instrumenter der ute som det ikke står Fluke på, kan godt være, men det gidder ikke jeg å finne ut. Man lærer med erfaring hva som funker. Så holder man seg til det, og det tror jeg nok mange har gjort før meg, og havner på Fluke.
Man trenger overhodet ingen toppmodell. Desimaler og oppløsning er irrelevant i praksis.
Det finnes andre merker av måleinstrumenter jeg også liker, Velleman og Gossen Metrawatt er to av de, mest sistnevnte leverer varene.. Har dog aldri eid multimere fra disse to produsentene, men andre type instrumenter som har funka veldig stabilt og fint.

Kan gjerne fundere på hva elektroingeniører trenger gode instrumenter til. Det jeg kan si er at man ønsker å få jobben gjort på en smidig måte. Det er ikke instrumentet det faktisk skal stå på.

Jeg synes du bør kjøpe deg et Fluke 179(feks.) jeg da. Jeg tror du hadde blitt veldig glad i det. Hadde julebord her om dagen. Brukte det faktisk da jeg dampet pinnekjøtt for å sjekke temperaturen på en noe ustabil koketopp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Jada, jeg vet hva du mener og jeg ser du har bestemt deg. Helt greit det. Jeg har ikke tenkt til å forandre noens mening. jeg liker bare og diskutere litt samt finne noen argumenter som står i stil med sunn fornuft.

Jeg ser du trolig stadig prøver og sammenligne billige multimetere og Fluke og ikke multimetere som befinner seg i samme liga som er dyrere. De aller færreste har slike multimetere.

Hvis multimeteret ikke klarer å gjengi spenningen på et batteri, så er det vertfall ikke brukt noe dyrt multimeter. Det lukter også brukerfeil lang vei. Enten i form av selve målingen (uten at jeg helt kan forstå hva man kan gjøre galt der) eller ved at multimeteret var ødelagt. Sistnevnte er nok mest trolig og grunnene til dette kan være mange. Komponenter pleier ikke å ryke sånn uten videre uten ytre påvirkninger eller evt. overlast og feilbruk. Tror jeg.

Du skriver at du ikke gidder og finne ut. Det betyr at du ikke har erfaring med andre multimetere. Du har allerede bestemt deg om at Fluke er verdt hver krone, som slett ikke er i tråd med de i de to videoene over. De multimeterene du sammenligner med er såkalt billige multimetere og der er selvsagt Fluke mye mye bedre. Skulle bare mangle.

Kan godt kjøpe meg Fluke 179 jeg, hvis du kjøper deg Brymen 869S. Så prøver vi ut litt. Så kan vi bytte hvis du betaler mellomlegget hvis du fortsatt sverger til Fluke179 :) For 5.000 spenn for det multimeteret er jaggu meg råpris spør du meg.

Det at man ikke får gjort jobben på en smidig måte med noe annet enn Fluke, er i mitt hode i beste fall en ganske vag konklusjon.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 16 des 2021, 11:11 Kan godt kjøpe meg Fluke 179 jeg, hvis du kjøper deg Brymen 869S. Så prøver vi ut litt. Så kan vi bytte hvis du betaler mellomlegget hvis du fortsatt sverger til Fluke179 :) For 5.000 spenn for det multimeteret er jaggu meg råpris spør du meg.
Et forslag:
Bruk penga på motorsykkeldekk og bensin. Multimetere her dere nok av.... :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 16 des 2021, 12:32
Bjerknez skrev: 16 des 2021, 11:11 Kan godt kjøpe meg Fluke 179 jeg, hvis du kjøper deg Brymen 869S. Så prøver vi ut litt. Så kan vi bytte hvis du betaler mellomlegget hvis du fortsatt sverger til Fluke179 :) For 5.000 spenn for det multimeteret er jaggu meg råpris spør du meg.
Et forslag:
Bruk penga på motorsykkeldekk og bensin. Multimetere her dere nok av.... :crazy:
Haha, du har så absolutt et poeng :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 16 des 2021, 11:11 Hvis multimeteret ikke klarer å gjengi spenningen på et batteri, så er det vertfall ikke brukt noe dyrt multimeter. Det lukter også brukerfeil lang vei. Enten i form av selve målingen (uten at jeg helt kan forstå hva man kan gjøre galt der) eller ved at multimeteret var ødelagt. Sistnevnte er nok mest trolig og grunnene til dette kan være mange. Komponenter pleier ikke å ryke sånn uten videre uten ytre påvirkninger eller evt. overlast og feilbruk. Tror jeg.

Du skriver at du ikke gidder og finne ut. Det betyr at du ikke har erfaring med andre multimetere. Du har allerede bestemt deg om at Fluke er verdt hver krone, som slett ikke er i tråd med de i de to videoene over. De multimeterene du sammenligner med er såkalt billige multimetere og der er selvsagt Fluke mye mye bedre. Skulle bare mangle.

Kan godt kjøpe meg Fluke 179 jeg, hvis du kjøper deg Brymen 869S. Så prøver vi ut litt. Så kan vi bytte hvis du betaler mellomlegget hvis du fortsatt sverger til Fluke179 :) For 5.000 spenn for det multimeteret er jaggu meg råpris spør du meg.

Det at man ikke får gjort jobben på en smidig måte med noe annet enn Fluke, er i mitt hode i beste fall en ganske vag konklusjon.
Kan godt være ødelagt etter å ha ligget i en skuff, hva vet jeg. Fluke feiler ikke selv etter 15 års aktiv bruk slengende i verktøykassa etter min erfaring, måler fortsatt nøyaktig i alle temperaturer og mange mange års aktiv tjeneste. Gitt at du ikke lodder over sikringen om man har glemt å flytte måleledningen etter en strømmåling..

Jeg har erfaring med mange andre multimetere. Aner ikke hvilke, vet bare at hver gang kommer Fluke og redder dagen.. Tro meg..
Ja Fluke er verdt hver eneste krone.

Den konklusjonen er kanskje vag for deg, men det viser seg gang på gang at man ikke skal spare penger på et måleinstrument.. Så enkelt er det bare. Så får man se ann hvor viktig tiden er. Har man allverdens tid til å feilmåle og tøyse på veien, så er det greit nok, men for meg skal det aldri være måleutstyret det står på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Hører du sier det, men er ikke helt enig med deg. Så vi får la det være med det :)

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

måle måle måle...
litt å måle med er jo kjekt...
men det må måle det som en driver med ...
har endel måleutstyr for temp syre kjøleveske og trykk vakum(for 4 sylindre) carbtune ledningsbrudd og colortune.
i tillegg til tykkelser og slikt..

Og noe elektrisk:
Analoge er også fine når en driver med ustabile/vekslende spenninger og for å se om det er "hull" i reguleringen..
IMG_5823.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg ser så absolutt fordelen med en analogt meter. Har sett en del videoer om disse og selv om dem blir rævkjørt av digitale multimetere i 95% av tilllfellene så er det så absolutt en fordel og kunne se svingninger :)

Har faktisk lyst til å kjøpe meg et gammelt analogt multimeter. Mest for morroskyld. :)

Liker du reparasjon av gamle radioer og ellers analgogt utstyr så søk opp mr.carlsons lab på YouTube. :)

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

Spesielt ved testing av statorer på mc er et analogt meter fint når en sjekker utspenning.
Og ikke minst isolasjonstesteren- megger.- den avslører tvært def stator.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt så har jeg hele tiden likt tanken med å sammenligne "billig" verktøy kontra dyrt. Jeg har gjort mangfoldige slike svært så uhøytidelige og ikke dokumenterte tester i furtebua. Noen få tester har jeg dokumentert på et vis, men poenget er på en måte ikke å overbevise alle andre, men å overbevise meg selv ut fra hvordan JEG bruker utstyret og hva jeg bruker det til.

Det å havne i "fanboy" fella er det mange som gjør og jeg har gjort det selv flere ganger. Jeg synes alt er morsommere med et åpent sinn.

Jeg har erfart både gjennom livet og ikke minst de siste årene at dyrt så absolutt ikke alltid er best. Det er nesten så jeg vil si snarere tvert i mot. Svindyre ting er som oftest bedre enn svinbillige ting, men slett ikke alltid det er bedre en dyrere ting.

Jeg legger meg opp en mening selv, så søker jeg rundt om på nett om det faktisk bare er jeg som mener det jeg mener og veldig ofte finner jeg kilder som støtter de funnene jeg har gjort. Altså ikke hvilke som helst kilder, men kilder med mer tyngde enn meg selv.

I furtebua så prøver jeg å bygge meg opp med verktøy som gir meg mest for pengene og ikke verktøy for å imponere naboen. Dette resulterer jo i en del bomkjøp også som er blitt gjort ved gjevne mellomrom. Verktøy jeg styrer laaaangt unna er Knipex avbitere feks. Jeg har tre slike avbitere, alle kjøpt innenfor en 2 års periode. Alle Knipex tengene er ødelagte grunnet hakk i eggen. Mens min 12 år gamle Biltema avbiter er den jeg tyr til hver gang og den er like fin i dag som da den var ny.

Tengene har blitt brukt til akkurat det samme. Nemlig å klippe av komponentben før og etter lodding. Dette klarer ikke Knipex presisjonsavbiteren uten å få hakk i eggen.

Knipex tengene kostet meg til sammen nesten 600 kroner og alle ble ødelagte etter de første komponentben klippene. Biltema avbiteren koster 29.90,- og er MYE bedre og holder trolig livet ut til den bruken jeg har.

Å inni mellom så er det faktisk like greit og lage verktøyet selv kontra å kjøpe det. Som feks. den batteritesteren jeg lagde. Den er jo så simpel å lage at en 10-åring kunne klart det. Det er kun to komponenter og noen ledningsstumper som trengs. Tre komponenter hvis man skal være litt mer "fancy". Man kan også lage flere versjoner for mer nøyaktighet. Feks. en 5V versjon til 5V kretser og en 12V versjon til bruk i biler etc.

Jeg kaller det batteritester, men egentlig er det jo ikke det heller. Det er egentlig bare en kontinuitetstester som viser om det er strøm i en krets eller ikke. En slags hurtigtest av kretsen og ikke batteriet. Men det skjønte de fleste av dere helt sikkert :) '

__________________

Men en ting er sikkert. Den batteribank controlleren kommer jeg til å bygge videre på for dette er kanskje den enheten jeg har laget som kommer til å bli mest brukt.

Feks. kunne jeg laget en hvor man stiller lasten og pulstidene enkelt selv. Problemet da blir størrelsen på enheten. Blir den for stor og klumpete så er det jo ikke noe poeng...

jeg har også tenkt på og lage en med USB kontakter på, men da krever det at den som bruker dne har to USB kabler i steden for en. Jeg tror at å lodde denne knøttlille dingsen på en ledning og tre på en krympestrømpe er det beste. Men jeg får se hva jeg gjør videre med denne på sikt :)

Nå venter jeg bare svar fra mekkern når han har testet den siste versjonen jeg sendte han etter at jeg byttet ut lasten og justerte den litt. Artig når andre tester den og setter den litt på prøve :)

Regner med at mekkern har den i posten i dag, hvis han ikke har fått den alt :)

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

:prf Den dukket opp nå-skal lodde og teste litt i helga.

takker for jobb og deler. :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 17 des 2021, 15:18 :prf Den dukket opp nå-skal lodde og teste litt i helga.

takker for jobb og deler. :twothumbs:
Good :)

Den funket vertfall før jeg sendte den fra meg. Men jeg fikk ikke tid til å teste hvordan den fungerer med konstant last over tid etc. Det er først etter en slik test at man kan si at den faktisk virker eller ei :)

Fint hvis du kommer med tilbakemelding i denne tråden, så slipper jeg å grave i eposter :D

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

sendte en liten snutt på E-brev... :lol

Kjører den litt på en gammel nødlader som går på 1.5 volt batteri så da ser jeg lastpulsen.. skal teste over natta med en annen powerbank.
so far so good.9,5sek puls/puls. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar