Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Husk å koble fra sekundærside på trafo før du måler motstand over den. Du vil ikke måle på eventuelt noe annet som befinner seg på sekundærside. Jeg antar at nettledningen er koblet så og si direkte på primærsiden og at dette ikke er noe problem.

Som regel, hvis det feiler trafo noe, så går sikringen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Eller så kan jeg bare koble til last og gå etter varmen kanskje? Der der er motstand er der noe gale? :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

En liten ting til...

Slik jeg har forstått kretsen, så fungerer dette kretskortet røft regnet som en krets som slår av/på et rele. samt styring av en slik vribryter som velger modus og en inngang til sensor etc.

Siden jeg har 13ish volt ut men at jeg får volt drop når jeg kobler til last, så må det vel enten være releet eller trafoen? Hva for noe annet i denne kretsen er det som kan strupe strømmen?

Jeg tenker bare høyt her og konkluderer ikke med noe som helst :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Har du ikke måleinstrument da? Er jo svært få komponenter det er snakk om her.

Planlegg(hvor bør man måle, og hva er forventet resultat), mål, se sammenhengen i målingene opp mot hva du planla og konkluder.

Jeg har gitt deg noen tips. Sett på last, mål over lasten, mål over relekontakten. Fortell meg gjerne hvor du måler og hva du måler.
Måler du lav spenning over lasten, og du fortsatt har 12V på sekundærsiden, så blir det liggende spenning over en eller annen kobling eller komponent i kretsen. Siden relleet ikke kobler ut når du kobler på last, så må du forvente at man fortsatt har nogenlunde 12V på sekundærsiden av trafo gitt at det er 12VDC spole på relleet.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Tegna denne fra hode i full fart, delvis blokkskjematisk. Uten å ha egentlig sett på kretskortet. Men det er hvertfall slik jeg oppfatter boksen.
6528A6A2-2ECE-46CA-9826-43E7AE1DA004.jpeg
Koblingene inn på «driverkrets» kom litt uheldig ut mtp. Å tegne inn en transistor der. Basis er ikke koblet til 0V. Det er bare et symbol jeg brukte for å indikere at inni boksen der sitter det nok en transistorkobling som skrur av og på relleet på bakgrunn av hva logikkboksen gjør.

Varistoren har jeg heller ikke tegnet inn. Men den skal fort sitte i parallell over trafoen på sekundærside?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Har tegnet inn tre voltmeter her.
6D247C17-FAC2-42D4-858C-F3DC2EDA761C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Wow! Takker :)

Skal ta målinger senere i dag/natt :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Driver og tester litt nå og har vært innom Biltema i dag og kjøpt noen 12V glødepærer. I skrivende stund så tester jeg med en 12V 18W pære og denne funker som bare det. 12.7VAC med 18W last og den har sto på i ca. 15 minutter før loddeskjøten til ledningen på lyspæren løsnet grunnet varmen. Den pæra blie helt insane varm!!!

Men når jeg kjente etter varme i transformatorboksen så var det lite til ingen varme der med 18W last.

Dette sier meg at trolig transformatoren er i orden.
7.JPG
MEN... plutselig når jeg prøvde og koble til ledingen til pæra igjen som ramlet av, så så jeg multimeteret begynte og vise rare verdier. Dette holdt på i ca. 1 minutt før den stabiliserte seg. På slutten av videoen ser du den nærmer seg 12-13 VAC igjen.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 30 sep 2021, 17:17 Har tegnet inn tre voltmeter her.

6D247C17-FAC2-42D4-858C-F3DC2EDA761C.jpeg
Ved diodene måler jeg 15.3VDC (uten last).

Ved utgang måler jeg 12.8VAC

Når jeg satt velgerbryteren til "OFF" så viste den fortsatt 12.8VAC ut til pæren, men når jeg koblet til pæren så lyste den ikke. Da sank VAC til 0VAC.

Bortsett fra de rare verdiene je fikk av multimeter et øyeblikk, så virker den fint og lyser opp en 18W pære uten problemer og ingenting blir varmt. (Annet enn pæren).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser nå at noen ganger når jeg skrur den på, så hører jeg det klikker i releet og når jeg måler spenning ut så får jeg 12.7VAC, men ingen pære lyser. Spenningen synker til 0VAC akkurat som om releet fortsatt er av, selv om jeg hørte klikket.

Så da er det jo fristende og bytte dette releet. Jeg har noen releer liggende, men disse er beregnet for 5V for å switche. Så jeg må sette inn en liten voltregulator for å teste.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Da er det snart jobb igjen og jeg tok en sjefsavgjørelse for hvor mye tid jeg skulle bruke på og feilsøke denne enheten. Jeg fulgte bare magefølelsen etter nattens test og byttet ut releet med et jeg hadde liggende.

Det viste seg at denne var hele problemet. Nå hører jeg tydelige "klikk" fra releet noe jeg ikke hørte tidligere da den noen ganger ikke klikket. Jeg beit meg ikke merke i dette i førsten da jeg bare regnet med at det skulle være sånn med tanke på sensor inputs etc.

Men når jeg byttet rellet er den mye mer "responiv" (i mangel på bedre ord). Dusk/dawn funksjonen funker utmerket, alle lyspærer slår seg av/på som dem skal og jeg får ingen "rare" målinger. Den har nå stått på i ca. en time med 18W last og det er ingen problemer overhodet.

jeg har tatt ut inn kontakten, vridd på velgerjulet og jeg klarer ikke lenger å fremtvinge feil.

Hvem skulle tro at et rele fra Kina skulle være redningen :lol

Problemet er egentlig at releet jeg satt i trolig kun er ratet for 5V signal input. Så og si at denne er "fikset" blir nok feil. Men jeg tror ganske sikkert at det var releet som var problemet her. Har ennå ikke klart og fremtvinge noen feil. Derimot kan det som sagt hende at releet kan ta kvelden siden signal spenningen trolig er 12V.

Men det bryr meg ikke så mye. Releet kostet med 3 kroner fra Kina. Jeg kommer ikke til å bruke denne transformatoren uansett og skulle jeg reparert den så måtte jeg bestillt et korrekt rele med riktig specs. Koster ikke all verden, men jeg gidder ikke. :)

Åpner den andre i morgen eller i løpet av helgen. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

dypen:

Hvis du vil ha dem tilbake igjen så gi beskjed. Hvis det er releene som er feil på begge to kan du lett reparere begge disse selv for 5 kroner. Alt du trenger er en loddebolt, loddetinn og et skrujern, samt tinnsuger.

jeg kan godt gjøre det for deg hvis du bestiller releer og sender dem til meg, men jeg gir selvsagt null, nada garanti for noe som helst. Det beste rådet er nok å ta lærdom av at produkter solgt over disk i Norge ikke bør fungere noe bedre enn andre. Så og kaste dem i søpla for så og kjøpe noe som faktisk funker er nok trolig det beste rådet :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

dypen skrev: 24 sep 2021, 21:59 Hvis du har lyst kan jeg sende / levere 2 trafo’er til deg vederlagsfritt til odel å eie så kan du ta en titt på de. Hvis du finner ut noe kan det være hyggelig å høre hva feilen var! Send PM med navn og adresse :thumleft
Veldig bra jobba Bjerknez :thumleft

Har ikke behov for å få disse tilbake men jeg vil bruke din oppsummering opp mot forhandler med info om og de problemene jeg har hatt og fått. Uansett så vil ikke det forandre utfallet for min del.

Blir spennende å høre om det er samme feil på den andre trafo’n …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg klarer ikke helt å henge med på hva du fant ut her, og hva det ble konkludert med.

Skjønner heller lite av målingene du har gjort.
Når det gjelder den artige målingen du fikk noen sekunder der, så er det instrumentets skyld.

Bra ting funker med nytt relé, men skulle likt å se en mer systematisk feilsøkingsmetode! Har man informasjon nok til å være 100% sikker på at reléet har paya?

Dette er jo ikke verken kritisk eller farlig mtp. Hvor sikker man skal være, men systematisk feilsøking er veldig lærerikt når man er i prosessen. Og driver man profesjonelt eller faktisk har bruk for dingsen man fikser så vil man fikse dingsen en gang for alle, og da vil man jo være sikker før man begynner å kjøpe deler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 okt 2021, 11:44 Jeg klarer ikke helt å henge med på hva du fant ut her, og hva det ble konkludert med.

Skjønner heller lite av målingene du har gjort.
Når det gjelder den artige målingen du fikk noen sekunder der, så er det instrumentets skyld.

Bra ting funker med nytt relé, men skulle likt å se en mer systematisk feilsøkingsmetode! Har man informasjon nok til å være 100% sikker på at reléet har paya?

Dette er jo ikke verken kritisk eller farlig mtp. Hvor sikker man skal være, men systematisk feilsøking er veldig lærerikt når man er i prosessen. Og driver man profesjonelt eller faktisk har bruk for dingsen man fikser så vil man fikse dingsen en gang for alle, og da vil man jo være sikker før man begynner å kjøpe deler.
Nei jeg forstår det. Jeg forstår det nok best selv. Er vanskelig og forklare i detalj hva jeg holder på med for jeg driver med dette veldig sporadisk, og når jeg har skrevet det ene her inne har jeg allerede funnet ut noe annet etc.

Jeg kunne helt sikkert gjort dette mer etter boken, men jeg har ikke all verdens tid. Jeg har andre prosjekter jeg driver med også :)

Poenget her er egentlig at det ser ut til at denne er fikset så langt vertfall. Eller, det vil si ikke fikset, men feilårsaken er trolig funnet, og det er godt nok for meg. Det var aldri meningen at jeg skulle plukke denne i fillebiter og holde på i dagevis.

Men jeg skal ta en titt på den andre også. Men begge blir nok uansett kastet, eller evt. gitt bort til noen jeg kjenner som vil fikse dem samt bruke dem. For meg har disse null verdi uansett. :)

Svar