Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Relax »

Du tok vel opp lyden når du startet så du kan bruke den som ringelyd på tlf din ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 14 sep 2021, 19:45 Du tok vel opp lyden når du startet så du kan bruke den som ringelyd på tlf din ;)
Hehe, jeg er nok ikke helt der :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Til neste år har jeg sikret meg vinterlagring av sykkelen med alle rettigheter :twothumbs:

Den vil stå på lageret der jeg jobber på en egen pallplass og det er vaskemuligheter både inne og ute med høytrykkspyler og det som skal til. Temperaturen på lageret er mellom 15-20 grader hele året. :)

Jeg har jo nøkler til jobben, så da kan jeg dra ned og fikle litt med sykkelen utenfor arbeidstid ved behov og lageret er såpass stort at jeg faktisk kan kjøre meg bitteliten tur også midtvinters :lol

Verden smiler :D

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 14 sep 2021, 19:13 Ser fin ut! Ser imidlertid med en gang at tankveske er det bare å droppe!

Du skulle ikke bare avbestilt den du har bestilt og gått for den der? Er jo praktisk talt ny.
....og her er den han buede ha kjøpt....

https://www.asphaltandrubber.com/bikes/ ... e-1200-rr/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 15 sep 2021, 15:23
FredrikE24 skrev: 14 sep 2021, 19:13 Ser fin ut! Ser imidlertid med en gang at tankveske er det bare å droppe!

Du skulle ikke bare avbestilt den du har bestilt og gått for den der? Er jo praktisk talt ny.
....og her er den han buede ha kjøpt....

https://www.asphaltandrubber.com/bikes/ ... e-1200-rr/
Litt usikker på hva jeg egentlig synes om denne. Men kan ikke si at den ved første øyekast fristet veldig. Jeg har uansett bestemt meg nå. Det blir cruiser denne gangen :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Så nå at dette var RR versjonen. Heldigvis hadde dem ikke ødelagt den gamle SPeed Triplen. RR er uansett helt utelukket for min del.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Har funnet en side som ramser opp forbedringene på 2022 Triumph Speedmaster kontra 2021 modellen.

- Mer reaponsiv motor
- Euro 5
- 47mm dempere forran vs 41mm på 21 modellen.
- Oppgradert sal som er mer kofortabel og tykkere.

Ikke akkurt massive endringer, men alle forbedringer er velkomne :)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av erik m »

De veskene og toolbagen var virkelig fine. Trenger vel ikke si dette til en som har kjørt mye, men: jeg hadde liknende sidevesker til veteransykkelen min, og en gang jeg kjørte langtur i regnvær var alt søkkvått da jeg kom fram. Jeg hadde lagt alt i plastposer, men ikke fått det helt tett; regnet blir jo pressa inn i fart.
Så jeg kjøpte noen sånne sett, og de holdt tett i dagesvis med regn. Bruker dem i koffertene på BMW'n også.
https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt- ... /p/34-9173

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

erik m skrev: 19 sep 2021, 12:39 De veskene og toolbagen var virkelig fine. Trenger vel ikke si dette til en som har kjørt mye, men: jeg hadde liknende sidevesker til veteransykkelen min, og en gang jeg kjørte langtur i regnvær var alt søkkvått da jeg kom fram. Jeg hadde lagt alt i plastposer, men ikke fått det helt tett; regnet blir jo pressa inn i fart.
Så jeg kjøpte noen sånne sett, og de holdt tett i dagesvis med regn. Bruker dem i koffertene på BMW'n også.
https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt- ... /p/34-9173
Veldig godt poeng. Ja, jeg må nok finne på noe der og jeg skal ta en titt på løsninger. Man får jo vesker som er vanntette, men dem er jo ikke like fine å se på. Så jeg må finne en måte som holder innholdet vekk fra vann :thumleft

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Domino »

Det finnes jo også et bra utvalg vanntette poser til turbruk. Sportsforretningene bruker å ha et OK utvalg av disse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

I dag har er jeg på vei til å fikse et lite problem jeg tidligere har slitt litt med. Jeg har brukt en del batteribanker på MC tur som slår seg av etter at mobiltelefon, Gopro kamera eller annet utstyr er ferdig oppladet og ikke lenger trekker strøm, slik at man fysisk må aktivere dem igjen via en knapp etc. det vil si at utstyret som er koblet til i praksis kan gå tom for strøm selv om dem er koblet til batteribanken hele tiden. Hvis man da ikke aktiverer batteribanken igjen.

Først måtte jeg finne ut hvor mye strøm batteribanken måtte lastes med før den ble aktivert, for så og finne ut hvor lang tid den brukte på og slå seg av hvis den ikke var noe last etc.

Ut fra dette kunne jeg fikle og regne meg frem til hvilke motstander og kondensatorer jeg kunne bruke i en timer krets hvor jeg brukte en simpel 555 timer.

Jeg fant ut at den slo seg av automatisk etter 30 sekunder hvis det ikke var noe last, og at den trengte rundt 100mA for å holde seg våken konstant. Det vil si en motstand på 50ohm. Jeg kunne egentlig bare koblet denne mellom pluss og minus i parallell, men da hadde jeg jo tappet batteribanken for 100mA konstant.

Jeg lagde isteden en timer krets som gir en puls på 100mA hvert 20 sekund som varer i ca. 1 sekund for å holde den våken hele tiden. I følge min test fungerte dette utmerket. Jeg skal teste og måle litt mer før jeg tegner et koblingsskjema og lager et skikkelig kretskort med SMD komponenter som jeg kan koble rett på en av USB kablene jeg bruker til å lade opp enhetene med en bryter for å slå av/på timeren.
736A5D42-39D0-4AD7-847B-B43189C10ACF.jpeg
6BB9DABA-C983-41B6-BAF9-129085B572D0.jpeg
69E536D7-3B64-407C-942D-F9A3C569929C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Bjerknez den 19 sep 2021, 19:35, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Har testet litt mer nå og ser at kretsen eller rettere sagt timer IC'en trekker 2mA i idle. Det synes jeg er helt innafor. Kretsen trekker 95mA i ett sekund hvert 20'ende sekund og batteribanken holder seg våken hele tiden :)

Man får timere som trekker mindre strøm idle enn den jeg bruker, men 2mA er ubetydelig i denne sammenhengen. I teorien tar det ca. 10.000 timer for denne timeren og tømme batteribanken alene. Etter et døgn med konstant bruk har timeren alene kun tappet batteribanken for rundt 50mA. Når batteribanken da er på 20.000mA så sier det seg selv at dette er ubetydelig. :)

Den trekker jo LITT mer siden det kjøres en puls på 95mA i ett sekund hvert 20'ende sekund, men igjen... det spiller liten trille i denne sammenhengen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

En liten endring til har blitt gjort med kretsen. Jeg har lagt til en led diode som lyser når pulsen sendes for å indikere at kretsen virker. Jeg har også gjort en grovskisse av kretsen og har startet design av kretskort. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Skal vel nevnes at en 555 IC kan brukes til mer enn å være timer. Inni pakka finnes en spenningsdeler bestående av tre like motstander koblet inn på to operasjonsforsterkere koblet som komparatorer og inn på en SR-vippe.

Ulike koblinger på utsiden muliggjør en 5-6 ulike funksjoner. Schmitt-trigger er kanskje en av de mest brukte.

Kanskje den ICen som det er produsert mest av her i verden.
Sist redigert av FredrikE24 den 19 sep 2021, 20:05, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av dypen »

Henger ikke med men titter alikevel 😉
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar