Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 18:53
FredrikE24 skrev: 10 sep 2021, 18:49
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 18:23
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 18:22 Jepp, det er riktig. Stoler på fluke uansett, slik som mine 30 kollegaer gjør. Om det så være stikkontakt, lys, tyngre industrielt materiale, kondensatorer, pls osv…….det gjelder også hjemme.
Så hvis Fluke måler feks. 11uF og det står 10uF på komponenten, så har produsenten merket komponenten feil?
Motstander og kondensatorer etc. er laget med ulike tolleransekrav. Som regel +/- 5 og 10%. I tillegg forringes kondensatorer over tid. Særlig elektrolytter. Jeg er ikke så opptatt av nøyaktighet på desimalen. Det er det sjeldent behov for.

Som tidligere nevnt kan man bruke alt mulig til å måle motstander etc. på benken hjemme. Jeg drar ofte frem prøvelampa jeg på bilen. Kjekt om man ønsker å laste ned kretsen man feilsøker på. Det er når systemene man jobber i er sammensatt at det begynner å stilles krav til instrumentets kvalitet. I alt fra elektronikk til signal- og sterkstrømsanlegg.



Det jeg er opptatt av er at man ikke skal, basert på Internett og videoer på YouTube anbefale det ene og det andre billige rælet og si at det er likestilt eller bedre enn Fluke uten erfaring.
Nettopp. Det er jo det jeg mener. Jeg tror faktisk vi egentlig er litt enige i mye. Problemet slik jeg ser det er at du blander inn profesjonelt bruk i tråden. Jeg har aldri nevnt at at multimeter til 100 kroner er like bra som Fluke i alle scenarioer. Jeg sier at billige multimetere fungerer like bra som Fluke i hobbykjellern til hobbybruk. Thats it.

Så det du mener er at hvis naboen spør meg om hvilek multimeter han skal kjøpe når han skal begynne med hjemmeelsktronikk, så skal jeg anbefale han Fluke 287 til mangfoldige tusen kroner med å si at dette er det eneste multimeteret som vil gi deg trygghet til å komme videre med hobbyen?
Jeg bruker å anbefale Fluke 179 om man trenger thermocoupler. Ellers 177, men prisforskjellen er liten. Et fint all-round instrument.

Noe annet vil jeg ikke anbefale. Om det er feil svar, eller for dyrt får man spørre noen andre.

Blir litt som Weller-diskusjonen tidligere. Jeg kjører Weller. Hvorfor? Fordi det funker alltid og spissen holder stabil temperatur.
At spissen ikke er jorda er også gjerne en fordel. Er jordklemme man kan bruke ved behov og da kan man potensialutjevne spissen mot hva man måtte ønske, og ikke nødvendigvis nettjord.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Faren min hadde en hjemmelaget loddebolt. Den er i dag ca. 42 år gammel og funker enda. En loddestasjon er ikke akkurat rakettforskning. Enhver loddestasjon vil virke i lang lang tid før den tar kvelden.

Min gir også stabil varme og har temp sensoren i selve spissen. Jeg kan også kalibrere hver spiss selv ved behov.

Men vi er nok bare av flere grunner litt uenige hva som er behovet for den vanlige mann i gata. Så får vi la det være med det tenker jeg. Og forsvare valgene jeg tar ytterligere føler jeg lite behov for. Føler vel jeg har sagt mitt og vel så det. :)
Sist redigert av Bjerknez den 10 sep 2021, 21:47, redigert 1 gang totalt.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Men før vi runder av denne lillediskusjonen. Vet du Fredrik24 om det finnes noen enheter som man kan teste nøyaltigheten til multimetere med som ikke koster skjorta? Eller er slike ting veldig dyre?

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 21:53 nøyaltigheten?
Er nøyaltigheten et Fredrikstad fenomen???

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av cannon »

Jeg har en drøyt 40 år gammel selvbygd stor og tung jæ.... av en loddebolt. Den kan trolig smelte Grønnlandsisen. Bygget på yrkesskolen på Gjøvik. Mangler dog tempføler i "spissen". Spissen er omtrent som spissen på et spett.
Jeg tror den er kjempenøyaktig.......

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 10 sep 2021, 22:01 Jeg har en drøyt 40 år gammel selvbygd stor og tung jæ.... av en loddebolt. Den kan trolig smelte Grønnlandsisen. Bygget på yrkesskolen på Gjøvik. Mangler dog tempføler i "spissen". Spissen er omtrent som spissen på et spett.
Jeg tror den er kjempenøyaktig.......
Haha, med så mye masse skal det mye til å endre temperaturen ja :twothumbs:

Men kanskje ikke spesielt egnet til o lodde kontaktene på en ic til ? :knegg

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 22:10
cannon skrev: 10 sep 2021, 22:01 Jeg har en drøyt 40 år gammel selvbygd stor og tung jæ.... av en loddebolt. Den kan trolig smelte Grønnlandsisen. Bygget på yrkesskolen på Gjøvik. Mangler dog tempføler i "spissen". Spissen er omtrent som spissen på et spett.
Jeg tror den er kjempenøyaktig.......
Haha, med så mye masse skal det mye til å endre temperaturen ja :twothumbs:

Men kanskje ikke spesielt egnet til o lodde kontaktene på en ic til ? :knegg
Det går sikkert helt fint. Vi lærte jo å lodde også.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 21:58
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 21:53 nøyaltigheten?
Er nøyaltigheten et Fredrikstad fenomen???
Jeg lover at jeg kommer til å sitere eller spørre deg direkte hvis jeg føler din ekspertise kan være nyttig. Som feks. Når multimeteret mitt selvantenner :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 10 sep 2021, 22:13
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 22:10
cannon skrev: 10 sep 2021, 22:01 Jeg har en drøyt 40 år gammel selvbygd stor og tung jæ.... av en loddebolt. Den kan trolig smelte Grønnlandsisen. Bygget på yrkesskolen på Gjøvik. Mangler dog tempføler i "spissen". Spissen er omtrent som spissen på et spett.
Jeg tror den er kjempenøyaktig.......
Haha, med så mye masse skal det mye til å endre temperaturen ja :twothumbs:

Men kanskje ikke spesielt egnet til o lodde kontaktene på en ic til ? :knegg
Det går sikkert helt fint. Vi lærte jo å lodde også.....
Joda men kontaktene på en CPU etc. blir kanskje ingen lett oppgave. Så sant man ikke bruker loddebolten som en "ovn" da og bruker loddepasta. Det burde vel faktisk i teorien funke... selv om det ikke er optimalt :)

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 22:15
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 21:58
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 21:53 nøyaltigheten?
Er nøyaltigheten et Fredrikstad fenomen???
Jeg lover at jeg kommer til å sitere eller spørre deg direkte hvis jeg føler din ekspertise kan være nyttig. Som feks. Når multimeteret mitt selvantenner :twothumbs:
Eller hvis autokorrekturen din svikter…..totalt😂😂😂😂😂😂

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 22:18
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 22:15
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 21:58
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 21:53 nøyaltigheten?
Er nøyaltigheten et Fredrikstad fenomen???
Jeg lover at jeg kommer til å sitere eller spørre deg direkte hvis jeg føler din ekspertise kan være nyttig. Som feks. Når multimeteret mitt selvantenner :twothumbs:
Eller hvis autokorrekturen din svikter…..totalt😂😂😂😂😂😂
Bruker ikke autokorrektur. Da blir det enda værre. Du får nok bare leve med mine skriveleifer. Spesielt når jeg sitter i sofaen og skriver på en ipad. Hvis ikke du kan leve med det, så vet du hva du må gjøre :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 21:53 Men før vi runder av denne lillediskusjonen. Vet du Fredrik24 om det finnes noen enheter som man kan teste nøyaltigheten til multimetere med som ikke koster skjorta? Eller er slike ting veldig dyre?
Det normale er å levere utstyr til et laboratorie for kalibrering. Dette er standard rutine å gjøre med jevne mellomrom. Da jeg jobbet i felten var det som regel kun de viktigste instrumentene som ble sendt inn, resten var en flåte av 179 instrumenter som viste seg å være stabile nok til enklere feltbruk. Disse ble merket med «Fritatt for kalibrering». Så et referanseinstrument og kilde er ikke noe man normalt kjøper. Da tror jeg du må ut med noe som koster mer enn bilen du kjører.

Alle Flukene ble i privat regi sjekket for rundt 10 år tilbake. Selv det fineste instrumentet, men også det eldste fra tidlig 80-tall, et Fluke 8060a viste godt innenfor tolleransene på alle målinger, til og med ned til laveste strømmåling på 0,01uA. Dette er dog et fin-instrument for elektronikk. Er vel maks 300VAC.
Med noen triks kan det faktisk måle ned til 0,1picoAmpere. Det er jo ganske lite..
Sist redigert av FredrikE24 den 10 sep 2021, 22:51, redigert 1 gang totalt.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av xavi0n »

Heter seg også at alle instrumenter som brukes i sakkyndig kontroll skal være sjekket og eller kalibrert i løpet av siste 12mnd
Om det et multimeter, vektceller momentnøkler eller annet. Så da har man også en «garanti» på at meteret viser rett
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Vi snakker igjen litt forbi hverandre her. Å betale penger for å sende inn multimeter og annet utstyr til kalibrering er jo ikke noe en vanlig mann i gata gidder å tenke på. Prøv og i det minste være LITT med på notene her og la oss stikke fingeren litt ned i jorda. Jeg kjenner en som har reparert alt fra sveiseapparater, loddet og reparert kretskort samt feilsøkt i en mannsalder fra han var guttunge. I dag er han 64 år gammel. Jeg jobbet sammen med han i ca. 4 år og i ettertid kan jeg med sikkerhet si at han klarte seg utmerket med et multimeter fra Biltema. Det st vertfall Biltema på det.

Var det optimalt? Trolig ikke, men det er ikke en eneste ting denne karen ikke fikset. Han byttet komponenter, brukte oscilloscop, og i det hele tatt fikk ting til å virke igjen. Uansett om det var et sveiseapparat, en gammel laptop, en strømforsyner, fjernkontroller, radioer, audioutstyr and you name it. Den gangen skjønte jeg ikke fletta av hva han holdt på med da jeg bare var en hjelpegutt (sommerjobb). Og for å si det sånn, når jeg var 16 år så var det ikke mange som hadde laptop for å si det pent.

Han jobbet med dette profesjonelt og var selvlært. Nå skal ikke jeg disse profesjonelle aktører, men eneste grunn til at jeg ringer et firma når jeg skal renovere badet og betale dyre dommer for dette, er forsi jeg vil ha ryggen fri hvis huset skulle brenne opp eller få en vannskade etc.

Det mye av denne tråden handler om er ting man kan fikse og gjøre selv uten at det skal koste skjorta. Jeg hadde sikkert trolig også brukt Fluke hvis jeg hadde jobbet med dette profesjonelt og hatt en arbeidsgiver som sponset meg med multimeter. Feks. Så koster Fluke 287 like mye som en meget god laptop. Når man da får omtrent den samme funksjonaliteten og omtrent den samme nøyaktigheten (vertfall en nøyaktighet som er mer enn god nok til hjemmebruk) til 3-400 kroner så sier det seg selv hva jeg gjør.

Men nei, jeg sier ikke at billige multimetere er like gode eller bedre enn Fluke. Det er ganske åpenbart. Men den største (jeg sier den største, ikke den eneste) forskjellen ligger i byggekvalitet og sikkerhet. Selvsagt er Fluke mer nøyaktig, men vi snakker om nøyaktig på et nivå som ikke trengs i hobbykjelleren. Jeg har vertfall ikke hatt bruk for noe mer nøyaktighet enda. At enkelte andre trenger det? Helt sikkert, men det bryr meg ikke.

Man er ganske korka hvis man tar et multimeter til 299,- og måler strømtrekket på en 220V 10-16 amp kurs. Da tror jeg man vil få seg en overraskelse. I beste fall går bare sikringen. I værste fall så vil multimeteret eksplodere i hånden din.

Når jeg tenker over det jeg selv skriver her, så er det kanskje ikke så dumt allikevel og anbefale en Fluke til en som ikke skjønner en dritt og vil begynne å måle rundt. Da har man vertfall sikkerheten i behold. Men hvis man faktisk forstår litt mer og kjenner til styrker og svakheter til multimetere og vet forskjellen på pluss og minus, så er Fluke overkill. Vertfall til å begynne med. Men det er vertfall slik jeg tenker.

Jeg forstår at du Fredrik24 ikke er helt enig med meg, men da må vi bare bli enige om at vi er uenige. Det er lov. Hadde noen gitt meg en Fluke, hadde jeg selvsagt trolig brukt Fluke.

Det eneste Fluke multimeteret som frister for min del er Fluke 287 grunnet høy oppløsning, stor fin skjerm etc. men det koster 7-8.000 kroner...

Svar