Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

:-# :x
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 18:50 Nei nå tar du en bjerknez igjen😂😂😂 vrir og vender på det som blir skrevet, og synser i vei😂😂😂😂😂(ikke du Fredrik, men gidder ikke quote{

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 sep 2021, 18:49
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 18:23
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 18:22 Jepp, det er riktig. Stoler på fluke uansett, slik som mine 30 kollegaer gjør. Om det så være stikkontakt, lys, tyngre industrielt materiale, kondensatorer, pls osv…….det gjelder også hjemme.
Så hvis Fluke måler feks. 11uF og det står 10uF på komponenten, så har produsenten merket komponenten feil?
Motstander og kondensatorer etc. er laget med ulike tolleransekrav. Som regel +/- 5 og 10%. I tillegg forringes kondensatorer over tid. Særlig elektrolytter. Jeg er ikke så opptatt av nøyaktighet på desimalen. Det er det sjeldent behov for.

Som tidligere nevnt kan man bruke alt mulig til å måle motstander etc. på benken hjemme. Jeg drar ofte frem prøvelampa jeg på bilen. Kjekt om man ønsker å laste ned kretsen man feilsøker på. Det er når systemene man jobber i er sammensatt at det begynner å stilles krav til instrumentets kvalitet. I alt fra elektronikk til signal- og sterkstrømsanlegg.



Det jeg er opptatt av er at man ikke skal, basert på Internett og videoer på YouTube anbefale det ene og det andre billige rælet og si at det er likestilt eller bedre enn Fluke uten erfaring.
Nettopp. Det er jo det jeg mener. Jeg tror faktisk vi egentlig er litt enige i mye. Problemet slik jeg ser det er at du blander inn profesjonelt bruk i tråden. Jeg har aldri nevnt at at multimeter til 100 kroner er like bra som Fluke i alle scenarioer. Jeg sier at billige multimetere fungerer like bra som Fluke i hobbykjellern til hobbybruk. Thats it.

Så det du mener er at hvis naboen spør meg om hvilek multimeter han skal kjøpe når han skal begynne med hjemmeelsktronikk, så skal jeg anbefale han Fluke 287 til mangfoldige tusen kroner med å si at dette er det eneste multimeteret som vil gi deg trygghet til å komme videre med hobbyen?
Sist redigert av Bjerknez den 10 sep 2021, 18:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Det kommer helt ann på hobbyene det.

Som sagt, man kan bruke hva som helst til å måle komponenter på benken, men driver jeg med «live feilsøking» så er det kun en ting som gjelder og det er for meg Fluke. Så slipper man å sette fyr på det man måler på.

Reparerte en av fire forsterkere som jeg kjøpte i sommer. Kunne aldri falt meg inn å bruke et billiginstrument ved feilsøk på en 20 år gammel forsterker til noe over 10 000kr stykket.
Fant feilen og fiksa det greit. Så var det også fint å kunne med stor grad av sikkerhet kunne si at de og de halvlederkomponentene var gåene og kunne kjøpe nye for noen tusenlapper og lodde dem inn.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 sep 2021, 18:55 Det kommer helt ann på hobbyene det.

Som sagt, man kan bruke hva som helst til å måle komponenter på benken, men driver jeg med «live feilsøking» så er det kun en ting som gjelder og det er for meg Fluke. Så slipper man å sette fyr på det man måler på.
Jada, jeg skjønner du liker Fluke. Helt greit det. Er vel det beste man får hvis man punger ut. Men til MITT bruk forstår jeg ikke hva en Fluke kan gi meg som ikke et hvilket som helst godt middelmådig multimeter gir. Vi har forskjellige preferanser. Du jobber med dette trolig hver eneste dag og er ingeniør i emnet. Det er ikke jeg. Det er en vesentlig forskjell.

Når en som driver med hobbyelektronikk spør meg om hvilket multimeter han bør kjøpe så ber jeg ikke personen om å brenne av flerfoldige tusen på en Fluke. Vet han ikke hva han skal velge, så trenger han ikke Fluke. Vertfall ikke til å begynne med. Mener jeg.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 18:50 :-# :x
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 18:50 Nei nå tar du en bjerknez igjen😂😂😂 vrir og vender på det som blir skrevet, og synser i vei😂😂😂😂😂(ikke du Fredrik, men gidder ikke quote{
Du som skrev at du stoler 100% på alle målinger, og det Fluke viser er det som er rett, uavhengig av hva produsenten av komponeten sier. Når fluke da har 1-5% feilmargin og komponeten også er oppgitt med en feilmargin, hva skal man da stole på? Du mener "erfaring". Og der er vi faktisk enige. :thumleft

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Jepp, bedre med feilmargin på 1-5% enn alibaba measuremaster med feilmargin min 10% og mulighet for selvantennelse😂😂😂😂

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 19:04
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 18:50 :-# :x
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 18:50 Nei nå tar du en bjerknez igjen😂😂😂 vrir og vender på det som blir skrevet, og synser i vei😂😂😂😂😂(ikke du Fredrik, men gidder ikke quote{
Du som skrev at du stoler 100% på alle målinger, og det Fluke viser er det som er rett, uavhengig av hva produsenten av komponeten sier. Når fluke da har 1-5% feilmargin og komponeten også er oppgitt med en feilmargin, hva skal man da stole på? Du mener "erfaring". Og der er vi faktisk enige. :thumleft
Der mener jeg man skal stole på fluke👍👍👍 erfaring viser ikke tall og verdier

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 19:05 Jepp, bedre med feilmargin på 1-5% enn alibaba measuremaster med feilmargin min 10% og mulighet for selvantennelse😂😂😂😂
Det er ikke 10% feilmargin på et godt middelmådig multimeter. Hvordan mener du at et multimeter skal kunne selvantenne? De multimeterene jeg har og har hatt har sikringer.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Erfaring👍 Sett at det har gått galt da vettu

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 19:10 Erfaring👍 Sett at det har gått galt da vettu
Hvilket multimeter var det du hadde som selvantente? Og hvordan klarte du det? Bensin?

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Hvem sa det var jeg? Synsa du litt igjen,nå?😂😂
Ærlig talt, på billige multimeter er det brukt kvalitetskomponenter? Er det god byggekvalitet? Eller er det…..billig?
Hør, lag deg et selv da vel😂😂😂

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 19:14 Hvem sa det var jeg? Synsa du litt igjen,nå?😂😂
Ærlig talt, på billige multimeter er det brukt kvalitetskomponenter? Er det god byggekvalitet? Eller er det…..billig?
Hør, lag deg et selv da vel😂😂😂
Du skrev jo at billige multimetere kan selvantenne. Hvirdan vet du det? Selverfart, eller har du sett en Youtube video?

Jeg har ikke skrevet at det er brukt komponeter fra øverste hylle på billige multimetere. Hvor har jeg skrevet det?
Du må lese det jeg skriver.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

😂😂kos deg med meteren ditt, jeg må ut og måle noe😂😂prekæs🎅

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 19:17 😂😂kos deg med meteren ditt, jeg må ut og måle noe😂😂prekæs🎅
Husk brannslukkingsapparat :lol

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

😂😂👍

Svar