Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av FredrikE24 »

Er vel over snittet bra.
Dette med dekk går vel litt på smak og behov. Jeg kjører kun Metzeler og har kjørt opp mengder med Roadtec Z8 og Roadtec01. Nå står et par Roadtec01 SE for tur.

Jeg kunne sikkert kjøpt Pirelli, men jeg mener selvsagt at Metzeler Roadtec01 er best uten å ha prøvd Pirelli engang.

Kjøper man i øvre prissjiktet er nok alle rimelig jevngode.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av Bjerknez »

Speedmastern er vel ikke akkurat like egnet for heftige nedlegg og jeg mistenker at dekkene ikke blir like utfordret som på en nakensykkel, så jeg tror vel kanskje at det det ikke gjør så mye om man på sikt skifter til hakket mer cruiser orienterte dekk som kanskje holder noen mil ekstra?

-----

Når det er sagt, så kan jeg si at jeg har tilpasset de 45mm JBL høytalerene enda mer nå for å få dem nærmere ørene. Etter litt fikling, så er lyden nå så optimal som den kan bli. Jeg har selvsagt ikke testet dem på E6 i 120km/t enda, men i sofaen forran TV'en. Når jeg guffer opp på full guffe, så er det nesten for høyt. Ingenting vrenger seg og lyden er ren og fin med passe trøkk i bassen.

Hvis jeg erindrer riktig så spiller disse en del høyere enn det gamle Cardo settet jeg hadde i den andre hjelmen. Så jeg antar dem også låter bedre i fart. Det er også litt støykanselering i disse, men dette vil jeg tro kanskje ikke fungerer veldig bra. Mer en gimmick.

De gamle Sena høytalerene derimot er så elendige i forhold til disse at dem ikke engang kan sammenlignes. At Schuberth i det hele tatt putter slike elendige høytalere i en såpass dyr hjelm er bare merkelig. Dem er så dårlige at jeg kan si dem er totalt ubrukelig til å brukes til musikk. Å jeg er ikke engang noen lydfrik.

Settet kostet riktignok 3.700 kroner, men da har jeg alt jeg trenger. GPS via telefon med anvisninger på øret, integrasjon med Siri på iPhone hvor jeg kan ringe, sende SMS, endre rute, skippe sanger etc. kun via talekommando. Dette fungerer utmerket. Alt på ett sted, uten å måtte fikle med GPS enheter og andre ting. Så i mine øyne vel anvendte penger.

I morgen skal jeg installere mikrofonen i hjelmen.

Noe sier meg at jeg er godt i gang med planleggingen av neste prs sommertur på ny sykkel. :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Sitter og forøvrig mimrer litt for meg selv angående planer til neste vår/sommer. Sykkelen er lovet levert innen mai 2022 og i værste fall må jeg belage meg å få den senest kun en måned før sommerferien starter. Den skal jo innkjøres og tas første service også før sommerturen samt at den skal modifiseres og andre småting med tanke på bagasje og andre småting. Så tiden KAN bli knapp i værste fall.

Men uansett, så er jeg vel ikke så alt for spennende når det kommer til å ta av med tanke på reisemål. Jeg er en enkel sjel som trives i eget hjemland og siden jeg har familie boenes passe langt unna samt Cutless i bartebyen som jeg har blitt godt kjent med som har samme interessen, så får jeg ganske mye ut av en tur her hjemme på berget og har ikke noe behov for å dra til alpeland for å trives.

Dessuten er koronasituasjonen ganske usikker ennå, selv om det nå ser litt lysere ut, så tror jeg ikke man gjør smart i å spikre planene alt for hardt.

Så den foreløpige planen til neste år er å besøke Cutless i sommerferien, hvis han orker besøk av en skravlesyk østfolding med mange meninger :twothumbs:

Så har vi snakket veldig løst (eller rettere sagt JEG har nevnt) om kanskje en tur i retning Lofoten på sykkel før vi returnerer til hjemstedet hans og tar en liten hvil før jeg tar turen videre til Molde for så og kjøre derfra og hjem når ferien nærmer seg slutten.

Det skulle bli en ganske grei tur totalsett, vertfall for min del. Ca. 350 mil totalt på rundt 3-4 uker. Altså hvis Lofot turen blir noe av. Så jeg tror Speedmastern skal få bein og gå på til neste sommer. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av AJ »

Trivelig å se at du et tilbake på MC-sporet :thumleft !

MCsiden treffet i Telemark neste år bør du også selvfølgelig få med deg :crazy:
Regner med at planlegging av dette treffet starter om ikke lenge her inne.
I egen tråd i "Tur og treff..." forumet, naturligvis.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 02 sep 2021, 09:31 Trivelig å se at du et tilbake på MC-sporet :thumleft !

MCsiden treffet i Telemark neste år bør du også selvfølgelig få med deg :crazy:
Regner med at planlegging av dette treffet starter om ikke lenge her inne.
I egen tråd i "Tur og treff..." forumet, naturligvis.
Ja, det kan nok hende jeg blir med på. Vertfall hvis det blir i slutten av juli. Blir det ikke i juli så kan det bli vanskeligere, men slett ikke umulig. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 02 sep 2021, 09:36
AJ skrev: 02 sep 2021, 09:31 Trivelig å se at du et tilbake på MC-sporet :thumleft !

MCsiden treffet i Telemark neste år bør du også selvfølgelig få med deg :crazy:
Regner med at planlegging av dette treffet starter om ikke lenge her inne.
I egen tråd i "Tur og treff..." forumet, naturligvis.
Ja, det kan nok hende jeg blir med på. Vertfall hvis det blir i slutten av juli. Blir det ikke i juli så kan det bli vanskeligere, men slett ikke umulig. :thumleft
Blir nok antakelig en helg i august, som tidligere år. Det er da det passer de fleste, har det vist seg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 02 sep 2021, 09:40
Bjerknez skrev: 02 sep 2021, 09:36
AJ skrev: 02 sep 2021, 09:31 Trivelig å se at du et tilbake på MC-sporet :thumleft !

MCsiden treffet i Telemark neste år bør du også selvfølgelig få med deg :crazy:
Regner med at planlegging av dette treffet starter om ikke lenge her inne.
I egen tråd i "Tur og treff..." forumet, naturligvis.
Ja, det kan nok hende jeg blir med på. Vertfall hvis det blir i slutten av juli. Blir det ikke i juli så kan det bli vanskeligere, men slett ikke umulig. :thumleft
Blir nok antakelig en helg i august, som tidligere år. Det er da det passer de fleste, har det vist seg.
En helg skal jeg vel klare. Vertfall fra lørdag til søndag muligens. Telemark er jo ikke akkurat den veldig store avstanden fra Fredrikstad heller :)

plaurh
Innlegg: 8
Registrert: 21 jun 2019, 13:38
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Triumph Speedmaster 1200

Legg inn av plaurh »

Bjerknez skrev: 01 sep 2021, 05:37
Søkte litt på nett for en stund siden og fant ut at det var en del som hadde problemer med at den ble veldig varm der. Spesielt for dem som kjørte i vanlige bukser/shorts etc. Kan godt være at 21 modellen er bedre. Jeg husker ikke hvilke modell det var de som jeg fant informasjon om.

Å ha sidevesker på begge sider er et must for min del når jeg først har en slik type sykkel, så det var en annen grunn til at den ble avfeid. Men ja, den var god og sitte på og jeg likte sykkelen ellers :) Den ser også MYE bedre ut i virkeligheten.

Det var denne her jeg prøvesatt:
IMG_0363.JPG
Det der er Street Scrambleren (900cc) men eksosen er jo lik. Grunnen til at det er varmgang akkurat med høyre kne er fordi katalysatoren er montert akkurat der. På de nye er den montert lengre bak. De fleste fjerner katalysatoren og unngår varme på den måten, eller så får man også 3D printet et lite deksel som kan monteres akkurat der kneet berører eksosen. For meg var ikke varmen noe problem selv i jeans, men måtte som nevnt ha baggasje mulighet på begge sider. Nå får man rack som går over eksosen (unitgarage.com), men jeg solgte sykkelen før det ble aktuelt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Joda, men jeg synes uansett det er en teit plassering av potta/eksosrøret. Men poenget mitt her var egentlig hvor tøff denne sykkelen egentlig var i virkeligheten. Den var overraskende stor i forhold til hvordan jeg hadde sett den for meg. Skikkelig god sittestilling også. Samme sittestilling som på en random "traktor" som jeg har kjørt. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Du trenger noen dekk som er holdbare på midten om man kan si det sånn. Noe et sportstouringdekk er. Hvorvidt profilen passer sykkelen er en annen sak.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 02 sep 2021, 15:28 ...Hvorvidt profilen passer sykkelen er en annen sak.
Ja, det er akkurat det jeg lurer litt på.

Jeg vet jo dimensjonene og kan søke opp dette og finne dekk, men hvilket dekk skal man gå for....?

Hadde vært fint med noen her som hadde erfaringer med såkalte "cruiser dekk".

Kunne bare handlet det dekket jeg har brukt hele tiden jeg (Angel GT) men ser ikke ut til at dem leverer i den dimensjonen jeg trenger. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Mens tråden fortsetter så poster jeg et bilde av min første sykkel hentet fra min aller første post i denne tråden, bare for å mimre litt :)
Bilde-1-5.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av THagen80 »

Gratulerer med griselekker sykkel, mister :)
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

THagen80 skrev: 02 sep 2021, 16:37 Gratulerer med griselekker sykkel, mister :)
Takk for det :)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 02 sep 2021, 15:31
FredrikE24 skrev: 02 sep 2021, 15:28 ...Hvorvidt profilen passer sykkelen er en annen sak.
Ja, det er akkurat det jeg lurer litt på.

Jeg vet jo dimensjonene og kan søke opp dette og finne dekk, men hvilket dekk skal man gå for....?

Hadde vært fint med noen her som hadde erfaringer med såkalte "cruiser dekk".

Kunne bare handlet det dekket jeg har brukt hele tiden jeg (Angel GT) men ser ikke ut til at dem leverer i den dimensjonen jeg trenger. :)
Engelsk sykkel fortjener engelske dekk: https://www.avontyres.com/en-us/tyres/c ... _spec=1200

https://www.motorsykkeldekk.com/motorsy ... offers-tab

Svar