Utsette ventilsjekk BMW boxer?
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Utsette ventilsjekk BMW boxer?
Ventilklaring på min R1200R skal sjekkes hver 10.000km. Sist sjekket på 8.000km, så de skal egentlig sjekkes på 18.000km. Jeg har lyst til å ta en stor service på 20.000km, så spørsmålet er om det er noen særlig risiko for å skade motoren ved å utsette sjekken? Vanligvis går disse motorene langt før det er behov for ventiljustering, men hva skjer hvis klaringen er utafor spesifiserte mål? Kan noe skades, eller betyr det bare at motoren går litt dårligere enn den gjør med riktig ventilklaring?
- Tore L
- Innlegg: 804
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Utsette ventilsjekk BMW boxer?
At du skal kjøre fra 18.000 til 20.000 før du tar en ventil sjekk, har ingen betydning. Tvilsomt om det i det hele tatt skal justeres noe som helst på 20.000 km, her er det bare tut og kjør Øyvind.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
-
- Innlegg: 784
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: BMW 1250
- Sted: Vestfold
Re: Utsette ventilsjekk BMW boxer?
Hei
Send en mail til en BMW forhandler om forespørsel om pris på jobben+ om det er innafor å kjøre x antall km over.
Send en mail til en BMW forhandler om forespørsel om pris på jobben+ om det er innafor å kjøre x antall km over.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Utsette ventilsjekk BMW boxer?
Min erfaring fra BMW biler er at svaret er at serviceintervallene må følges. Tror ikke jeg gidder å spørre dem, særlig siden jeg skal gjøre jobben selv. :)Solo-rider skrev: ↑06 aug 2021, 14:05 Hei
Send en mail til en BMW forhandler om forespørsel om pris på jobben+ om det er innafor å kjøre x antall km over.
- FredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Utsette ventilsjekk BMW boxer?
Er jo veldig enkelt å sjekke klaringene på sykkelen din. Har du basic verktøy og bladsøker av høvelig grei kvalitet har du kontrollert disse på en time. Maks.
Min erfaring på både 8V og 16V langstilte K-motorer er at klaringene blir trangere. Særlig på innsugssiden. Sjekker hver 30 000km som er i intervallet der. Har justert et par stykker hver gang. Da må kammen ut for å bytte shims. Sikkert mye enklere på boksern.
Synes forøvrig at sjekk av klaringer hver 10 000km er drøyt lite. Nå er det jo enkelt siden BMWer er mesterverk sett fra et vedlikeholdsperspektiv
Min erfaring på både 8V og 16V langstilte K-motorer er at klaringene blir trangere. Særlig på innsugssiden. Sjekker hver 30 000km som er i intervallet der. Har justert et par stykker hver gang. Da må kammen ut for å bytte shims. Sikkert mye enklere på boksern.
Synes forøvrig at sjekk av klaringer hver 10 000km er drøyt lite. Nå er det jo enkelt siden BMWer er mesterverk sett fra et vedlikeholdsperspektiv
Re: Utsette ventilsjekk BMW boxer?
Ventiljustering intervall med overkjørte 2000 km har ingen innvirkning på en frisk motor, det eneste det kan påvirke er garanti spørsmål men det er jeg helt sikker på er innafor.
Hva skjer hvis ikke ventilklaring er innenfor mål …
Er klaring for stor vil du høre markant tikke / klapre lyd fra ventilene, blir den veldig stor kan det få andre konsekvenser.
Er ventilklaring for liten på kald motor eller tilnærmet ingen klaring vil du miste klaringa når motor blir varm og ventilen får da ikke anlegg mot ventilsete som er avgjørende for at ventilene får kjøling eller blir kvitt varme. Det vil resulterer i brente ventiler og topplokk overhaling.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Utsette ventilsjekk BMW boxer?
Sykkelen er jo en 2011-modell, så det er vel begrenset med garanti. :)
- FredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Utsette ventilsjekk BMW boxer?
Er ventilklaringene større enn spec gidder jeg ikke å bry meg nevneverdig. Verre når de blir trange, kan risikere å brenne en ventil. Skal sies at jeg på innsugssiden kjørte en hel sesong med 0,05mm på en innsugsventil målt på kald motor. Spec er 0,15-0,20mm.
Re: Utsette ventilsjekk BMW boxer?
Da har vi nevnt det for andre som måtte være innenfor kjøpsloven / garanti
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Utsette ventilsjekk BMW boxer?
Ingen fasit her men ligger de på og blir brent blir det en jobb :)FredrikE24 skrev: ↑06 aug 2021, 19:32 Er ventilklaringene større enn spec gidder jeg ikke å bry meg nevneverdig. Verre når de blir trange, kan risikere å brenne en ventil. Skal sies at jeg på innsugssiden kjørte en hel sesong med 0,05mm på en innsugsventil målt på kald motor. Spec er 0,15-0,20mm.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2