Motoren kutter under kjøring
- Domino
- Innlegg: 1071
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Motoren kutter under kjøring
Jeg har omsider fått sykkelen på veien, men motoren kutter med ujevne mellomrom. Den stopper tvert, ikke som når man går tom for bensin. Så jeg mistenker at det er elektrisk. Den starter alltid igjen, som oftest lar den seg trille i gang før den har stoppet helt.
En kompis foreslo nødstoppen som mulig synder. Jeg har ikke skrudd den opp ennå, men har sprayet den med kontaktrens og deretter WD40. Det som taler mot at det skal være nødstoppen er at når man slår av nødstoppen så kutter den også strømmen til starteren. Og starteren funker alltid når jeg har fått stopp.
Tenningslåsen er en annen kandidat. Jeg har sprayet den også, men ikke gjort noe mer. Når motoren stopper funker alle varsellamper og blinklys, det har jeg tolket som at feilen ikke sitter i tenningslåsen.
Sidestøttebryteren er også en mulig feilkilde. Der har jeg observert at den ikke gjør jobben sin. Det er fullt mulig å kjøre av gårde med sidestøtta nede. Men heldigvis hører man at den skraper nedi asfalten når man svinger ut på fylkesveien. Så der må jeg vel uansett demontere og sjekke status.
Jeg har også tatt av koblingen til hovedsikringen. Det var litt irr på kontaktene, de ble rengjort og sikringen byttet. Sikringene i sikringsboksen så fine ut, ikke noe irr eller rust.
Det jeg sjøl mener er den mest sannsynlige årsaken er dårlig kontakt et sted. En periodisk feil. Jordforbindelsen mellom batteriet og motoren sjekket jeg i forrige uke, der så alt fint og blankt ut. Men det er vel flere jordingspunkter? Ramma er vel jordet mot motoren eller direkte mot batteriet? Og for den saks skyld kan det vel like gjerne være dårlig kontakt i en plusskabel?
Jeg tenker også å sjekke pluss- og minusledningene som går til coilene. Da måler jeg vel mot kontakten som plugges inn i tenningsboksen?
Alle gode forslag og gode historier om lignende feil mottas med takk! Spesielt dersom de gode historiene inkluderer en lykkelig slutt...
En kompis foreslo nødstoppen som mulig synder. Jeg har ikke skrudd den opp ennå, men har sprayet den med kontaktrens og deretter WD40. Det som taler mot at det skal være nødstoppen er at når man slår av nødstoppen så kutter den også strømmen til starteren. Og starteren funker alltid når jeg har fått stopp.
Tenningslåsen er en annen kandidat. Jeg har sprayet den også, men ikke gjort noe mer. Når motoren stopper funker alle varsellamper og blinklys, det har jeg tolket som at feilen ikke sitter i tenningslåsen.
Sidestøttebryteren er også en mulig feilkilde. Der har jeg observert at den ikke gjør jobben sin. Det er fullt mulig å kjøre av gårde med sidestøtta nede. Men heldigvis hører man at den skraper nedi asfalten når man svinger ut på fylkesveien. Så der må jeg vel uansett demontere og sjekke status.
Jeg har også tatt av koblingen til hovedsikringen. Det var litt irr på kontaktene, de ble rengjort og sikringen byttet. Sikringene i sikringsboksen så fine ut, ikke noe irr eller rust.
Det jeg sjøl mener er den mest sannsynlige årsaken er dårlig kontakt et sted. En periodisk feil. Jordforbindelsen mellom batteriet og motoren sjekket jeg i forrige uke, der så alt fint og blankt ut. Men det er vel flere jordingspunkter? Ramma er vel jordet mot motoren eller direkte mot batteriet? Og for den saks skyld kan det vel like gjerne være dårlig kontakt i en plusskabel?
Jeg tenker også å sjekke pluss- og minusledningene som går til coilene. Da måler jeg vel mot kontakten som plugges inn i tenningsboksen?
Alle gode forslag og gode historier om lignende feil mottas med takk! Spesielt dersom de gode historiene inkluderer en lykkelig slutt...
-
- Innlegg: 498
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Motoren kutter under kjøring
Støttebryteren kan enkelt sjekkes ved å laske forbi den, antar det er en normalt lukket kontakt som åpnes når støtta taes ned, i så fall et det bare å laske de to pinnene på kontakten.
Skulle det være en normalt lukket kontakt er det så enkelt som å ta av stikket
Skulle det være en normalt lukket kontakt er det så enkelt som å ta av stikket
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Domino
- Innlegg: 1071
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Motoren kutter under kjøring
Den ser ut til å være normalt lukket.
Men jeg kan jo prøve å koble sammen ledningene utenom bryteren just in case bare for å teste. Uansett burde jeg fikse den i tilfelle jeg glemmer støtta flere ganger.
Men jeg kan jo prøve å koble sammen ledningene utenom bryteren just in case bare for å teste. Uansett burde jeg fikse den i tilfelle jeg glemmer støtta flere ganger.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Motoren kutter under kjøring
Sjekk støtta først. Om det er NC eller NO kontakt på støttebryter vet man ikke sånn uten videre. Koble fra først. Prøv å starte. Sjekk også hvilke funksjoner du ellers har. Starten den ikke lasker du og ta deg en tur.
-
- Innlegg: 498
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Motoren kutter under kjøring
Logisk sett er sikkert støttebryteren på samme krets som killswitch og dermed NC, men som fredrik sier så vet man aldri uten å enten måle eller ha skjema foran seg
If you gonna be dumb you gotta be tough
- haakeik
- Innlegg: 717
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Sted: Asker området
Re: Motoren kutter under kjøring
Kutter motoren når den er varm og så starter den når den har fått kjølt seg litt eller får du start med en gang?
- Domino
- Innlegg: 1071
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Motoren kutter under kjøring
Neida, den starter med en gang. Som oftest klarer jeg å trille den i gang før den har stoppet.
Og slik jeg leser koblingsskjemaet er bryteren NC.
Og slik jeg leser koblingsskjemaet er bryteren NC.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1306
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Motoren kutter under kjøring
En sånn feil kan være litt kjip å diagnostisere da den kan ha så mange årsaker.
Nå vet jeg ikke hvor hyppig dette skjer, men i tillegg til det du har sjekket eller andre nevnte ting her, så kanskje ta en sjekk på pusterøret til tanken at det ikke er delvis blokkert.
Eller CDI/Tenningsmodul(er) har en dårlig lodding/vakkel?
Nå vet jeg ikke hvor hyppig dette skjer, men i tillegg til det du har sjekket eller andre nevnte ting her, så kanskje ta en sjekk på pusterøret til tanken at det ikke er delvis blokkert.
Eller CDI/Tenningsmodul(er) har en dårlig lodding/vakkel?
- Roargutten
- Innlegg: 203
- Registrert: 09 jun 2015, 11:40
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
- Sted: Årnes
Re: Motoren kutter under kjøring
Jeg hadde noe av lignende symptom, men siden det altid skjedde i fart føltes det som om den kun fusket. Kjørte ut på veien og mer eller mindre hver gang jeg akselererte *fusket* den. Feilsøkte masse, også med sidestøttebryteren, som jo virket hver gang jeg testet den hjemme i verkstedet.
Men her viste det seg at det var vaklekobling inne i bryteren til sidestøtten. Dette betyr jo ikke at det gjelder din sykkel også. Men hvertfall et tips.
Jeg fant det ut ved å kjøre sykkelen i benk med testutstyr oppkoblet, da hentet den seg heller ikke inn igjen ved kutt, siden jeg ikke hadde fart fremover på sykkelen til å dra igang motoren igjen.
Men her viste det seg at det var vaklekobling inne i bryteren til sidestøtten. Dette betyr jo ikke at det gjelder din sykkel også. Men hvertfall et tips.
Jeg fant det ut ved å kjøre sykkelen i benk med testutstyr oppkoblet, da hentet den seg heller ikke inn igjen ved kutt, siden jeg ikke hadde fart fremover på sykkelen til å dra igang motoren igjen.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
- Domino
- Innlegg: 1071
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Motoren kutter under kjøring
Det skjer hver gang jeg kjører. Det kan skje etter 50 meter eller en kilometer. Det kan skje 2-3 ganger på en liten tur, eller 2-3 ganger på 500 meter. Det skjer bare når jeg kjører, og aldri når sykkelen står og går på midtstøtta. Jeg har prøvd å åpne bensinlokket for å høre om det sier "whoosh" og det gjør det ikke. Tenningsmodulen ser ut til å være forseglet, så jeg håper jeg slipper å operere den.Gammelsmurfen skrev: ↑30 jul 2021, 02:55 En sånn feil kan være litt kjip å diagnostisere da den kan ha så mange årsaker.
Nå vet jeg ikke hvor hyppig dette skjer, men i tillegg til det du har sjekket eller andre nevnte ting her, så kanskje ta en sjekk på pusterøret til tanken at det ikke er delvis blokkert.
Eller CDI/Tenningsmodul(er) har en dårlig lodding/vakkel?
- MGR1
- Innlegg: 496
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
- Sted: Norge
Re: Motoren kutter under kjøring
Neste gang den kutter ut, mens du fortsatt ruller: Prøv å klemme inn clutchen og trykk på starteren. Noen sykler (muligens også din) har en bypassfunksjon for sidestøtta slik at det er mulig å starte motoren med støtta nede når man klemmer inn clutchen. Hvis den starter er det sannsynligvis et problem med sidestøttebryteren. Det kan og være et problem med clutchbryteren, jeg ville også ha sjekket den.
- Domino
- Innlegg: 1071
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Motoren kutter under kjøring
Men siden jeg kan kjøre av gårde med støtta nede må det jo uansett være feil med bryteren? Så jeg tenker at jeg fjerner den og kobler sammen ledningene uansett. Bryteren kan ikke uten videre åpnes og repareres, den er forseglet. Så kan jeg eventuelt få tak i en ny eller pent brukt bryter på sikt dersom jeg savner denne funksjonen.
Clutchbryteren hadde jeg ikke tenkt på, da må jeg vel sette meg inn i hvordan den funker også...
Men det første jeg gjør er å fjerne bryteren, koble sammen, og ta en prøvetur. Etter at jeg har spist.
Clutchbryteren hadde jeg ikke tenkt på, da må jeg vel sette meg inn i hvordan den funker også...
Men det første jeg gjør er å fjerne bryteren, koble sammen, og ta en prøvetur. Etter at jeg har spist.
- Domino
- Innlegg: 1071
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Motoren kutter under kjøring
Nå har jeg koblet ut sidestøttebryteren og koblet sammen ledningene. Det var vått inni plaststrømpen rundt ledningene, det skal det vel ikke være. Etter middag skal jeg ta en prøvetur, så da er det bare å krysse fingrene. Men jeg anslår vel sannsynligheten for at dette var synderen til ca 20%. Men jeg tipper jo Euro Jackpot selv om sannsynligheten for gevinst er mye mindre...
-
- Innlegg: 498
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Motoren kutter under kjøring
Starter den uten bryteren koblet til?
Eller har du lasket ledningene?
Eller har du lasket ledningene?
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Domino
- Innlegg: 1071
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Motoren kutter under kjøring
Har lasket, og den starter. Det blir testtur snart.