Ødelagt ventil etter fylling av luft

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av cannon »

Samme på MC og bil ja.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av Canutus »

cannon skrev:Det Canutus kaller ventil er en ventilnål. Greit å ha et par sånne i sykkelen, samt en "smart" ventilhette som også er verktøy for å skifte ventilnål.
Gummiventiler bør byttes ved dekkbytte. Vinklede metallventiler skal ikke byttes.

Smart ventilhette:
https://www.reservedel.no/castel-ventil ... il-1012188
Jeg tok inn på nærmeste BT og kjøpte verktøy, uten å tenke på at jeg antagelig har sånne på en gammel trøsykkel stående...
Takk for tips.

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av Gammelsmurfen »

Canutus skrev: 15 jul 2021, 23:31
cannon skrev:Det Canutus kaller ventil er en ventilnål. Greit å ha et par sånne i sykkelen, samt en "smart" ventilhette som også er verktøy for å skifte ventilnål.
Gummiventiler bør byttes ved dekkbytte. Vinklede metallventiler skal ikke byttes.

Smart ventilhette:
https://www.reservedel.no/castel-ventil ... il-1012188
Jeg tok inn på nærmeste BT og kjøpte verktøy, uten å tenke på at jeg antagelig har sånne på en gammel trøsykkel stående...
Takk for tips.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
På gammel tråsykkel kan det hende det er Dunlop ventil, den er i så fall smalere.
Den som brukes på biler og mc (men også på masse tråsykler, gjerne terrengsykler o.l.) heter Schrader.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av Domino »

Hvis jeg forstår det rett, så er det samme innmat (ventilnål) i 90-graders metallventiler som i gummiventilene?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av cannon »

Domino, det stemmer. Anbefaler sterkt å bytte ut gummismokkene med 90graders metallventiler.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av Gammelsmurfen »

Tror det når begge er Schrader at nåla/innmaten er standardisert, men 100% sikker er jeg ikke.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av cannon »

Gammelsmurfen skrev: 16 jul 2021, 00:00 Tror det når begge er Schrader at nåla/innmaten er standardisert, men 100% sikker er jeg ikke.
Det er likt og ventilnålene passer i både gummiventil og metallventil.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av Domino »

Ja, jeg har 90-graders metallventiler. I matchende farge, til og med!
IMG_20210523_151751.jpg
Men det er greit å vite at innmaten er den samme. Da kan man jo bytte den hver gang man bytter dekk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av Canutus »

Dekksjappen jeg var innom og fikk to ventiler, skrudde ivertfall ut innmaten fra noen gummiventiler ja. Han sa det var bare én type (bortsett ifra de smalere ventilene til tråsykler da)
Domino skrev: 15 jul 2021, 23:47 Hvis jeg forstår det rett, så er det samme innmat (ventilnål) i 90-graders metallventiler som i gummiventilene?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av rolf-arne »

Domino skrev:Ja, jeg har 90-graders metallventiler. I matchende farge, til og med!
IMG_20210523_151751.jpg
Men det er greit å vite at innmaten er den samme. Da kan man jo bytte den hver gang man bytter dekk.
Et tips er at finner du en kuldemontør, så har denne både verktøy og ventil. Slike ventiler er standard i kuldeindustrien, vi bruker en drøss av dem. (Kalles av enkelte serviseventiler)
Bytte frekvensen vår er i henhold til bruk, alt fra noen få år til 20 år... i dekk med fylling fra gode luftanlegg kan nok gummien tørke, noe som ikke skjer med vår bruk. Og da skal det være nok å dra til ei kvart omdreining...holder ikke det så er det en mer varig feil.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av erik m »

Hvis du alikevel velger å gjøre det sjøl; vær forsiktig med dekkspaker! Fort gjort å skade en aluminiumsfelg om du ikke veit hvordan du skal gjøre det, og da blir det en helt annen kostnad. Jeg gikk til MC Oslo og spanderte 400,-.
Skifta sjøl i ungdommen, da var slanger som jevnlig punkterte, men da var det også enklere hjul, og ikke minst bedre rygg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av rolf-arne »

erik m skrev: 21 jul 2021, 11:52 Hvis du alikevel velger å gjøre det sjøl; vær forsiktig med dekkspaker! Fort gjort å skade en aluminiumsfelg om du ikke veit hvordan du skal gjøre det, og da blir det en helt annen kostnad. Jeg gikk til MC Oslo og spanderte 400,-.
Skifta sjøl i ungdommen, da var slanger som jevnlig punkterte, men da var det også enklere hjul, og ikke minst bedre rygg!
Erfarer at det blir litt småskraper som er litt ergelige, især siden en sjøl burde vite hvor myk aluminimum kan være. Men man lærer jo etterhvert og med 3 dekkskift i sesongen så blir det litt kostnad dette også.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av cannon »

Jeg har lagt om mange 10-talls mcdekk med spaker, og det blir sår i lakk og metall. Med denne er felgkanten helt uberørt, og det går raskere. Fungerer akkurat som en proff dekkmaskin, bortsett fra at trykkluft og motor er erstattet med "muskelkraft".
https://www.xlmoto.no/mc-deler/mc-dekk_ ... d-PW-GTM-B

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg begynner å få dreisen på dekkspaker nå synes jeg. Tar meg få minutter å fjerne et gammelt dekk, og sette på et nytt.

Har slike plastikkgreier som passer i felgkanten, så unngår man riper.

Har lenge brukt strips, og dette er mer smooth og ripefritt.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ødelagt ventil etter fylling av luft

Legg inn av rolf-arne »

Retallion skrev: 25 nov 2014, 13:42 Nettopp tilbake fra Yamaha Bergen. Fikk bytta ventilen uten å ta av dekket der. Kom på ca 350kr.

Takk for gode tips uansett!
Prisen var det ingenting å si på - men må bare si at jeg undres over at det lar seg gjøre uten å ta av dekket/løsne dekket.. :scratch
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar