Koble batteri
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6985
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Koble batteri
Jeg tror jeg ser løsningen. Jeg er på jobb og hentet et YTZ10S fra hylla. Dette er 9 cm høyt og 9 cm bredt. Jeg tror du skal snu batteriet og montere det liggende. Da blir + til høyre sett bakfra.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- haakeik
- Innlegg: 722
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Sted: Asker området
Re: Koble batteri
kjellv skrev: ↑14 mai 2021, 10:58 Jeg tror jeg ser løsningen. Jeg er på jobb og hentet et YTZ10S fra hylla. Dette er 9 cm høyt og 9 cm bredt. Jeg tror du skal snu batteriet og montere det liggende. Da blir + til høyre sett bakfra.
Slik er det montert i trådstarters sykkel:
Og det samsvarer til hvordan det skal monteres i manualen (side 7-32)
https://www.yamahamotorsports.com/asset ... 1_1660.pdf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6985
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Koble batteri
Dette er vi god på Håkon :)
For å rydde tvil tilside. Dette batteriet er helt tett og kan monteres i alle vinkler og retninger, det lekker ikke.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
For å rydde tvil tilside. Dette batteriet er helt tett og kan monteres i alle vinkler og retninger, det lekker ikke.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Re: Koble batteri
Hei dere,
Tusen takk for raske og nyttige svar! Når jeg snudde batteriet så ser jeg jo nå at det stemmer med rød kabel på (+) og svart på (-).
Jeg føler meg som verdens største kløne her jeg sitter, men jeg klarte den ettermiddagen å gjøre det kunststykket å koble motsatt, altså svart på rød og rød på svart før det raskt slo meg at dette ikke kunne stemme...
Nå som sykkelen har fått strøm så starter den, men går veldig ujevnt på tomgang og fusker. Motorlampen lyser også.
Jeg får heller ikke til å øke turtallet på motoren når jeg vrir på håndtaket, men gasspådraget registreres på displayet. Når jeg setter sykkelen på bukk går ikke bakhjulet rundt når den starter.
Det kommer også en "skrangle"-lyd fra motorrommet når jeg holder inne clutch hendelen.
All elektronikk funker ellers (blinklys, hovedlys, bremselys, starter osv). Batteriet er frakoblet igjen.
Er det noen som har noen ideer om hva som kan være galt? Gjør regning med at neste stopp blir verksted, men setter stor pris på innspill likevel.
Tusen takk for raske og nyttige svar! Når jeg snudde batteriet så ser jeg jo nå at det stemmer med rød kabel på (+) og svart på (-).
Jeg føler meg som verdens største kløne her jeg sitter, men jeg klarte den ettermiddagen å gjøre det kunststykket å koble motsatt, altså svart på rød og rød på svart før det raskt slo meg at dette ikke kunne stemme...
Nå som sykkelen har fått strøm så starter den, men går veldig ujevnt på tomgang og fusker. Motorlampen lyser også.
Jeg får heller ikke til å øke turtallet på motoren når jeg vrir på håndtaket, men gasspådraget registreres på displayet. Når jeg setter sykkelen på bukk går ikke bakhjulet rundt når den starter.
Det kommer også en "skrangle"-lyd fra motorrommet når jeg holder inne clutch hendelen.
All elektronikk funker ellers (blinklys, hovedlys, bremselys, starter osv). Batteriet er frakoblet igjen.
Er det noen som har noen ideer om hva som kan være galt? Gjør regning med at neste stopp blir verksted, men setter stor pris på innspill likevel.
- FredrikE24
- Innlegg: 4761
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Koble batteri
Du har bare skiftet batteri ikke sant?AEH skrev: ↑14 mai 2021, 14:38 Hei dere,
Tusen takk for raske og nyttige svar! Når jeg snudde batteriet så ser jeg jo nå at det stemmer med rød kabel på (+) og svart på (-).
Jeg føler meg som verdens største kløne her jeg sitter, men jeg klarte den ettermiddagen å gjøre det kunststykket å koble motsatt, altså svart på rød og rød på svart før det raskt slo meg at dette ikke kunne stemme...
Nå som sykkelen har fått strøm så starter den, men går veldig ujevnt på tomgang og fusker. Motorlampen lyser også.
Jeg får heller ikke til å øke turtallet på motoren når jeg vrir på håndtaket, men gasspådraget registreres på displayet. Når jeg setter sykkelen på bukk går ikke bakhjulet rundt når den starter.
Det kommer også en "skrangle"-lyd fra motorrommet når jeg holder inne clutch hendelen.
All elektronikk funker ellers (blinklys, hovedlys, bremselys, starter osv). Batteriet er frakoblet igjen.
Er det noen som har noen ideer om hva som kan være galt? Gjør regning med at neste stopp blir verksted, men setter stor pris på innspill likevel.
Re: Koble batteri
Ja, kun skiftet batteri..FredrikE24 skrev: ↑14 mai 2021, 15:34Du har bare skiftet batteri ikke sant?AEH skrev: ↑14 mai 2021, 14:38 Hei dere,
Tusen takk for raske og nyttige svar! Når jeg snudde batteriet så ser jeg jo nå at det stemmer med rød kabel på (+) og svart på (-).
Jeg føler meg som verdens største kløne her jeg sitter, men jeg klarte den ettermiddagen å gjøre det kunststykket å koble motsatt, altså svart på rød og rød på svart før det raskt slo meg at dette ikke kunne stemme...
Nå som sykkelen har fått strøm så starter den, men går veldig ujevnt på tomgang og fusker. Motorlampen lyser også.
Jeg får heller ikke til å øke turtallet på motoren når jeg vrir på håndtaket, men gasspådraget registreres på displayet. Når jeg setter sykkelen på bukk går ikke bakhjulet rundt når den starter.
Det kommer også en "skrangle"-lyd fra motorrommet når jeg holder inne clutch hendelen.
All elektronikk funker ellers (blinklys, hovedlys, bremselys, starter osv). Batteriet er frakoblet igjen.
Er det noen som har noen ideer om hva som kan være galt? Gjør regning med at neste stopp blir verksted, men setter stor pris på innspill likevel.
-
- Innlegg: 498
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Koble batteri
Gå over alt at sikringer er første steg, kan godt være du har blåst en eller flere sikringer til himmels ved å sette polariteten feil.
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 786
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: BMW 1250
- Sted: Vestfold
Re: Koble batteri
Titt i manualen KjellV linket side 7-34 Fuses. Siden det ikke er gassrespons slik jeg forstår deg. Ville jeg tatt titt på sikring no 3. Electronic trottle valve fuse. Den er ifølge manualen på 7,5 A.
Ellers så er det flere mcer som gir feilmelding når du ruser motoren med bakhjulet i lufta ....
Sjekk eventuelle feilmeldinger koble fra batteri og la den står litt uten strøm.Koble batteriet til igjen og start opp med hjul på bakken. Lykke til.
Ellers så er det flere mcer som gir feilmelding når du ruser motoren med bakhjulet i lufta ....
Sjekk eventuelle feilmeldinger koble fra batteri og la den står litt uten strøm.Koble batteriet til igjen og start opp med hjul på bakken. Lykke til.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6985
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Koble batteri
Det var vel Håkon som lenket til brukermanualen. Men godt tips. Ikke utenkelig at det gikk med sikringer når du feilkoblet batteriet.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
-
- Innlegg: 786
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: BMW 1250
- Sted: Vestfold
Re: Koble batteri
Litt google søk hjelper også ...
https://www.r1-forum.com/threads/check- ... ng.317690/
https://www.r1-forum.com/threads/check- ... ng.317690/
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Koble batteri
Den går nok i nødmodus. Når motorlampe lyser så kan du sikkert lese ut en feilkode som angir årsaken.
Ingen ekstra strømkabel som du har glemt å koble på batteriet?
Skrudde du på tenning, og prøvde du å starte med feilkoblede batterikabler?
Ingen ekstra strømkabel som du har glemt å koble på batteriet?
Skrudde du på tenning, og prøvde du å starte med feilkoblede batterikabler?
Re: Koble batteri
Ja, tenningen ble slått på og sykkelen forsøkt startet mens feilkoblet. Det var her jeg skjønte at noe var gærent, ettersom det da ikke var noe strøm/respons på sykkelen.
- haakeik
- Innlegg: 722
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Sted: Asker området
Re: Koble batteri
Prøv å kjøre Diagnostics og se om du finner noen feilkoder.
https://www.youtube.com/watch?v=UuoZ6JOyr4Y
Sjekk koder her:
https://otobasic.com/yamaha-motorcycle/ ... ble-codes/
https://www.youtube.com/watch?v=UuoZ6JOyr4Y
Sjekk koder her:
https://otobasic.com/yamaha-motorcycle/ ... ble-codes/
-
- Innlegg: 498
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Koble batteri
Som linken over antydet så var det flere som hadde like problemer og da var det en gåen sikring, sjekket dette?
If you gonna be dumb you gotta be tough