USA-tur på egenhånd

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

USA-tur på egenhånd

Legg inn av rolf-arne »

Ja finner ikke noen tråd som dekker dette - så begynner en ny . Det i forbindelse med at en kammerat har ytra ønske om at vi skal ta en tur "over there" , han er "Amcarmann" og jeg er vel også det selv om det ikke vises så mye. Så for oss (eller bare meg) så starter planlegging nå for å ta en tur i 2023 - sommer /høst.

Er å søker hjelp hos Iron Butt nettvenner i USA - men ønsker også tips fra folk som har vært der borte - hvordan er det å være nordmann på tur der borte . ( har jo sjøl hatt en tur med bil der i 14 dager, i 2002).

Kan bli til at jeg tenker på et par IronButt distanser om jeg blir aleine på tur. For jeg skal på tur over dammen i 2023, basta!
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av SilverSmurfer »

Sånn for klarhetens skyld, planlegger dere at han skal kjøre bil og du motorsykkel?

Det viktigste er jo å ha en god reise/helseforsikring i tilfelle noe skjer. Fint hvis man slipper å bli ruinert over en brukket tå.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av Gammelsmurfen »

Mine erfaringer er at Amerikanere er veldig imøtekommende og mye mer hjelpsomme ovenfor turister enn vi er her til lands, så den delen av det blir det neppe noe problemer med.
Men som Silversmurfer er inne på, forsikringer er et eget kapittel og fungerer helt annerledes enn her, også på kjøretøyer.
Ved leie for amerikanere selv bruker de sin egen eksisterende forsikring (om de har) i stor grad, mens vi må (bør) tegne full pakke.
Bør gjøres på forhånd, og ikke oppgradere på forespørsel ved avhenting - det blir som regel en dårlig pris.
Ansvarsforsikring for personskade på andre også er blandt de viktigste, der kan det renne ut store summer om du kjører på noen.
Det var inkludert i en av mine eksisterende Norske forsikringer, om det var i reiseforsikringen fra Europeiske eller i kjøretøyforsikringer fra if er jeg litt usikker på.
Anbefaler absolutt og forhåndsbestille fra Norge, for det første får man som regel en bedre deal men også gratis tilleggs sjåfør om det skulle være aktuelt. Men tror det er noe andre rettigheter som følger med også.
Litt usikker på MC forsikringsdetaljer, men bilforsikring er helt merkelig oppdelt.
Blandt annet så er skade på understell, tak, glass og tauing/redning egne valg...., så det er ikke usannsynlig at de har komplisert det på MC også.
Generelt les vilkårene veldig nøye, om noe skulle skje kan det koste ekstremt mye om man er feilforsikret.
Bruk alltid inkognito/private mode på nettleseren når du sjekker booking av alt fra kjøretøy til overnatting, de bruker cookies for å skru på prisene etter søkehistorikken og skrur til prisene. Det funker ikke i private-mode da de ikke vil gjenkjenne den som søker, det kan faktisk spare deg for tusener av kroner. Leiepris på kjøretøy svinger voldsomt, så der gjelder det å slå til på en god dag ;-)

Rakk siste tur et halvt år før Covid ville forhindret det (2019), road trip hele vestkysten.
Drivstoffprisene er til tider nesten dobbelt så høye i vest sammenlignet med sør og øst, men oftest rundt 1,5 usd forskjell på en gallon.
Men nå er vel også det generelle prisnivået vesentlig høyere i California/Nevada enn i resten av USA.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av SilverSmurfer »

Gammelsmurfen skrev: 02 mai 2021, 13:12 forsikringer er et eget kapittel
Det hadde kanskje vert en god ide å forsikre forsikringen også? :prf

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av Gammelsmurfen »

SilverSmurfer skrev: 02 mai 2021, 18:55
Gammelsmurfen skrev: 02 mai 2021, 13:12 forsikringer er et eget kapittel
Det hadde kanskje vert en god ide å forsikre forsikringen også? :prf
Ja, det er nesten så man trenger det også, for et komplisert opplegg :crazy:

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av rolf-arne »

Neida begge på sykkel, nå kanskje 3...og forsikrings veldet der bortever jeg kjent med.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av SilverSmurfer »

rolf-arne skrev: 02 mai 2021, 22:51 Neida begge på sykkel, nå kanskje 3...og forsikrings veldet der bortever jeg kjent med.
Så er det noe spesielt du lurer på da?

Forøvrig så er det en ting jeg kommer på, det er ikke sikkert at det er så lett å finne et utleieselskap som lar deg kjøre ironbutt distanser uten videre? For det er vel 1000 miles/24 timer? Og etter det jeg har sett er det gjerne maks 250 miles/dagen du får lov til å kjøre på utleiesykler.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av xavi0n »

Gitt prisene på sykler der, og hvor mye du har tenkt å kjøre kan det faktisk være det lønner seg å kjøpe en motorsykkel og så selge den igjen når du er ferdig( litt avhengig av hvor lenge du har tenkt å være der da)
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av Domino »

Og avhengig av at du får tegnet forsikring lokalt. Og til en vettig pris.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av rolf-arne »

SilverSmurfer skrev: 03 mai 2021, 16:49
rolf-arne skrev: 02 mai 2021, 22:51 Neida begge på sykkel, nå kanskje 3...og forsikrings veldet der bortever jeg kjent med.
Så er det noe spesielt du lurer på da?

Forøvrig så er det en ting jeg kommer på, det er ikke sikkert at det er så lett å finne et utleieselskap som lar deg kjøre ironbutt distanser uten videre? For det er vel 1000 miles/24 timer? Og etter det jeg har sett er det gjerne maks 250 miles/dagen du får lov til å kjøre på utleiesykler.
IronButt er ikke i fremste rekke, og kun aktuelt om jeg tar turen aleina.

Hovedtanken eller hensikten med turen er å se plasser vi har et forhold til, og nyte turen mellom disse
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av rolf-arne »

Nå er vel fasit i boks - tur blir det - ikke på egenhånd - men med Joy-rides USA øst-vest , 19 dager
Vi fikk en bra deal på Oslo Motor Show i høst så nå er vi kommet så langt at 1.delbetaling er gjort og man venter bare på å bli ferdig med sommeren.

Det der hørtes bra forstokka ut... :scratch bli ferdig med sommaren - våren er ikke i nærheten engang---

Men forsnakkelse til siden - 25 september setter vi 2 oss på flyet fra Gardemoen og kommer tilbake i oktober....

koster en del men vi bestemte oss og da er det bare å ordne det som ikke var på plass...

For meg blir det en start på kanskje en lengre tur dit bort... men må bli kjent og litt vant.. så får en se....
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av Gammelsmurfen »

rolf-arne skrev: 22 feb 2022, 23:16 Nå er vel fasit i boks - tur blir det - ikke på egenhånd - men med Joy-rides USA øst-vest , 19 dager
Hvor langt nord-sør skal dere da? Eller for å spørre på en annen måte hvor er startsted og mål sånn cirka?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av Bjerknez »

Jeg sto på nippet til å bestille meg en slik tur via Jourides for ett par år siden, men jeg slo det fra meg når jeg leste hvordan turen var lagt opp. Jeg vet ikke hvordan dere kommer til å gjøre det, men der sto det at dagsetappene pr kjøregruppe var på rundt 10 mil. Det sier meg at veldig mye av tiden blir brukt på stopp og severdighter og mange av stoppene er nok på steder hvor turarrangøren har en avtale. Alle skal tjene penger etc.

10 mil pr. Dag synes jeg rett og slett blir for lite. Alt for mye stopp og dødtid spør du meg.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 23 feb 2022, 02:49 Jeg sto på nippet til å bestille meg en slik tur via Jourides for ett par år siden, men jeg slo det fra meg når jeg leste hvordan turen var lagt opp. Jeg vet ikke hvordan dere kommer til å gjøre det, men der sto det at dagsetappene pr kjøregruppe var på rundt 10 mil. Det sier meg at veldig mye av tiden blir brukt på stopp og severdighter og mange av stoppene er nok på steder hvor turarrangøren har en avtale. Alle skal tjene penger etc.

10 mil pr. Dag synes jeg rett og slett blir for lite. Alt for mye stopp og dødtid spør du meg.
På vår tur er dagsetappene fra de første lille på 212 km og inklusiv denne 4 etapper på rundt 20 mil (norske) resterend 14 etapper er mellom 34 og 55 mil og der er en hviledag i New Orleans.. og med å sitte på sykkel hver eneste dag i 18 dager synes jeg det er en fin miks , vi er jo på tur for å oppleve sørstatene på MC.

Får kjørt noen av de spesielle MC- strekk som er på vår vei - nåja det legges inn et par omveier for å få det med.

660 mil 19 dager er ikke mye, om man ser det i sammeligning til mine 580 mil på 5-6 dager ifjor - men da handlet det stort sett om å komme seg hjem...

Snakka en del med eierne og guide på turen om opplegg og bedriften - og har fått en god følelse for at dem gjør ting på den "Norsk-Amerikanske" måten , eller på en annen måte Norsk tur - tilpasset USA.

Håper på det beste. Takler det meste.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: USA-tur på egenhånd

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 23 feb 2022, 10:20
Bjerknez skrev: 23 feb 2022, 02:49 Jeg sto på nippet til å bestille meg en slik tur via Jourides for ett par år siden, men jeg slo det fra meg når jeg leste hvordan turen var lagt opp. Jeg vet ikke hvordan dere kommer til å gjøre det, men der sto det at dagsetappene pr kjøregruppe var på rundt 10 mil. Det sier meg at veldig mye av tiden blir brukt på stopp og severdighter og mange av stoppene er nok på steder hvor turarrangøren har en avtale. Alle skal tjene penger etc.

10 mil pr. Dag synes jeg rett og slett blir for lite. Alt for mye stopp og dødtid spør du meg.
På vår tur er dagsetappene fra de første lille på 212 km og inklusiv denne 4 etapper på rundt 20 mil (norske) resterend 14 etapper er mellom 34 og 55 mil og der er en hviledag i New Orleans.. og med å sitte på sykkel hver eneste dag i 18 dager synes jeg det er en fin miks , vi er jo på tur for å oppleve sørstatene på MC.

Får kjørt noen av de spesielle MC- strekk som er på vår vei - nåja det legges inn et par omveier for å få det med.

660 mil 19 dager er ikke mye, om man ser det i sammeligning til mine 580 mil på 5-6 dager ifjor - men da handlet det stort sett om å komme seg hjem...

Snakka en del med eierne og guide på turen om opplegg og bedriften - og har fått en god følelse for at dem gjør ting på den "Norsk-Amerikanske" måten , eller på en annen måte Norsk tur - tilpasset USA.

Håper på det beste. Takler det meste.
66 mil delt på 19 dager = 34 mil i snitt pr. dag. Det synes jeg er innafor :)

Svar